aksase Skrevet 7. november 2024 #21 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): La oss si bilen min tar ca 13kr pr mil (det står det oppført at den gjør). Det er 0.5km fra meg til jobben min så altså 1mil totalt. Da vil jeg kunne kjøre 40 ganger tur/retur til jobben til en pris av 520kr (520kr er ca en nesten full tank koster på bilen min). Men dette kan umulig stemme for jeg fyller bensin ca annenhver uke. Hva er det som ikke stemmer? 🤔 Ts Anonymkode: 0e50a...e8d Bilen bruker bensin så lenge motoren er i gang. Det vil si at om du starter bilen litt før du begynner å kjøre, f.eks. for å få litt varme i den, bruker den bensin. Kjører du i kø vil det gå mer bensin. Venter du på rødt lys går det mer bensin. Er det kaldt, bruker motoren mye mer bensin enn når motoren har blitt varm etter noen minutter. Alle disse tingene bidrar til at gjennomsnittlig forbruk pr kjørte kilometer kan bli høyt selv på en liten bil. Slitasje og manglende vedlikehold på bil og motor kan også medføre unormalt høyt forbruk, så sørg for at bil og motor får nødvendig service og vedlikehold. Det mest nøyaktige tallet får du som følger: Fyll tanken helt opp og skriv ned eller ta bilde av bilens kilometerteller. Kjør til jobben og andre ting du bruker bilen til som vanlig frem til du trenger å fylle bensin neste gang. Fyll tanken helt opp igjen og skriv ned eller ta bilde av bilens kilometerteller. Ta vare på kvitteringen for kjøpt bensin. Gå hjem og regn ut hvor mange kilometer det er i forskjell på punkt 1 og punkt 3. Ta så beløpet du fylte for i punkt 3 og del på antall kilometer du regnet deg frem til i punkt 4 og du har den nøyaktige prisen for å kjøre en kilometer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #22 Del Skrevet 7. november 2024 Du bruker bilen din kun til småturer. Da bruker den mer pr mil enn om du kjører lengre turer. Anonymkode: 9b7d0...e31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #23 Del Skrevet 7. november 2024 Bensin (eller strøm) er bare en liten del av km-prisen på bil. Andre utgifter er: avskrivning, forsikring, bompenger, parkering, service, dekkbytte, vask, spylerveske, oljeskift, 12V-batteribytte, det er sikkert mer også ...parkeringsbøter, fartsbøter, renter på lånet hvis man er like dum som de fleste, å kjøpe bil vha lån. Avskrivning betyr at en 2014-modell kjørt 200 000 km er verdt mye mindre som bruktpris på finn.no enn tilsvarende 2024-modell kjørt 0 km. La oss si at verdien er redusert med 200 tusen kr. Da er avskrivningen en krone pr km. Anonymkode: ad270...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #24 Del Skrevet 7. november 2024 Hvis du bare kjører 6 km i året, så kanskje 50-100.000 i verdifall og vedlikehold og 10 kroner i bensin. Anonymkode: 5fe1c...e52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #25 Del Skrevet 7. november 2024 Husk forsikring og avskrivning, det er det som.koster mest. Anonymkode: b51d3...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #26 Del Skrevet 7. november 2024 Hvis du har bare 600 meter til jobb, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke går. Bra for helsa og lommeboka. Bilen koster vesentlig mer enn bare drivstofforbruket. Anonymkode: 2fc06...08a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #27 Del Skrevet 9. november 2024 Regnestykket kan settes opp på to måter: Den reelle kostnaden: da tar du alle kostnader med i regnestykket. Den største kostnaden vil som regel være verditap (avskrivning) om du har en nyere bil. I tillegg må du ta med f.eks forsikring, service osv. Dette er regnestykket du trenger for å regne ut hva det faktisk koster å kjøre 1 km, og bør derfor brukes hvis du f.eks. skal sammenligne med å sykle eller at du skal låne ut/dele bil på mer varig basis. Den reelle kostnaden per kilometer går ned jo mer du kjører, siden verditap, forsikring osv er faste beløp. Derfor bør du gjøre dette regnestykket basert på hvor mange km du kjører i året. Slik får du f.eks. frem at det å eie en nybil som brukes lite, har en enormt mye høyere kostnad per kilometer enn en gammel bil som brukes mye. Den marginale kostnaden: da finner du ut hva det koster å kjøre 1 ekstra kilometer når du uansett har en bil. Det vil si at du bare inkluderer det ekstra drivstoffet og evt. bompenger og parkering. Det er regnestykket jeg ville brukt hvis jeg skulle låne bort bilen en sjelden gang, men regnestykket skjuler altså den reelle kostnaden. Du må derfor si hva du skal bruke tallet til, før du kan få et godt råd. Anonymkode: 87da8...e4d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #28 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 0.11): La oss si bilen min tar ca 13kr pr mil (det står det oppført at den gjør). Det er 0.5km fra meg til jobben min så altså 1mil totalt. Da vil jeg kunne kjøre 40 ganger tur/retur til jobben til en pris av 520kr (520kr er ca en nesten full tank koster på bilen min). Men dette kan umulig stemme for jeg fyller bensin ca annenhver uke. Hva er det som ikke stemmer? 🤔 Ts Anonymkode: 0e50a...e8d Hvorfor kjører du til jobben om det er 500 meter?!? Anonymkode: 5fe1c...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #29 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Regnestykket kan settes opp på to måter: Den reelle kostnaden: da tar du alle kostnader med i regnestykket. Den største kostnaden vil som regel være verditap (avskrivning) om du har en nyere bil. I tillegg må du ta med f.eks forsikring, service osv. Dette er regnestykket du trenger for å regne ut hva det faktisk koster å kjøre 1 km, og bør derfor brukes hvis du f.eks. skal sammenligne med å sykle eller at du skal låne ut/dele bil på mer varig basis. Den reelle kostnaden per kilometer går ned jo mer du kjører, siden verditap, forsikring osv er faste beløp. Derfor bør du gjøre dette regnestykket basert på hvor mange km du kjører i året. Slik får du f.eks. frem at det å eie en nybil som brukes lite, har en enormt mye høyere kostnad per kilometer enn en gammel bil som brukes mye. Den marginale kostnaden: da finner du ut hva det koster å kjøre 1 ekstra kilometer når du uansett har en bil. Det vil si at du bare inkluderer det ekstra drivstoffet og evt. bompenger og parkering. Det er regnestykket jeg ville brukt hvis jeg skulle låne bort bilen en sjelden gang, men regnestykket skjuler altså den reelle kostnaden. Du må derfor si hva du skal bruke tallet til, før du kan få et godt råd. Anonymkode: 87da8...e4d Bare for moro skyld og finne ut hva det koster å kjøre tur retur jobb AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor kjører du til jobben om det er 500 meter?!? Anonymkode: 5fe1c...e52 Ops, mente 5km pr vei😅 Anonymkode: 0e50a...e8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #30 Del Skrevet 24. november 2024 hva er regnestykket? bilen bruker 0,65 liter per mil. Når jeg kjører 1100 km en vei, altså 110 mil en vei, og bensinprisen er 17 kroner literen. Hva vil jeg betale for reelle turen i bensinpenger? Anonymkode: 3fdc5...ddf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå