Gå til innhold

Fikk du fødselsskade?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det samme med inkontinens. Der er prevalensen helt lik hos de som har født vaginal og de som har tatt keisersnitt. Jeg tror ikke de som ønsker keisersnitt fordi de er redd for å få plager etter fødsel er klar over at for de fleste av disse har det ingenting å si hvordan man har født, det er svangerskapet i seg selv som er årsaken. 

Anonymkode: 4f2b7...46c

Dette stemte ihvertfall for meg. Fremfall og urinlekkasje fikk jeg først etter andre graviditet, som ble keisersnitt. Såret etter keisersnittet tok også mye lengre tid å gro enn den lille riften jeg fikk i vaginal fødsel.

Uansett, keisersnitt er bedre enn alternativet, som for meg ville vært en enkemann og et morløst barn. Graviditet og fødsel er faktisk ganske farlig. Det er en skam at de som får permanente skader etter fødsel blir ignorert så snart de overlever. 

Anonymkode: cabf9...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rectocele. Stort barn som kom veldig fort (nesten 5kg og 40cm i hodeomkrets)

Anonymkode: cba67...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en 3c rift. Delvis avrevet lukkemuskel til endetarmen. Ble lagt i narkose 30 min etter babyen var ute. 2 år siden. Sliter litt med å holde på luft

Anonymkode: e27f9...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 4 barn og er i grunnen lik som før. 
Ingen rift eller klipping. Gummimus! 🤣

Anonymkode: 03f95...c14

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 3.45):

Delte magemuskler, smerter i underlivet, fremfall, hemoroider, analfrissur, bekkenplager, kan man like gjerne få om man tar keisersnitt. Mye av dette er jo på grunn av selve graviditeten, ikke fødselen.

Anonymkode: fe126...72c

Delte magemuskler skyldes svangerskapet, ja. Det stemmer at svangerskap kan fremprovosere både hemoroider (jeg fikk selv en hemoroide i slutten av svangerskapet) og fremfall.

Men etter det jeg har lest, er belastningen fra en vaginal fødsel såpass stor at det er større sjanse for å få disse plagene om man føder vaginalt enn om man har keiserfødsel. Tenk så mye man presser på. Ikke rart at man er mer utsatt for hemoroider. Og så mye som skjeden strekkes, er det ikke rart at man er mer utsatt for fremfall. 

AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 9.33):

Kildene jeg finner sier at det er større sjanse for inkontinens ved vaginal fødsel? For min egen del hadde jeg ingen plager med inkontinens eller hemoroider i svangerskapet. Hemoroidene ble "født" samtidig med barnet. Bekkenbunnen fikk også kjørt seg såpass under fødsel at det tok lang tid før jeg kunne holde inne en fis. Jeg skjønner at man ikke forebygger delte magemuskler ved å ta keisersnitt, og at mye skyldes graviditeten. Men en fødsel er en sinnsyk belastning for bekkenbunnen. Har ei venninne som hadde planlagt keisersnitt med første barn, det ga ingen plager. Neste barn ble født vaginalt, og hun fikk alle 3 former for fremfall, svak lukkemuskel og hastverkstrang, og levatorskader. Tror ikke måten barnet ble født på var uvesentlig her. 

Anonymkode: 901ac...73a

Angående venninnen din, så må du huske at risikoen for å få disse plagene øker jo flere svangerskap og fødsler man går gjennom. Sier ikke at det er hele forklaringen her, men man skal ikke se bort fra at hun kunne fått noen av disse plagene om også andre baby ble født med keisersnitt (eller at hun kunne sluppet disse plagene etter første vsginale fødsel). 

Anonymkode: 9ab92...06c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte for fire måneder siden. Fikk et klipp og barnet ble med tatt med vakuum.

Kjenner innimellom på nedpress, så antar at jeg har en eller annen form for fremfall. Håper det kan gå over med tiden og med bekkenbunnstrening. 

Har ikke smerter i det daglige eller under samleie (lenger, var litt vondt i begynnelsen) og klarer å  holde på urin/luft/avføring. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Født 4 barn og er i grunnen lik som før. 
Ingen rift eller klipping. Gummimus! 🤣

Anonymkode: 03f95...c14

Hahahaha så bra! 🤣 Håper jeg har det også.

Anonymkode: 35a1b...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke revnet, men har avrevet levator så må jo ha revnet innvendig. Ble diagnostisert flere år senere.

Anonymkode: 8052f...0e1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke revnet, men har avrevet levator så må jo ha revnet innvendig. Ble diagnostisert flere år senere.

Hva er levator? Muskelen som kan «heise» opp under knipeøvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er levator? Muskelen som kan «heise» opp under knipeøvelser?

Levator er en muskelgruppe bestående av flere muskler, men ja de man kniper og heiser med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg revnet grad to under begge fødslene. Ble sydd av jordmor (faktisk av en veldig nøye jordmorstudent andre gangen), det har grodd fint og har ingen plager i ettertid. Vil likevel ikke si alt kjennes akkurat som før, men den største forskjellen er faktisk at skjeden er mer følsom - jeg har mye lettere for å få vaginale orgasmer 🫣

Anonymkode: 6f61f...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Angående venninnen din, så må du huske at risikoen for å få disse plagene øker jo flere svangerskap og fødsler man går gjennom. Sier ikke at det er hele forklaringen her, men man skal ikke se bort fra at hun kunne fått noen av disse plagene om også andre baby ble født med keisersnitt (eller at hun kunne sluppet disse plagene etter første vsginale fødsel). 

Helt enig i det :) Ingen garanti for å unngå skader uansett hvordan man føder. 

Anonymkode: 901ac...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at jeg har nerveskader inni skjeden. Hadde styrtfødsel, baby måtte bli tatt med vakuum og klipp. I tillegg revnet jeg fra klippet, i tillegg innvendig. 

Plagene idag er smerter på ene siden av skjeden, sex føles ikke normalt lenger. Ubehagelig å bli fingret eller bruke tampong også. Har svært mye følelse innvendig i skjeden på ene siden (der det er vondt) men ingen følelse på andre siden (kan klype meg uten å få vondt). Fødselslege mente det var for stramme muskler på ene siden og for slappe på andre siden men for meg gir det ikke helt mening. Tisset også på meg selv når jeg så toalettet lenge etter fødsel men dette er normalt nå

Anonymkode: 71602...87e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg fikk totalruptur. Måtte opereres med en gang babyen var født.

Anonymkode: 7568b...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett nei.

Men bekken ble veldig surt selv nå 11 år etter. Påvirker mye, og gjør lett at jeg ikke kan gå. 

Graviditeten førte til en permanent overstrekk tror jeg i ene ligamentmuskel. 

Så….egentlig mer graviditetsskade? Dette kom ikke som følge av fødsel. 

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hastekeisersnitt her- ingen plager utenom at arret er litt sårt.

Sex var vondt ganske lenge etter keisersnittet, men ble som normalt igjen det også. 

Anonymkode: 6be48...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urinlekkasje. Allergisesongen er et mareritt, må så og si gå med bleier fordi jeg tisser når jeg nyser flere ganger. Forkjølelse med langvarig og ille hoste er også mareritt.

Fikk også blodforgiftning etter fødselen, men ble heldigvis oppdaget og behandlet raskt nok. Men var tøft for psyken der og da når jeg satt kjempedårlig og alene på sykehuset fordi ingen kunne besøke meg (dette var under covid) og sykepleierne måtte ta seg av den bitte lille babyen min når jeg var for syk. Unner ingen å gå igjennom det! 

Anonymkode: a94a0...095

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg tror jeg har litt «urinretensjon» mild variant, for jeg må tisse oftere enn før og det kommer lite hver gang. Akkurat som om blæren ikke tømmer seg helt. Av og til klarer jeg ikke tisse selv om jeg kjenner at jeg må.. så litt motsatt problem enn det de fleste sliter med ang urin? Plager meg ikke veldig, men merker forskjell.

ellers revnet jeg mye innvendig og har et ganske ømt arr der så samleie gjør veldig vondt i enkelte stillinger😅  Jordmor mente at arret kom til å bli mer elastisk med tiden. Håper det 🤷🏼‍♀️ 

noen som vet om man revner lettere på samme sted ved en eventuell ny fødsel? Det er jo ganske stramt og lite elastisk så føler liksom at det kanskje gjør det..

Anonymkode: 0ee34...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...