Gå til innhold

Når er det innafor med hjemmekontor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man starter i ny jobb, hvor lenge mener du man bør jobbe før det er innafor å ta hjemmekontor?

Jeg startet i ny jobb for litt over en måned siden. Har ingen oppgaver som ikke kan utføres hjemmefra, opplæring og møter foregår ofte på teams. Veldig få som jobber med det samme som meg sitter samme sted som meg, så faglig sett mister jeg ingenting. Er det innafor med hjemmekontor så tidlig eller bør jeg vente noen uker?

Anonymkode: 113f4...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en samtale du må ta med leder. Hvordan kontorplassering vurderes på akkurat den arbeidsplassen du jobber på vet ingen andre. 

Anonymkode: 91d67...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Leder sitter ikke samme sted som meg, og jeg er ganske sikker på at han hadde sagt ja om jeg hadde spurt om det var greit med hjemmekontor. Han hadde uansett ikke merket om jeg var på kontoret eller et annet sted. Har også skrevet avtale om hjemmekontor. 

Spørsmålet er hva andre mener er innafor. Ønsker ikke å bli «uglesett» av andre kollegaer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man starter i ny jobb, hvor lenge mener du man bør jobbe før det er innafor å ta hjemmekontor?

Jeg startet i ny jobb for litt over en måned siden. Har ingen oppgaver som ikke kan utføres hjemmefra, opplæring og møter foregår ofte på teams. Veldig få som jobber med det samme som meg sitter samme sted som meg, så faglig sett mister jeg ingenting. Er det innafor med hjemmekontor så tidlig eller bør jeg vente noen uker?

Dersom opplæring foregår på Teams, og det ikke er andre kollegaer på kontoret, bør du ta en samtale med leder om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er 2-3 måneder. Hos oss blir det i alle fall riktig slik, sånn at man kommer litt inn i arbeidsoppgavene og blir litt kjent med kolleger før man benytter seg av hjemmekontor. Og da ikke veldig ofte, kanskje èn gang pr. uke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (6 minutter siden):

Dersom opplæring foregår på Teams, og det ikke er andre kollegaer på kontoret, bør du ta en samtale med leder om dette.

Det er andre kollegaer på kontoret, men veldig få som jobber med det samme som meg. Teamet mitt er spredt utover 4-5 ulike steder. Er mange dager hvor jeg ikke ser noen som tilhører mitt team. Men er selvsagt med andre kollegaer, som tilhører andre team og har andre oppgaver. Men med dem snakker jeg jo kun sosialt, ikke fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (4 minutter siden):

Min personlige mening er 2-3 måneder. Hos oss blir det i alle fall riktig slik, sånn at man kommer litt inn i arbeidsoppgavene og blir litt kjent med kolleger før man benytter seg av hjemmekontor. Og da ikke veldig ofte, kanskje èn gang pr. uke.

Takk for konstruktivt svar! Har også egentlig satt en slik «frist» for meg selv. Men savner hjemmekontor, og siden ting er slik som de er her (beskrevet over), har jeg vurdert å slakke litt på den fristen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt sånn du beskriver din jobb hadde jeg ikke syntes det hadde vært rart om du tok 1 dag hjemmekontor i fremover hvertfall. 

Hos oss har vi policy på at vi kan ha 2 dager hjemme. Tror jeg tok hjemmekontor 1 dag da jeg hadde jobbet der i ca 1 1/2 mnd. Så holdet meg meg stort sett til 1 dag i uken de neste mnd, før jeg gikk over til 2, men tenker det kommer an på hvordan det er på kontoret der du er.

Sånn du beskriver det hadde jeg som sagt bare kjørt på hvertfall med 1 dag i uken :)

Anonymkode: d7297...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med leder, du. Mannen min fikk hjemmekontor fra uke 2 i ny jobb (én dag på den tiden, ikke hele uka, selvsagt). Skal sies at de fleste har hjemmekontor minst én dag i uken der han jobber, pluss at han bare hadde hjemmekontor i forrige jobb. Han fikk jo nye jobben bla pga fantastiske resultater i forrige. Det er en arbeidsform han trives med. Nå har han hjemmekontor 1-3 dager i uken. 

Vi bor slik at å ha en jobb uten noen mulighet til hjemmekontor i det hele tatt hadde blitt veldig slitsomt i lengden. 

Anonymkode: 1164b...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blitt kjent med kolleger? Vet leder at du er til å stole på og leverer der du skal? Dersom begge deler er på plass ville jeg spurt om det. Tidligst etter et par måneder, vil jeg si. 

Men man skal ikke undervurdere det sosiale ved å være fysisk tilstede på jobb. Både for din egen del og for bedriften.

Anonymkode: df01a...388

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på? Jeg ble ansatt på hjemmekontor or jobbet fra hjemmekontor i 10 år.

Anonymkode: 0feab...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Jeg vet jeg kan høre med leder, og tror som sagt at han ville sagt ja. Er ikke det spørsmålet mitt handler om. Jeg har skrevet avtale om hjemmekontor, vi kan ha inntil to dager hk per uke. Er mange her som har det, og det er ikke nødvendig å avtale med leder/kollegaer for hver gang. Er slik jeg også er vant til fra tidligere jobber. 

Spørsmålet er om andre vil synes det er rart. Hvis DU fikk en ny kollega, ville du ha reagert om den nyansatte benyttet seg av hjemmekontor etter en måned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har du blitt kjent med kolleger? Vet leder at du er til å stole på og leverer der du skal? Dersom begge deler er på plass ville jeg spurt om det. Tidligst etter et par måneder, vil jeg si. 

Men man skal ikke undervurdere det sosiale ved å være fysisk tilstede på jobb. Både for din egen del og for bedriften.

Det sosiale argumentet bortfaller dersom ingen kollegaer på teamet er til stede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (7 minutter siden):

Det sosiale argumentet bortfaller dersom ingen kollegaer på teamet er til stede da.

Man er jo kolleger selv om man ikke jobber i samme team. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man er jo kolleger selv om man ikke jobber i samme team. 

Det jobber over 500 personer på arbeidsplassen min. Per definisjon er vi "kollegaer" alle sammen, men jeg anser kun de 40 som jobber på min underavdeling som mine kollegaer. Jeg har ikke noe nærmere forhold til de andre enn jeg har til eksterne som jeg jobber med og opp mot. 

Så nei, jeg vil ikke påstå at man reelt sett er kolleger selv om man ikke jobber i samme team.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte akkurat i ny jobb hvor man kan søke om delvis hjemmekontor (to dager i uka).

Jeg ventet 3 måneder før jeg spurte. Da hadde jeg hatt størstedelen av opplæringen og hadde vært på kontoret lenge nok til å bli litt kjent med folk.

Anonymkode: a7e02...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Reign skrev (6 minutter siden):

Det jobber over 500 personer på arbeidsplassen min. Per definisjon er vi "kollegaer" alle sammen, men jeg anser kun de 40 som jobber på min underavdeling som mine kollegaer. Jeg har ikke noe nærmere forhold til de andre enn jeg har til eksterne som jeg jobber med og opp mot. 

Så nei, jeg vil ikke påstå at man reelt sett er kolleger selv om man ikke jobber i samme team.

Blir kanskje litt dumt å overføre denne logikken til alle andre arbeidsplasser? TS skriver at "Veldig få som jobber med det samme som meg sitter samme sted som meg": Hva med mindre arbeidsplasser og lokale kontorer hvor omtrent alle er i forskjellige funksjoner? Har en ingen kollegaer på kontoret da?

Hvis et lokalt kontor ønsker en egen person på kontoret innen feks HR eller IT, så er jo denne personen en del av dette lokale "teamet", og det er også dem som bestemmer hvorvidt det er behov for vedkommende der. Selv om den ikke jobber i samme disiplin som de andre.

Anonymkode: c474a...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ts. Jeg vet jeg kan høre med leder, og tror som sagt at han ville sagt ja. Er ikke det spørsmålet mitt handler om. Jeg har skrevet avtale om hjemmekontor, vi kan ha inntil to dager hk per uke. Er mange her som har det, og det er ikke nødvendig å avtale med leder/kollegaer for hver gang. Er slik jeg også er vant til fra tidligere jobber. 

Spørsmålet er om andre vil synes det er rart. Hvis DU fikk en ny kollega, ville du ha reagert om den nyansatte benyttet seg av hjemmekontor etter en måned? 

Dersom det er som du beskriver - at det er inntil to dager per uke ville jeg glatt gått i gang med dette etter 1 mnd, og jeg skjønner ikke helt hvorfor dette må tas opp med leder heller, om det ikke er noe krav om å avtale fra gang ting gang eller spesifikke dager. Ville satt opp de dagene jeg hadde tenkt å jobbe hjemme hver uke i kalenderen, om det er delt kalender.

Anonymkode: fb0a7...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Jeg jobber på en stor arbeidsplass med mange hundre ansatte. De jeg ser til daglig og som blir mine nærmeste kollegaer sitter i samme gang. Så vi spiser lunsj sammen og er sosiale sammen. Vi har ingenting faglig til felles. Med unntak av to-tre andre fra mitt team som også sitter i samme gang, men som også har hjemmekontor og reiser en del så det er ofte de ikke er på kontoret.

Jeg kan fint løse oppgavene mine fra hjemmekontor, jeg får lov å ha hjemmekontor, jeg går ikke glipp av noe faglig ved å ha hjemmekontor, de fleste møter, opplæring osv foregår digitalt og kan derfor løses på hjemmekontor.

MEN jeg ønsker ikke at folk skal reagere på noe jeg gjør som nyansatt. Så selvom jeg skulle spurt sjefen min om det er greit, og det regner jeg med det er all den tid vi allerede har skrevet avtale om det, så gir ikke det meg svar på hva kollegaene mine eventuelt ville synes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (32 minutter siden):

Deg om det. Det er ca 150 personer som jobber på mitt kontor (i samme firma). Jeg har god kontakt med kolleger jeg aldri har noe med i jobbhverdagen og de andre har det på samme måte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...