Gå til innhold

Normalt å få vondt i øynene av å prøve linser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært innom optiker 4 ganger og prøvd  lære å bruke linser. Men jeg får det bare ikke til :( Får de ikke inn. Problemet nå er at etter sist gang jeg var der, på mandag, så har jeg fått sånn smerter i/rundt øynene. Det gjør vondt bare å være borti. Kan jeg ha ødelagt noe da jeg prøvde å sette inn linser? Jeg gråter her for det er så vondt. Vet ikke om jeg kan gjøre noe med det? Er dette normalt? 

Skal egentlig tilbake dit i morgen men skjønner ikke åssen jeg skal få noe inn i øya mine i det hele tatt med disse smertene. Hjelp, noen som har peiling? 

Anonymkode: 9c794...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har sannsynligvis laget en rift/lite sår på hornhinnen av at du har styrt med å få inn linsene. Hvis du skal til optiker kan nok de kikke på øyet ditt for å se om det er ett sår/rift der. 

eksakt hva er problemet med å få de inn? Klarer du ikke holde øyet åpent? 

kanskje linser ikke er noe for deg? Er du veldig tørr på øynene? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleTuliip skrev (33 minutter siden):

Du har sannsynligvis laget en rift/lite sår på hornhinnen av at du har styrt med å få inn linsene. Hvis du skal til optiker kan nok de kikke på øyet ditt for å se om det er ett sår/rift der. 

eksakt hva er problemet med å få de inn? Klarer du ikke holde øyet åpent? 

kanskje linser ikke er noe for deg? Er du veldig tørr på øynene? 

Ah, ok. Da skal jeg få sjekket dette med optiker i morgen. Jeg sliter med å gjøre øyeåpningen stort nok til å få inn linsen. Det gjør vondt å dra og tøye i huden rundt øyet. Blir helt rød og det gjør vondt. Sliter ikke med tørre øyne nei. 

Mulig jeg bare må holde meg til briller ja. Har aldri opplevd smerter i øyet før, og visste ikke at det gikk an å få så vondt. Ser så enkelt ut når andre setter inn linser men det går ikke her dsv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ah, ok. Da skal jeg få sjekket dette med optiker i morgen. Jeg sliter med å gjøre øyeåpningen stort nok til å få inn linsen. Det gjør vondt å dra og tøye i huden rundt øyet. Blir helt rød og det gjør vondt. Sliter ikke med tørre øyne nei. 

Mulig jeg bare må holde meg til briller ja. Har aldri opplevd smerter i øyet før, og visste ikke at det gikk an å få så vondt. Ser så enkelt ut når andre setter inn linser men det går ikke her dsv. 

Har du prøvd å tippe hodet bakover, og se ned? 

Tar du den armen du skal holde øyet med bak hodet også ned på øyet? 

Anonymkode: 8eafa...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Viktig at huden rundt øyet og huden på fingrene er fettfri, sånn at du får godt tak. Jeg pleier derfor å sette inn linsen etter jeg har vasket og tørket ansiktet og før jeg tar på fuktighetskrem.

Når jeg skal sette inn linse på venstre øyet, har jeg hodet litt på skakke mot høyre og så tar jeg den høyre armen min og hviler den oppå hodet. Så bruker jeg fingrene på høyre hånd til å dra opp øyelokket. Jeg tar da tak helt nede ved øyevippene. Det holder øyelokket på plass. På venstre hånd har jeg linsen klar på langefingeren, og trekker det nedre øyelokket ned med pekefingeren. Og så setter jeg inn linsen i det vidåpne øyet. 

Anonymkode: 77677...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som fungerte her for å få teknikken, var ett giga forstørrelses-speil. Synes heller ikke teknikken jeg lærte hos optikeren fungerte, så har fått min egen teknikk med årene. 

Men enkelt forklart hvordan jeg gjør det: Gjør linsen klar på pekefingeren, knusktørre hender og hud i ansiktet, og holder øyet åpent med tommel og pekefinger på den andre hånda. Bøyer meg fram, ser helt opp i taket med øyet, dytter linsa inn på øyet, og ser så ned å henter opp linsa med selve øyet... Beveger øyet litt i alle retninger, før jeg slipper taket. Så tar jeg på fuktighetskrem :) 

Men linser tar litt tid før du får teken på det. Øvelse gjør mester :)

Som de andre her sier, tror jeg også du har klart å klore på den en liten rift pga dårlig teknikk, og kanskje litt lange negler? Si ifra til optiker i morgen, og kjøp noen skikkelige forstørrelsesspeil (8x). Lykke til :) 

Anonymkode: e389b...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...