AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Omgås dere mye med folk som har et helt annet forhold til kunst, kutur og smak innen klær og interiør - i så fall, hvordan tenker dere - blir dere litt oppgitt, eller sniker det seg også en form for nedlatende holdning til vedkommende seg inn. Jeg må innrømme at det gjør det siste for min del. Har kollegerr som har høyere utdannelse enn meg selv, men som er så utrolig platte hva gjelder konsum av kultur. For meg synker slike i anseelse når det hele tiden er snakk om det dummeste reality-programmene. En kollega skrytte nærmest forleden av å aldri åpne en bok. Innenfor mat og drikke er det diskusjon om den beste frossenpizza på tilbud. Det var snakk om å gjøre noe etter jobben - å gå på Much-museet eller Nasjoanlmuseet - nei, ikke interessert i det hele tatt... ... en ting er å ikke interessere seg for det, og holde seg på et lavt kulturelt nivå selv, men når man faktisk ikke en gang klarer å vise litt respekt og interesse for andes viktige interesseområder, blir jeg blitt matt. Har det samme med en kompis - hvis kone tydeligvis bestemmer alt i huset. En helt forferdelig utdatert bestemorsstil - og dette er et par i 40-årene, riktignok utenfor byen og i et gammelt hus - men rosa mansjetter på lysestakene, bilder av barna på veggen i sånn "imitert maleri"-stil. Stusser når dette også er folk som har høyere utdannelse. Hvor er dannelsen blant de utdannede. Jeg bare spør. Anonymkode: d2f9a...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Idiocracy. Rett og slett. Anonymkode: b9f96...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden Jeg har ikke sansen for kultur og matsnobber. Du som er så opptatt av konsum av kultur, du tenker at KG er riktig plattform? Anonymkode: 1f4d0...178 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden Utdannelse og økonomi henger ikke alltid sammen med tilsvarende sosioøkonomisk status og «klasse». Så du omgir deg med mennesker som økonomisk sett hører til middelklassen men sosialt og kulturelt hører til arbeiderklassen. Det er lite du kan gjøre med det, og du burde egentlig ikke la deg plages av det heller. Vi er middelklasse (mastergrad og felles inntekt på to mill i året) men kan godt spise en frossenpizza i blant. Foretrekker dog ekte italiensk pizza, med en god olivenolje til. Vi ser ikke på reality tv, men heller ikke dokumentarer. Vi finner serier og filmer på ulike strømmetjenester som virker interessant, stort sett innen dramasjangeren. Han foretrekker mer action, jeg foretrekker dybde og refleksjon, intrikate handlinger og intelligente samtaler. Vi liker å lese begge to. Nyheter (Aftenposten, NRK), og fagartikler hovedsakelig. Vi setter gjerne av tid til en museumsrunde, men vi har også vært på Leos lekeland med minstemann. Vi spiller gjerne klassisk musikk en søndags formiddag mens vi spiser vafler, mens noen timer senere runger 90-talls dance hits (hallo Aqua!) gjennom stua til glede for ungene. Men. Stua mi er stort sett beige. Og vi kjører el-biler. Anonymkode: f0051...e09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden Bryr meg egentlig ikke, for jeg vil jo ikke bli delegert av dem heller til å slutte å like eller begynne å like det jeg gjør. Det er så harmløst, hva er skaden av at noen ikke liker et bilde så godt, eller ikke har lest en tilfeldig bok? Vil du bli tvingt til noe du ikke vil? Det er bare subjektivitet blandet med en hovmodig oven på og ned holdning. Jeg har den jeg også. Er ikke en fotball fan, å på et punkt i mine yngre dager dømte jeg dem for å være saueflokker som måtte sole seg i glansen av andres heder for å ha det bra i det sosiale. Jeg vet, for en bitch jeg var, beklager. Dømmer en del kunst å, men det står jeg for, for hvitevasking. Å noe er bare latterlig, syns ikke noe om at alt kan være kunst også er det den klassiske banan teipet til veggen, edgy tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): ... en ting er å ikke interessere seg for det, og holde seg på et lavt kulturelt nivå selv, men når man faktisk ikke en gang klarer å vise litt respekt og interesse for andes viktige interesseområder, blir jeg blitt matt. Anonymkode: d2f9a...ca2 Tja, du har jo ingen respekt for dem og deres interesser, så vittig at du blir "matt". Jeg er opptatt av kunst, musikk og litteratur men greier fint å omgå og ha respekt for andre som ikke kunne brydd seg mindre om disse tingene. Jeg blir flau på dine vegne over at du snakker slik om andre mennesker. Anonymkode: b3264...a62 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden Jeg bryr meg ikke så veldig om mine kolleger dannelse for stort sett har man noe til felles uansett. Jeg har en sær hobby hvor jeg konkurrerer internasjonalt og forventer ikke at mine kolleger skal ha så mye kunnskap rundt dette. Jeg ser ikke realityserier og har mange kolleger som ser og diskuterer ivrig i lunsjen. Folk er forskjellige og du gjør deg selv veldig liten om du skal se ned på folk som i dine øyne er udannet. Det blir veldig overfladisk om du ser ned på noen fordi de liker en annen interiørstil enn deg selv. Anonymkode: 62842...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Del Skrevet 9 timer siden Ikke så oppgitt som jeg blir av det elendige språket i HI, i alle fall. Som lyser av manglende utdannelse. Med dårlig setningsoppbygging, kommafeil, stavefeil, med mer. Det gjør direkte vondt å lese. Anonymkode: c6219...d84 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden Eneste menneskene jeg kan reagere litt på er de som ikke følger med på nyheter. Har ei god venninne som bevisst ikke følger med på nyheter. På det nivået der hun ikke fikk med seg at det hadde blitt krig i Ukraina før et par dager etterpå. At man ikke slavisk følger med hele tiden er greit, men det å leve i en sånn boble synes jeg er veldig veldig rart. Men! Hva folk liker å gjøre på fritiden, hva slags musikk eller serie de følger med på, om de går på museum eller ikke, det driter jeg i. Har høyt utdannede venner som elsker å se på trash tv, reality og sånne greier og det tenker jeg at det får de bare gjøre. Går ikke utover meg på noe som helst måte. Jeg er fagarbeider og student, liker feks å lese bøker, høre på podcaster og se på dokumentarer. Følger med på nyheter og er ganske godt oppdatert på mye. Selv om det kanskje er jeg som burde ett på trash tv fordi jeg ikke er høyt utdannet 😆 Mennesker er komplekse, og bare fordi man har tatt høy utdanning betyr ikke det at man da automatisk skal like kunst og teater. Anonymkode: ae55d...a12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apen Julius Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden Snobb! Jeg anser meg som heldig som omgås folk av alle typer, både høykulturelle og lavkulturelle om man kan kalle de det. Noen er også begge deler. De som nyter filharmonisk kammermusikk samtidig som grandis med ketchup går ned på høykant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden Apen Julius skrev (5 minutter siden): Snobb! Jeg anser meg som heldig som omgås folk av alle typer, både høykulturelle og lavkulturelle om man kan kalle de det. Noen er også begge deler. De som nyter filharmonisk kammermusikk samtidig som grandis med ketchup går ned på høykant. Det handler ikke om å ikke omgås andre, det må man jo - men problemet blir jo hvis Grandiosa-spiserne sier at de som liker annen pizza er snobber-.... TS - her, jeg ser både på Charterfeber og var i Konserthuset forrige uke. Og spiser all slags mat. Men jeg vet at det er forskjell og at det er atsikklig mer utviklende å lese en god roman enn å lese ukeblader. Anonymkode: d2f9a...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har ikke sansen for kultur og matsnobber. Du som er så opptatt av konsum av kultur, du tenker at KG er riktig plattform? Anonymkode: 1f4d0...178 Definitivt er KG ikke riktig forum - tvert imot, men artig å se reaksjonene. De er om lag som forventet. Kjenner ikke til andre anonye forum, så artig å få luftet det litt her. Helt greit at folk har ulike interesser -men jeg bare stusser veldig på folk som nærmest forsøker å snobbe nedover. Er også klar over at en mastergrad ikke betyr at folk tilhører middeklassen, men tidligere hang jo det en del sammen. Ikke minst dette med nysgjerrighet - at man får en ballast gjennom studier som skal bidra til å gjøre en litt nysgerrig - når man da utbasunerer til sine kolleger at man har null interesse av gå på Munch-museet, en kort gåavstand fra jobben - da synes jeg rett og slett det det er så flaut at jeg mister litt respekt. Anonymkode: d2f9a...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Omgås dere mye med folk som har et helt annet forhold til kunst, kutur og smak innen klær og interiør - i så fall, hvordan tenker dere - blir dere litt oppgitt, eller sniker det seg også en form for nedlatende holdning til vedkommende seg inn. Jeg må innrømme at det gjør det siste for min del. Har kollegerr som har høyere utdannelse enn meg selv, men som er så utrolig platte hva gjelder konsum av kultur. For meg synker slike i anseelse når det hele tiden er snakk om det dummeste reality-programmene. En kollega skrytte nærmest forleden av å aldri åpne en bok. Innenfor mat og drikke er det diskusjon om den beste frossenpizza på tilbud. Det var snakk om å gjøre noe etter jobben - å gå på Much-museet eller Nasjoanlmuseet - nei, ikke interessert i det hele tatt... ... en ting er å ikke interessere seg for det, og holde seg på et lavt kulturelt nivå selv, men når man faktisk ikke en gang klarer å vise litt respekt og interesse for andes viktige interesseområder, blir jeg blitt matt. Har det samme med en kompis - hvis kone tydeligvis bestemmer alt i huset. En helt forferdelig utdatert bestemorsstil - og dette er et par i 40-årene, riktignok utenfor byen og i et gammelt hus - men rosa mansjetter på lysestakene, bilder av barna på veggen i sånn "imitert maleri"-stil. Stusser når dette også er folk som har høyere utdannelse. Hvor er dannelsen blant de utdannede. Jeg bare spør. Anonymkode: d2f9a...ca2 Jeg regner med at du forstår at innlegget ditt sier veldig mye mer om deg, på en negativ måte, enn om kollegaene dine og kompisen din? Blir flau på dine vegne 😅 Anonymkode: 44868...306 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden Finner stort sett noe positivt ved andre mennesker, selv om de har andre kunnskaper og interesser. Jeg er en skikkelig bokorm, liker teater og kunst. Nå kan man jo finne nettsider der man kan dele sine interesser, så det går fint. Den egenskapen jeg misliker mest ved andre mennesker, er faktisk snobberi og overlegenhet. Anonymkode: e563c...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Definitivt er KG ikke riktig forum - tvert imot, men artig å se reaksjonene. De er om lag som forventet. Kjenner ikke til andre anonye forum, så artig å få luftet det litt her. Helt greit at folk har ulike interesser -men jeg bare stusser veldig på folk som nærmest forsøker å snobbe nedover. Er også klar over at en mastergrad ikke betyr at folk tilhører middeklassen, men tidligere hang jo det en del sammen. Ikke minst dette med nysgjerrighet - at man får en ballast gjennom studier som skal bidra til å gjøre en litt nysgerrig - når man da utbasunerer til sine kolleger at man har null interesse av gå på Munch-museet, en kort gåavstand fra jobben - da synes jeg rett og slett det det er så flaut at jeg mister litt respekt. Anonymkode: d2f9a...ca2 Kanskje de tenker at den utdannelsen får være nok? Hva hvis du måtte gjennom 5 år med intens titting på reality-tv, og samtidig ta det veldig, veldig seriøst, og oppføre deg som om det gjør deg til et bedre menneske og at figurene på tv er intelligente og det ypperste sivilisasjonen har å by på, da hadde du også hatt et behov for å signalisere at det er uaktuelt for deg å se paradise hotel etter fullført mastergrad … Anonymkode: 27afb...9a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg regner med at du forstår at innlegget ditt sier veldig mye mer om deg, på en negativ måte, enn om kollegaene dine og kompisen din? Blir flau på dine vegne 😅 Anonymkode: 44868...306 Forventet svar - regner ikke med å finne noen som opplever noe av det samme her inne. Jeg tipper det er helt normalt blant kvinner å se ned på damer som kler seg billig og stygt. I alle fall har jeg ofte opplevd det slik. Og det har vært kraftig uttalt også..... .. det er tross alt små forskjeller i smak og dannelse. Snakker man om folk som viser nærmest forakt over for seriøs kunst og kultur, og som lever en ukeblad- og reality-verden, så har jeg faktisk et problem med det ja. Som nevnt over her - folk som f.eks. ignorerer nyheter og nærmest er stolt av det. Pinlig.. Anonymkode: d2f9a...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Del Skrevet 8 timer siden Utdanning, dannelse og interesser trenger ikke henge sammen overhode. Det burde jo du vite ts som er så dannet i forhold til dine likemenn? Hverken jeg eller mannen er utdanna over grunnskolenivå. Begge kommer fra hjem som i beste fall kan kalles delvis møblert på en god dag og begge foretrekker å bruke tid på museum og kulturopplevelser foran mye annet som for eksempel ulike realityserier. Alikevel greier vi fint å samtales og trives i selskap med andre som har helt andre interesser og synes operaen for eksempel er avskrekkende fordi det er for fancy og rart. Noen operaer passer ikke smaken vår akkurat slik vi dropper noen utstillinger men elsker andre. Nøyaktig slik er det med det meste. Ingen liker alt men de fleste kan alikevel finne glede i å diskutere og dele opplevelser på tvers av interesser. Anonymkode: 51b69...0cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Del Skrevet 8 timer siden Omgås mye mennesker både privat og på jobb. Når det gjelder kultur kan vi gjerne prate om både kunst, raggarkultur og kulturskolen for barn. Ser ikke ned på noen, men syns det er fascinerende hvor forskjellige vi kan være og allikevel møtes vi felles interesser eller arbeid. Hvordan folk har det hjemme bryr meg ikke, så lenge det er rent er det godt nokk for meg😊 Anonymkode: 6deac...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #19 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Finner stort sett noe positivt ved andre mennesker, selv om de har andre kunnskaper og interesser. Jeg er en skikkelig bokorm, liker teater og kunst. Nå kan man jo finne nettsider der man kan dele sine interesser, så det går fint. Den egenskapen jeg misliker mest ved andre mennesker, er faktisk snobberi og overlegenhet. Anonymkode: e563c...edf Snobberiet går jo mest andre veien her - man avfeier Munch-museet som snobberi og "noe som overhodet ikke er interessant" - hv er det for en slags holdning å innta når kolleger foreslår det - det blir omvent snobberi. Og for meg handler det mest om manglende nysgjerrighet - som jeg forventer at en mangeårig utdannelse i alle fall bidrar litt til.... ... det samme innenfor mat og drikke. Reiser en tur til Frankrike fortleller at det ikke ble "fansk mat", men spaghetti, pizza og burger... Da føler jeg at folk går glipp av noe viktig i livet, som utadannelse/dannelse skulle bidra til. Og har man ikke lyst til å dele litt til slike personer - fortelle litt om teater, kunst og mat og vin - i alle fall har jeg det, og blir litt matt når jeg blir møtt med at burger og cola i Paris er like bra som noe annet. At en amerikansk film på kino er like bra som en teateropsetning..... Anonymkode: d2f9a...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 8 timer siden #20 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forventet svar - regner ikke med å finne noen som opplever noe av det samme her inne. Jeg tipper det er helt normalt blant kvinner å se ned på damer som kler seg billig og stygt. I alle fall har jeg ofte opplevd det slik. Og det har vært kraftig uttalt også..... .. det er tross alt små forskjeller i smak og dannelse. Snakker man om folk som viser nærmest forakt over for seriøs kunst og kultur, og som lever en ukeblad- og reality-verden, så har jeg faktisk et problem med det ja. Som nevnt over her - folk som f.eks. ignorerer nyheter og nærmest er stolt av det. Pinlig.. Anonymkode: d2f9a...ca2 Mener du billig som i slutty? Eller fysisk billig prislapp? Alle kan dømme noe. Men er det virkelig forakt de har om de syns museum er kjedelig? Er det folk som sier Mona Lisa er dårlig malt? Eller er det bare smak og behag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå