AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Vi har kjøpt bolig i Oslo med høy belåningsgrad. Så: vi bruker mye på bolig. Dagens rente klarer vi fint, men vi trenger å pusse opp badet innen 5 år og kunne spare som planlagt. Hva tenker dere andre om rentene? Trenger ikke svar fra de med nedbetalte boliger osv, ingen diskusjon om å flytte - det kan tas annensteds. Dere med 4-5 ganger inntekt i lån og normal inntekt: tenker dere nå binde rente neste 3-5 år? Anonymkode: 4b088...ef4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Rentebanen er ikke på vei oppover. Å binde rente nå anser jeg som dumt, så nei. Ingen planer om å binde renten. Anonymkode: b93d3...c68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rentebanen er ikke på vei oppover. Å binde rente nå anser jeg som dumt, så nei. Ingen planer om å binde renten. Anonymkode: b93d3...c68 Som ren investering: Hvorvidt det er dumt å binde renten nå avhenger vel av om de tilbudene man får på fasterente er lav eller høy sammenlignet med hva den flytende renten faktisk kommer til å være i bindingstiden (som ingen strengt tatt vet, men alle kan spekulere). Utover dette gir fastrente forutsigbarhet og «peace of mind» som kan være viktig for enkelte. Anonymkode: 5cb29...81b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Er vel en del som mener valget i USA, kan føre til at rentene holdes oppe/settes opp her hjemme på sikt. Men hva som faktisk skjer er det ingen som vet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Jeg ville vært forsiktig med ta avgjørelser med så lang økonomisk tidshorisont bare få timer etter valget. Vent til det roer seg og ta avgjørelsen da. Anonymkode: 46b36...c37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Binde renta mens den er på topp? Mest sannsynlig vil man tape penger på det, ja. De aller fleste tror vel at renten går ned neste år Anonymkode: ac6b6...76c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har kjøpt bolig i Oslo med høy belåningsgrad. Så: vi bruker mye på bolig. Dagens rente klarer vi fint, men vi trenger å pusse opp badet innen 5 år og kunne spare som planlagt. Hva tenker dere andre om rentene? Trenger ikke svar fra de med nedbetalte boliger osv, ingen diskusjon om å flytte - det kan tas annensteds. Dere med 4-5 ganger inntekt i lån og normal inntekt: tenker dere nå binde rente neste 3-5 år? Anonymkode: 4b088...ef4 Tror oppsiden ved å binde nå ikke er spesielt stor. Men er man allerede der at man ikke tåler noe som helst mer oppgang, så kan det være aktuelt. Jeg binder ikke før man evt. får et tilbud godt nede på 3-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Rentebanen er ikke på vei oppover. Å binde rente nå anser jeg som dumt, så nei. Ingen planer om å binde renten. Anonymkode: b93d3...c68 Det har vært en del banker som har økt fastrenten i det siste, så det antyder at forventningen er at rentebanen er på vei oppover i forhold til NB sin rentebane i dag. Fastrenten er fortsatt lavere enn dagens flytende rente, så i det perspektivet er det ikke så mye endring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Spørs hvilket scenario som er verst for dere: at renten fortsetter å gå opp eller at den går ned og at dere taper mellomlegget. Vi valgte å binde renten i fjor til tross for mange beskjeder om at den snart var på vei ned. Vi er også høyt belånt og har konkludert med at vi lever greit med den fastrenta vi ble tilbudt, og at stabiliteten derfor ble viktigst for oss. Det viste seg å være et greit valg for oss. 1,5 av totalt fem år med binding har vi så langt spart en del penger med fastrente, noe som kommer godt med i dyrtiden. Om 3,5 år kommer vi til å ha betalt ned litt på boliglånet slik at rente-delen på hvert avdrag blir lavere, ha spart litt mer sånn at vi har mer å gå på og samtidig fått lønnsvekst som minker lånet ift. inntekten vår, så da kommer vi mest sannsynlig til å gå over til flytende rente. Anonymkode: 737cd...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Vet ikke hva fastrentetilbud ligger på i dag, men jeg tror ikke det er realistisk at rentene vil gå nevneverdig ned i 2025, så jeg bandt renta for 3 år mens fastrentetilbudene var på sitt beste for noen måneder siden. renta skal gå mye i 2026 for at jeg skal komme noe dårligere ut enn å gå i 0 og jeg fikk betydelig bedre likviditet i dag. Men det er selvsagt et veddemål, over tid vil flytende rente in utgangspunktet lønne seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden Vi så hvor dette bar og bandt renta for en måneds tid siden. Hvis du vil binde renta haster det nok litt nå, de lange rentene er på vei rett opp Anonymkode: bf9e2...221 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden For å ha økonomisk sikkerhet? Ja, da er det alltid en god idé For å tjene på det? Da skal man ha flaks. Har hørt denne storyen igjen og igjen, gjennom 20 år som boligeier. Hadde jeg bundet akkurat når det raser som mest, så ville jeg ha tapt 9 av 10 ganger. Anonymkode: 6f642...4e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå