AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Jeg skulle ta livmorhalskreft celleprøve hos lege, og gikk til en lege som holdt til i samme bygget der jeg leide leilighet. Det var første gang jeg tok en slik prøve og dette er vel 15 år siden og jeg var vel 24 eller noe. Legen var en eldre mann, utenlandsk og jeg husker mellomannet at han bare skrev vissvass på pc. Masse skrivefeil. Undersøkelsen var veldig smertefull og han brukte veldig lang tid. Huske jeg gråt fordi det var så vondt, og han stoppet ikke når han utvidet størrelsen på den sylinderen han brukte for å undersøke meg. I ettertid har jeg tatt prøver hos andre leger og det har ikke vært vondt i det hele tatt. Men denne legen gikk ifra meg på undersøkelsesbenken, men den greia inne i meg??? Har gruet meg veldig til å ta prøver av samme sort i etterkant og har vel bare tatt livmorhalskreft celleprøve totalt tre ganger, og jeg er altså 40. Merker jeg blir skikkelig lei meg av å tenke på det. Anonymkode: 42e58...1ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Noen ganger kan det ta lang tid når man skal ta celleprøve hvis for eksempel livmortappen sitter kronglete til, og jeg har også opplevd at legen har måtte gå for å hente noe mens spekulumet fortsatt stod der, og det handler vel om at legen tenker det er verre å ta ut spekulumet for å så måtte sette det inn igjen bare fordi legen må hente noe. Jeg har dessverre ganske trange forhold der nede, og har alltid en smertefull opplevelse av spekulum. Problemet mitt er vel at de minste spekulumene ikke passer lengdemessig, sånn at legene ikke får til å nå livmortappen, og derfor må de da bruke et større spekulum som er kjempevondt for meg siden det rett og slett ikke er plass i bredden. Men er det en ting jeg vet, så er det at det blir i alle fall 10 ganger verre hvis man ikke klarer å slappe godt av i muskulaturen. Livmortappen kan sitte høyt oppe ved for eksempel eggløsning, og det kan være derfor det ble vanskelig første gang du skulle ta celleprøve, og at livmortappen har vært lavere de andre gangene som har gjort at det har gått lettere. Jeg er bare 30 snart og har dessverre vært igjennom mange gynekologiske undersøkelser og tatt celleprøver helt siden jeg var 19 grunnet gynekologisk problem og senere fertilitetsbehandling. Jeg tenker ikke at det du opplevde var et overgrep, da legen ikke gjorde noe unødvendig og det ikke høres ut som du motsatte deg undersøkelsen på noe tidspunkt. Anonymkode: 751fe...5e7 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen ganger kan det ta lang tid når man skal ta celleprøve hvis for eksempel livmortappen sitter kronglete til, og jeg har også opplevd at legen har måtte gå for å hente noe mens spekulumet fortsatt stod der, og det handler vel om at legen tenker det er verre å ta ut spekulumet for å så måtte sette det inn igjen bare fordi legen må hente noe. Jeg har dessverre ganske trange forhold der nede, og har alltid en smertefull opplevelse av spekulum. Problemet mitt er vel at de minste spekulumene ikke passer lengdemessig, sånn at legene ikke får til å nå livmortappen, og derfor må de da bruke et større spekulum som er kjempevondt for meg siden det rett og slett ikke er plass i bredden. Men er det en ting jeg vet, så er det at det blir i alle fall 10 ganger verre hvis man ikke klarer å slappe godt av i muskulaturen. Livmortappen kan sitte høyt oppe ved for eksempel eggløsning, og det kan være derfor det ble vanskelig første gang du skulle ta celleprøve, og at livmortappen har vært lavere de andre gangene som har gjort at det har gått lettere. Jeg er bare 30 snart og har dessverre vært igjennom mange gynekologiske undersøkelser og tatt celleprøver helt siden jeg var 19 grunnet gynekologisk problem og senere fertilitetsbehandling. Jeg tenker ikke at det du