AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #21 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det moralsk riktige er jo uansett å legge fakta på bordet, beklage og prøve å betale for seg. Men det du risikerer her er at du ikke blir tatt for å ha handlet i god tro. Tyveri utgjør et betydelig svinn for butikker, og mange er så strenge på det at de absolutt ikke legger godvilja til. Husker veldig godt at en bekjent av med som jobbet i en _veldig_ rolig klesbutikk i et lite kjøpesenter på bygda (der de dessuten ga ansattrabatt og oppfordret ansatte til å kjøpe og bruke klær fra butikken) prøvde på seg en genser en dag da det var null kunder og helt ryddig butikk. Da det kom en kunde ekspederte hun vedkommende i genseren hun prøvde. Så gikk hun tilbake, skiftet og hang den opp. Dagen etter fikk hun en rasende telefon fra sjefen som hadde sett henne bruke genseren på overvåkningskameraet og anklaget henne for å ha prøvd å stjele plagget. Hun ble deretter innkalt til et meget ubehagelig møte hvor hun ble møtt av en liste over plagg som manglet med anklager om at hun hadde stjålet den. Man kan sikkert si at det var idiotisk av venninna mi å prøve klær i arbeidstiden, men hun var 18, det var rolig og hun oppfattet det oppfordringen om å bruke/vise frem butikkens klær som at det var helt greit å bruke ledig tid på å prøve dem. Hun var aldri i nærheten av å ta plagget ut av butikken, men fikk likevel så øra flagret. Med trussel om anmeldelse godtok hun oppsigelse på dagen og med trekk i siste lønn. Sånn i ettertid så forstår vi jo godt at dette var en ren skremselstaktikk fra den sjefen, men det er jo tydeligvis en taktikk som funker på unge ansatte. Anonymkode: a0eea...2e9 Venninnen din gjorde ingenting galt. Det å prøve klærne er en del av det å jobbe i klesbutikk da det er den beste måten å bli kjent med plagget og passformen for deretter å bli en bedre selger. Dessuten er ikke noe et tyveri før en faktisk har krysset utgangen. En kan komme inn i en butikk og stappe så mye en vil ned i lommer og bagger, gå rundt med det på seg en hel arbeidsdag, men det er fremdeles ikke tyveri før en forsøker å forlate stedet. Sjefen derimot dreit seg skikkelig ut, og var den eneste som gjorde noe ulovelig Det er ikke lov til å bruke overvåkningskameraene til å overvåke egne ansatte. De skal kun være en sikkerhet for butikken mot kunder og tyveri utenifra. Skal d brukes mot ansatte skal det være pga mistanke om ulovligheter og de ansatte skal informeres på forhånd. Anonymkode: 44c91...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #22 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Venninnen din gjorde ingenting galt. Det å prøve klærne er en del av det å jobbe i klesbutikk da det er den beste måten å bli kjent med plagget og passformen for deretter å bli en bedre selger. Dessuten er ikke noe et tyveri før en faktisk har krysset utgangen. En kan komme inn i en butikk og stappe så mye en vil ned i lommer og bagger, gå rundt med det på seg en hel arbeidsdag, men det er fremdeles ikke tyveri før en forsøker å forlate stedet. Sjefen derimot dreit seg skikkelig ut, og var den eneste som gjorde noe ulovelig Det er ikke lov til å bruke overvåkningskameraene til å overvåke egne ansatte. De skal kun være en sikkerhet for butikken mot kunder og tyveri utenifra. Skal d brukes mot ansatte skal det være pga mistanke om ulovligheter og de ansatte skal informeres på forhånd. Anonymkode: 44c91...537 Enig i at det ikke er tyveri før man har tatt plagget ut av butikken, men det er ikke vanlig at det er en del av jobben og stå på prøverommet og prøve klær når man er alene. I dette tilfellet kom det jo en kunde inn i butikken, så her har du et godt eksempel på hvorfor det ikke er lov. Jeg gjorde faktisk det samme når jeg var ung og ny og ikke så sammenhengen i ting, og da kom det flere kunder så jeg ble stående og jobbe i butikkens genser i over 1 time. Da skjønte jeg hvorfor dette ikke var greit. Det er fortsatt ikke tyveri. Du skriver en hel arbeidsdag, har du lyst til og kjøpe et plagg en ansatt har jobbet med en hel arbeidsdag ? Her lurer jeg på hvor det grenser i brukstyveri. ja, det og prøve klær er en fin måte og bli kjent med klærne på, og det gjør man når det er flere på jobb. Prøvekvelder når ny kolleksjon kommer er fint for butikker som har råd til det, ellers overlapper man gjerne litt så det blir mulighet og prøve med sjefen til stede. enig i at sjefen her dreit seg ut med tyveri, men uenig i at det er greit at ansatte prøver alene og går rundt med butikkens klær på jobb uten avtale. Anonymkode: c68e0...fc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #23 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Venninnen din gjorde ingenting galt. Det å prøve klærne er en del av det å jobbe i klesbutikk da det er den beste måten å bli kjent med plagget og passformen for deretter å bli en bedre selger. Dessuten er ikke noe et tyveri før en faktisk har krysset utgangen. En kan komme inn i en butikk og stappe så mye en vil ned i lommer og bagger, gå rundt med det på seg en hel arbeidsdag, men det er fremdeles ikke tyveri før en forsøker å forlate stedet. Sjefen derimot dreit seg skikkelig ut, og var den eneste som gjorde noe ulovelig Det er ikke lov til å bruke overvåkningskameraene til å overvåke egne ansatte. De skal kun være en sikkerhet for butikken mot kunder og tyveri utenifra. Skal d brukes mot ansatte skal det være pga mistanke om ulovligheter og de ansatte skal informeres på forhånd. Anonymkode: 44c91...537 Ja, det som skjedde her var en ren skremselstaktikk. Her var nok regelen i utgangspunktet at man ikke skulle prøve klær uten å gi beskjed, altså ikke når man er alene i butikken, men det var nok ikke min venninne klar over da opplæringen var uklar. Hadde det skjedd i dag ville hun jo helt klart stått opp for seg selv på en annen måte, men er man både ung, uerfaren og har nederste stilling i butikken så blir maktforholdet veldig skjevt. Anonymkode: a0eea...2e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #24 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Før hadde vi lov til å ta med ting hjem for å prøve. Dette ble en regel rett før jeg tok med plagget, og derfor glemte jeg det. Dette dreier seg kun om et plagg, og jeg sier jo nå jeg vil si noe til sjefen og gå tilbake for å betale for meg. Synes du skal slutte å være sånn i tonen når du Ikke vet situasjonen. Jeg er 19 år. Anonymkode: c87e7...e53 Hadde du ikke skrevet dette, kunne jeg vært mer tilgivende i ordene mine: "(Fikk ikke tillatelse til å ta det med hjem, plagget fant jeg nå når jeg ryddet)" Du visste at du ikke fikk tillatelse, enda gjorde du det bevisst. Og enhver 19 åring vet hva som er lov og ikke lov. Synes du IKKE skal gå tilbake. Gjort er gjort. Anonymkode: 40e27...8cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeppp Skrevet 7 timer siden #25 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde du ikke skrevet dette, kunne jeg vært mer tilgivende i ordene mine: "(Fikk ikke tillatelse til å ta det med hjem, plagget fant jeg nå når jeg ryddet)" Du visste at du ikke fikk tillatelse, enda gjorde du det bevisst. Og enhver 19 åring vet hva som er lov og ikke lov. Synes du IKKE skal gå tilbake. Gjort er gjort. Anonymkode: 40e27...8cd Ja jeg spurte ikke, men var ikke sånn at jeg spurte og fikk et nei fra sjefen. Grunnet vi hadde regelen de 3 første årene jeg jobbet der at det var lov å ta med plagg hjem og prøve, så var det regn glemsel fra min side. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #26 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan er forholdet til sjefen din da? i utgangspunktet tenker jeg at du skal ta det med dit og betale for det, problemet her er jo at du ikke fikk lov og ta det med hjem . Hvis den regelen bli innført 1 uke før, og dere har et godt forhold og hun stoler på deg bør det jo gå greit. Samtidig er nok en grunn til at de innførte denne regelen. Mye svinn kanskje? Vanskelig og komme med et fasitsvar. Ikke ha på deg plagget og legg ut bilder på sosiale medier om du ikke skal betale for det ihvertfall. Du burde egentlig ikke bruke det om du skal « glemme» at du har det. Anonymkode: c68e0...fc5 Hei! Jeg har veldig bra forhold til sjefen, jobbet i butikken i mange år. Og ja grunnen til at det ble innført var at vi hadde mye svinn på varetellingen, så forstår det selvfølgelig helt. Men jeg sender henne en melding og informerer, synes det er bedre enn å ha deg på samvittigheten. Dette var ren glemsel fra min side, så jeg håper hun forstår. Om ikke får jeg ta konsekvensene Anonymkode: c87e7...e53 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #27 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville dratt tilbake, beklaget og betalt. Ærlighet lønner seg alltid, og det er klart det beste for din egen samvittighet (slik jeg oppfatter dette, har ingen andre oversikt over at du har plagget, og vil dermed aldri savne det, eller klandre deg. Så for dem har det ingen betydning. Men du går og tenker på dette og trenger å gjøre opp for din egen del). Og så har du lært til en annen gang at du passer bedre på ting du ikke eier- du tar ikke med plagg hjem, og så glemmer dem i flere måneder. Anonymkode: ad65b...bd3 Jeg jeg er helt enig, tusen takk! Anonymkode: c87e7...e53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #28 Del Skrevet 7 timer siden jeppp skrev (4 timer siden): Dette var ikke tanken. Før hadde vi lov å ta med oss ting hjem å prøve, regelen kom sånn 1 uke før dette skjedde, så det var ikke bevisst å gjøre noe ulovlig. Gjorde bare som jeg alltid hadde gjort i flere år, ta ting med hjem, prøve, ta med tilbake til butikken og kjøpe om man vil ha. Hvordan kan du ha tatt med plagg hjem og prøvd i flere år når du kun er 19? Men veldig spesielt oppdage dette etter flere måender Anonymkode: d9951...4b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #29 Del Skrevet 7 timer siden Hva er verdien på dette plagget da? Er det en jakke til 15000 eller en singlet til 99 kr? Anonymkode: 0b884...98d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #30 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg har veldig bra forhold til sjefen, jobbet i butikken i mange år. Og ja grunnen til at det ble innført var at vi hadde mye svinn på varetellingen, så forstår det selvfølgelig helt. Men jeg sender henne en melding og informerer, synes det er bedre enn å ha deg på samvittigheten. Dette var ren glemsel fra min side, så jeg håper hun forstår. Om ikke får jeg ta konsekvensene Anonymkode: c87e7...e53 Så bra, det er jo det riktige og gjøre helt klart, og hvis hun har stolt på deg i 3 år går det sikkert fint. Anonymkode: c68e0...fc5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #31 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan kan du ha tatt med plagg hjem og prøvd i flere år når du kun er 19? Men veldig spesielt oppdage dette etter flere måender Anonymkode: d9951...4b7 Man må ikke være 18 når det ikke er salg av øl og tobakk, så ingenting rart med det. Anonymkode: c68e0...fc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #32 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva er verdien på dette plagget da? Er det en jakke til 15000 eller en singlet til 99 kr? Anonymkode: 0b884...98d Genser til 999 men har betalt og var ingen sure miner Anonymkode: c87e7...e53 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #33 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan kan du ha tatt med plagg hjem og prøvd i flere år når du kun er 19? Men veldig spesielt oppdage dette etter flere måender Anonymkode: d9951...4b7 Jeg har jobbet der siden jeg var 15. Først som ryddehjelp så i kassen. Anonymkode: c87e7...e53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #34 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så bra, det er jo det riktige og gjøre helt klart, og hvis hun har stolt på deg i 3 år går det sikkert fint. Anonymkode: c68e0...fc5 Ja gikk veldig fint Anonymkode: c87e7...e53 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå