Gå til innhold

Hvorfor dumpes det så mange flere kjæledyr i andre land i forhold til Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg følger en del sider i sosiale medier som redder dyr som er blitt forlatt, for eksempel Takis på Kreta. Kreta er jo ikke kjempestort mtp hverken areal eller innbyggere, men likevel drukner jo denne mannen i hjemløse hunder. Ofte er det ikke snakk om type løshunder som har vokst opp på gata heller, men hunder som regelrett blir forlatt av eierne sine. Mange av dem blir bundet fast sånn at de heller ikke kommer seg vekk. 

I USA er det tydelig også kjempestore problemer med dette. For eksempel under orkanen i Florida nylig, var det hunder som ble bundet fast og forlatt tilfeldige steder utendørs under orkanen slik at de kunne druknet av flommen hvis noen ikke reddet dem. 

Det er sjeldent jeg ser slike innlegg fra Norge i sosiale medier. Jeg så nylig en gjeng haner som hadde bare blitt satt uti bushen og forlatt (lurer på om det var på vestlandet), og jeg opplever at veldig mange nordmenn reagerer sterkt på slikt. Sjeldent jeg leser om hunder som blir overlatt til seg selv på en slik måte her i Norge. 

Er dere enig i at det virker å være mindre av slikt her i Norge, og hvorfor er det sånn?

Anonymkode: c8755...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaja Norge og nordmenn er best.

Sånn, fornøyd? 

Anonymkode: 1ebd6...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har dessverre vært flere saker med dumping av katter og drukning og tortur av kattunger i Norge også 😞.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jaja Norge og nordmenn er best.

Sånn, fornøyd? 

Anonymkode: 1ebd6...160

Ble du fornærmet av spørsmålet? Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 minutt siden):

Det har dessverre vært flere saker med dumping av katter og drukning og tortur av kattunger i Norge også 😞.

Selvfølgelig foregår det nok mye dritt her også, men hvis du ser hvor mange hunder Takis må redde på lille Kreta, er det jo ikke sånn her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig foregår det nok mye dritt her også, men hvis du ser hvor mange hunder Takis må redde på lille Kreta, er det jo ikke sånn her. 

Nå så lenge det bare er katter og ikke hunder som dør, gjør det jo ikke noe🙄.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (1 minutt siden):

Nå så lenge det bare er katter og ikke hunder som dør, gjør det jo ikke noe🙄.

Takis redder katter også 🥰 Eksempelet mitt har vært hunder fordi det er det jeg har sett mest av i sosiale medier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mye mer fattigdom i disse landene, og når man sliter med å ha råd til seg selv og eventuelle barn, så er det dessverre ofte kjæledyret man må gi slipp på først. Hund er dyrt. Så er det generelt annerledes dyrekultur enn i Norge. I mange land er f.eks. hund noe man har utendørs og ikke inne i huset, og da får man ikke samme nærhet til hunden.

Anonymkode: ef6c7...279

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at i Norge har vi en bedre kultur for dette med hunder. Føler jo at vi for det meste har rasehunder i Norge, og de færreste dumper 10 000+++ på gata 😅

Vi har blandingshunder, men føler at det ikke er særlig vanlig, og løshunder har jeg aldri hørt om i Norge. Med en gang noen finner en hund ute, så etterlyses eiere.

Når det kommer til katter derimot, der har vi en jobb å gjøre. Vi har for mange løskatter, og for mange som «hater katter». Alt for mange katter som blir funnet skutt med luftgevær, for mange katter som blir knyttet inn i en pose og forlatt, og ikke minst alt for mange katter som eiere bare reiser fra.

Vi har begynt de siste årene mener jeg å gjøre en god jobb med å gjøre en endring. Men vi har en lang vei å gå. Et problem er jo nok dette med rase vs ikke rase igjen. De aller fleste som bruker tusenvis av kroner på en katt, de tar det seriøst og forlater ikke dyret på gata. Men normen i norge er enda huskatter, ofte gis bort.

Anonymkode: d1047...93c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange land er jo både hunder og katter et problem. De går fritt og formerer seg deretter. I Norge er det «bare» katter som er problemet. 

Anonymkode: d718f...a47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok færre som kaster hunder her til land fordi de har brukt såpass mye penger på hunden. Og mange land har heller ikke like gode ordninger som  vi har når det kommer til forsikringer på dyrene utgifter til veterinær etc.. 

Fant for eksempel denne artikkelen.

https://www.keeptalkinggreece.com/2023/11/23/pets-greece-cost-rise-unbearable-levels/

«The cost of  keeping a pet in Greece has increased to unbearable levels for some animal lovers with the result that some owners are unable to meet the cost for food and visits to the vet. They often seek a new loving home for their 4-legged pal or they dump them on the streets.

Pet food increases are up by 40% compared to 2021, while charges at the vet increased by 15%.»

Men med det sagt så er jo for det første trådtittelen din misvisende hvis det du egentlig lurte på var hvorfor så mange hunder ble dumpet i andre land og for det andre er det nok flere hunder hunder her til lands så som lever under dårlige kår men som ikke blir fanget opp da de ikke kastes ut på gata .Og med tanke på at USA har dyrepoliti noe ikke vi har her til land blir det helt feil å sammenligne med USA da vi selvsagt hører om mange flere tilfeller der da de har større ressurser for å avsløre dårlig dyrehold.

Anonymkode: 7dcdf...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er generelt mer ansvarsfulle når det kommer til dyrehold. I tillegg bruker man jo en god del penger når man kjøper en hund. Vi har ikke løshunder og haugevis med overfylte shelters, så om man ønsker å kvitte seg med hunden, får man mer igjen om man omplasserer enn om man dumper. 

Det er heller ikke spesielt enkelt å dumpe hunder i Norge. De fleste blir chippet som valper, og hunder som løper rundt uten eier blir som oftest kjapt plukket opp og eier etterlyst overalt på Facebook selv om de ikke er chippet. Valper som blir dumpet, havner på første side av store og små aviser. Det er altså stor sjanse for at man blir tatt. 

Det sosiale stigmaet vil ofte være nok til at selv de verste velger andre ruter for å kvitte seg med hunden. 

Anonymkode: f3ebf...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...