AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har hørt om flere som har gått fem på og gitt fra seg sensitiv informasjon fordi "politiet" ringer fra et politinummer. Vil det egentlige politiet kontakte meg om jeg blir svindlet på ordentlig? Anonymkode: 2cc0c...2bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Hvis du blir svindlet via bank/kredittkort o.l., så er det banken din som ringer og ikke politiet. Anonymkode: 7cc7b...676 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Politiet vil be deg komme inn på stasjonen, de vil ikke be om sensitiv informasjon over telefon. Politi som ber om slikt over telefon er ALLTID svindel. Det er lett for svindelere å la slike samtaler komme fra ekte nummer. Anonymkode: dcdeb...959 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis du blir svindlet via bank/kredittkort o.l., så er det banken din som ringer og ikke politiet. Anonymkode: 7cc7b...676 Så hvis banken ringer fra et nummer som likner banken hvordan vite om det er svindel? Anonymkode: 2cc0c...2bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så hvis banken ringer fra et nummer som likner banken hvordan vite om det er svindel? Anonymkode: 2cc0c...2bb Fordi at nummeret ligner på banken sitt. Er jo en enkel måte å finne ut av det på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så hvis banken ringer fra et nummer som likner banken hvordan vite om det er svindel? Anonymkode: 2cc0c...2bb Det beste er å be om fullt navn fra den som ringer, også sier du at du selv ringer banken og ber om å få prate med vedkommende. Dette gjelder også politiet. Dermed veit du at du ikke blir svindlet. altså, du må ringe bankens offisielle nummer og be om å snakke med Ola Nordmann. Får du ikke fullt navn eller de ikke vil gi seg, så er det åpenbart svindel. Anonymkode: 5e43d...553 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Politiet vil be deg komme inn på stasjonen, de vil ikke be om sensitiv informasjon over telefon. Politi som ber om slikt over telefon er ALLTID svindel. Det er lett for svindelere å la slike samtaler komme fra ekte nummer. Anonymkode: dcdeb...959 Hvordan er det mulig for "politiet" å ringe fra et politinummer? Anonymkode: 2cc0c...2bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har hørt om flere som har gått fem på og gitt fra seg sensitiv informasjon fordi "politiet" ringer fra et politinummer. Vil det egentlige politiet kontakte meg om jeg blir svindlet på ordentlig? Anonymkode: 2cc0c...2bb Lite sannsynlig. Men økokrim etterforsker noen saker og kan ta kontakt med folk. Kanskje mest om du jobber med økonomi i en bedrift. En ting er sikkert: De ber aldri om tilganger, kontonr, VISA-kortnr, passord, fødselsnr, bankid koder og sånt. Sånne ting vet politiet allerede i en ekte sak hvis de trenger å vite det. Hvis du trenger en kjapp unnskyldning, si at batteriet på mobilen er 1% og du ringer tilbake når du har ladet litt. De som har "kapret" ekte telefonnr fra banker eller politiet vil da ikke kunne svare når du ringer tilbake. Om de ikke samtidig har hacket mobilen din, mobilnettet eller en basestasjon (lite sannsynlig). Anonymkode: 065df...fda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Dette er egentlig ganske enkelt. Spør deg selv hvorfor behøver de denne opplysningen? I utgangspunktet er det ingen grunn til å gi fra seg sensitive opplysninger, uansett hvem som ringer. Hver banken eller politiet trenger for eksempel hele kredittkortnummeret ditt for å identifisere at du er korteier. I en del av svindelsakene som er kommet er det ganske åpenbart at de som ble svindlet må ha vært mindre intelligente. Anonymkode: d2514...d6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Nei politiet vil ikke ringe om det, med mindre de etterforsker noen for svindel og finner bevis for at du også er fornærmet i samme sak. De vil kalle deg inn til avhør, de ber ikke om informasjon over telefon. Det er ikke noe automatikk i at du får skriftlig innkalling eller bekreftelse, det foregår ofte muntlig. De ringer heller ikke fra politiets kjente nummer, men fra nummeret til den enkelte etterforsker. Jeg ble tilfeldigvis ringt av svindlere to dager etter jeg hadde vært i avhør. Jeg trodde derfor det var politiet som skulle snakke om saken. De spurte en del kontrollspørsmål før de kom til poenget, som var første røde flagg. De ville at jeg skulle oppgi adresse og epost, informasjon de allerede har. Når de fortalte at dette var en helt annen sak skjønte jeg jo at det var svindel. De skulle "sende meg bilde av svindlerne på Altinn eller Digipost", jeg fikk altså velge selv. Politiet sender ting i Altinn, og du får ikke velge noe annet. Bortsett fra det sa de det samme, og hadde samme sjargong, som de faktiske etterforskerne jeg hadde hatt kontakt med. Jeg ba om å bli innkalt til avhør hvis de ville meg noe, og da la de på. Jeg vil generelt sett anbefale alle å ikke oppgi noe info til noen over telefon. Ringer det fra banken ber du om et fysisk møte. Samme om de ringer fra politiet eller andre offentlige instanser. Husk at de kan sette opp et falskt møte for å gi deg trygghet, men ikke si mer på telefonen for det. Anonymkode: 91b5a...02b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan er det mulig for "politiet" å ringe fra et politinummer? Anonymkode: 2cc0c...2bb Å fake andres nr har dessverre blitt lett med teknisk innsikt og spesialprogramvare. Gjelder både sms og samtaler. Synd at telefonnettet er så svakt. Det nye er at det også har blitt lett å fake andres stemme med AI / KI. Så hvis noen ringer, høres ut som noen du kjenner godt og sier de trenger å ta siste fly ut av Libanon eller noe sånt, men har mistet kortet sitt, si du skal ringe tilbake straks og legg på. Anonymkode: 065df...fda 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så hvis banken ringer fra et nummer som likner banken hvordan vite om det er svindel? Anonymkode: 2cc0c...2bb Banken vil også sende deg informasjon via nettbanken din, og for å være sikker så kan du be om navnet til den som ringer fra banken og selv ringe inn til kundeservice for å bli satt over eller få det bekreftet at vedkommende faktisk ringer fra banken. Anonymkode: 8409e...2dc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Aldri - ALDRI gi fra deg sensitive opplysninger og/eller bankkonto-info etc på telefon til NOEN! Anonymkode: a0cdd...6c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvordan er det mulig for "politiet" å ringe fra et politinummer? Anonymkode: 2cc0c...2bb Spoofing. Det vil ikke være første gangen det skjer. Anonymkode: 9c483...caa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden Det var tema på debatten. Det var ei som ble svindla der. Ble oppringt av et nr, hun slo opp nummeret og det var politets sitt nummer. Men det var absolutt ikke politet som faktisk ringte. Anbefaler å se programmet. https://tv.nrk.no/serie/debatten/sesong/202410/episode/NNFA51102924 Anonymkode: 9c483...caa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var tema på debatten. Det var ei som ble svindla der. Ble oppringt av et nr, hun slo opp nummeret og det var politets sitt nummer. Men det var absolutt ikke politet som faktisk ringte. Anbefaler å se programmet. https://tv.nrk.no/serie/debatten/sesong/202410/episode/NNFA51102924 Anonymkode: 9c483...caa Jeg så den. Hun ble først spurt om å komme ned på stasjonen. Da hun ikke kunne det, tok de det på telefon. Hun ble ikke bedt om å oppgi bankid. Likevel klarte de å svindle henne. Anonymkode: 2cc0c...2bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden Hverken banken eller politiet vil spør om sensitiv informasjon som de kan bruke til å svindle deg. Om de ringer akkurat deg har de all den infoen de trenger før de ringer deg og trenger ikke spør deg om den. Banken sitter jo allerede med full tilgang til kontoene dine. Så om noen ringer deg og spør om kortinformasjon eller at du må logge inn noe sted mens de er på tråden er det alltid(!) svindel. Uten unntak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hørt om flere som har gått fem på og gitt fra seg sensitiv informasjon fordi "politiet" ringer fra et politinummer. Vil det egentlige politiet kontakte meg om jeg blir svindlet på ordentlig? Anonymkode: 2cc0c...2bb Hvordan mener du politiet skal vite om at du har blitt svindlet av falsk politi? Tar de svindlerne så finner ikke nødvendigvis frem til offeret for svindler. Du må følge med selv, mistenker du svindel, så legger du på og ringer politiet, om de du er oppringt av utgir seg for å være politi på nummer vi bruker til politiet, ikke nummeret en «nisse» av en svindler gir deg. Det samme gjelder om noen utgir seg for å være fra banken, Vipps eller noen andre. Du skal aldri dele personnummer, bank id eller andre personopplysninger med noen uansett hvem de sier at de er elelr grunnen til ar de kontakter deg. Anonymkode: 7d526...c04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Blir nesten daglig oppringt på mobil 2 av nummer vi ikke kjenner. Svarer vi får vi enten en automatisk telefonsvarer som ber om at vi trykker for å godkjenne at kort blir belastet osv. En annen oppringingsgentagelse er du løfter op, Har du ringt meg? Da er det og bare å legge på. Ingen ringer ut fra mobil2, og klarer ikke folk trykke på tilbakegang knappen når de lurer på om noen har ringt dem, så er det svindel. De begynner med har du ringt, neste er hvor de har kommet, hvem de snakker med…. Også har du alle disse som skal ha deg til å ringe tilbake for å tappe telefonen for kroner. Fatter ikke at folk ikke lærer dette og forstår og tenker når de blir kontaktet. Anonymkode: 7d526...c04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Blir nesten daglig oppringt på mobil 2 av nummer vi ikke kjenner. Svarer vi får vi enten en automatisk telefonsvarer som ber om at vi trykker for å godkjenne at kort blir belastet osv. En annen oppringingsgentagelse er du løfter op, Har du ringt meg? Da er det og bare å legge på. Ingen ringer ut fra mobil2, og klarer ikke folk trykke på tilbakegang knappen når de lurer på om noen har ringt dem, så er det svindel. De begynner med har du ringt, neste er hvor de har kommet, hvem de snakker med…. Også har du alle disse som skal ha deg til å ringe tilbake for å tappe telefonen for kroner. Fatter ikke at folk ikke lærer dette og forstår og tenker når de blir kontaktet. Anonymkode: 7d526...c04 Hva mener du med «mobil2»? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå