Mollert Skrevet 8. november 2024 Forfatter #21 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Med fare for å fremstå som en bitter gammel kjerring: Jeg er som sagt enig med deg. Det å skape "novemberhygge" har eksistert i Skandinavia i mange år, lenge før det ble et begrep. Både bestemødrene mine, mamma, tanter, svigermor, og de fleste eldre kvinner jeg kjenner har hatt denne tradisjonen. Da pyntet de med lune tekstiler, mose, grankvister, lys, og koste seg med å strikke julegaver, og annet mens de planla adventstiden og jula. Min egen generasjon var ikke så flink til å videreføre den, jeg kjenner bare et par i tillegg til meg selv som har hatt tradisjonen med "novemberhygge", men jeg ble glad da jeg så at den hadde kommet tilbake. (Jeg bruker bevisst "novemberhygge" i denne posten siden det tidligere i tråden ble påpekt at det var forskjell på november og februar. Det er jeg enig i, derfor bruker jeg dette begrepet) Det gjør meg derimot trist å se at da denne tradisjonen kom tilbake igjen, om enn i noe endret form, er den full av regler om hvordan man skal gjøre det riktig. Det gir meg en følelse av at "novent" er et resultat av at noen har tatt en vanlig men "glemt" tradisjon, modernisert den og funnet opp et navn, bare for å gjøre tradisjonen stueren igjen (og kanskje til og med gjøre den kommersielt ettertraktet?) Jeg kommer til å fortsette med å gjøre november lysere, lun, og hyggelig på den måten jeg har gjort i alle år, selv om det ikke kvalifiserer til å kalles "novent" (Da tar jeg fram lune tekstiler, finner frem lys og lyslenker inne og ute, kjøper blomster (for min del amaryllis, azalea, og juleroser), vasker, baker osv for å ha en hyggelig måned mens jeg venter på, og planlegger for, adventstid og jul), Anonymkode: 0b81a...3f0 Alt det du sier her om din novemerhygge er jo «dagens» novent. Det er ikke noe mer regler i Novent enn at man koser seg. Jeg sier at det er forskjell på innekos/ pynting i novent og februar pga. de tingene som har med jul og gjøre, som du også nevner her selv. Lite amaryllis, azalea, juleroser i februar. Det samme med lyslenker for min del, da februar er mye lysere i seg selv enn november og desember. Så ja, din novemberhygge er jo akkurat det samme som novent for meg. Hvorfor novemberhygge fra gammelt av har dødd (jeg har aldri hørt om det), aner jeg ikke. Men om en kaller det novemberhygge eller novent har da ikke noe å si. Mye lettere å si novent for meg, pluss at det da er knyttet til sesong, altså advent og jul. Ikke bare hygge som i bål på hytta i juni. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #22 Del Skrevet 10. november 2024 For meg er november absolutt del av høsten. Tror det kanskje har å gjøre med at jeg bodde i USA i mange år, og der kommer jo Thanksgiving, som er en høstgreie, før jul. Samtidig har det gitt meg en del hyggelige senhøst-ting og assosiasjoner uten at det glir inn i julen, og det er jo også veldig koselig. Jeg koser meg med å lage mat med grønnsaker i sesong, og søtsaker som gresskar-muffins og varm eplemost med karamell og kanelstang. Så pynter jeg med naturmaterialer, tenner lys, og koser meg med å fikse og planlegge ting innenfor jul (f.eks. fikse fotoalbum og julekort, strikke, fundere på julegaver, kjøpe adventskalendere). Etter Thanksgiving, altså siste helga i november, kommer adventslys opp, og førjulstida begynner. Anonymkode: 6bbdc...92d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mollert Skrevet 11. november 2024 Forfatter #23 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): For meg er november absolutt del av høsten. Tror det kanskje har å gjøre med at jeg bodde i USA i mange år, og der kommer jo Thanksgiving, som er en høstgreie, før jul. Samtidig har det gitt meg en del hyggelige senhøst-ting og assosiasjoner uten at det glir inn i julen, og det er jo også veldig koselig. Jeg koser meg med å lage mat med grønnsaker i sesong, og søtsaker som gresskar-muffins og varm eplemost med karamell og kanelstang. Så pynter jeg med naturmaterialer, tenner lys, og koser meg med å fikse og planlegge ting innenfor jul (f.eks. fikse fotoalbum og julekort, strikke, fundere på julegaver, kjøpe adventskalendere). Etter Thanksgiving, altså siste helga i november, kommer adventslys opp, og førjulstida begynner. Anonymkode: 6bbdc...92d Du er litt heldig egentlig, som har et forhold til denne senhøsten på en så hyggelig måte. Skjønner at ting som for mange er knyttet til advent blir litt tidlig å dra fram eller tenke på når du er vant til thanksgiving. Kos deg med senhøst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå