Gå til innhold

Begravelse og servering når det er usikkert hvor mange det blir?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hjulpet til i forbindelse med flere begravelser, og har observert at sorg gjør mange mennesker sultne. Ville laget eller fårt utvidet familie til å lage en fyldig suppe eller gryte med godt brød og smør. Skuffekake og kaffe etterpå. Enkelt, men mettende og godt. Lag mye og ta med hjem det som blir tilovers. Sorg er også utmattende, og det er fint å ha ekstra godt middagsbrød, suppe og skuffekake i frysen.

Anonymkode: 90537...036

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Djungelvrål skrev (På 5.11.2024 den 18.12):

Man inviterer da ikke alle som kommer i kirken til minnestunden?   Det er mest naturlig for de som sto nær, venner eller familie å komme.  Ikke en gammel kollega eller en tremenning. 

Alle minnestunder jeg har vært i har vært åpne for alle. 

Anonymkode: de0a8...7c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nettopp begravelse. Var veldig rause porsjoner av snitter og kaker. Vi gjettet oss frem til at det kom 60 i kirken. Da sa begravelsesbyrået at de beregnet mat til 45. (enkelte blir ikke med på minnestund). Det ble veldig mye mat tilovers. Den fikk vi ta med hjem.

Anonymkode: 58a30...502

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (På 5.11.2024 den 23.36):

Det er helt vanlig rundt omkring at også minnestunden etterpå er åpen for alle.

Sånn har det vært i de begravelsene jeg har vært i også. Man kan ikke hindre folk å komme i verken kirke eller minnestund. Ikke det at jeg har vært i så mange begravelser, men verken i Oslo eller i mindre byer/ bygder har jeg opplevd at det blir sendt invitasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man inviterer da ikke alle som kommer i kirken til minnestunden?   Det er mest naturlig for de som sto nær, venner eller familie å komme.  Ikke en gammel kollega eller en tremenning. 

Det blir gjerne opplyst om på slutten av seremonien og eller i dødsannonsen den som vil kan få delta på minnesamvær 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Vi hadde noen få, da vi laget minnestund til mamma feks. Du inviterer ikke naboer og andre kjente. De aller nærmeste er det som er det normale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det står hvor minnestunden er i dødsannonse så er det åpent for alle. Hvis man vil ha det privat så skriver man at det avsluttes ved graven og så inviterer man de man vil ha med i en minnestund. Gjerne i eget hjem. 

Det er mer og mer vanlig å ikke ha åpen minnestund eller ikke noe i det hele tatt. 

Anonymkode: d99c1...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (11 timer siden):

Enig. Vi hadde noen få, da vi laget minnestund til mamma feks. Du inviterer ikke naboer og andre kjente. De aller nærmeste er det som er det normale. 

Nei, folk har som regel ikke råd til det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...