Gå til innhold

Taper vi mye på dette ved salg? B.la riper i parkett.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal selge leiligheten vår. Vi har bodd her siden 2011. Leiligheten var splitter ny i 2010. Er litt utålmodig, og skal få både takstmann og megler på besøk i løpet av november, men prøver meg her om noen her erfaringer: 

Vi har et lite område i leiligheten, rett under der det er naturlig at spisebord står, noen riper i parketten (område ca 10x10 cm). Vi har også måttet sparkle 3 små områder på veggene i stua (så der er det naturlig nok 3 "flekker"). 

Tror dere at dette har mye å si med tanke på salg? Bør vi male alle veggene og legge ny parkett? 

Anonymkode: 8f3f0...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Stygge merker i parkett skjuler dere under tepper og merker i vegg skjuler dere med bilder eller møbler. 

Anonymkode: 40fb2...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Stygge merker i parkett skjuler dere under tepper og merker i vegg skjuler dere med bilder eller møbler. 

Anonymkode: 40fb2...019

å bevisst skjule ting er ikke lurt, bedre å la de vise - slitasje er som forventet...
Hvis jeg skulle gjort noe er det evt å male der dere har de "flekkene" og evt se om dere evt kan friske opp gulvet, men jeg ville ikke bevisst forøkt skjule noe.

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riper i gulvet kan skje, men dere må jo male over når dere sparkler? Ellers ser det jo helt sprøtt ut. 

Anonymkode: d262a...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det lønner seg eller ikke er umulig å svare på. Den vanlige antakelsen er at oppussing sjelden lønner seg før et salg, men det er jo ingen som kan dokumentere en slik påstand utover ren synsing. Det er mange som har tjent enkle penger på å kjøpe noe, for så å pusse opp overfladisk og enkelt, og deretter selge det igjen tre måneder senere med en grei gevinst.

Du må nesten kjenne etter om du er motivert for å bruke tid og penger på å legge ny parkett, eller bare komme deg videre og ta et eventuelt tap. Jeg tror jeg ville kommet meg videre.

Anonymkode: 250f9...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel litt ekstremt å bytte 70m2 parkett fordi det er litt slitemerker på et område på størrelse med en sixpack...

Du får ihvertfall ikke prisen som Årets Miljøborger

Et brukt hus eller leilighet vil ha synlige bruksmerker, det er ikke å komme unna. Men å male vegger kan være fordelaktig. Blir fort litt freshere om man gjør det riktig og maskerer pent. Og det koster ikke allverdens. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, vi skal også selge bolig snart. Riper i parketten bryr ikke folk seg om, men om helhetsinntrykket i leiligheten. Er det riper i vegg så kan en også ta disse rett før visning. Sparkle og male, enkel jobb :)

Anonymkode: 84274...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 9.46):

Dere malte ikke over der dere sparkla?

Anonymkode: cef7d...730

Det er malt over, men ikke over alle veggene i stua. Malt over der har vi har sparklet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 5.11.2024 den 13.52):

Er vel litt ekstremt å bytte 70m2 parkett fordi det er litt slitemerker på et område på størrelse med en sixpack...

Du får ihvertfall ikke prisen som Årets Miljøborger

Et brukt hus eller leilighet vil ha synlige bruksmerker, det er ikke å komme unna. Men å male vegger kan være fordelaktig. Blir fort litt freshere om man gjør det riktig og maskerer pent. Og det koster ikke allverdens. 

Veggene har tapet, og litt av tapetet er revet av (veldig små områder) på de stedene nevnt. Vi har sparklet og malt, men det blir jo synlig. Må skifte hele tapetet da isåfall, og det har vi ikke egentlig ikke lyst til å prioritere med mindre det er snakk om hundretusenvis av kroner tapt om vi ikke gjør det😅

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts, vi skal også selge bolig snart. Riper i parketten bryr ikke folk seg om, men om helhetsinntrykket i leiligheten. Er det riper i vegg så kan en også ta disse rett før visning. Sparkle og male, enkel jobb :)

Anonymkode: 84274...c65

Ikke så enkelt, ellers hadde vi nok gjort det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 10.13):

Riper i gulvet kan skje, men dere må jo male over når dere sparkler? Ellers ser det jo helt sprøtt ut. 

Anonymkode: d262a...991

Vi har malt over…. Så det ser ikke «helt sprøtt ut» 😆 Men det syntes jo selvsagt om man ser nøye etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke riper i gulvet og noen flekker på veggen er noen deal breaker for noen. Det er nok et større problem at leiligheten er sånn passe utdatert.

De vanskeligste leilighetene å selge er sånn som din: mye i leiligheten har gått forbi halvparten av forventet levetid, det er utdatert interiør, stilen er "veldig 2010" og folk er møkk lei av det. Typisk for 2010 +÷ er eikegul trestavsparkett, orientalsk tapet og et dårlig utnyttet kjøkken i bøk.

Ofte er planløsningen halvshabby fordi utbyggere ikke brydde seg om planløsning på den tiden. Den faller mellom to stoler: den er ikke ny, men heller ikke et renoveringsobjekt.

Jeg hadde aldri solgt en leilighet som var bra, men utdatert. Du mister mange kjøpere på det.

Anonymkode: c80ea...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 17.01):

Jeg tror ikke riper i gulvet og noen flekker på veggen er noen deal breaker for noen. Det er nok et større problem at leiligheten er sånn passe utdatert.

De vanskeligste leilighetene å selge er sånn som din: mye i leiligheten har gått forbi halvparten av forventet levetid, det er utdatert interiør, stilen er "veldig 2010" og folk er møkk lei av det. Typisk for 2010 +÷ er eikegul trestavsparkett, orientalsk tapet og et dårlig utnyttet kjøkken i bøk.

Ofte er planløsningen halvshabby fordi utbyggere ikke brydde seg om planløsning på den tiden. Den faller mellom to stoler: den er ikke ny, men heller ikke et renoveringsobjekt.

Jeg hadde aldri solgt en leilighet som var bra, men utdatert. Du mister mange kjøpere på det.

Anonymkode: c80ea...a7e

Oisann:) Hm, ja leiligheten ser ikke slik ut. Så da kan vi puste lettet ut😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...