Gå til innhold

Er det verdt å renovere hus fra 1900?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ærlig talt for et negativt oppgulp!

Bor selv i et over 100 år gammelt hus og vi bruker ikke en formue på oppvarming, ei heller går vi med vinterklær og sko inne.

Anonymkode: 37a25...d68

Helt enig. Samt så er det ingen problem å etterisolere eldre hus, så lenge man vet hva man holder på med.

Anonymkode: abb4b...671

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DanielF skrev (Akkurat nå):

Hvordan har prosjektet gått så langt?

Takk som spør. Utvendig kledning er OK selv om den er gammel. Små råteskader er utbedret. Mye er OK med huset, men en del bør gjøres på sikt.

Må beregne å bytte alle vinduer, badet , enkelte rør og kanskje lage utluftning av kledning. Takkonstruksjon bør forsterkes. Så kan bli dyrt på sikt, men har ingen gjeld, så kan låne opp ved behov.

Anonymkode: a2bbb...6a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk som spør. Utvendig kledning er OK selv om den er gammel. Små råteskader er utbedret. Mye er OK med huset, men en del bør gjøres på sikt.

Må beregne å bytte alle vinduer, badet , enkelte rør og kanskje lage utluftning av kledning. Takkonstruksjon bør forsterkes. Så kan bli dyrt på sikt, men har ingen gjeld, så kan låne opp ved behov.

Er i samme situasjon som deg, har et gammelt et fra 1950, en del råde innvendig som må byttes og badet ser ikke ut. Holder på å finne litt ut om oppussings plan. Håper allt kommer til å gå bra med dette for deg. Viss du vil kan du sende en pm, kan være vi finner ting under veis som kan være greit å dele, facebook grupper for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 14.43):

Jeg bor i et hus fra 1890 nå og er ikke enig i alt dette. Vi får se om 30 år hvordan de moderne lavenergihusene ser ut. De hae god komfort nå, mem uten takutstikk, flatt tak og kledning som går helt ned til bakken, spørs det om de helt nye husene klarer seg uten mye renovering om få tiår. 

Jeg betaler i snitt ca 2000 i strøm per måned, men har lave boutgifter ellers. Går aldri med "vinterklær" innendørs, og jeg trives godt med lavere komfort. Norge er i verdenstoppen på oppussing, vi er bortskjemte. Ingen trenger energiklasse A for å leve et godt liv.

Jeg er 100% gamle hus entusiast- men jeg har på ytterklær inne når det er -20 ute. 🥳 og jeg varmer kun opp ett rom 🥳😂 å dusje føles litt ut som isbading, det blåser tvers igjennom badet når det blåser ute.. men… jeg kan skylde meg selv fordi jeg kunne etterisolert bedre innvendig, jeg kunne snekret varevinduer og vært flinkere med tetningslister. Jeg er rett og slett ikke flink til å tette. 

Anonymkode: 11a15...904

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 19.28):

Du trenger ikke å bytte alle vinduer. Lag varevinduer istede. Hvorfor må takkonstruksjonen forsterkes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke å bytte alle vinduer. Lag varevinduer istede. Hvorfor må takkonstruksjonen forsterkes? 

Må nok bytte alle vinduene på den ene siden hvertfall- dette fordi jeg ønsker å fjerne all kledning og lekte den ut for å lage lufting. 

Taket har litt råteskader på ca 1/8 del av taket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har renovert og bygd ut hus fra 1890, veldig fornøyd. Brukte arkitekt som var god på småhus for å få en renovering og utbygging som både ivaretok det gamle og samtidig hevet husets standard og rom til moderne standard. Vi liker å bygge da, mye arbeid og mye tilpasning. 

Anonymkode: 5b1dd...c70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...