opplevde var et overgrep, da legen ikke gjorde noe unødvendig og det ikke høres ut som du motsatte deg undersøkelsen på noe tidspunkt. Anonymkode: 751fe...5e7 Ikke si at hun ikke motsatte seg. Det er hele grunnen til at mange overgripere går fri. Mange fryser eller skjønner det ikke før senere. Eller tørr ikke gjøre noe, eller bestemmer seg for å bare overleve. Et overgrep er uansett et overgrep. Hun gråt, det hadde vært et tegn det også. Men vet ikke om dette var et overgrep eller en veldig ubehagelig undersøkelse. Anonymkode: 661c1...61b 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Fatter ikke hvorfor kvinner går til mannlige gynekologer. For meg som mann virker det totalt absurd. Anonymkode: 202ec...360 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Nei, men du har nok vært ute for en klønete/uvøren og lite hensynsfull lege. Som en annen har skrevet, dette kan oppleves forskjellig og er noen ganger mer smertefullt enn andre ganger. Anonymkode: 5d9d1...98c 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fatter ikke hvorfor kvinner går til mannlige gynekologer. For meg som mann virker det totalt absurd. Anonymkode: 202ec...360 Jeg synes menn ofte er mer forsiktige og effektive. Så jeg har kun gått til menn de siste ti årene. Anonymkode: 83bdd...a32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke si at hun ikke motsatte seg. Det er hele grunnen til at mange overgripere går fri. Mange fryser eller skjønner det ikke før senere. Eller tørr ikke gjøre noe, eller bestemmer seg for å bare overleve. Et overgrep er uansett et overgrep. Hun gråt, det hadde vært et tegn det også. Men vet ikke om dette var et overgrep eller en veldig ubehagelig undersøkelse. Anonymkode: 661c1...61b Jeg har skrevet "jeg tenker ikke at det du har opplevd er overgrep" og så begrunnet mitt svar. Hvis du mener TS har blitt utsatt for overgrep, må du gjerne skrive det og begrunne hvorfor. Hadde det vært definert som overgrep alle ganger folk gråter under div undersøkelser, så er det mange av oss som har blitt utsatt for overgrep. Man kan gråte under undersøkelser fordi de er så ubehagelige, uten at det betyr at undersøkelsen er et overgrep. Da jeg tok gastroskopi en gang, gråt jeg masse og hadde lyst å ta tak i skopet med hånden min og dra det ut fordi det var helt forferdelig, men det var jo ikke et overgrep det heller. Anonymkode: 751fe...5e7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Leser ikke overgrep fra det du beskriver. Enig med de over som har beskrevet. Hvis dette skjede for 16 år siden håper jeg du snart kan legge det bak deg. Anonymkode: 613a8...d17 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fatter ikke hvorfor kvinner går til mannlige gynekologer. For meg som mann virker det totalt absurd. Anonymkode: 202ec...360 Jeg var til en eldre, mannlig gynekolog for undersøkelse. Forsiktig, forklarte alt, og alt gikk fint. Var så til en eldre, kvinnelig gynekolog, for prøve og innsett av spiral. Null hensyn, hardhendt, og smertefullt. Ingen tvil om hvor jeg dro neste gang (måtte til hun andre grunnet ferietid). Anonymkode: 122c2...141 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes menn ofte er mer forsiktige og effektive. Så jeg har kun gått til menn de siste ti årene. Anonymkode: 83bdd...a32 Og det er verdt risikoen for å bli utsatt for overgrep? Anonymkode: 202ec...360 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har skrevet "jeg tenker ikke at det du har opplevd er overgrep" og så begrunnet mitt svar. Hvis du mener TS har blitt utsatt for overgrep, må du gjerne skrive det og begrunne hvorfor. Hadde det vært definert som overgrep alle ganger folk gråter under div undersøkelser, så er det mange av oss som har blitt utsatt for overgrep. Man kan gråte under undersøkelser fordi de er så ubehagelige, uten at det betyr at undersøkelsen er et overgrep. Da jeg tok gastroskopi en gang, gråt jeg masse og hadde lyst å ta tak i skopet med hånden min og dra det ut fordi det var helt forferdelig, men det var jo ikke et overgrep det heller. Anonymkode: 751fe...5e7 Nettopp 👏🏻👏🏻👏🏻 Er så lei av at folk påberoper seg å ha opplevd overgrep når de har hatt ubehagelige erfaringer. Anonymkode: 613a8...d17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og det er verdt risikoen for å bli utsatt for overgrep? Anonymkode: 202ec...360 Kvinner kan og begå overgrep. Anonymkode: 613a8...d17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden Nei, ikke overgrep. Dette høres ut som en litt klønete lege bare. Anonymkode: 35567...826 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kvinner kan og begå overgrep. Anonymkode: 613a8...d17 Sannsynligheten er ekstremt liten, hvor mange menn av typen psykopaten fra Frosta går det per kvinne som begår seksuelle overgrep på andre kvinner? Anonymkode: 202ec...360 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg skulle ta livmorhalskreft celleprøve hos lege, og gikk til en lege som holdt til i samme bygget der jeg leide leilighet. Det var første gang jeg tok en slik prøve og dette er vel 15 år siden og jeg var vel 24 eller noe. Legen var en eldre mann, utenlandsk og jeg husker mellomannet at han bare skrev vissvass på pc. Masse skrivefeil. Undersøkelsen var veldig smertefull og han brukte veldig lang tid. Huske jeg gråt fordi det var så vondt, og han stoppet ikke når han utvidet størrelsen på den sylinderen han brukte for å undersøke meg. I ettertid har jeg tatt prøver hos andre leger og det har ikke vært vondt i det hele tatt. Men denne legen gikk ifra meg på undersøkelsesbenken, men den greia inne i meg??? Har gruet meg veldig til å ta prøver av samme sort i etterkant og har vel bare tatt livmorhalskreft celleprøve totalt tre ganger, og jeg er altså 40. Merker jeg blir skikkelig lei meg av å tenke på det. Anonymkode: 42e58...1ba Høres ikke ut som overgrep, høres ut som han ikke har tatt så mange celleprøver og derfor ikke var så flink på det. Det at du kvidde deg, gjorde det nok heller ikke bedre. Anonymkode: c34d0...ccc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fatter ikke hvorfor kvinner går til mannlige gynekologer. For meg som mann virker det totalt absurd. Anonymkode: 202ec...360 De er de mest varsomme, etter min mening. Anonymkode: b4292...f16 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har opplevd mange smertefulle gynekologiske undersøkelser, men det har aldri vært overgrep fordi legen verken ønsket å gjøre meg vondt (selv om det ble vondt allikevel), eller fikk noe glede av undersøkelsen selv. I ordet overgrep ligger det vel at du tror legen gjorde noe seksuelt med deg? Da må det være mer i det enn at det gjorde vondt? Gynekologer er som tannleger, forskjellige i hvor flinke de er. Anonymkode: 27b2c...7c1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Sannsynligheten er ekstremt liten, hvor mange menn av typen psykopaten fra Frosta går det per kvinne som begår seksuelle overgrep på andre kvinner? Anonymkode: 202ec...360 Det er særdeles få leger som begår overgrep. Inkludert mannlige leger. Synes du mistenkeliggjør en hel profesjon nå. Hver enkelt velger selv hva de er komfortable med. Anonymkode: 613a8...d17 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Del Skrevet 6 timer siden Var det Vivek Kumar Sethi du var hos? https://www.document.no/2020/06/16/gynekolog-fikk-skjerpet-straff-14-ars-fengsel-for-a-ha-voldtatt-atte-pasienter/ Anonymkode: 7a9db...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Del Skrevet 6 timer siden Men var han gynekolog? Eller allmennlege? Anonymkode: 3ca82...d2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå