AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #41 Del Skrevet 5 timer siden Prestens hovedoppgave er ikke «å hjelpe folk», det er å utføre det Jesus erklærte i misjonsbefalingen: 1) Forkynne for alle folkeslag 2) Døpe som tar i mot budskapet 3) Undervise. Mye av dette kan selvfølgelig gjøres gjennom sjelesorg, men målet er å fortelle om Jesus og hjelpe folk nærmere Gud og til himmelen, ikke sjelesorgen i seg selv. I tillegg står det i Bibelen at de som velger å undervise/lede andre vil bli dømt strengere (se Jakob 3.1 for eksempel). Jeg tenker at en god prest ikke bare burde være en kristen, men også leve et kristent liv, til etterfølgelse for resten av menigheten. Det er idealet, men har ofte ikke vært sånn, slik er vi mennesker. Men sklir det for mye ut skjer det som vi ser med den norske kirke i dag (total utvanning og synkende medlemstall). Anonymkode: 512fc...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 5 timer siden #42 Del Skrevet 5 timer siden Jeg anbefaler alle som er nysgjerrig på presteyrket om å se ikke spør om det på nrk : prest. Det var en fin bukett folkelige prester som uttalte seg om tro og tvil døden, begravelser, alkoholbruk. Erna Solberg hyllet programmet, mens den norske kirke måtte sende ut en pressemelding om at disse prestene ikke var representative for statskirken.🙈 En av prestene som uttalte at prester også blir fulle i blant, og det kunne være deilig, måtte stå skolerett i dagsnytt atten hvor en ung sokneprest mente at hun var et dårlig forbilde for flere og at prester var ment å være et forbilde. Men hun som ble anklaget svarte godt for seg, og pekte på viktigheten av å leve transparente liv. For er presterollen ment å være et forbilde? Får man ikke mer tillitt hos folk om man er åpen og ærlig om sitt eget liv og sine egne fornøyelser? Jeg tror de aller fleste som oppsøker en prest vil snakke med et medmenneske, og ikke en skinnhellig person som aldri har trått feil i livet. Alle lever et liv på godt og vondt. Programmet var veldig tankevekkende og jeg ble selv nysgjerrig på presteyrket og rollen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #43 Del Skrevet 5 timer siden Pipaluk skrev (2 minutter siden): Jeg anbefaler alle som er nysgjerrig på presteyrket om å se ikke spør om det på nrk : prest. Det var en fin bukett folkelige prester som uttalte seg om tro og tvil døden, begravelser, alkoholbruk. Erna Solberg hyllet programmet, mens den norske kirke måtte sende ut en pressemelding om at disse prestene ikke var representative for statskirken.🙈 En av prestene som uttalte at prester også blir fulle i blant, og det kunne være deilig, måtte stå skolerett i dagsnytt atten hvor en ung sokneprest mente at hun var et dårlig forbilde for flere og at prester var ment å være et forbilde. Men hun som ble anklaget svarte godt for seg, og pekte på viktigheten av å leve transparente liv. For er presterollen ment å være et forbilde? Får man ikke mer tillitt hos folk om man er åpen og ærlig om sitt eget liv og sine egne fornøyelser? Jeg tror de aller fleste som oppsøker en prest vil snakke med et medmenneske, og ikke en skinnhellig person som aldri har trått feil i livet. Alle lever et liv på godt og vondt. Programmet var veldig tankevekkende og jeg ble selv nysgjerrig på presteyrket og rollen. Nå forstår jeg TS at det er snakk om den norske kirke her, men likevel. Det er ikke alle kristne trossamfunn som mener at det er galt å drikke. Verken katolikkene eller de ortodokse forbyr det, tvert i mot har de lange tradisjoner med å produsere både vin og øl i blant annet klostre. Å drikke seg fra sans og samling, derimot, det blir ikke sett på som noe akseptabelt. Og apropos skinnhellighet. Å stå i kirken hver uke og forkynne om Gud, samtidig som du ikke tror på Gud inni deg, og heller ikke forsøker å leve et liv i tråd med det du forkynner - er ikke det et perfekt eksempel på skinnhellighet? Vil presisere at jeg snakker om å ikke tro her, ikke om tvil. Tvil er noe annet og der du finner sterk tro vil du ofte også finne perioder med tvil også. Anonymkode: 512fc...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 4 timer siden #44 Del Skrevet 4 timer siden Det høres fint ut. Vi trenger sånne prester 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #45 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prestens hovedoppgave er ikke «å hjelpe folk», det er å utføre det Jesus erklærte i misjonsbefalingen: 1) Forkynne for alle folkeslag 2) Døpe som tar i mot budskapet 3) Undervise. Mye av dette kan selvfølgelig gjøres gjennom sjelesorg, men målet er å fortelle om Jesus og hjelpe folk nærmere Gud og til himmelen, ikke sjelesorgen i seg selv. I tillegg står det i Bibelen at de som velger å undervise/lede andre vil bli dømt strengere (se Jakob 3.1 for eksempel). Jeg tenker at en god prest ikke bare burde være en kristen, men også leve et kristent liv, til etterfølgelse for resten av menigheten. Det er idealet, men har ofte ikke vært sånn, slik er vi mennesker. Men sklir det for mye ut skjer det som vi ser med den norske kirke i dag (total utvanning og synkende medlemstall). Anonymkode: 512fc...a66 Mener du også at kirka er for de kristne? Da vil du stå igjen uten statskirke temmelig raskt. Anonymkode: 4e366...cd4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #46 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prestens hovedoppgave er ikke «å hjelpe folk», det er å utføre det Jesus erklærte i misjonsbefalingen: 1) Forkynne for alle folkeslag 2) Døpe som tar i mot budskapet 3) Undervise. Mye av dette kan selvfølgelig gjøres gjennom sjelesorg, men målet er å fortelle om Jesus og hjelpe folk nærmere Gud og til himmelen, ikke sjelesorgen i seg selv. I tillegg står det i Bibelen at de som velger å undervise/lede andre vil bli dømt strengere (se Jakob 3.1 for eksempel). Jeg tenker at en god prest ikke bare burde være en kristen, men også leve et kristent liv, til etterfølgelse for resten av menigheten. Det er idealet, men har ofte ikke vært sånn, slik er vi mennesker. Men sklir det for mye ut skjer det som vi ser med den norske kirke i dag (total utvanning og synkende medlemstall). Anonymkode: 512fc...a66 Kanskje prestens rolle er ment å være slikt, men det øker ikke tilliten folk flest har til kirken eller kristendommen. Jeg vil ha et medmenneske, ikke en rollemodell som hadde appellert til min skyldfølelse Anonymkode: 6edc2...800 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #47 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå forstår jeg TS at det er snakk om den norske kirke her, men likevel. Det er ikke alle kristne trossamfunn som mener at det er galt å drikke. Verken katolikkene eller de ortodokse forbyr det, tvert i mot har de lange tradisjoner med å produsere både vin og øl i blant annet klostre. Å drikke seg fra sans og samling, derimot, det blir ikke sett på som noe akseptabelt. Og apropos skinnhellighet. Å stå i kirken hver uke og forkynne om Gud, samtidig som du ikke tror på Gud inni deg, og heller ikke forsøker å leve et liv i tråd med det du forkynner - er ikke det et perfekt eksempel på skinnhellighet? Vil presisere at jeg snakker om å ikke tro her, ikke om tvil. Tvil er noe annet og der du finner sterk tro vil du ofte også finne perioder med tvil også. Anonymkode: 512fc...a66 Men er ikke det kjernen i de fleste jobber? Man selger produkter man ikke har troa på selv. Man hjelper pasienter med et smil, mens man egentlig har lyst til å skrike "kan du bare ta deg sammen, gamle bitre mann" Man løper og peker på hvor colaboksene står i butikken, selv om du har lyst til å si "om du bare hadde løftet opp blikket i det du kom inn her, så hadde du sett de" Anonymkode: 4e366...cd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #48 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ene presten jeg jobba med trudde på det store smellet. At slik ble verden til. Veldig spennende å høre på han den måten han så verden på med både gud og uten gud. En av beste prestene jeg har jobba med hvert fall. Anonymkode: 3be55...a17 Alle prester tror på Big Bang. Eller i hvert fall de aller aller fleste. Prester har lang utdannelse og det ville forbauset meg mye om de benekter vitenskapen. Anonymkode: 291f6...9d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #49 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mener du også at kirka er for de kristne? Da vil du stå igjen uten statskirke temmelig raskt. Anonymkode: 4e366...cd4 Nei, kirken er for alle. Du kan gå i kirka hver dag resten av livet uten å noen sinne tro eller være kristen. Det er helt greit. Men den som er ansvarlig for innholdet i det kirken forkynner, burde selvfølgelig være kristen. Hvis ikke er det også meningsløst med en kirke, da kan det hete hva som helst. Anonymkode: 512fc...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #50 Del Skrevet 2 timer siden Jeg gjetter at hun ikke forteller om hvor kristen hun faktisk føler seg til omverdenen. Det er faktisk ikke spesielt lett å være åpent kristen som ung, og man blir gjerne fortalt at man er mindre intelligent/hjernevasket eller «ikke kristen nok» siden man tviler innimellom. Og du mener jo at hun ikke er kristen nok, du også. Tro er personlig og privat, og hun har ikke forklaringsplikt ovenfor deg, selv om hun vurderer å bli prest. Anonymkode: 83b2b...ecd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #51 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, kirken er for alle. Du kan gå i kirka hver dag resten av livet uten å noen sinne tro eller være kristen. Det er helt greit. Men den som er ansvarlig for innholdet i det kirken forkynner, burde selvfølgelig være kristen. Hvis ikke er det også meningsløst med en kirke, da kan det hete hva som helst. Anonymkode: 512fc...a66 Det er egentlig en god idé. Da ville jeg nok mange vært en hyppigere bruker. For sannheten er at 90% av oss som bruker kirka til begravelser ikke er kristne. Og derfor setter størst pris på å møte en prest som ikke har behov for å forkynne kristent budskap, ytre tro om at det finnes en himmel, eller ikke raskt kan foreslå salmer med minimalt kristent budskap. Anonymkode: 4e366...cd4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #52 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje prestens rolle er ment å være slikt, men det øker ikke tilliten folk flest har til kirken eller kristendommen. Jeg vil ha et medmenneske, ikke en rollemodell som hadde appellert til min skyldfølelse Anonymkode: 6edc2...800 Det er ingen motsetninger her. En prest kan være et varmt medmenneske som evner å si sannheten på en måte som er tilpasset situasjonen og den presten snakker med. Det krever selvsagt en del av et menneske å klare denne balansegangen, men å være prest er ikke for hvem som helst. Jeg snakker her om idealet, jeg er klar over at også prester bare er mennesker. Men disse tingene burde man ha tenkt gjennom før man blir presteviet. Anonymkode: 512fc...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #53 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men er ikke det kjernen i de fleste jobber? Man selger produkter man ikke har troa på selv. Man hjelper pasienter med et smil, mens man egentlig har lyst til å skrike "kan du bare ta deg sammen, gamle bitre mann" Man løper og peker på hvor colaboksene står i butikken, selv om du har lyst til å si "om du bare hadde løftet opp blikket i det du kom inn her, så hadde du sett de" Anonymkode: 4e366...cd4 Å bli prest har gjennom århundrer ofte blitt sett på som et kall, ikke som en jobb. Presten selger ikke Gud, ideelt sett. Selvfølgelig kan ikke presten være på topp hver dag, noen ganger handler det om å bite tennene sammen og gjøre det du må gjøre. Men det er noe annet enn å ikke ha en tro på det du driver med, dypest sett. Anonymkode: 512fc...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2 timer siden #54 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ingen motsetninger her. En prest kan være et varmt medmenneske som evner å si sannheten på en måte som er tilpasset situasjonen og den presten snakker med. Det krever selvsagt en del av et menneske å klare denne balansegangen, men å være prest er ikke for hvem som helst. Jeg snakker her om idealet, jeg er klar over at også prester bare er mennesker. Men disse tingene burde man ha tenkt gjennom før man blir presteviet. Anonymkode: 512fc...a66 Hvordan bør en prest leve for å oppfylle kravene? Hvor går grensen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #55 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Å bli prest har gjennom århundrer ofte blitt sett på som et kall, ikke som en jobb. Presten selger ikke Gud, ideelt sett. Selvfølgelig kan ikke presten være på topp hver dag, noen ganger handler det om å bite tennene sammen og gjøre det du må gjøre. Men det er noe annet enn å ikke ha en tro på det du driver med, dypest sett. Anonymkode: 512fc...a66 Men nå er det utdannelse, karakterkrav, arbeidskontrakt, lønn, arbeidsmiljølov. Akkurat slik det er med alle moderne yrker. Anonymkode: 4e366...cd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 1 time siden #56 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå forstår jeg TS at det er snakk om den norske kirke her, men likevel. Det er ikke alle kristne trossamfunn som mener at det er galt å drikke. Verken katolikkene eller de ortodokse forbyr det, tvert i mot har de lange tradisjoner med å produsere både vin og øl i blant annet klostre. Å drikke seg fra sans og samling, derimot, det blir ikke sett på som noe akseptabelt. Og apropos skinnhellighet. Å stå i kirken hver uke og forkynne om Gud, samtidig som du ikke tror på Gud inni deg, og heller ikke forsøker å leve et liv i tråd med det du forkynner - er ikke det et perfekt eksempel på skinnhellighet? Vil presisere at jeg snakker om å ikke tro her, ikke om tvil. Tvil er noe annet og der du finner sterk tro vil du ofte også finne perioder med tvil også. Anonymkode: 512fc...a66 Så prester har ikke lov til å bli fulle? Selv ikke i det private? Riktignok nyanserte denne presten seg litt senere, og presiserte at hun ikke drakk seg full i settinger hvor hun skulle representere kirken, og at det heller var snakk om å være brisen heller enn å være dritings. Prester har også et privatliv. Er det problem for noen at hen drikker hvis hen ikke er på vakt, og heller ikke vil bli tilkalt? En venninne har en mann som er hekta på fotball. Når det er mesterskap inviterer han guttegjengen hjem, de ser kamper, og drikker ganske mye. Hun pleier å rømme hjemmet da. En av kompisene er prest. Burde han da drikke mindre enn de andre, eller er dette en setting hvor det er ok å være som alle andre? Jeg går ut i fra at prester også vurderer settinger hvor det er ok å drikke mye/lite. Nå vet ikke helt hva TS mener med å ikke være veldig kristen. Handler dette om handlinger eller i ord? Jeg vil si at jeg ikke er så kristen som mange andre jeg kjenner fordi jeg tviler så mye på det jeg hører at jeg ikke helt klarer å tro på det. Så for meg er dette et tro/tvil-spørsmål. Nå er uansett prestestudiet et seksåring profesjonsstudium. Det skal godt gjøres å bli uteksaminert derifra uten å tro på Gud og bekjenne seg som kristen. De fleste som begynner å tvile vil jeg tro hopper av, da det er dårlig betalt og ugunstige arbeidstider. Så jeg regner uansett med at venninna, hvis det stemmer at hun ikke er så kristen, får mer klarhet i egen tro underveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 55 minutter siden #57 Del Skrevet 55 minutter siden (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjenner flere prester som ikke tror på gud. De trives likevel med jobben Anonymkode: d9bfa...509 Er det snakk om prester som tidligere har vært veldig troende men som nå har snudd og blitt ikke-troende? Jeg har vanskelig for seg for meg at noen tar en slik utdanning uten å tro på Gud. I tillegg : jobben som prest er tøff og man kommer i mange vanskelige /triste situasjoner. Det må være veldig opprivende å formidle et dødsbudskap til foreldre som er i sjokk og vantro, skulle støtte en familie hvor far forsvant i flom og en ikke aner om man noen gang blir funnet og om det blir begravelse. Det kan være ofre som har blitt utsatt for traumer og overgrep, som trenger noen å snakke med og lurer på hva meningen med livet er. Hvordan kunne ta en slik jobb uten å tro på en høyere makt og at det finnes gode krefter i verden? Endret 4 minutter siden av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 41 minutter siden #58 Del Skrevet 41 minutter siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hun liker jobben prestene gjør, når det gjelder å være der for mennesker på godt og vondt. Og hun har ingenting imot å dele det kristne budskap selvom hun ikke er veldig kristen. Men hun leser mye i bibelen, men definerer seg selv som spørrende enn at kristendommen er sant. Hun synes religion er super spennende. Er det ikke rart å gå den veien å bli prest når hun ikke definerer seg som kristen? Anonymkode: 606b0...9ef Hvorfor det? Tror du at alle som har valgt å bygge et firma tror 100% på det firmaet? For kirken er et firma. Om de ansatte tror eller ikke tror at firmaet har rett i det de selger (som blant annet er tro, men på ingen måte bare er tro, og om «tro» er deres viktigste vare er meget usikkert) er som oftest uvesentlig for de aller fleste firma. Apple, feks, krever vel neppe at de ansatte tilber iPad-er. For du og jeg og presten kan jo velge om vi ønsker å tro eller ikke tro på guder, spagettimonsteret, en flat jord eller at månen er en ost. Vårt valg at tro påvirker ikke virkeligheten. Og det vet vi jo veldig godt. De fleste prester jeg kjenner (som ikke er mange, men et ok antall for en ateist) tror ikke at «gud» eksisterer som et vesen av fysisk eller åndelig natur. De tror på ideen, fantasien eller konseptet «gud» som en abstrakt ide. Jeg tviler på at kirken, som entitet, tror på gud. Og om du vil argumentere med at folk «før i tiden» trodde? Historisk sett har «tro på gud» ikke engang vært kommunisert som viktig for kirken. At du er betalende medlem? Absolutt viktig. At du tror? Irrelevant. Tidligere paver, munker, prester etc var ikke det fordi e trodde. De var det fordi kirken utgjorde en mulighet for bosted og/eller karriere. Og var en kilde til uendelige mengder makt. Anonymkode: 693a7...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå