AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #21 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): BAGATELL???? syns jeg se hvis det var din unge. Anonymkode: e09d9...961 Ja, jeg hadde ventet. Det er ikke barnet som er kommet til skade, men en jakke. Anonymkode: 2a3f9...6c8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #22 Del Skrevet 5 timer siden Kan det vente til i morgen så bør det det. Læreren får avspasering for å ha ett komprimert arbeidsår, ikke svare på all slags telefoner utenom. Den nedsatte tiden kontaktlærer har per elev er ca 3 minutter i uken. rette lekser og svare på en mail så er den tiden brukt opp…. 😅 Anonymkode: bf038...da0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #23 Del Skrevet 5 timer siden Dette anser jeg ikke som en bagatell. Dette skjer ikke ut av intet og jeg anser det som mobbing og dermed ser jeg på det som helt rett å 'forstyrre' læreren på fritiden. Dette er faktisk alvorlig. At lærer ikke selv har kontaktet foreldrene allerede, er for meg uforståelig. Læreren burde kontaktet foreldrene med en gang og fortalt om dette og gitt bilde til de. Læreren hart faktisk også vurdert dette til å være såpass alvorlig at h*n har hatt bilde av det... § 12-2.Retten til eit trygt og godt skolemiljø Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring. Skadeerstatningsloven § 1-2.(foreldres ansvar m.v.) 1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. Anonymkode: e0d87...768 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #24 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette anser jeg ikke som en bagatell. Dette skjer ikke ut av intet og jeg anser det som mobbing og dermed ser jeg på det som helt rett å 'forstyrre' læreren på fritiden. Dette er faktisk alvorlig. At lærer ikke selv har kontaktet foreldrene allerede, er for meg uforståelig. Læreren burde kontaktet foreldrene med en gang og fortalt om dette og gitt bilde til de. Læreren hart faktisk også vurdert dette til å være såpass alvorlig at h*n har hatt bilde av det... § 12-2.Retten til eit trygt og godt skolemiljø Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring. Skadeerstatningsloven § 1-2.(foreldres ansvar m.v.) 1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. Anonymkode: e0d87...768 Ja, man kan for eksempel skrive en e-post, så svarer læreren når h*n har tid. Det er ikke blitt opplyst om foranledningen for at det ble sølt lim i jakken, det er vel normalt å ta rede på dette før man begynner å rope om mobbing? Anonymkode: 2a3f9...6c8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #25 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor er det første du lurer på om erstatning og ikke setter igang en ia plan for at barnet ditt skal ha bedre skolehverdag? Du bør vurdere å flytte. Anonymkode: e09d9...961 Jeg tydde til KG for det praktiske rundt denne saken. Alt det andre snakker jeg med mannen min om. Så bare fordi jeg starter en tråd og lurer på ansvar og evt erstatning så betyr ikke det at det er det eneste jeg bryr meg om. Anonymkode: 4c145...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #26 Del Skrevet 4 timer siden Man ringer ikke lærer på kveldstid på grunn av lim på en jakke. Man antar heller ikke at det er en mobbesak dersom barnet ellers har det helt fint på skolen. Sannsynligheten er stor for at noen har griset til en tilfeldig jakke, og at lærer nøster opp i dette. Om dette hadde skjedd med mitt barn, ville jeg stusset på at jeg ikke fikk beskjed. Jeg hadde sannsynligvis sendt en melding via meldingsplattformen, noe a la «Per kom hjem med jakka full av lim. Han sier du vet om det. Har du funnet ut noe om hva som har skjedd? Jakka er ny og dyr.» Lærer svarer deg nok i morgen, med beskjed om hva som har skjedd. At barnets foreldre skal erstatte jakka sier seg selv, men det er jo ikke alltid foreldre skjønner akkurat dette selv. Sitt stille i båten og se hva som skjer. Min unge fikk utebuksa si kastet ut av et vindu i fjor. Medelev var sint, og buksa fløy avgårde med vinden. Jeg ga beskjed til medelevens mor, og ba om å få ny bukse. Til tross for flere purringer, skjedde det aldri. Jeg måtte kjøpe ny bukse. Det kunne aldri falle meg inn å kreve skolen for ny bukse, det er ikke skolens feil at enkelte barn er uoppdragne og ikke kan styre følelsene sine. Det er foreldrenes ansvar. Anonymkode: 7d914...eaf 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #27 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Der jeg jobber har skolen tatt erstatningen (så lenge det er under 5000 kr). Da min kollega sin bil ble ripet opp med stein derimot, tok ikke skolen det. Ikke foreldrene heller, forresten. Anonymkode: 44f37...a94 Her dekket de ikke PCen til guttungen, som da er et hjelpemiddel, det forventes at foreldre tar det (og sykler som ble ramponert i skoletiden, og briller, klær, skolesekker... skolen tar ingen ansvar her). Anonymkode: e45e4...78e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #28 Del Skrevet 4 timer siden mommyaka skrev (44 minutter siden): Og hvordan fikk elevene lim på innsiden? Uhell? Sabotasje? Eleven gjorde det selv? Jeg vet ikke hvordan de har gjort dette. De har vel tatt en tube med lim da og sprutet på innsiden av jakken. Det var flere som hadde fått lim på både klær og sko sier barnet vårt så dette var ikke noe uhell. Anonymkode: 4c145...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #29 Del Skrevet 4 timer siden Hvem er erstatningsansvarlig når en skoleelev gjør skade på andres eiendom i skoletiden? Anonymkode: 2a3f9...6c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #30 Del Skrevet 4 timer siden Ser mange nevner dette med å kontakte lærer nå, det kommer jeg IKKE til å gjøre. Det får vente til læreren er på jobb igjen. Synes bare det var litt rart at de (skolen) ikke har sendt oss en henvendelse angående episoden. Anonymkode: 4c145...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #31 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette anser jeg ikke som en bagatell. Dette skjer ikke ut av intet og jeg anser det som mobbing og dermed ser jeg på det som helt rett å 'forstyrre' læreren på fritiden. Dette er faktisk alvorlig. At lærer ikke selv har kontaktet foreldrene allerede, er for meg uforståelig. Læreren burde kontaktet foreldrene med en gang og fortalt om dette og gitt bilde til de. Læreren hart faktisk også vurdert dette til å være såpass alvorlig at h*n har hatt bilde av det... § 12-2.Retten til eit trygt og godt skolemiljø Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring. Skadeerstatningsloven § 1-2.(foreldres ansvar m.v.) 1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. Anonymkode: e0d87...768 Mobbing? Hva vet du om maktforholdet mellom disse barna? Forhistorien? Vennskap? Uvennskap? Utenforskap? Du vet jo ingenting om disse faktorene, som alle spiller en rolle når man snakker om mobbing. Det kan være en enkelthendelse. Da er det ikke mobbing. Det kan være en hevn for noe jakkens eier har gjort. Da er det ikke mobbing. Det kan være tilfeldig hærverk. Et utløp for en følelse barnet ikke har kontroll på. Misunnelse. Da er det ikke mobbing. Det er mye det kan være, annet enn mobbing! Slutt å kalle alle uønskede hendelser for mobbing! Og hvorfor skulle lærer sende bilde av jakken til foreldrene til jakkens eier? De har jo jakken hjemme, og trenger da ikke bilde av den for å se skadene? Tror du ikke heller at bildet blir levert til rektor, samt vist til foreldrene til den som har ødelagt jakken? Anonymkode: 7d914...eaf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #32 Del Skrevet 4 timer siden Noen barn ødelegger ting «ut av intet». De ødelegger det første og beste de ser, uten tanke om at noen eier tingen de ødelegger. Klær, sykler, bøker, leker, pulter, vegger, skoleutstyr… enkelte barn er destruktive. Så at dette MÅ bety noe, er slettes ikke sikkert. Det er rart at lærer ikke har tatt kontakt og sagt at han jobber med saken, men det er helt riktig å ikke trekke konklusjoner før man har undersøkt hva som faktisk har skjedd her. Anonymkode: 7d914...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #33 Del Skrevet 4 timer siden mommyaka skrev (54 minutter siden): Og hvordan fikk elevene lim på innsiden? Uhell? Sabotasje? Eleven gjorde det selv? Tilleggsopplysning: Alt av ytterklær henger i en garderobe så dette har jo skjedd når klærne hang der og ikke var i bruk. Anonymkode: 4c145...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #34 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ring til læreren med en gang og be om all informasjon om lærer sitter inne med, og be om at det opprettes en 9a-sak umiddelbart! Foreldrene til eleven som har gjort dette er erstatningspliktig ja. Anonymkode: e0d87...768 Seriøst. Man ringer ikke til læreren for noe sånt. Da sender man en epost og venter på svar (ikke i kveld). Får være måte på. Anonymkode: 74c5e...c25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #35 Del Skrevet 3 timer siden Bare send en hyggelig melding. Kan være noe så enkelt som at lærer har glemt det. Kanskje skjedde det noe mer alvorlig den dagen. Det er jo tid for utviklingssamtaler også. Jeg er lærer selv og mener aldri noe vondt med det om jeg glemmer å informere om noe, da setter jeg pris på en vennlig påminnelse. Er det gjort med vilje, er eleven som gjorde det erstatningsansvarlig. Anonymkode: 6b91d...dee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #36 Del Skrevet 2 timer siden strilamann skrev (2 timer siden): Lærerne har ekstra lang ferie fordi de skal avspasere arbeid utenfor normal arbeidstid, så det å svare på slikt på ettermiddag/kveld er faktisk noe de kompenseres for... BS! Anonymkode: e8ab2...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 56 minutter siden #37 Del Skrevet 56 minutter siden Pust med magen og ta dette i morgen. Det løser seg nok. De fleste foreldre er oppegående, og dersom de i dette tilfellet ikke er det, så har dere vel forsikring. Anonymkode: 808c1...b8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strilamann Skrevet 29 minutter siden #38 Del Skrevet 29 minutter siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): BS! Anonymkode: e8ab2...05f Nei, det er det ikke. En lærer har ca 7 uker mer fri enn en vanlig arbeidstaker. Det vil si at i de 40 ukene de er på jobb skal de i snitt jobbe 1time og 20minutter ekstra utover vanlig 7,5timers arbeidsdag. I tillegg er det i alle fall på de skolene jeg kjenner til svært vanlig at lærerne kommer rett før 8 og går hjem 15. Da er det i snitt 2timer og 20min som jobbes inn på kveldstid. Da har jeg ingen dårlig samvittighet for å ringe lærerne på kveldstid om jeg har spørsmål, for det er null sannsynlighet for at den jevne lærer jobber inn all den tiden som avspaseres i de ekstra ferieukene de får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå