Gå til innhold

Hvor har du bufferkonto, og hvor mye har du i den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

200 000,- på vanlig konto. Setter de ikke inn på en høyrentekonto, da skjer det noe. 

Anonymkode: 79566...82c

Det er jo dumt da, for du mister jo renteinntekter. Trenger jo ikke å låse dem, men finn heller en bank med høy rente og ingen gebyruttak. 

Anonymkode: ba88d...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har mesteparten i fastrente frem til våren, rundt 5,3% i snitt på kontoene. 250 000 har jeg på høyrente med 11 gebyrfrie uttak i året (5,05% rente). 

Anonymkode: eee99...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100.000 i fond, som ikke røres. God avkastning i år, håper å få inntil 100.000 til på den i 2025 da vi skal ha billig ferie, samt vi har økt i lønn. Vi har mange dyre ferier de siste årene. Målet er å spare mye mer i fond, og så betaler vi også ned på hus. Mannen sparer til pensjonen sin og jeg startet nå, han er eldre enn meg og jeg har vært litt treig. 

Både jeg og mannen har hver vår sparekonto (med ganske god rente) hvor vi har hver vår buffer på, til tross for praktisk talt felles økonomi ellers. Tilsammen har vi 60.000 på våre buffere, som jeg ser er lite sett opp mot flere i tråden. Vi pleier egentlig å ha mellom 20-30.000 hver på buffer, og så skal øvrig spares i fond. 

For at dette skal gi litt mening oppgir jeg samlet årsinntekt før skatt: rett under 1.6 mill. Vi har huslån på 2.5 mill, samt studiegjeld. Ingen billån. Med andre ord - vi har mer å gå på mtp sparing og det vet vi. Vi lever godt (og alt er jo blitt veldig mye dyrere) og vi bruker mye penger på våre barn (2 stykker + hund). Ergo forventer jeg at fondet vårt vil øke betraktelig i 2025. 

Anonymkode: 0e596...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250.000 på høyrentekonto til 4.85% rente

3.4 mill i indeksfond og aksjer.

Min kjære har også noe penger.

Motlignet boliglån har vi ca 0 kapital men eier enebolig i storby.

Anonymkode: f6745...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 500000 på buffer og ca 3 million i fond/aksjer.

Aleinemor med inntekt på 34 k i måneden som for noen år siden la meg sulten uten mat.

Begynte å spare i 2016. Hatt flaks.

Anonymkode: 54b91...b40

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

250.000 på høyrentekonto til 4.85% rente

3.4 mill i indeksfond og aksjer.

Min kjære har også noe penger.

Motlignet boliglån har vi ca 0 kapital men eier enebolig i storby.

Anonymkode: f6745...c9d

Det var en dårlig "høyrentekonto".

Anonymkode: 6ebea...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

200 000,- på vanlig konto. Setter de ikke inn på en høyrentekonto, da skjer det noe. 

Anonymkode: 79566...82c

En konto er en konto. Om det er dumt eller ikke at du gjør det du gjør kommer an på hvilken rente du har på den "vanlige kontoen". Jeg har en konto med fri bruk som har 5,05% rente. Absolutt ingen fare da om det "skjer noe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om du deler den avkastningen på antall år du har hatt pengene stående og så trekker fra skatten når du tar det ut så blir det jo ikke så voldsomt da...

Du skatter bare av gevinsten ikke innskuddene. Og jeg har ingen planer om å ta de ut.  Hvor mye tror du det har vært om de sto på sparekonto med nærmest nullrente i mange år da? Var det mer profitt i det? Pengene skal uansett stå der i mange mange år til.

Anonymkode: 40927...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Et krakk handler ikke om konkurs.

Du får ha lykke til gjennom 2025, sier jeg bare. 

Og nei, det er ikke alle som ønsker eller trenger fondsparing.

Anonymkode: 1b18f...727

Trenger ikke lykke til. I nedgangstider sparer jeg mer. Det er de som kaster inn håndkleet som er taperne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skatter bare av gevinsten ikke innskuddene. Og jeg har ingen planer om å ta de ut.  Hvor mye tror du det har vært om de sto på sparekonto med nærmest nullrente i mange år da? Var det mer profitt i det? Pengene skal uansett stå der i mange mange år til.

Selvfølgelig skatter man ikke av innskuddet. Men avkastningen må uansett deles på antall år, for å se hvor mye avkastning det faktisk er og så trekke fra skatt.

Det finnes andre alternativer til fond enn å ha pengene på en konto vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig sparekonto(tilfeldigvis i en annen bank enn hovedbanken fordi jeg har høyere rente der). 95 000kr.

Sparer i fond i tillegg. 

Anonymkode: 21715...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgjengelig buffert 2* faste utgifter, ellers er resten satt i div aksjer og fond. Kan miste jobben i morgen og leve på midler frem til pensjonsalder om ønskelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig skatter man ikke av innskuddet. Men avkastningen må uansett deles på antall år, for å se hvor mye avkastning det faktisk er og så trekke fra skatt.

Det finnes andre alternativer til fond enn å ha pengene på en konto vet du...

Det sier seg selv at avkastningen var lavere under pandemien. Hvor er det du har pengene dine om de ikke står på en sparekonto/høyrentekonto eller i fond/aksjer? Nå er det mange her i tråden som skriver de har penger på en vanlig sparekonto, derfor antok jeg du var en av de. Har regnet det ut nå. Det fondet jeg åpnet sist i april 2022 har en avkastning på 17% når eventuell skatt og kostnader og alt er trukket fra. Gidder ikke sjekke alle fond men jeg er i alle fall sikker jeg får mer av pengene enn på en vanlig sparekonto. Men overbevis meg gjerne om bedre alternativer for langsiktig sparing med tidshorisont på 20 pluss år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det sier seg selv at avkastningen var lavere under pandemien. Hvor er det du har pengene dine om de ikke står på en sparekonto/høyrentekonto eller i fond/aksjer? Nå er det mange her i tråden som skriver de har penger på en vanlig sparekonto, derfor antok jeg du var en av de. Har regnet det ut nå. Det fondet jeg åpnet sist i april 2022 har en avkastning på 17% når eventuell skatt og kostnader og alt er trukket fra. Gidder ikke sjekke alle fond men jeg er i alle fall sikker jeg får mer av pengene enn på en vanlig sparekonto. Men overbevis meg gjerne om bedre alternativer for langsiktig sparing med tidshorisont på 20 pluss år. 

17% på 2 1/2 år? Det blir jo annualisert rente på bare 6,8.

I samme periode hadde jeg annualisert rente etter skatt på 10,74 % på det jeg investerte i crowdlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

17% på 2 1/2 år? Det blir jo annualisert rente på bare 6,8.

I samme periode hadde jeg annualisert rente etter skatt på 10,74 % på det jeg investerte i crowdlending.

Nei per år selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 450 kroner i et glass i skapet. Kontoen er tom ca når neste lønning kommer. Bare for å være et motstykke her inne. 

Anonymkode: e89c8...1ec

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig sparekonto. Rundt 100 000. Fått beskjed av tannlegen om å bygge meg opp en buffer, da jeg har en tannkjøttsykdom og må regne med at tennene løsner når jeg blir eldre 😭

Anonymkode: f2afc...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...