Gå til innhold

Har dere noen matvarer som dere absolutt ikke får ned?

Paneera

Anbefalte innlegg

Paneera skrev (1 time siden):

Her er det rosiner, svisker, dadler, oliven, persimon, tyttebær, multer, fetaost, blåmuggost, maki sushi (pga tangen), marsipan, fruktsjokolade (som appelsinsjokolade, inkl troika), marabou sjokolade, Toblerone og mandelkaka fra Rema 1000.

Jeg klarer seriøst ikke å få det ned. Heldigvis er det såpass "sære" matvarer at det ikke hemmer meg på besøk hos andre ol. Mamma lager alltid dobbelt opp med boller, en deig med og en uten rosiner. Jeg klarer rett og slett ikke å få ned rosiner uten å brekke meg. 

Kamskjell og blåskjell er jeg heller ikke glad i, men det kan gå ned. 

Det var iaf det jeg kom på i farta.

Har dere noen matvarer dere absolutt ikke greier å spise?

Det er mye jeg ikke «liker» og som jeg aldri lager hjemme, men som jeg høflig spiser når jeg får det servert «blandt folk».., Men lutefisk… DET er det ingen som får i meg. Brekker meg bare ved tanken. Ellers skal jeg vel klare å trykke ned det meste av «vanlig» mat om jeg får det servert.

Anonymkode: 5c834...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser alt, med noen få unntak:

- Blodpudding 

- Lever

- Lutefisk og fisk med mye bein i

- Kokt flesk 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansjos og blåmuggost. Spesielt sistnevnte sier hjernen og kroppen min ganske tydelig fra om at dette ikke er noe som skal ned.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig på, koriander smaker såpe og ødelegger alt det kommer i kontakt med. Men om situasjonen krever det blir det spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvilke ingredienser er det du ikke klarer? 

Anonymkode: 7498b...44b

Alt som hører til i blandingen. Hater slik mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (1 time siden):

Pizza og taco kan jo varieres med alt mulig. Du kan jo pretty much velge alt av ingredienser. Får du ikke ned en hjemmelaget pizzabunn med godt fyll, eller en salat med kjøttdeig? 😅

Jeg liker ikke maten uansett hva det er. Jeg holder meg til norsk bondekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukat er umulig å få ned. Før i tiden var det mange bakerier som brukte det og jeg måtte alltid spørre om det var sukat i boller og julekaker. Det er heldigvis ikke så mye i bruk lenger. Sliter også med å få ned frukt som er brukt i varme retter. Frukt har ingenting i middagen å gjøre.

Anonymkode: 59915...453

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Koriander 🤮

Anonymkode: 4fb29...512

Enig. Smaker ikke ut som mat, smaker såpe.

Anonymkode: 97b45...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sukat er umulig å få ned. Før i tiden var det mange bakerier som brukte det og jeg måtte alltid spørre om det var sukat i boller og julekaker. Det er heldigvis ikke så mye i bruk lenger. Sliter også med å få ned frukt som er brukt i varme retter. Frukt har ingenting i middagen å gjøre.

Anonymkode: 59915...453

Ja! Hadde glemt sukat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bløtkokt egg, oliven, kokt torsk, rogn, innmat

Anonymkode: 531c7...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansjos, lutefisk og rosiner, er det jeg kommer på. Mye av det andre nevnt i tråden spiser jeg ikke. Sukat derimot synes jeg er digg. Rosiner spiste jeg enormt mye av som barn, men nå som voksen så klarer jeg det ikke. Verst er det i bakevarer eller annen mat. *Bleff* 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det meste av rent fett i kjøttstykker, stangselleri, sukat, samt sånne helsikes engelske julekaker. Men jeg er såpass høflig og disiplinert at jeg klarer å svelge om jeg er i selskap. 

Anonymkode: e58a3...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enig. Smaker ikke ut som mat, smaker såpe.

Det er en vanesak. Jeg tenkte såpe!!! hver gang jeg prøvde meg på koriander før jeg traff mannen min som bruker koriander i mye. Nå synes jeg det smaker nydelig!

Anonymkode: e58a3...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokos! Sånn kokos som drysses over skolebrød og sjokoladekake, konsistensen gjør at jeg brekker meg å kaster opp om jeg får det i munnen. Veldig rart, for jeg liker både lukten og smaken, bruker mye kokosmelk i matlaging😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Konsistensen på stekt sopp og skjell (blåskjell) er helt forferdelig selv om smaken kan være god. Brekker meg og får ikke svelge ned. Litt sopp kan gå på pizza f.eks dersom det er blandet i mye annet, men ellers ikke. 

Salt fisk er tortur, klarer det ikke. Fett på kjøtt må bort, samme må den senen som går på tvers over kyllingfilet der vingen sitter. 

Havre gir meg ingenting, det er som smuldret papp og jeg unngår det. Havremel gjør at bakst virker tørt fortere og jeg erstatter det alltid med bygg eller rug. 

Bærene i yoghurt er vemmelig, kjøper bare yoghurt uten, men elsker bær i sin opprinnelige form. 

Liker smaken av bacon og kan spise det alene (filetbacon uten fett da), men det er for seigt i forhold til mye annet så jeg klarer det ikke på en burger f.eks. Da drøvtygger jeg jo bacon etter resten er svelget ned. Kan bruke smårettbacon i gryter/ pizza/ på pannekaker. 

LIker marsipankake med godt fyll og troika, men klarer ellers ikke marsipan og unngår også alt med mye mandler da det for meg smaker det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er åpen for å smake på det meste, men det stopper med bacalao, hjemmelagde fiskekaker og plukkfisk. Har nok en sammenheng med at jeg fikk et bein i halsen som liten, så er lettere hysterisk. Spiser annen fisk viss jeg har full kontroll på at det ikke er bein når jeg tygger, men nevnte retter klarer jeg ikke. Har til gode å smake surstrømming, men vet ikke om jeg vil utsette meg selv for noe slikt 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød og gul løk. Brekker meg og spyr. Er over 50, og skjemmes. (Elsker hvitløk 😃) Liker heller ikke leverpostei, sopp og oliven.

Elsker blodpølse og lutefisk, som mange andre ikke klarer 

Anonymkode: 3f09c...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av kjøtt som inneholder fettslintrer, sener og bein, seige biter osv. gjør at jeg mister matlysten på sekundet, det samme gjør smaken av svin og lam. 

Til gjengjeld liker jeg det meste annet som har blitt nevnt så langt i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...