Gå til innhold

Flytte til et annet land enn Norge. Ønsker å bo et sted med mer byliv og kultur enn Norge, men også et godt helsesystem og velferdsordninger

anon_ww_ww

Anbefalte innlegg

anon_ww_ww skrev (12 timer siden):

Jeg er også opptatt av at det er trygt å være der, og at de ikke er ekstremt mye xenofobi/rasisme der. 

Australia er veldig rasistisk. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

anon_ww_ww skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke gjort det. Jeg tenkte mest bare på hvilken land jeg synes var interessante. Kanskje det ikke er så aktuelt likevel da? Noen andre land du tenker som kan være aktuelle?

Hvis du skal utenfor EU, er ikke spørsmålet hvilket land som er interessant for deg, men om du er interessant for landet.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det varierer. Jeg tjener bedre i Norge enn jeg gjorde i Danmark og jeg sitter igjen med mer penger etter at alt er betalt enn det jeg gjorde i Danmark. 

Anonymkode: 370de...697

Og hvor lenge siden er det? Ikke så lenge siden Danmark gikk forbi oss.

Anonymkode: d7511...51f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hvor lenge siden er det? Ikke så lenge siden Danmark gikk forbi oss.

Flyttet tilbake til Norge i juni i år. Da var matvareprisene også gått mye opp

Anonymkode: 370de...697

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg som ufør tenker tanker om flytting. Men hadde aldri byttet norsk arbeidsliv bort. Har bekjente fra Frankrike som ikke vil flytte hjem før de er pensjonister, pga et knalltøft arbeidsklima. De sier at norske arbeidsplasser er som hvilehjem i sammenligning😆

Anonymkode: f4104...cab

Min beste venninne flyttet til Danmark for å jobbe ett år. Er nå 33 år siden, og hun er der enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon_ww_ww skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke gjort det. Jeg tenkte mest bare på hvilken land jeg synes var interessante. Kanskje det ikke er så aktuelt likevel da? Noen andre land du tenker som kan være aktuelle?

Du kan jo få worker's holiday visa for 12mnd og teste ut Australia? Min oppfatning er at Australia er meget strenge på fast opphold (nesten umulig), men at det er enkelt å få jobb der for 12mnd forutsatt at du jobber i servicebransjen. Kjenner flere som har vært der et år og jobbet i turistnæringen og restaurantbransjen.

Anonymkode: d6eb8...785

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Irland? Altså, perfekt er det ikke der heller, men det er uproblematisk å flytte dit siden det er med i EU og der er masse, masse kultur og bra byliv.

Anonymkode: 324b7...dff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Personlig tenker jeg at svært få nordmenn skjønner hvor bra de har det. Det er få land hvor arbeidsliv og helsevesen fungerer bedre for "folk flest", uansett hva enkelte tror. Jeg bor i et EU-land og erfarer at skattetrykket er MINST like høyt som i Norge. I tillegg er arbeidsmarkedet slett ikke bedre, såfremt man ikke har spesielt etterspurt kompetanse. Helsevesenet her er utmerket - dersom du har den nødvendige forsikringen. Hadde det ikke vært fordi mannen min er herfra og har jobb her, i tillegg til klimaet, hadde vi sannsynligvis flyttet til Norge.

Anonymkode: fb7df...af3

Enig. Ting generelt bare flyter bedre i Norge. Smoothere prosesser, byråkrati, og lønn/pris-forholdet er ikke så gæernt sånn egentlig.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bodd på Gran Canaria et par år nå, og det fungerer veldig bra!😊

Perfekt vær 95% av tiden.

Trygt og deilig 😊 

Anonymkode: 63a2a...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har bodd på Gran Canaria et par år nå, og det fungerer veldig bra!😊

Perfekt vær 95% av tiden.

Trygt og deilig 😊 

Forbinder ikke akkurat Gran Canaria med mer kultur enn Norge da… 

Anonymkode: 499ba...1d4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha, ventet på den😅

Men vi har et bedre liv her ihvertfall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Gode valg. Svært liberale land der feminismen ikke fikk fotfeste. Blant annet lovlig prostitusjon i alle de tre landene. 

Anonymkode: 15ed6...fc7

Fortsatt straffbart som deg som norsk statsborger, da. Selv om det er lov i det aktuelle landet.

Anonymkode: 18683...3aa

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Personlig tenker jeg at svært få nordmenn skjønner hvor bra de har det. Det er få land hvor arbeidsliv og helsevesen fungerer bedre for "folk flest", uansett hva enkelte tror. Jeg bor i et EU-land og erfarer at skattetrykket er MINST like høyt som i Norge. I tillegg er arbeidsmarkedet slett ikke bedre, såfremt man ikke har spesielt etterspurt kompetanse. Helsevesenet her er utmerket - dersom du har den nødvendige forsikringen. Hadde det ikke vært fordi mannen min er herfra og har jobb her, i tillegg til klimaet, hadde vi sannsynligvis flyttet til Norge.

Anonymkode: fb7df...af3

Jepp, jeg bor i Storbritannia, og vi har jo alt det TS ber om på overflaten, men det er SÅ mye tøffere å bo her enn i Norge.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har du satt deg inn i hva som skal til for å få arbeidsvisum i Australia? For de aller fleste er dette bare å glemme, men om man har yrke og erfaring som kvalifiserer til skilled worker visa kan det være en bitteliten mulighet.

Anonymkode: 4616e...a37

TS sier hen kan reise som student, så det er mulig med studentvisum, og da regner jeg med at hen er under 30 år og kan få working holiday visa til Australia også. Det gir jo visse begrensninger, men det er fullt mulig å bo der en liten stund.

Anonymkode: 5e5d5...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva innebærer «mer kultur»?? Las Palmas er en storby med masse kulturelle arrangementer, topp fotball lag og drøssevis av gode restauranter av alle slag (bl.a. pga turistene), så Gran Canaria kvalifiserer godt i min bok, men spørsmålet er generelt - hva er «mer kultur»? Oslo har musikk, teater, opera og restaurantliv av høy klasse. Andre steder i Norge blomstrer også frivilligheten, idretten og korps og kor-livet, så hva er det Norge ikke har? 

Anonymkode: 3f713...92b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva innebærer «mer kultur»?? Las Palmas er en storby med masse kulturelle arrangementer, topp fotball lag og drøssevis av gode restauranter av alle slag (bl.a. pga turistene), så Gran Canaria kvalifiserer godt i min bok, men spørsmålet er generelt - hva er «mer kultur»? Oslo har musikk, teater, opera og restaurantliv av høy klasse. Andre steder i Norge blomstrer også frivilligheten, idretten og korps og kor-livet, så hva er det Norge ikke har? 

Anonymkode: 3f713...92b

Oslo, ja. Bor man utenfor Oslo, er den eneste kulturen den lokale revyen.

Anonymkode: 41a1a...e01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jepp, jeg bor i Storbritannia, og vi har jo alt det TS ber om på overflaten, men det er SÅ mye tøffere å bo her enn i Norge.

TS sier hen kan reise som student, så det er mulig med studentvisum, og da regner jeg med at hen er under 30 år og kan få working holiday visa til Australia også. Det gir jo visse begrensninger, men det er fullt mulig å bo der en liten stund.

Enig i det du skriver, men ts endra HI rett før du kom inn i tråden. Originalt HI, som jeg svarte på, inneholdt kun det som nå er første avsnitt. Jeg hadde svart annerledes dersom info om studier/midlertidig opphold hadde vært nevnt fra starten av.

Anonymkode: 4616e...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har selv studert og jobbet i Storbritannia, og som deg vil jeg ikke anbefale det i det hele tatt! Arbeidsmiljøet er beintøft, og lønna er som oftest ikke til å leve av! Arbeidere har minimale rettigheter, man kan få sparken på dagen. Hvis du kvalifiserer til arbeidsledighetstrygd er det sørgelige summer du får. Blir du sykemeldt i en lengre periode, så er det en økonomisk katastrofe! De fleste jobbene man kan få hvis man ikke er virkelig kvalifisert ( så kvalifisert at man kan danke ut engelskmenn), er bunnlønn. Jeg tror det har gått opp til, eller skal gå opp til £12.00. Ingen helge, eller ettermiddagstillegg. Kun litt, minimalt, for 'non-social-work-hours', som er nattskift. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan jo få worker's holiday visa for 12mnd og teste ut Australia? Min oppfatning er at Australia er meget strenge på fast opphold (nesten umulig), men at det er enkelt å få jobb der for 12mnd forutsatt at du jobber i servicebransjen. Kjenner flere som har vært der et år og jobbet i turistnæringen og restaurantbransjen.

Det er jo typisk ekstremt underbetalte og harde jobber, type plukke frukt og grønnsaker, jobbe på hostel og restaurant. Der man bare jobber for å kunne være i Australia lengre, egentlig. Typisk noe man gjør når man er 20 og vil ta seg et friår men har begrenset med penger. 
Å få vanlig arbeidsvisum der er veldig vanskelig, nesten umulig med mindre man gifter seg med en australier eller har helt spesiell kompetanse OG er ung. 

Anonymkode: 49c50...4c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har muligheten, velg Australia, USA eller UK. Det er et tidsbegrenset opphold du snakker om, og studie eller «low job». Er jo mest snakk om å få opplevelser og litt livserfaring. 
Eller hvorfor ikke ta et spansktalende land og lær deg språket? 
Unngå Midtøsten iallfall, de er ekstremt rasistiske 

Anonymkode: b147d...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo typisk ekstremt underbetalte og harde jobber, type plukke frukt og grønnsaker, jobbe på hostel og restaurant. Der man bare jobber for å kunne være i Australia lengre, egentlig. Typisk noe man gjør når man er 20 og vil ta seg et friår men har begrenset med penger. 
Å få vanlig arbeidsvisum der er veldig vanskelig, nesten umulig med mindre man gifter seg med en australier eller har helt spesiell kompetanse OG er ung. 

Anonymkode: 49c50...4c6

Ja, jeg sa ikke akkurat at man fikk kremjobbene kastet etter seg på w-visa heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...