AnonymBruker Skrevet 6. november #1 Del Skrevet 6. november I dag prøvde jeg kupevarmeren for første gang siden sist vinter. Hadde den på i 10 min. Kjører deretter i ti minutter og parkerer. Når jeg skal starte igjen, er batteriet flatt. Altså - hva skjedde nå? Anonymkode: 6c7bb...9c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #2 Del Skrevet 6. november VAG prodkt? Altså Folkevogn, Audi,Skoda Etc? Anonymkode: d38a3...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #3 Del Skrevet 6. november Peugeot Anonymkode: 6c7bb...9c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #4 Del Skrevet 6. november Mye småkjøring til vanlig gir dårlig lading av batteri. Anonymkode: c31df...317 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 6. november #5 Del Skrevet 6. november Mye småkjøring? Batteriet begynner å bli dårlig? Sett på en lader over natta, hvis det gjentar seg snart, skift batteri 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #6 Del Skrevet 6. november Kan også bare kjøre en litt lenger tur for å ladde batteriet igjen. Anonymkode: 36e71...831 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 6. november #7 Del Skrevet 6. november (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dag prøvde jeg kupevarmeren for første gang siden sist vinter. Hadde den på i 10 min. Kjører deretter i ti minutter og parkerer. Når jeg skal starte igjen, er batteriet flatt. Altså - hva skjedde nå? Anonymkode: 6c7bb...9c0 Kupe varmere finnes i tre hovedtyper: - Forbrenning av bensin eller diesel. - Elektrisk, som må plugges i veggen. - Elektrisk som bruker fremdrifts batteriet i en elbil. Hvilken type er det snakk om her? En typisk årsak for førstnevnte er svakt 12V batteri . Når kupe varmen startes brukes strømmen fra 12V batteri opp. Varmeren trenger litt strøm for å kjøre vifte og styring. Løsning er å lade batteri, eller bytte det med et nyere. Har batteriet vært ladet ut svekkes det. Men, de to andre variantene elektriske varmere kan også være litt lunefull noen ganger, ved at styringen i bilen trenger 12V for å fungere. Men, for disse varianter lades normalt sett 12V batteriet automatisk slik en unngår problemene med førstnevnte. Men, ikke alltid det fungerer som tiltenkt. Endret 6. november av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #8 Del Skrevet 6. november Om det er Webasto (diselvarmer) du snakker om så har du brukt den for lenge og kjørt for kort. Batteriet har ikke klart å lade seg opp igjen og er tømt. Om det skjer ofte bør du bytte batteri på bilen. Anonymkode: 31215...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 6. november #9 Del Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): I dag prøvde jeg kupevarmeren for første gang siden sist vinter. Hadde den på i 10 min. Kjører deretter i ti minutter og parkerer. Når jeg skal starte igjen, er batteriet flatt. Altså - hva skjedde nå? Anonymkode: 6c7bb...9c0 Helt normalt! Du kjører for lite i utgangspunktet for å få ladet batteriet tilstrekkelig. Når du oppå det setter på kupevarmer som også bruker strøm fra batteriet, blir spenningen for lav. Det virker som om du har fått startet kupevarmer med for lav batterispenning, for den skal ikke starte når spenningen er ned mot et satt nivå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #10 Del Skrevet 6. november Tusen takk for nyttige svar. Jeg tar en tur på verkstedet med den for å se om batteriet må byttes ut. Jeg er ikke så bilkyndig, men jeg varmer opp bilen med en liten, trådløs dings som henger på nøkkelknippet og har to knapper. I fjor vinter kunne jeg varme opp bilen og deretter kjøre de ti minuttene til jobb, men det går kanskje ikke lenger med dette batteriet. Hvis man skal varme opp bilen før kjøring, hvor lenge bør man kjøre for å lade opp igjen batteriet? Jeg har bare 10 min kjørevei til jobb. 😅 Anonymkode: 6c7bb...9c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 6. november #11 Del Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for nyttige svar. Jeg tar en tur på verkstedet med den for å se om batteriet må byttes ut. Jeg er ikke så bilkyndig, men jeg varmer opp bilen med en liten, trådløs dings som henger på nøkkelknippet og har to knapper. I fjor vinter kunne jeg varme opp bilen og deretter kjøre de ti minuttene til jobb, men det går kanskje ikke lenger med dette batteriet. Hvis man skal varme opp bilen før kjøring, hvor lenge bør man kjøre for å lade opp igjen batteriet? Jeg har bare 10 min kjørevei til jobb. 😅 Anonymkode: 6c7bb...9c0 10min å kjøre er for lite, for å lade opp batteriet etter bruk av kupevarmer. Du må opp i 20min for at det ikke skal tappes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 6. november #12 Del Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for nyttige svar. Jeg tar en tur på verkstedet med den for å se om batteriet må byttes ut. Jeg er ikke så bilkyndig, men jeg varmer opp bilen med en liten, trådløs dings som henger på nøkkelknippet og har to knapper. I fjor vinter kunne jeg varme opp bilen og deretter kjøre de ti minuttene til jobb, men det går kanskje ikke lenger med dette batteriet. Hvis man skal varme opp bilen før kjøring, hvor lenge bør man kjøre for å lade opp igjen batteriet? Jeg har bare 10 min kjørevei til jobb. 😅 Anonymkode: 6c7bb...9c0 Når du kjører så lite bør du kjøpe/bruke en god, elektronisk batterilader. Den er enkel å bruke, og kan kobles til bilen uten at du trenger å koble ledningene fra batteripolene. Når du kjører så lite er det bare et tidsspørsmål før ett nytt batteri også får problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strilamann Skrevet 6. november #13 Del Skrevet 6. november Har samme lengde reisevei som deg, og får samme problemet når jeg bruker kupévarmer. Løste det enkelt med å ha en liten batterilader tilkoblet batteriet når jeg parkerer hjemme. Tar fem sekunder å koble til når jeg parkerer, og da kan jeg kjøre dieselvarmer hver eneste morgen hele vinteren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 6. november #14 Del Skrevet 6. november (endret) En fastmontert batterilader kan være smart om en regelmessig benytter bensin eller dieselvarmer, samtidig som en kjører kort. Det forutsetter en har tilgang til strøm der en parkerer bilen hjemme. Å bytte batteriet kan hjelpe en tid, men ved at kjøretiden er kort vil batteriet lades ut igjen. Endret 6. november av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå