Gå til innhold

Reklamasjon til kattnakken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sendte en reklamasjon til kattnakken på en dress som er brukt i 3 mnd (men kjøpt oktober 24), jeg kan ikke bevise at den kun er brukt 3 mnd, men den er nå det da vi tok den i bruk i høst når barnet hadde vokst seg til den størrelsen. Problemet er at dressen trekker inn vann med en søm på beinet! 
 

De sier nå at det er ikke reklamasjon på slitasje - noe jeg kan forstå på en eldre dress, men en som er brukt i 3 mnd? Går det virkelig ann? Er det ikke meningen at det skal vare lengre enn 3 mnd i bruk? Jeg har hatt dressen i 86, 92, 98 og 104 og de har vært brukt ett års tid og ikke skjedd noe slitasje med de! 
 

Har man rett på noe mtp reklamasjon her? Er ikke forbruker loven 2 år? Er vel ment at dressen skal vare lengre enn 3 mnd? 
 

kjenner jeg blir litt skuffa, elsker dressen, men kjipt å kjøpe en så dyr dress også skal den holde så kort tid!

Anonymkode: b587c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpte du den 24. oktober i fjor? Jeg tror ikke du kommer noen vei med og si at du har brukt den i 3 måneder om det står noe annet på kvitteringen, garantien er jo fra dato på kjøp. 

Anonymkode: 78991...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke 2 års reklamasjon på «alt» som er ment til å vare i 2 år? De har 2 års reklamasjon, men ikke på slitasje..

Anonymkode: b587c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men er det ikke 2 års reklamasjon på «alt» som er ment til å vare i 2 år? De har 2 års reklamasjon, men ikke på slitasje..

Anonymkode: b587c...972

Garanti eller reklamasjon ? Reklamasjon er jo ved en feil fra produsenten. Noen varer har garanti fra datoen varen er kjøpt. 

Anonymkode: 78991...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det ikke 2 års reklamasjon på «alt» som er ment til å vare i 2 år? De har 2 års reklamasjon, men ikke på slitasje..

Anonymkode: b587c...972

På en slik dress er det utvilsomt at den absolutte reklamasjonsfristen er fem år, uten at det endrer noe i din sak. Selv om det er slitasje som er årsaken til at den er vannutett, blir det et spørsmål om slitasjen er ekstraordinær fordi kvaliteten er lavere enn du har grunn til å regne med.

Anonymkode: fec6e...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nysgjerrig på dette og gikk på nettsiden. Fant ingenting om garanti, men det står at de reparer klærne for deg fordi er opptatt av at det skal vare. Har de nektet og reparere dressen på grunn av slitasje ?

Anonymkode: 78991...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

 

Sendte en reklamasjon til kattnakken på en dress som er brukt i 3 mnd (men kjøpt oktober 24), jeg kan ikke bevise at den kun er brukt 3 mnd, men den er nå det da vi tok den i bruk i høst når barnet hadde vokst seg til den størrelsen. Problemet er at dressen trekker inn vann med en søm på beinet! 
 

De sier nå at det er ikke reklamasjon på slitasje - noe jeg kan forstå på en eldre dress, men en som er brukt i 3 mnd? Går det virkelig ann? Er det ikke meningen at det skal vare lengre enn 3 mnd i bruk? Jeg har hatt dressen i 86, 92, 98 og 104 og de har vært brukt ett års tid og ikke skjedd noe slitasje med de! 
 

Har man rett på noe mtp reklamasjon her? Er ikke forbruker loven 2 år? Er vel ment at dressen skal vare lengre enn 3 mnd? 
 

kjenner jeg blir litt skuffa, elsker dressen, men kjipt å kjøpe en så dyr dress også skal den holde så kort tid!

Anonymkode: b587c...972

Kan du forklare hvordan dressen er kjøpt i oktober 24, vi er nå i november 2024, så dressen kan ikke være brukt i tre måneder når den maks er kjøpt for en måned siden :klo:

Dernest, hvor er dressen kjøpt? I fysisk butikk eller fra en nettside? 
 

:opplyser: Når du har svar på spørsmålene skal jeg hjelpe deg videre med rettigheter. 

Anonymkode: b3e9f...367

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På en slik dress er det utvilsomt at den absolutte reklamasjonsfristen er fem år, uten at det endrer noe i din sak. Selv om det er slitasje som er årsaken til at den er vannutett, blir det et spørsmål om slitasjen er ekstraordinær fordi kvaliteten er lavere enn du har grunn til å regne med.

Anonymkode: fec6e...e09

Utvilsomt FEM ÅR reklamasjon på en regndress for barn? 
Slikt er jo forbruksmateriell.. Hva har to år reklamasjonsrett da? Kremfløte?

Barn kan være litt destruktive når det kommer til klær. Skli ned fjellskrenten på knær sliter fort på stoff og sømmer uten at det nødvendigvis er dårlig kvalitet 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du forklare hvordan dressen er kjøpt i oktober 24, vi er nå i november 2024, så dressen kan ikke være brukt i tre måneder når den maks er kjøpt for en måned siden :klo:

Dernest, hvor er dressen kjøpt? I fysisk butikk eller fra en nettside? 
 

:opplyser: Når du har svar på spørsmålene skal jeg hjelpe deg videre med rettigheter. 

Anonymkode: b3e9f...367

Oi, skriveleif! Kjøpt i oktober 2023 på nettsiden til kattnakken :) men ligget «lagret» helt fram til august 24 pga den passa ikke før nå i høst pga lengde. 

Anonymkode: b587c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser slitasjen ut, ikke hull, men dressen trekker inn vann ved den ene sømmen på det ene beinet!

IMG_0941.jpeg

Anonymkode: b587c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oi, skriveleif! Kjøpt i oktober 2023 på nettsiden til kattnakken :) men ligget «lagret» helt fram til august 24 pga den passa ikke før nå i høst pga lengde. 

Anonymkode: b587c...972

Da ble det hele begriper. 

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slik ser slitasjen ut, ikke hull, men dressen trekker inn vann ved den ene sømmen på det ene beinet!

IMG_0941.jpeg

Anonymkode: b587c...972

Er det sveisesømmen som har løsnet, i den ene sveisen, mens sveisen/sømmen lengre inne er det som gjør at buksa ikke har hull tvers igjennom?

Anonymkode: b3e9f...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet/spørsmålet mitt er egentlig kan jeg forvente at dressen kun skal vare i 3 mnd ved normalt bruk? Jeg hadde skjønt det om det hadde vært et hull på dressen forårsaket av en rift..

Anonymkode: b587c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da ble det hele begriper. 

 

Er det sveisesømmen som har løsnet, i den ene sveisen, mens sveisen/sømmen lengre inne er det som gjør at buksa ikke har hull tvers igjennom?

Anonymkode: b3e9f...367

Ja, på en måte så tror jeg det, men den sitter fortsatt «fast» så enten kommer vannet inn akkurat der sømmen er fordi dressen er blitt litt slitt akkurat på sømmen eller fordi at sveisen er løsnet litt! 
irriterende fordi jeg elsker denne dressen og aldri skjedd på de andre, så håpløst om den skal vare kun tre mnd med normalt bruk..🫡

Anonymkode: b587c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse


 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#§27

§ 27.Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at tingen ble levert. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år. For oppdateringer og digitale ytelser som etter avtalen skal leveres løpende over en lengre periode, er fristen for å reklamere likevel like lang som denne perioden. Fristene etter første til tredje punktum gjelder ikke der selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid, eller der det foreligger en mangel etter § 16første ledd bokstav d.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

En regnbukse skal kunne brukes til formålet, å holde regn og vann ute. Lekker buksa så kan den ikke brukes til formålet. 
En regnbukse til barn må være ment til å kunne brukes i to år, (før den er for liten).  Jeg tror ikke, men er ikke sikker her, at man kan si at regnbukse til barn er ment å skulle vare vesentlig lengre enn to år og derfor ha frem års reklamasjonsrett, men fem år trenger vi ikke diskutere her, fordi buksa er kjøpt for mindre enn to år siden. (fem års reklamasjonsrett har jeg fått bruke på voksen regntøy til flere tusen kroner, så det er og mulig). 
 

Har du hatt skriftlig kommunikasjon med nettbutikken? Der de har avslått reklamasjon? 

Du og vi andre, kan jo ikke kjøpe regnbukse som varer i mindre enn tre måneder og får opp i sømmen da er ikke regnbukse egnet til formålet, som skrevet over, så det er ditt viktigste argument sammen med loven sitert over. 
 

Du har rett på enten pengene tilbake, eller omlevering til tilsvarende vare. 
 

Du kan og ringe Forbrukerrådet og få deres vurdering og anbefaling om fremgangsmåte. De svarer greiere på tlf enn på e-post og du får raskere svar i tillegg til at du kan stille oppfølgingsspørsmål. 
 


 

 

Anonymkode: b3e9f...367

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattnakken er elendig på kundeservice. Dessverre! 

Anonymkode: 5650f...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (23 minutter siden):

Utvilsomt FEM ÅR reklamasjon på en regndress for barn? 
Slikt er jo forbruksmateriell.. Hva har to år reklamasjonsrett da? Kremfløte?

Barn kan være litt destruktive når det kommer til klær. Skli ned fjellskrenten på knær sliter fort på stoff og sømmer uten at det nødvendigvis er dårlig kvalitet 

Ble visst vanskelig for deg, dette.

Anonymkode: fec6e...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Problemet/spørsmålet mitt er egentlig kan jeg forvente at dressen kun skal vare i 3 mnd ved normalt bruk? Jeg hadde skjønt det om det hadde vært et hull på dressen forårsaket av en rift..

Anonymkode: b587c...972

Nei den skal ved normalt bruk vare mer enn 3 mnd. Men nå har du brukt den i ett år, at den lå i et skap de første 9 et kun ord mot ord og ikke noe butikken kan stole på. De kan kun ta utgangspunkt i datoen på kvitteringen. Og etter ett års bruk kan slik slitasje forekomme.

Dette er risken en tar ved å kjøpe ting lenge før bruk.

Anonymkode: fe7f6...6fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ble visst vanskelig for deg, dette.

Anonymkode: fec6e...e09

Hva slet jeg meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):


 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#§27

 

§ 27.Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at tingen ble levert. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år. For oppdateringer og digitale ytelser som etter avtalen skal leveres løpende over en lengre periode, er fristen for å reklamere likevel like lang som denne perioden. Fristene etter første til tredje punktum gjelder ikke der selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid, eller der det foreligger en mangel etter § 16første ledd bokstav d.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

En regnbukse skal kunne brukes til formålet, å holde regn og vann ute. Lekker buksa så kan den ikke brukes til formålet. 
En regnbukse til barn må være ment til å kunne brukes i to år, (før den er for liten).  Jeg tror ikke, men er ikke sikker her, at man kan si at regnbukse til barn er ment å skulle vare vesentlig lengre enn to år og derfor ha frem års reklamasjonsrett, men fem år trenger vi ikke diskutere her, fordi buksa er kjøpt for mindre enn to år siden. (fem års reklamasjonsrett har jeg fått bruke på voksen regntøy til flere tusen kroner, så det er og mulig). 
 

Har du hatt skriftlig kommunikasjon med nettbutikken? Der de har avslått reklamasjon? 

Du og vi andre, kan jo ikke kjøpe regnbukse som varer i mindre enn tre måneder og får opp i sømmen da er ikke regnbukse egnet til formålet, som skrevet over, så det er ditt viktigste argument sammen med loven sitert over. 
 

Du har rett på enten pengene tilbake, eller omlevering til tilsvarende vare. 
 

Du kan og ringe Forbrukerrådet og få deres vurdering og anbefaling om fremgangsmåte. De svarer greiere på tlf enn på e-post og du får raskere svar i tillegg til at du kan stille oppfølgingsspørsmål. 
 


 

 

Anonymkode: b3e9f...367

Når i alle dager forsvant butikkens rett til og reparere varer? 

Anonymkode: 78991...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei den skal ved normalt bruk vare mer enn 3 mnd. Men nå har du brukt den i ett år, at den lå i et skap de første 9 et kun ord mot ord og ikke noe butikken kan stole på. De kan kun ta utgangspunkt i datoen på kvitteringen. Og etter ett års bruk kan slik slitasje forekomme.

Dette er risken en tar ved å kjøpe ting lenge før bruk.

Anonymkode: fe7f6...6fd

Hun har ikke brukt den i ett år, dersom du pusser brillene og leser tråden så ser du det. 
 

Og hva så, om hun skulle ha brukt den i ett år? Hun er fortsatt innenfor to års fristen som en regnbukse minimum er ment å skulle fungere etter forlmålet, holde vann ute. 
Ts kunne hatt buksa liggende fra oktober 2023 og til september 2025 og funnet ut at sveisesømmen er gått opp, og fortsatt påberope seg reklamasjon. 
 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Når i alle dager forsvant butikkens rett til og reparere varer? 

Anonymkode: 78991...71e

Den retten forsvant ikke, leser du loven så ser du at selger har ett reperasjonsforsøk nå etter at loven ble oppdatert. Neste gang  med samme feil, så er det ny vare. Men når selger her er vanskelig…..Det er og lite kostnadssparende for selger å utbedre en slik feil. 

Anonymkode: b3e9f...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...