Gå til innhold

Hvor har du bufferkonto, og hvor mye har du i den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns folk sparer mye!

Har 1 mill i inntekt, 2.8 mill i boliglån.

Ca 130 K i fond. Ingen høyrentekonto men 140 K disponibelt i ramme. 

En inntekt, to barn. 

Anonymkode: 889de...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig..

Blir også nysgjerrig på om disse har gjeld..

Anonymkode: 0bd4c...074

Tenker dere på de som har millioner i aksjer nå?

Anonymkode: 40927...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (10 timer siden):

Har ikke råd til å spare noe som helst.

Som de fleste tenker jeg. Ikke mange har råd til å spare noe, og spesielt ikke i disse tider. At omtrent samtlige inne her har flere hundre tusen på bok tror jeg hva jeg vil om. Hvor lett er det ikke å sitte på et anonymt forum å lyve. I realiteten har jeg litt over 200 på sparekonto, det jeg kan skrive er jo 200.000. Hvem får sjekket det? 

Anonymkode: 2d936...e88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ca 70 k

Ser ikke vitsen i å spare opp mere buffer,siden jeg har lån. Betaler heller ekstra ned på lånet.

Anonymkode: 0bd4c...074

Jeg har satt penger i indeksfond heller enn å betale ned ekstra på lånet

Anonymkode: f6745...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Som de fleste tenker jeg. Ikke mange har råd til å spare noe, og spesielt ikke i disse tider. At omtrent samtlige inne her har flere hundre tusen på bok tror jeg hva jeg vil om. Hvor lett er det ikke å sitte på et anonymt forum å lyve. I realiteten har jeg litt over 200 på sparekonto, det jeg kan skrive er jo 200.000. Hvem får sjekket det? 

Det gir meg lite å lyve under anonymt navn?

Jeg har jobbet i 20 år, har grei lønn, stabilt samboerskap, har hatt grei verdiøkning på bolig og har arvet 1.5’.

Om noe har jeg vært dum og spart penger i bank alt for lenge. Jeg skulle ha begynt med fond når jeg var 25 heller enn 45. Kanskje hadde jeg vært mer motivert til å spare da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gir meg lite å lyve under anonymt navn?

Jeg har jobbet i 20 år, har grei lønn, stabilt samboerskap, har hatt grei verdiøkning på bolig og har arvet 1.5’.

Om noe har jeg vært dum og spart penger i bank alt for lenge. Jeg skulle ha begynt med fond når jeg var 25 heller enn 45. Kanskje hadde jeg vært mer motivert til å spare da også.

Utrolig mange som tror man får noe ut av å lyve under AnonymBruker😅 Jeg selv var rundt 35 da jeg begynte fondsparing og har nå nærmere 500 k 4 år etter. Under pandemien spesielt sparte jeg ekstremt mye da vi tidligere pleide reise 4-5 ganger i året på storbyferier, eksotiske destinasjoner, sydenturer osv. Var heller ikke like mye shopping. Og nei jeg var åpenbart ikke permitert. Bare en normal statsansatt som var heldig å ha jobb hele veien. Jeg sparer vesentlig mindre enn før nå men vi har høyere lån pga nytt hus, ny bil, osv. Men jeg ser jo det jeg greide spare opp vokser og ruller videre selv om jeg sparer mye mindre.

Angrer på at jeg ikke begynte fondsparing i 20 årene og prioriterte litt sparing utenom kun fylle opp BSU. Hadde absolutt kunne spart mye om jeg ikke hadde det enorme forbruket. Jeg sparte knapt på sparekontoer. Var helt håpløs men jobbet mye i tillegg til studielån så levde bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det er overraskende hvor mange på kvinneguiden som har både den ene og den andre kontoen full av penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så du mener at det er helt utenkelig at noen med ung ufør, som aldri har hatt en jobb og får inn 23k inn hver måned kan spare 8 - 10 000 kr i mnd - og sitte med over 200.000 kr på konto? Å spare over 100.000 kr i løpet av et år? Hvis jeg sparer 10.000 kr hver mnd de neste 5 årene, så vil jeg sitte med 600.000 kr - og da er jeg bare i slutten av 30-årene. For noen er det mulig å spare, fordi at man har lave utgifter og gjør sine prioriterer. Jeg har faste utgifter på 12k i mnd, og sparer i indeksfond (pensjon), og har en høyrentekonto som jeg bruker som buffer. 

Min erfaring er at de fleste lever ganske greit, i hvertfall i min omgangskrets. De lever også som de gjorde før prisene gikk opp. Så det er absolutt ikke utenkelig at majoriteten sitter med flere hundre tusen kroner på konto, og i aksjer og fond. Regner med at de fleste som svarer her i tråden, er godt etablert med både bolig, utdanning og jobb. Samtidig som at de har prioritert å spare helt fra 20-årsalderen.

Jeg skjønner ikke hva hensikten skal være med å lyve. Hevde seg over andre? Skryte?

Anonymkode: ba88d...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sparer 10.000 kr hver mnd de neste 5 årene, så vil jeg sitte med 600.000 kr - og da er jeg bare i slutten av 30-årene.

Midten av 20-årene mener jeg, fordi jeg er 28 år nå. Så 33 år da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midten av 30-årene mener jeg, fordi jeg er 28 år nå. Så 33 år da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skulle til å svare at eg har 12-15.000 på bufferkonto. Men så kom eg på at eg har for så vidt eit par fond, og det kan vel reknast som ein slags buffer. Trur nok at eg har 300.000 på fond. Og i det daglige har vi fleksilån, med muligheit for å hente ut ein million til om det skulle vere behov for det. Så egentlig har vi ikkje bruk for ein stor bufferkonto. Vi har hus og hytte og vår sparing er å betale ned lån på desse. Om oppvaskmaskin eller tørketrommel ryk, tek eg det på kredittkort fram til eg får henta ut (via mannen) frå fleksilånet. 

Eg har ikkje så mykje igjen på lønskonto etter at månaden har gått. Men har rett nok faste trekk til sparing/fond på 3000 i mnd. Forstår ikkje dei som klarer å spare 10 000 i mnd! Eg har utbetalt 30.000, og det meste forsvinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Utrolig mange som tror man får noe ut av å lyve under AnonymBruker😅 Jeg selv var rundt 35 da jeg begynte fondsparing og har nå nærmere 500 k 4 år etter. Under pandemien spesielt sparte jeg ekstremt mye da vi tidligere pleide reise 4-5 ganger i året på storbyferier, eksotiske destinasjoner, sydenturer osv. Var heller ikke like mye shopping. Og nei jeg var åpenbart ikke permitert. Bare en normal statsansatt som var heldig å ha jobb hele veien. Jeg sparer vesentlig mindre enn før nå men vi har høyere lån pga nytt hus, ny bil, osv. Men jeg ser jo det jeg greide spare opp vokser og ruller videre selv om jeg sparer mye mindre.

Angrer på at jeg ikke begynte fondsparing i 20 årene og prioriterte litt sparing utenom kun fylle opp BSU. Hadde absolutt kunne spart mye om jeg ikke hadde det enorme forbruket. Jeg sparte knapt på sparekontoer. Var helt håpløs men jobbet mye i tillegg til studielån så levde bra.

Jeg er 30 og har begynt å spare i fond nå. Hvor mye sparte du månedlig for å oppnå den summen ca? (Vet at avkastningen er ulik og spiller inn, men sånn ca)

Anonymkode: 1d84f...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har rundt 120 000 på en sparekonto nå, og 30 000 på 6mnd fastrente.

AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 16.57):

Det er veldig lite når du eier eiendom. Da det kan være dyrt å realisere verdier uten langsiktig perspektiv. 

Anonymkode: 2a308...c4c

Ikke alle som eier eiendom har lån opp over pipa. Å ha noen hundre tusen i buffer om man har gode muligheter for å øke lån på eiendom er nok.

Anonymkode: 56fbd...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (4 timer siden):

Ja, det er overraskende hvor mange på kvinneguiden som har både den ene og den andre kontoen full av penger

Hvorfor er det overraskende? Fant bare en statistikk fra 2018, men allerede da hadde nordmenn flere hundre tusen i snitt på konto. Og når mange har mye mindre eller ingenting, sier det seg jo selv at mange andre nordmenn har flere millioner. Og mange av disse er naturlig nok her inne. Likevel kommer det folk i hver eneste tråd om sparing her og beskylder folk for å lyve om hvor mye de har. Det slår aldri feil. Lurer alltid på motivasjonen for de beskyldningene. 

Anonymkode: eee99...deb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt akkurat å regnet på det. Har 216000 til sammen i forskjellige fond og høyrentekonto 

Anonymkode: 46dfa...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Regner dere fondssparing som buffer?

Anonymkode: a9575...3da

Jeg gjør det. Du kan selge fondet rimelig raskt. Men hva folk har i buffer er en ting, men hva har folk i beredskap? Blir jo anbefalt å ha mat++ og beredskap i form av kontanter liggende?

Anonymkode: 75e10...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bufferkonto. Men har noen hundre tusen tilgjengelig på fleksilån om det skulle skje noe. Belåningsgrad på ca 30 prosent lelighet sentralt i Oslo. Det får holde. Bruker det jeg har trenger for å ha et behagelig liv, uten luksus, men med reiser og en viss mengde god mat og drikke, samt turer på byen.

Anonymkode: d061e...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...