AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Ja så, jeg har nettopp fått vite at oldefaren min på morssiden var nazist under krigen. Han var tysk soldat som ble sendt til tjeneste i Norge og giftet seg med oldemoren min etter krigen for å stifte familie. Jeg fikk vite det av en fjern slektning i forgårs og har slitt med følelsene siden. Det verste er å føle seg skitten, uren. Det er som om et tabu har kommet over meg. Noen som har tips til hvordan å forsone meg med min skjebne? Anonymkode: fdc3a...73f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Var han en faktisk nazist eller var han bare en soldat i wehrmacht?. Det var ikke slik at alle tyskere eller alle soldatene var nazister eller var enige i den nazistiske ideologien, men alle var tvunget til å være medlemmer i NSDAP. Anonymkode: eaa16...02d 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Les boken Morfar, Hitler og jeg av Ida Jackson. Men hvis oldemoren din giftet seg med ham rett etter krigen har hun jo ikke bodd i Norge men i Tyskland? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
delias Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden vet du om han faktisk var nazist av fri vilje da? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja så, jeg har nettopp fått vite at oldefaren min på morssiden var nazist under krigen. Han var tysk soldat som ble sendt til tjeneste i Norge og giftet seg med oldemoren min etter krigen for å stifte familie. Jeg fikk vite det av en fjern slektning i forgårs og har slitt med følelsene siden. Det verste er å føle seg skitten, uren. Det er som om et tabu har kommet over meg. Noen som har tips til hvordan å forsone meg med min skjebne? Anonymkode: fdc3a...73f Det hadde jeg brydd meg fint lite om... Anonymkode: e6a88...0ab 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Tenk på alle som støtter Israel nå. Samme greie. Anonymkode: 0dc0f...fd0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden (endret) Elle Melle skrev (2 timer siden): Les boken Morfar, Hitler og jeg av Ida Jackson. Men hvis oldemoren din giftet seg med ham rett etter krigen har hun jo ikke bodd i Norge men i Tyskland? Det var vel mange av tyskerbarna som ble tatt fra mødrene sine, kansje barne ble i norge mens foreldrene dro til Tyskland? TS jeg forstår det er en ubehagelig overaskelse, men det er ikke din skam dette! Resten av det norske sammfunet har mye mer å skamme seg over en hva de kvinnene som fikk barn med tyskere har. Det var heller ikke alle tyske soldater som var nazister. Kan du prøve og kjene på stolthet heller? Oldemoren din og familien din opplevde sansynligvis stor uret og overgrep fra sammfunet, men dere kom dere gjenom det og er her fremdeles. Det viser styrke! På en måtte er all sukses og glede du oppnår litt oppreisning til din oldemor. Endret 50 minutter siden av Pippi Lotta 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja så, jeg har nettopp fått vite at oldefaren min på morssiden var nazist under krigen. Han var tysk soldat som ble sendt til tjeneste i Norge og giftet seg med oldemoren min etter krigen for å stifte familie. Jeg fikk vite det av en fjern slektning i forgårs og har slitt med følelsene siden. Det verste er å føle seg skitten, uren. Det er som om et tabu har kommet over meg. Noen som har tips til hvordan å forsone meg med min skjebne? Anonymkode: fdc3a...73f Dette har da null og niks med deg å gjøre. Syns ikke du skal gå å kjenne på dette. De valgene han gjorde under krigen kan jo ingen andre etterkommere få skylden for 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenk på alle som støtter Israel nå. Samme greie. Anonymkode: 0dc0f...fd0 Artig påstand. På hvilken måte? Anonymkode: e6a88...0ab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Det var vel ganske mange nazister i Norge under andre verdenskrig. De bare skiftet side da de innså at løpet var kjørt. Unge tenåringsjenter som ble kjærester med tyske soldater ble gjort til syndebukken her i Norge. Anonymkode: 345ef...e63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden Å slutte å tenke at det er din skjebne. Det er din historie, ikke skjebne. Det påvirker deg ikke mer enn du lar det påvirke, og det har egentlig ingenting med deg å gjøre. Hvor stor plass det får hos deg er opp til deg. Anonymkode: 6e78d...4f1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Godt det ikke fins bilder da. For barnebarna dine, får jo se alle bildene, og hvem vet om 100 år, hvem som skal henges på torget for å ha bestemor som støttet Palestina. Eller Israel? Umulig å vite hva som blir riktig i fremtiden. Hadde ikke brydd meg, kanskje brydd meg om å finne en spennende historie i slekta, men utover det trenger du ikke ta det til deg. Anonymkode: cd659...65a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Var han en faktisk nazist eller var han bare en soldat i wehrmacht?. Det var ikke slik at alle tyskere eller alle soldatene var nazister eller var enige i den nazistiske ideologien, men alle var tvunget til å være medlemmer i NSDAP. Anonymkode: eaa16...02d veldig godt poeng å ta med, og om han så var nasist - det sier ikke noe om hvem DU er TS. Det er ikke ditt lodd å bære uten at du gjør det til noe stor greie.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Min oldefar var ond. Han grovt mishandlet oldemor og barna. Anonymkode: 345ef...e63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja så, jeg har nettopp fått vite at oldefaren min på morssiden var nazist under krigen. Han var tysk soldat som ble sendt til tjeneste i Norge og giftet seg med oldemoren min etter krigen for å stifte familie. Jeg fikk vite det av en fjern slektning i forgårs og har slitt med følelsene siden. Det verste er å føle seg skitten, uren. Det er som om et tabu har kommet over meg. Noen som har tips til hvordan å forsone meg med min skjebne? Anonymkode: fdc3a...73f Dette er langt tilbake i tid… Jeg skjønner at sånn kunnskap er krevende å få. men- vi kan ikke ta ansvar for hvordan andre har levd eller lever og tenker. det viktigste er hvordan DU lever ditt liv, hvilke valg du tar og hvilke verdier DU er bærer av. Anonymkode: 630d4...889 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden Min bestefar var Hird. Hva tenker du jeg skal gjøre med det ts? Jeg skammer meg ikke, burde jeg eller MÅ jeg? Anonymkode: 4da36...4fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handerrefyren Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden mye skam oppigjennom gå grunn av hva foreldregenerasjonene hadde i sine liv, har en bekjent som for en tid siden mistet faren sin, og da fikk vi vite at faren hans hadde kjemper med tyskerne på østfronten (og antagelig hadde nazi holdninger). dette var nok en meget godt bevart familiehemmelighet, som preget denne familien, men det å skamme seg eller ha følelser fordi en foreldre eller noen i generasjonene før har utført eller ment noe som ikke er stuerent i dag har ingenting for seg. meningene eller handlingene kan ha vært legitime eller normale den gang, og dessuten er dette helt utenfor din kontroll i dag, og som kjent er det ikke noe annet en å anerkjenne det du kan gjøre. Snakk med noen andre i familien og få det ut av systemet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sander33 Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden Sånt kan du ikke gå rundt å tenke på. Alle unge menn i stridsdyktige alder måtte avtjene verneplikt. De kunne ikke velge. De ble tvunget til å utføre jobben for å overleve. Dessuten vant jødene. De styrer alt i dag, de eier store deler av verden. Noen sier at det var jødene som gikk til krig mot gale Hitler. Du var på den tapende part. Du skal ikke føle anger for hva dine forfedre måtte gjøre for å overleve! Tenk på vikingetiden da! Plyndring, voldtekt, slavebruk med treller. Vi gjorde ekstremt mye værre ting på 1000 tallet😆 med tyske forfedre så kamskje du ikke var med på det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden Vi er alle etterkommere av drapsmenn, voldtekstmenn osv hvis du går langt nok tilbake i tid 1800-1000 tallet. Så slapp av dette har ingenting å si. Anonymkode: f12d0...ebb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden Dette med å identifisere seg med slekta hører til forsvunne tider. Nå er vi oss selv slik vi vil være, uavhengig av andre. Skal vi være redd for å snakke om historien vil den gjenta seg. Det er sånn fascister holder på; hvis ingen får lov å lese, lære eller snakke om historien er det heller ingen som ser historien gjenta seg. Aksepter det, ei det og forhold deg til det som det det er: en anekdote fra historien. Anonymkode: c2dfc...26b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå