Gå til innhold

Har dere noen matvarer som dere absolutt ikke får ned?

Paneera

Anbefalte innlegg

Rosiner,oliven,leverpostei,kaviar,makrell i tomat, rakfisk,gravet fisk,skalldyr,blåskjell,majones,sterk sennep,blåmuggost,og jalapeno er ting jeg sliter med å få ned. 

Anonymkode: 9b8d0...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paneera skrev (På 5.11.2024 den 17.31):

Her er det rosiner, svisker, dadler, oliven, persimon, tyttebær, multer, fetaost, blåmuggost, maki sushi (pga tangen), marsipan, fruktsjokolade (som appelsinsjokolade, inkl troika), marabou sjokolade, Toblerone og mandelkaka fra Rema 1000.

Jeg klarer seriøst ikke å få det ned. Heldigvis er det såpass "sære" matvarer at det ikke hemmer meg på besøk hos andre ol. Mamma lager alltid dobbelt opp med boller, en deig med og en uten rosiner. Jeg klarer rett og slett ikke å få ned rosiner uten å brekke meg. 

Kamskjell og blåskjell er jeg heller ikke glad i, men det kan gå ned. 

Det var iaf det jeg kom på i farta.

Har dere noen matvarer dere absolutt ikke greier å spise?

Masse jeg aldri hadde klart spise eller drikke!

Sushi

Sild

Tørrfisk/klippfisk/ lutefisk

Oliven

Granateple

Røbeter

Øl

Vin

Akevitt,alt av alkohol utenom søte drinker kan gå

Blåmugg ost og alt av "gammel ost"

Blåskjell

Honning

Bønner

Sikkert mye mer

Anonymkode: e313c...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sauekjøtt/lammekjøtt i alle varianter. Blir kvalm bare av lukten.

Ansjos

Rosenkål

Leverpostei

Lever

Lungemos

Blåmuggost 

Øl

Blåskjell

Sennep

Sylteagurk

Fettrand på kjøtt

Piknikskinke 

Heldigvis får jeg aldri servert noe av dette siden familie og venner vet at jeg ikke klarer å spise det uansett hvor mye jeg hadde prøvd. Ellers er det jo flere ting jeg syns er mindre godt, men spiser det selvfølgelig om jeg får det servert.

Endret av jukkapalme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opprinnelig svensk, men får likevel ikke ned de svenske tradisjonelle rettene som smörgåstårta, Janssons frestelse og surströmming. Brekker meg bare av tanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse meieriprodukter jeg ikke får ned. Jeg klarer nesten ingen slags oster. Blåmuggoster, brie, camembert, parmesan, gamalost, pultost, ridderost, chevre +++: det er bare å glemme det. Jeg får heller ikke ned brunost (det er jo ikke egentlig en ost, annet enn i ordet).

Melk (alle slag), kefir, biola og kulturmelk klarer jeg heller ikke å svelge. Rømmegrøt, risgrøt og andre melkebaserte grøter får jeg heller ikke ned. En melkeskvett eller fløteskvett i sauser (eller i havregrøten), går derimot greit. 

Av ting som ikke er melkeprodukt, så sliter jeg veldig med spekesild.

Og en ting til: den fettranden som er på koteletter. Den har så guffen konsistens. Det er helt greit at kjøttet er stekt mens fettet er der, men jeg skjærer det vekk før jeg spiser. 

Jeg har følt meg som utrolig kresen opp gjennom årene, men når jeg leser innleggene her får jeg bekreftet at jeg ikke er alene om å mislike en del forskjellig mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 17.34):

Koriander 🤮

Anonymkode: 4fb29...512

Det er genfeil, har samme selv ellers klarer jeg alt og det jeg virkelig ikke liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spekesild har jeg problemer med. 

Mye som er nevnt her er  mine favoritter. 

Anonymkode: f7205...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosiner, gul/brun banan, ananas, lakris. Grøsser bare jeg tenker på lakris 🙃

Anonymkode: 70a7a...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som har med sjømat å gjøre 🤮 Takler ikke lukt eller smak.

Anonymkode: d7a35...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter litt med torsketunge og blodpudding, men gjorde ikke det som barn, så det må være at det er uvant å spise tunge og så mye blod.

Anonymkode: 23089...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen min er endeløs, jeg er kresen og har ocd. De som er særest er nok...

Brødskive. 

Det låser seg i halsen og jeg får ikke til å svelge det ned uansett hva. Brødskive i alle former og på frø skalaen går ikke ned. Eneste brødmaten jeg får til å spise er fersk knekkebrød (En spesifikk type med bare en spesifikk pålegg, og jeg kjenner tvert om den ikke er fersk nok) og fine varme rundstykker. Som barn spiste jeg vanlig kneipbrød, men jeg ble matet med fysisk tvang av mormor til jeg kastet opp flere ganger og har ikke klart å spise det siden barneskolen. 

Mais.

Jeg får det bare ikke til mentalt. Jeg har aldri i mitt liv smakt mais og jeg vil aldri smake det. Tanken på at det kommer ut helt i andre enden gjør meg fysisk kvalm. Det sitter bare i hodet, jeg får det bare ikke til. 

Pinnekjøtt.

Lukten. Trenger jeg å si noe mer? Aldri smakt. Vil aldri smake. Alt av lam stinker høgg og får magen til å vrenge seg. Heldigvis vokste jeg opp i et hjem hvor vi spiste sjeldent lam, for det var bare mamma og pappa som spiste det. 

Banan.

Lukten. Konsistensen. Jeg får ikke til å være i samme rom som noen som spiser banan uten å brekke meg. Har aldri likt banan og vil aldri like det. 

Listen er endeløs og todelt. Ting jeg ikke liker og ting jeg ikke får til å spise på grunn av OCD. 

Anonymkode: ea6ab...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg ganske tøff da jeg tvang meg til å spise snegle, fordi situasjonen tilsa at det ikke var innafor å ikke spise (jobbreise i utlandet). Det gikk helt fint :) Men jeg hadde kanskje slitt mer om jeg skulle spist smalahove eller lignende. 

Jeg prøver å spise alt jeg får servert, men av det jeg prøver å unngå er ting med jordbærsmak. Alt med ekte jordbær, som for eksempel syltetøy er godt, men jordbæris og annet som skal prøve å etterligne smaken er jordbær er til å få brekninger av for min del. 

Anonymkode: 6821c...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomat

Oliven

Leverpostei

Makrell i tomat

Kjøtt av sau

Fisk som er oppdrett

Hvit saus

Sylteagurk

Kaviar

Tartar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...