AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #21 Del Skrevet 5. november 2024 Jeg fikk rectocele etter en hard fødsel med første. Ble ikke trodd når jeg sa at alt ikke var som før fødsel i årene etter. Først når nr 2 ble født ble jeg trodd. Jordmor så at ikke alt var slik det skulle være. Fungerer imidlertid helt fint. Ingen lekkasjer når jeg hoster, hopper eller nyser. Får nedpressfølelse når jeg løper så det har jeg byttet ut med topptur. Prøver å trene hypopressiv trening men kunne vært flinkere. Er på venteliste til operasjon men er så redd for at arrvev og alt skal bli verre... Anonymkode: 64dd0...6d1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #22 Del Skrevet 5. november 2024 Jeg har født vaginalt tre ganger og har ett ks. Etter 2. vaginale fødsel fikk jeg sterke smerter på siden av skjeden. Hadde smerter som var så sterke at jeg i lengre perioder slet med å sove fordi smertestillende ikke virket. Gikk lenge hos fysio og fikk øvelser og elektrostimuleringsapparat. Det tok fem år med smerter før jeg endelig kom til en spesialist som skjønte hva det var. Jeg har fått en nerveskade i underlivet pga styrtfødsel (40 min). Har nå fått Botox i underlivet og smertene er nesten borte. Tenk at det skulle gå fem år og utallige beskjeder om at dette måtte jeg leve med, før jeg fikk hjelp. Anonymkode: 4e05b...321 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #23 Del Skrevet 5. november 2024 Fødte tvillinger vaginalt for 6 måneder siden og føler meg og ser ut helt som før. Fikk kun en grad 2-rift som ikke trengte mange sting. Har riktignok fortsatt veldig vondt i halebeinet, men det oppstod tidlig i svangerskapet og har ikke med fødselen å gjøre, så vidt jeg kan skjønne. Anonymkode: ddaf3...b14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #24 Del Skrevet 5. november 2024 0. Ved fødsel måtte jeg få et klipp, men det er grodd helt fint. Fikk skrubbsår ellers. Alt er som før. Sex var vondt den første gangen etter fødsel, men har faktisk bedre orgasmer nå 🫣 Anonymkode: ad650...891 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #25 Del Skrevet 5. november 2024 Jeg har levatorskade og fremfall, har store plager og får lite hjelp. Ifølge epikrisen revnet jeg ikke engang, så antar mange fødselsskader forblir uregistrert. Anonymkode: 8052f...0e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #26 Del Skrevet 5. november 2024 Fikk livmorruptur, så det ble keisersnitt. Anonymkode: 51b06...460 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #27 Del Skrevet 5. november 2024 Tusen takk til dere som ønsket å dele! Ser det er veldig mange tøffe kvinner her, og føler med hele gjengen. Og til dere som fortsatt sliter i ettertid (meg selv inkludert) så håper jeg det blir bedre. ❤️ Også takk til dere som delte at dere ikke fikk noe skader! Fint at det også går bra! Anonymkode: ea2c8...1ef 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #28 Del Skrevet 6. november 2024 Fikk ikke fødselsskade permanent, og det er jeg såklart veldig takknemlig for, og føler med alle som har fått det. Jeg hadde dog en grusom fødsel med en baby som satt fast og roterte helt feil. Dette gjorde at de manuelt måtte inn med hånden sin, vri baby, klippe meg opp, og ta baby med vakuum. I tillegg røyk morkaken så måtte operere etterpå. Slet med enorme smerter i tre hele måneder etter fødsel og det var grusomt. Synes det var helt forferdelig å høre alle som klarte seg så bra, og at de fleste kunne sitte vanlig etter noen dager. Jeg kunne ikke sitte uten smerter før nesten 4 måneder. Er idag helt fin heldigheldigheldigvis, og er evig takknemlig for det. Anonymkode: 26c25...116 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 6. november 2024 #29 Del Skrevet 6. november 2024 Kronisk urinretensjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #30 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har inntrykk av at de aller, aller fleste som har født vaginalt har en eller annen skade, fra de små tingene som å tisse bittelitt på seg ved nysing o.l eller et underliv som ser helt rart ut, men fungerer, til de virkelig store plagene med delte magemuskler og smerter i underlivet. Jeg hadde hastekeisersnitt og merker absolutt ingenting til at jeg har vært gravid, bortsett fra et (pent) arr uten heng. Anonymkode: 4018d...695 Delte magemuskler, smerter i underlivet, fremfall, hemoroider, analfrissur, bekkenplager, kan man like gjerne få om man tar keisersnitt. Mye av dette er jo på grunn av selve graviditeten, ikke fødselen. Anonymkode: fe126...72c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #31 Del Skrevet 6. november 2024 Har litt småplager i arr fra hastekeisersnitt med førstemann, blant annet mistet følelsen i et område på magen og litt smerter og følelsen av at området er for «stramt». Vaginal fødsel med andremann gikk til sammenligning kjempefint, og helt uten komplikasjoner i ettertid. Anonymkode: 58aa7...f1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #32 Del Skrevet 6. november 2024 En litt pølseformet bollemus under keisersnitt arret. Slik at man ser det tydelig under badedrakt/bikini🙈 Men dette er jo mest kosmetisk skjemmende og ikke strengt talt en fødselSKADE. Det kunne vært verre. Ikke minst kunne babyen dødd om jeg ikke fikk det akutte hastesnittet der og da❤️ Anonymkode: 95f81...e7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #33 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Delte magemuskler, smerter i underlivet, fremfall, hemoroider, analfrissur, bekkenplager, kan man like gjerne få om man tar keisersnitt. Mye av dette er jo på grunn av selve graviditeten, ikke fødselen. Anonymkode: fe126...72c Det samme med inkontinens. Der er prevalensen helt lik hos de som har født vaginal og de som har tatt keisersnitt. Jeg tror ikke de som ønsker keisersnitt fordi de er redd for å få plager etter fødsel er klar over at for de fleste av disse har det ingenting å si hvordan man har født, det er svangerskapet i seg selv som er årsaken. Anonymkode: 4f2b7...46c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #34 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fikk ikke fødselsskade permanent, og det er jeg såklart veldig takknemlig for, og føler med alle som har fått det. Jeg hadde dog en grusom fødsel med en baby som satt fast og roterte helt feil. Dette gjorde at de manuelt måtte inn med hånden sin, vri baby, klippe meg opp, og ta baby med vakuum. I tillegg røyk morkaken så måtte operere etterpå. Slet med enorme smerter i tre hele måneder etter fødsel og det var grusomt. Synes det var helt forferdelig å høre alle som klarte seg så bra, og at de fleste kunne sitte vanlig etter noen dager. Jeg kunne ikke sitte uten smerter før nesten 4 måneder. Er idag helt fin heldigheldigheldigvis, og er evig takknemlig for det. Anonymkode: 26c25...116 Føler med deg og er veldig glad for at det gikk bra med deg. Min baby satt også fast, men kom ut etter at jordmor klippet meg. Det var nummeret før vakum. Etter fødsel hadde jeg også store smerter i underlivet. Kunne gå på tur, men hvis jeg stoppet fikk jeg så store smerter at jeg ikke klarte å stå stille. Dette pågikk i 3-4 mnd. Jordmor og annet helsepersonell tittet bare på meg med bekymrede øyne og sa at dette er normalt. Men det var ingen av venninnene mine som hadde det sånn. Heldigvis gikk det seg til med smertene. Fikk imidlertid problemer med fremfall av urinblære og urinlekkasje. Var til flere gynekologiske us med ulike gynekologer og alle sa at alt så helt normalt ut. Etter 11 år fikk jeg operasjon, og underlivet fungerer i dag normalt. Kan løpe igjen uten å lekke og skjeden føles normal ut og ikke fylt av en ballong. Anonymkode: 122dc...62a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #35 Del Skrevet 6. november 2024 Fødte førstemann med vakum og fikk noen andregradsrifter. Andremann gled ut lett som bare det og jeg slapp unna med et pyntesting. Ingen fødselskader som jeg vet om. Anonymkode: 7ac50...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #36 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det samme med inkontinens. Der er prevalensen helt lik hos de som har født vaginal og de som har tatt keisersnitt. Jeg tror ikke de som ønsker keisersnitt fordi de er redd for å få plager etter fødsel er klar over at for de fleste av disse har det ingenting å si hvordan man har født, det er svangerskapet i seg selv som er årsaken. Anonymkode: 4f2b7...46c Kildene jeg finner sier at det er større sjanse for inkontinens ved vaginal fødsel? For min egen del hadde jeg ingen plager med inkontinens eller hemoroider i svangerskapet. Hemoroidene ble "født" samtidig med barnet. Bekkenbunnen fikk også kjørt seg såpass under fødsel at det tok lang tid før jeg kunne holde inne en fis. Jeg skjønner at man ikke forebygger delte magemuskler ved å ta keisersnitt, og at mye skyldes graviditeten. Men en fødsel er en sinnsyk belastning for bekkenbunnen. Har ei venninne som hadde planlagt keisersnitt med første barn, det ga ingen plager. Neste barn ble født vaginalt, og hun fikk alle 3 former for fremfall, svak lukkemuskel og hastverkstrang, og levatorskader. Tror ikke måten barnet ble født på var uvesentlig her. Anonymkode: 901ac...73a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #37 Del Skrevet 6. november 2024 Jeg fikk ikke noen skader ifbm fødslene. Jeg revnet litt og måtte sy litt, men har ikke hatt noen problemer i ettertid. Litt urinlekkasje når jeg hoster, får latterkrampe eller hopper med full blære har jeg hatt siden jeg var barn. Det ble bedre i 20-årene, og ikke verre igjen etter svangerskapene. I selve svangerskapene var jeg ganske plaget av urinlekkasje. Jeg kastet opp mye, og tisset på meg når jeg kastet opp. Men både oppkast og tissing forsvant heldigvis etter fødsel. Jeg fikk imidlertid brokk og delte magemuskler i løpet av første svangerskap, som ble verre i andre svangerskap. Anonymkode: 80fa2...33b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #38 Del Skrevet 6. november 2024 Ble klippet og revnet 15 cm innvendig. Mistet en liter blod. Var vondt og ubehagelig i et par måneder. Merker ingenting nå, 3 år senere. Hadde bekkenløsning og låsning i svangerskapet, som vedvarte i rundt et år etter fødselen. Har ingen plager i dag utenom søvnmangel, da jeg fødte verdens mest perfekte morgenfugl ☺️ Anonymkode: fe126...72c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. november 2024 #39 Del Skrevet 6. november 2024 (endret) Nei, ingen fødselsskade. Det eneste som røper (sett utenfra) at jeg har født barn, er et arr i kanten på skjedeåpningen, fordi jordmor laget et lite klipp for å unngå ukontrollert revning. Det arret er litt "klumpete" men har aldri plaget meg på noen måte. Ikke plaget med noe pga fødsel. Men jeg har bare gått gjennom èn da. Endret 8. november 2024 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pås Skrevet 6. november 2024 #40 Del Skrevet 6. november 2024 Har to barn, fikk ingen skader under fødselen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå