AnonymBruker Skrevet 7. november #41 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 21.01): Arbeidslivet i Danmark er faktisk ganske mye hardere enn i Norge, med høyere krav og forventninger. Varierer selvsagt der også, men mannen min har jobbet for to danske firma og håper aldri mer han får en dansk leder. Anonymkode: 33274...980 Og det hadde passet MEG personlig (jeg er ikke TS) utmerket! Jeg er drittlei kaffedrikkende kjerringer i det offentlige i Norge - det er utrolig demotiverende for meg at folk sitter og drikker kaffe og sladrer halve dagen mens jeg sitter på kontoret og produserer noe. Vi har det altfor slapt i Norge. I tillegg tjener jurister i det offentlige mye mer i Danmark enn Norge. Jeg hadde tatt strengere disiplin og større arbeidspress any day. Anonymkode: 41a1a...e01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #42 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 9.50): Vi har det altfor slapt i Norge. Det er sant ! En elendig arbeidsmoral, og "sinnsyk" sykelønnsordning som blir stadig mer misbukt + prøv å si opp en fast ansatt i det offentlige som er fagorganisert ..... En oppblast off. sektor som er altfor stor ifht. folketallet. Tilsammen en ineffektivitet uten sidestykke, vi er snart UK på 70-tallet. Anonymkode: 7487f...cc5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #43 Del Skrevet 8. november Australia er topp, men du må ha en attraktiv utdannelse Anonymkode: 924b9...8b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #44 Del Skrevet 9. november anon_ww_ww skrev (På 5.11.2024 den 20.22): Hvilket land ville passet bedre? Jeg vurderer Danmark, Australia og Nederland. Helst balanse mellom arbeid og fritid. Jeg tror jeg er mest positivt innstilt til Danmark og Australia, siden jeg får inntrykk at Nederland sin jobbkultur er mer hierarkisk og strengere. Er det noen andre land dere tror kunne vært aktuelle? Jeg kunne også tenkt meg å bare dra til et annet land i noen år som student eller for å arbeide, så hvis noen har noen land å anbefale så ville det vært flott. Siden jeg da bare vil være der midlertidlig, så er jeg åpen for mange land, men helst et der jeg kan snakke engelsk. Jeg er ikke så opptatt av natur og sport, så det er ikke relevant for meg. Jeg er glad i byliv, og å ha ting å gjøre. Jeg er også opptatt av at det er trygt å være der, og at de ikke er ekstremt mye xenofobi/rasisme der. Nederland er vel kanskje det minst hieraskiske land i verden, kjenner ikke til forholdene i Australia, men mye mer hierarkisk i Danmark enn i Nederland. Østerrike og Sveits er også trygge gode land Anonymkode: cba51...5d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #45 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 9.15): Personlig tenker jeg at svært få nordmenn skjønner hvor bra de har det. Det er få land hvor arbeidsliv og helsevesen fungerer bedre for "folk flest", uansett hva enkelte tror. Jeg bor i et EU-land og erfarer at skattetrykket er MINST like høyt som i Norge. I tillegg er arbeidsmarkedet slett ikke bedre, såfremt man ikke har spesielt etterspurt kompetanse. Helsevesenet her er utmerket - dersom du har den nødvendige forsikringen. Hadde det ikke vært fordi mannen min er herfra og har jobb her, i tillegg til klimaet, hadde vi sannsynligvis flyttet til Norge. Anonymkode: fb7df...af3 Dette! 👍 Det er mye negativt å sette fingeren på i Norge, med rette. Likevel virker det som om folk tror at gresset er grønnere på den andre siden, gjerne baseret på romantiske forestillinger om hvordan det er å leve i andre land etter noen korte ferieopphold. Trust me: Norge er et fantastisk land med et suverent sikkerhetsnett for "folk flest". Nå vet ikke jeg hvilke kulturelle tilbud ts savner i sine omgivelser, men jeg våger påstanden at du finner det meste hvis du i første omgang flytter til Oslo eller en av de få større byene i landet. Anonymkode: fa993...036 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 9. november #46 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette! 👍 Det er mye negativt å sette fingeren på i Norge, med rette. Likevel virker det som om folk tror at gresset er grønnere på den andre siden, gjerne baseret på romantiske forestillinger om hvordan det er å leve i andre land etter noen korte ferieopphold. Trust me: Norge er et fantastisk land med et suverent sikkerhetsnett for "folk flest". Nå vet ikke jeg hvilke kulturelle tilbud ts savner i sine omgivelser, men jeg våger påstanden at du finner det meste hvis du i første omgang flytter til Oslo eller en av de få større byene i landet. Anonymkode: fa993...036 Ja det er vel akkurat det.... "for folk flest" Men har man høy utdanning, er frisk og meget motivert, så er det sørgelig å skulle betale for alle i dette landet med vondt i vilja 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #47 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 9.30): Du kan jo få worker's holiday visa for 12mnd og teste ut Australia? Min oppfatning er at Australia er meget strenge på fast opphold (nesten umulig), men at det er enkelt å få jobb der for 12mnd forutsatt at du jobber i servicebransjen. Kjenner flere som har vært der et år og jobbet i turistnæringen og restaurantbransjen. Anonymkode: d6eb8...785 En kamerat av meg reiste til Australia på et sånt visum for noen år siden. Han hadde masse erfaring fra restaurant og bar her hjemme, hadde jobbet både som kokk, bartender og servitør i flere år. Han kom tilbake til Norge etter ca 6 mnd., da var kontoen slunken og motivasjonen borte. Det var ikke vanskelig å få jobb i serveringsbransjen, men lønna var elendig og det var dyrt å bo/leve der han var (Brisbane-området), så om han ikke skulle jobbe døgnet rundt sju dager i uka var han nødt til å tære på sparepengene han hadde med fra Norge. Han har i etterkant sagt at han kanskje kunne strukket oppholdet lenger om han hadde bosatt seg på et mindre, mer usentralt sted, men han reiste for å oppleve storbyliv og valgte det, selv om det betydde et kortere opphold. Anonymkode: 3cbe7...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #48 Del Skrevet 9. november Hva med New Zealand eller Canada? Jeg har jobbet i Singapore en periode, likte meg godt der. Men da må du ha god lønn, og velferdsordningene kan jeg ikke så mye om dsv. Hadde helseforsikring via jobben. Er lett å få jobb innen shipping der. Trivdes hvertfall utrolig godt! Utrolig fin by og lett å reise andre steder i Asia hvis man vil gjøre noe annet en helg f.eks Ganske rimelig å fly med f.eks Scoot/Air Asia til Thailand, Japan, Indonesia eller hvor man ønsker. Masse kjekke menn og, til info ❤️ Anonymkode: 3bb22...5f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #49 Del Skrevet 9. november Dumi2 skrev (På 6.11.2024 den 15.31): Jeg har selv studert og jobbet i Storbritannia, og som deg vil jeg ikke anbefale det i det hele tatt! Arbeidsmiljøet er beintøft, og lønna er som oftest ikke til å leve av! Arbeidere har minimale rettigheter, man kan få sparken på dagen. Hvis du kvalifiserer til arbeidsledighetstrygd er det sørgelige summer du får. Blir du sykemeldt i en lengre periode, så er det en økonomisk katastrofe! De fleste jobbene man kan få hvis man ikke er virkelig kvalifisert ( så kvalifisert at man kan danke ut engelskmenn), er bunnlønn. Jeg tror det har gått opp til, eller skal gå opp til £12.00. Ingen helge, eller ettermiddagstillegg. Kun litt, minimalt, for 'non-social-work-hours', som er nattskift. Akkurat. Jeg bor her fordi jeg har vært heldig og hatt en veldig spesiell stilling som ingen briter kan få og med norsk lønn, men nå har det likevel blitt så tøft at jeg planlegger å flytte hjem igjen. Det blir dessverre bare verre og verre etter Brexit. Ingenting kan måle seg med støtten man får i Norge om noe blir tøft, i tillegg til arbeidsmulighetene i Norge. MEN om man har mulighet til å komme hit et halvt år/år på utveksling og studere på et av de bedre universitetene, så er det virkelig en opplevelse for livet. AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 15.31): Enig i det du skriver, men ts endra HI rett før du kom inn i tråden. Originalt HI, som jeg svarte på, inneholdt kun det som nå er første avsnitt. Jeg hadde svart annerledes dersom info om studier/midlertidig opphold hadde vært nevnt fra starten av. Anonymkode: 4616e...a37 Visste ikke at TS hadde endret. Da forstår jeg Anonymkode: 5e5d5...c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #50 Del Skrevet 9. november Rucula skrev (1 time siden): Ja det er vel akkurat det.... "for folk flest" Men har man høy utdanning, er frisk og meget motivert, så er det sørgelig å skulle betale for alle i dette landet med vondt i vilja Ikke direkte uenig – regner meg selv i kategorien du peker på. Likevel er det i alle fall i prinsippet en del av en sunn samfunnskontrakt å ha dette sikkerhetsnettet vi har i Norge, både som arbeidstaker og generelt som innbygger. Bare fordi jeg selv sitter på den grønne gren så har jeg forståelse for at ikke er like heldige. Men ja: det er frustrerende bli skattet herfra til glade jul, og samtidig oppleve hvordan det offentlige bruke penger som fulle sjømenn på "kunstig åndedrett". Når en regner sammen offentlig ansatte samt trygdede er Norge mildt sagt høyt oppe på lista. Ikke bærekraftig. Men tilbake til ts sitt spørsmål: Du kan jo tilnærmet fritt forsøke deg noen år i et EU-land, men vær forberedt på at det ikke er bare bare å få innpass i det dagliglivet du "drømmer om". Anonymkode: fa993...036 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #51 Del Skrevet 9. november Rucula skrev (1 time siden): Ja det er vel akkurat det.... "for folk flest" Men har man høy utdanning, er frisk og meget motivert, så er det sørgelig å skulle betale for alle i dette landet med vondt i vilja Jeg har høy utdanning, er frisk og motivert, og betaler med glede om surpomper som deg skulle bli syk 😊 Anonymkode: d4f0e...f71 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 9. november #52 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva med New Zealand eller Canada? Jeg har jobbet i Singapore en periode, likte meg godt der. Men da må du ha god lønn, og velferdsordningene kan jeg ikke så mye om dsv. Hadde helseforsikring via jobben. Er lett å få jobb innen shipping der. Trivdes hvertfall utrolig godt! Utrolig fin by og lett å reise andre steder i Asia hvis man vil gjøre noe annet en helg f.eks Ganske rimelig å fly med f.eks Scoot/Air Asia til Thailand, Japan, Indonesia eller hvor man ønsker. Masse kjekke menn og, til info ❤️ Anonymkode: 3bb22...5f5 New Zealand er vel like vanskelig (om ikke verre) å få oppholds- og arbeidstillatelse i som Australia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 9. november #53 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 9.10): Sveits. Anonymkode: 2b1a0...27e I Sveits må du ha privat helseforsikring, og den er veldig dyr. De har heller ikke samme stillingsvern som i Norge. F.eks. har ikke Sveits minstelønn på nasjonalt nivå, og derfor er reallønningene mye lavere. Å flytte til Sveits er ikke for hvermannsen. Der må man kunne betale for seg, og de sosiale ulikhetene er kjempestore. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 9. november #54 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har høy utdanning, er frisk og motivert, og betaler med glede om surpomper som deg skulle bli syk 😊 Anonymkode: d4f0e...f71 En ting er alvorlig sykdom.... det betaler jeg også gjerne for. Jeg er ikke inot å betale skatt. Men det er så sykt mange her i dette landet som utnytter velferdsstaten så sinnsykt med konstante egenmeldinger og sykemeldinger. Folk som er syke hele graviditeten uten grunn osv.... Og sinnsykt treig og ueffektivt byråkrati 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå