Gå til innhold

Kjønnsroller - finnes det fremdeles?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører til stadighet om menn som fortviler fordi de ikke skjønner seg på dagens mannsrolle. Men jeg tenker at kjønnsroller er noe som hører fortiden til, da damer skulle være søte og snille og svake og passe på hjem og mann og barn, og menn skulle være tøffe og sterke og jobbe og forsørge familien. Dagens samfunn (i Norge i hvert fall) er ikke slik lenger. Jeg er mann, og har ingen som helst anelse om hva dagens mannsrolle eventuelt skal være, og jeg bryr meg overhodet ikke. Jeg prøver ikke å fylle en bestemt "mannsrolle", jeg er bare opptatt av å være et godt menneske, en god partner/venn/kollega/forelder/osv. Og hvordan jeg er det, hvordan jeg bidrar i samfunnet og i sosiale relasjoner, tenker jeg har absolutt ingenting å gjøre med om jeg er mann eller kvinne.

Hører for øvrig aldri om damer som fortviler over at de ikke skjønner seg på deres "rolle", virker som damer er tryggere på sin "rolle".

Hva tenker du? Er du trygg på din "rolle"? Er du opptatt av kjønnsroller? Mener du menn og kvinner har ulike roller?

Anonymkode: 579cd...217

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er for gammeldagse kjønnsroller og vi lever lykkelig med det. Har ingen behov for å trumfe gjennom noen forandringer. 

Anonymkode: fd2d6...126

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de er borte. De søte snille damene som sørget for koselige hjem og en god atmosfære er få. 

Til gjengjeld har vi en fødselsrate som daler (1.4 ved siste måling) og en kultur som er døende. Vi kommer ikke til å ha nok folk eller penger til å ta vare på de eldre. Dette vil skje i vår levetid.

Men feministene og dere her inne er vel fornøyd med samfunnsutviklingen?

Anonymkode: 18527...ae4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at menn og kvinner har ulike roller, og at de utfyller hverandre. Det er også viktig for mannen og kvinnen at de får være i sin tiltenkte rolle også for at de skal trives i ekteskapet. Jeg hadde ikke vært komfortabel om min mann mente at jeg kunne dra på verksted med bilen mens han lagde mat hjemme, for å sette det på spissen. Eller at jeg skal bære tunge ting ute eller male huset eller gjøre mannfolkarbeid. Synes heller ikke han skal gjøre mine oppgaver som å stryke klær eller vaske. Han har likevel gjort dette fordi han vil hjelpe til, men han heldigvis aldri ønsket at jeg skal gjøre noe som ikke er meninga at jeg skal.

Anonymkode: bf859...747

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hører til stadighet om menn som fortviler fordi de ikke skjønner seg på dagens mannsrolle. Men jeg tenker at kjønnsroller er noe som hører fortiden til, da damer skulle være søte og snille og svake og passe på hjem og mann og barn, og menn skulle være tøffe og sterke og jobbe og forsørge familien. Dagens samfunn (i Norge i hvert fall) er ikke slik lenger. Jeg er mann, og har ingen som helst anelse om hva dagens mannsrolle eventuelt skal være, og jeg bryr meg overhodet ikke. Jeg prøver ikke å fylle en bestemt "mannsrolle", jeg er bare opptatt av å være et godt menneske, en god partner/venn/kollega/forelder/osv. Og hvordan jeg er det, hvordan jeg bidrar i samfunnet og i sosiale relasjoner, tenker jeg har absolutt ingenting å gjøre med om jeg er mann eller kvinne.

Hører for øvrig aldri om damer som fortviler over at de ikke skjønner seg på deres "rolle", virker som damer er tryggere på sin "rolle".

Hva tenker du? Er du trygg på din "rolle"? Er du opptatt av kjønnsroller? Mener du menn og kvinner har ulike roller?

Jeg er ikke opptatt av det i den forstand, men jeg mener at det er en instinktiv greie.  Det bare er   .
Menn og kvinner er forskjellige og har forskjellige kvaliter og evner.  Til sammen blir det en balanse i samfunnet som er sunn.

Anonymkode: 098d9...2af

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er trygg på min rolle og vil ikke inn i den rollen det oftest beskrives som feminin. Høres ut som husslave i mine ører.

Men føler meg feminin og som en kvinne.

Lurer på om jeg er pen nok en del ganger og om jeg er attraktiv ,du vet det typiske. Ellers tenker jeg ikke på kjønnsroller forbi at folk snakker om det å jeg da tenker det er litt skadelig de prøver å gjete oss eller putte kjønnsmerkelapper på menneskelige egenskaper, spesielt når det har stor påvirkning på noens rettigheter og trygghet.

Tenker også at de er, dette er veldig dømmende, litt mindre intelligente. Jeg er ikke veldig smart så det er klart og tydelig. Men bare føler de ikke nødvendigvis er så kjempe intelligent de heller og sannsynlig under meg. For? Det er jo veldig tydelig bare av å se på andre, at kvinner og menn, kvinner og kvinner, menn og menn, det er likheter og forskjeller på kryss og tvers. 

Kan også være oppdragelse eller kansje bare påvirkning blandet med usikkerhet. Usikkerhet er jo en kjempe mektig følelse. Også behov for kontroll. Kanskje andre ting?

Det er noen trender, men jeg syns ikke de trendene er så store at jeg 100 prosent kan utelukke en mann i å føle x eller kvinne i å føle y.

Anonymkode: 64cee...b1f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei de er borte. De søte snille damene som sørget for koselige hjem og en god atmosfære er få. 

Til gjengjeld har vi en fødselsrate som daler (1.4 ved siste måling) og en kultur som er døende. Vi kommer ikke til å ha nok folk eller penger til å ta vare på de eldre. Dette vil skje i vår levetid.

Men feministene og dere her inne er vel fornøyd med samfunnsutviklingen?

Ja. For vi får bestemme over eget liv. Jeg vil ikke ha barn. Jeg vil ikke være tvunget inn i noe forhold. Jeg har et koslig hjem og er snill med mine nære, er bare her inne jeg er kvass av åpenbare grunner. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tveegget sverd for meg det der. 
Utad, som sterk høyt utdannet kvinne er jeg nok ikke spesielt tradisjonell. Jeg passer best sammen med mennene i de profesjonelle miljøene og har fjernet meg fra å virke svak og myk. Noen vil nok tro jeg er feminist.
Men! Personlig er jeg nok ganske feminin og bryr meg mye om å være vakker/sexy for min mann. Og mannen må være mann med stor M! Jeg tenner ikke på pusete menn uten ansiktshår 😅  Han skal være sterk og gjerne litt dominant 😏 

Anonymkode: 717cd...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. For vi får bestemme over eget liv. Jeg vil ikke ha barn. Jeg vil ikke være tvunget inn i noe forhold. Jeg har et koslig hjem og er snill med mine nære, er bare her inne jeg er kvass av åpenbare grunner. 

Det er jo fint for deg. Denne egoistiske kulturen gir jo et utrolig fritt liv for en generasjon, men generasjonen etter er det synd på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo fint for deg. Denne egoistiske kulturen gir jo et utrolig fritt liv for en generasjon, men generasjonen etter er det synd på. 

Generasjonen etter blir ikke født - tviler på at det er problematisk for dem.

Anonymkode: 55970...544

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker på kjønnsroller som en overskuddsgreie og noe man kan leke med hvis man liker det, men syns det er mye viktigere å være et medmenneske. Føler meg ikke så veldig (stereo)typisk, men ikke ukomfortabel.

Anonymkode: 55970...544

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mann som har likheter med Hellstrøm og jamie oliver blant annet og trives på kjøkkenet imotsettning til undertegnede. Vi utfyller hverandre godt. Han er god på sine ting, jeg på mine og vi er blitt litt for gammel til å leke "æsj jentelus/guttelus", vi gjør begge to manneting og dameting, ærlig talt..

Jeg er ikke sånn super opptatt av å være feminin og går rundt å tenker på det i alt og ett jeg gjør. Føler meg feminin av å barbere leggene, gå med bukse, er på fisketur og sløyer fisk og når jeg går med skjørt og har lakkert neglene. Jeg er kvinne og føler meg som det i et og alt jeg gjør. Ikke ønsker vi oss barn, glad vi lever i en verden hvor vi kan velge slikt helt selv og jeg har aldri sett etter en mann med en så skjør maskulinitet at de så lett knuses av at en kvinne kan male huset eller gå med bukse for den del. At en mann har et godt menneskesyn og verdier er langt viktigere for meg enn "opps mannen min er ekstremt god på å lage mat, neeeeeei uff så synd det er da".

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker ikke så mye på det i hverdagen. Meg og mannen er selvstendige mennesker, han kan lage mat og vet hvordan en vaskemaskin fungerer. Jeg kan like gjerne kløyve ved og skifte dekk på bilen. Ser jo mange på barn og familie forumet som har tafatte menn som verken vil ta det tredje skiftet eller skjønner at hjemmet er en felles arena med felles ansvar for barn og hjem og da går det ofte nedover med forholdet og det blir skilsmisser alenemødre/fedre. En må samarbeidet men jeg er ikke så opptatt av denne gamledags holdningen om at menn skal være menn og kvinner skal være kvinner. Vi er det! Helt uten at vi må  presse oss inn i små firkantete bokser. 

Anonymkode: 38f83...169

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 19.36):

Mannen min lever godt i sin "kjønnsrolle", han er muligens gammeldags, men han føler ansvar for familien, han ordner det som må ordnes, altså av "manneting", han mener at fordi han er mann, så har han et slags ansvar for å være den store og trygge. Slik er han oppdratt hjemmefra. Ikke for det, han hjelper til i huset, det er som regel han som lager middag osv.

Anonymkode: c1b9a...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...