Gå til innhold

Når får dere i full jobb med barn, uten barnepike tid til å hvile?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner jeg er på randen til utbrenthet. Begge er i full jobb. Vi har ikke barnevakt i form av familie eller venner. Vi har fri etter kl 19.30, men på grunn av elendig søvn, legger vi oss mellom kl 20 og 21.

Feriene er jo ikke tid for å hvile, heller rake motsetning.

Tar dere ulønnet ferie for å hente dere inn?

Anonymkode: c4dc8...4d1

Jobber 80 prosent! En hel dag for meg selv hver uke! Anbefales 

Anonymkode: ef552...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lær deg å slappe av mens barna er våkne. Kanskje mannen tar ut av oppvaskmaskin mens du har det ene barnet på fanget og det andre leker rundt dere. Småprat, syng, le, hør på musikk, dans, ta slurker av lunken ettermiddagskaffe og noen biter frukt og kjeks. Plutselig skal første barnet stelles for kvelden. Da har du hvilt i sofaen. Lurt å ikke la seg stresse av at det er litt kaos. 

Tror mange av oss venta så lenge med å få barn,  at vi er veldig kravstore til hva som skal være på plass før vi kan hvile. Kun fokus på oss selv, må ha rydda, tent lys, snacks og en skjerm eller tid med ei venninne uten barn tilstede? Vi må ikke ha alt dette for å hvile.

Anonymkode: 302c0...6da

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Premisset ditt her er jo at din prioritering er den eneste riktige? Å bruke fritidsaktiviteter som barnevakt er en tullete ting å si hvis barna er over 7-8år. Selv syns jeg det er en uting at vi skal fotfølge barna våre overalt - så jeg oppdrar deretter. Du ser meg ikke på treningene etter at de er store nok til å klare seg selv av den enkle grunn at jeg mener det er best for barna mine. Det betyr ikke at den tiden brukes til å "prioritere meg selv" (sannsynligvis er jeg hjemme med et annet barn). 

Anonymkode: a9220...a2f

Dette er så sant. Og her tok du meg tilbake til enge barndomsminner. 

Jeg var med på mye. Det var MIN arena. Hadde hatet det om far var trener, mor ropte fra sidelinja hele tiden, en av de stod i kiosken, og alt slikt. Man trenger å bli individer i større og større grad, uten foreldre som alltid er rett i nærheten med alt det innebærer. 

Uten at jeg er der selv ennå - Full støtte i at du gjør helt rett her. Også om du bruker timen til å prioritere deg selv, så prioriterer du også barnas utvikling :)

Anonymkode: f72e8...452

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bytter på å sove/stå opp. Sove på hvert sitt rom på hverdagene, slik at én alltid er uthvilt. Noe som også har funket her er å ta den ungen som våkner først inn i senga til de voksne og la det vite at det ikke er morgen ennå. Ofte får vi da sove en time til som er gull.

Egentid kan man også bytte på. Om man liker å trene, gå på shopping et par timer alene osv. Når man er to har man veldig gode muligheter for både soving og egentid. Alt må ikke gjøres sammen. Viktig at alle parter får en timeout innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært veldig mye snakk om slitne foreldre, utbrenthet og tidsklemme de siste årene. Jeg tror, uten at det er frekt ment, at dette har direkte sammenheng med økende alder på foreldrene. De aller fleste i min krets fikk barn mellom år 00-05 og var da mellom 20-27 år og fikk sine siste unger når de var rundt 30. Ingen av oss har noen gang hatt slike problemer som det skrives om idag. Vi har også jobbet fullt, vært alene, hatt verv i fau, hatt studier, vært syke, hatt unger på aktiviteter, hatt dårlig råd, hatt unger med spesielle behov osv. Akkurat de samme problemene som dagens foreldre skisserer har vi stått ovenfor, men vi har tatt det på mye mer strak arm virker det ut som. Jeg forstår at dette ikke hjelper så mye for ts og andre I hennes situasjon nå men, for dere som leser og ennå ikke har fått barn, tenk på dette før dere planlegger å få barn når dere er over en viss alder. 

Anonymkode: e273a...578

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner jeg er på randen til utbrenthet. Begge er i full jobb. Vi har ikke barnevakt i form av familie eller venner. Vi har fri etter kl 19.30, men på grunn av elendig søvn, legger vi oss mellom kl 20 og 21.

Feriene er jo ikke tid for å hvile, heller rake motsetning.

Tar dere ulønnet ferie for å hente dere inn?

Dere er to som kan bytte på.

Anonymkode: 8360a...eb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på barna og foreldrenes arbeidsdager. Har man rolige barn som sover lenge, elsker å tegne, lese og perle fra 5-årsalderen samtidig som man nyter hjemmekontor og fleksitid så et det null stress. Har man aktive sprettball-unger som må ut og opp i trærne kl 06, samtidig som begge foreldre har fulltidsstillinger utenfor hjemmet med null flex, så er det klart at belastningen blir mangedoblet.

Anonymkode: b10a3...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fri en dag i uken, men siden det er et råd som ikke hjelper i din situasjon så skal jeg komme med et annet tips. Blir sikkert skrik å skrål fra de som missliker skjermbruk men. De ettermiddagene jeg er ekstra sliten så pleier vi å legge oss i senga til oss voksne og ser film på ipadden. Da småsover jeg litt med barna i armkroken. Funker veldig fint. 

Anonymkode: e7569...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 timer hver kveld. Hender jeg får barnevakt hvis jeg skal jogge, og ellers har jeg ansvar alene.

Anonymkode: ff7c5...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det har vært veldig mye snakk om slitne foreldre, utbrenthet og tidsklemme de siste årene. Jeg tror, uten at det er frekt ment, at dette har direkte sammenheng med økende alder på foreldrene. De aller fleste i min krets fikk barn mellom år 00-05 og var da mellom 20-27 år og fikk sine siste unger når de var rundt 30. Ingen av oss har noen gang hatt slike problemer som det skrives om idag. Vi har også jobbet fullt, vært alene, hatt verv i fau, hatt studier, vært syke, hatt unger på aktiviteter, hatt dårlig råd, hatt unger med spesielle behov osv. Akkurat de samme problemene som dagens foreldre skisserer har vi stått ovenfor, men vi har tatt det på mye mer strak arm virker det ut som. Jeg forstår at dette ikke hjelper så mye for ts og andre I hennes situasjon nå men, for dere som leser og ennå ikke har fått barn, tenk på dette før dere planlegger å få barn når dere er over en viss alder. 

Anonymkode: e273a...578

Nei, dette har jeg ingen tro på, med mindre man virkelig lar seg selv forfalle i ung alder... jeg er egentlig sprekere nå i 40-årene enn da jeg var i 20-årene, og det stadig var en fest, og kostholdet var litt så-så, og trening var noe jeg tok på impuls.

Men mamma jobbet deltid, eller ingenting. Pappa fast 8-16, uten mulighet til å ta med jobb hjem, på ferie, eller jobbe helg. Det var ingen mobiltelefoner som plinget i ett sett, at du er tilgjengelig for alt og alle hele tiden. Gata var full av andre barn, og vi løp rundt, kom innom, fikk litt mat, løp ut igjen. Vi aktiviserte oss selv, uten at det var tett med aktiviteter. Det var skole og barnehage nærmest i nabolaget, små klasser, vi syklet hjem, trengte ikke bli kjørt overalt (alt dette er nedlagt nå - og det er laget større avdelinger). 

Anonymkode: f72e8...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hviler på natta? Er jo det man skal?

Anonymkode: a1cad...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tips mottas med stor takk. Ikke alle er like relevante for oss. Vi har sprettballbarn, så her er det ikke mulig å sitte i ro med en kaffe. Selvsagt er det jobb med barn, og forsøk på shaming preller av meg. Gleder meg til tilbringe tid med de, men noen ganger gruer jeg meg også, og det er ikke fordi jeg ikke elsker dem, men fordi det krever mye mer energi enn jeg har. 

Det skal sies at jeg utredes fordi jeg er mye svimmel og har svimet av et par ganger. Så helsen min er ikke helt på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger oss 23.30. Våkner kl 7.
7.30 timer full av søvn.
Barna legger seg klokken 20.00. Våkner kl 7.

Så vi har 3-3,5 timer hver dag til å slappe av litt, ta en dusj, se på tv, gå på trening osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må senke kravene deres! Trenger ikke middag laget fra bunnen av hver dag. Heller ikke hjemmelaget brød.

Sex hver kveld bør byttes ut med en times ekstra søvn (ikke alle gangene).

Ikke meld ungene på fritidsaktiviteter hver dag i uka!

Noen ganger må man droppe støvsuging av hver krinkel og krok, og heller støvmoppe de synlige delene av gulvet. Under og bak sofaen kan du ta neste helg!

Anonymkode: bf5cb...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at barna har sovnet for kvelden, sammen med yngstebarnet mellom at hun og resten våkner, på joggetur mens mannen er hjemme, i sengen en og annen helgemorgen som mannen står opp med barna, på skogstur med barna, på kafé med bare eldstebarnet (som har begynt å like sånt, og sitter rolig) mm. 

Anonymkode: f18d8...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(fortsettelse)

Vi hadde også et barn som ville stå opp kl 5. Vi ga oss ikke. Her i huset er det natt frem til klokka 6. Inntil da er det å sove eller å stirre opp i taket. Etterhvert ga han seg, og sov til det var morning. Det er ikke rart at dere er slitne om dagen begynner midt på natta. Hva gjør dere om barnet plutselig vil stå opp kl 02 og nekter å gi seg? Vi må faktisk tilpasse oss. Både voksne og barn. Dette går ikke når barnet skal i barnehage, skole og etterhvert jobb.

Anonymkode: bf5cb...a22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her står de opp mellom kl 4 og 5 hver eneste morgen! Slå den. Vi er også b-mennesket. Får ikke snudd trenden. Forsøkt mange ganger. Endt opp med å justere oss etter barna og gi opp alt av kjærestetid 

TS

Uff! Min eldste våknet 04:30 fra han var ca. 10 måneder til han bikket 2.5 år 🥲 Helt jævlig og vi prøvde alt mulig rart. Han sovnet sjeldent før 20:30 også. Nå er han 4 år og sovner 22 🫠 Men våkner heldigvis ikke før 06. Vår yngste er litt mer glad i søvn og sover ca. 19-07 med noen oppvåkninger (er bare 7 måneder).

Jeg og mannen hadde ingen tid sammen på 1,5 år når eldste sovnet så sent og stod opp så tidlig inkl. flere oppvåkninger. Den som skulle ta morgenen måtte jo legge seg innen 21. Vi har fremdeles lite tid utenom ungene siden eldste sovner fremdeles sent, men vi har lært å godta at sånn er det bare. Vi får ta det tilbake en gang 😅 Ellers sørger vi for at begge får tid til trening, gå en tur med venner og eventuelt handle uten ungene. Og ikke minst sove ut av og til. 

Anonymkode: 1d70f...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al34n0nym1 skrev (2 timer siden):

Velkommen til familielivet. Sånn er det som regel for alle familier.

Vi heller har ikke barnepike. Vi er glad for å bruke tiden våres etter jobb med barna våres, og kunne aldri ha byttet det med "egentid" Vi begge var enige om å få barn, og vi begge viste hva det ville innebære. Altså "null" egen/kjæreste/kose-tid.

Trodde du at det ville bare bli fryd og gammen når du anskaffet deg barn? 

Mange har enten betalt eller ubetalt hjelp til å passe på barna. Det stusselige slavelivet du beskriver er ikke slik familielivet skal eller må være for alle. Folk er mer og mindre ressurssterke.

Anonymkode: 49cf0...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trebarnsmor og lite/ingen avlastning da barna var små. Hos oss hjalp det med at jeg jobbet turnus og mannen min dagjobb. Da fikk barna en dag hjemme hver formiddag før bhg, og jeg fikk unna litt husarbeid. Vi valgte å ha vaskehjelp to ganger i mnd i noen år , fikk ikke dårlig samvittighet  for at Toro mettet barnas mage i hverdagene og lærte barna tidlig opp til å ikke legge seg for tidlig , da vi da ikke fikk tid til å følge opp storesøsken. Her la ingen seg før kl 20, så vi følte vi fikk litt rolige ettermiddager med de alle 3 og alle ble sett og fulgt opp av oss begge.  De var noen år vi ikke fikk trent som vi ville på ettermiddager/kvelder, sosialiserte oss mest med de som hadde barn, sexlivet var så som så, men vi levde i troen om at alt kom til å bli bedre- og det har det blitt. Med to tenåringer og en som snart er det, har vi nesten for god tid til hverandre, trener tre dager i uken og vasker huset selv igjen med hjelp av gjengen. 

Man må bare stå i det, det vil løsne etterhvert. 

Anonymkode: 8ed50...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Unge folk trenger ikke å hvile mer enn dere gjør. Kroppen din er laget for at du skal klare å ta vare på barn. 

Anonymkode: 461d9...9f8

Kroppene våre er tilpasset et helt annet samfunn enn idag. Der både tanter, onkler, besteforeldre osv var med å passet barna. Vi er ikke laget for å være alene med dem. 

Anonymkode: 871e1...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...