AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har 1,9 mill stående på konto🥴Fordi jeg ønsker å bruke 1,7 på boligkjøp, tenkte jeg å ha de på sparekonto til 4,7% rente. Men er usikker på hvordan det blir i praksis. Blir rentene lagt til konto ved årsslutt? Det blir 5805kr (etter skatt)hver mnd hvis jeg har regnet rett. Har dyskalkuli og lite tro på egne beregninger😂 Bør jeg heller ta 6 mnd fastrenteinnskudd til 4,9%🤨 Anonymkode: f3fd2...007 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Følger Anonymkode: 3ea45...72c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Noen banker er sånn at du får utbetalt hver måned, andre ved årsslutt. Hvis du vet at du ikke skal bruke pengene på feks 1 år, så kan du binde de for enda høyere rente. Bluestep har en konto med 5,26% for 6.mmd feks. Anonymkode: b8282...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Noen banker er sånn at du får utbetalt hver måned, andre ved årsslutt. Hvis du vet at du ikke skal bruke pengene på feks 1 år, så kan du binde de for enda høyere rente. Bluestep har en konto med 5,26% for 6.mmd feks. Anonymkode: b8282...36c Jeg skal bruke de innen 6 mnd, derfor tenkte jeg at 4,7% er bra rente for å ha de tilgjengelig. Men lurer veldig på hva jeg i praksis vil tjene på det. Anonymkode: f3fd2...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hekho Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Sparekontoer har ulike betingelser, noen har månedlig andre årlig forrenting samt noen kontinuerlig forrenting. Månedlig forrenting er bedre enn årlig fordi det øker den effektive årlige sparerenten grunnet rentes-rente effekten. Det virker som du har sett deg ut en spesifikk konto siden du sier 4.7 % rente, så da må du lese i betingelsene for denne kontoen. Angående beregningene; Hvis det er månedlig forrenting blir det 1'700'000*(4.7 % / 12) = 6658 kr den første mnd (6658*(1-0.22)=5193.5 kr etter 22 % skatt). Samt eventuelt formueskatt på 1 % (17'000 kr i året). Neste måned blir det 1'706'658*(4.7 % / 12) = 6684 kr (etter skatt 5213 kr) osv. Skatten betaler en jo først ved årsslutt så en får renter av denne også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden hekho skrev (23 minutter siden): Sparekontoer har ulike betingelser, noen har månedlig andre årlig forrenting samt noen kontinuerlig forrenting. Månedlig forrenting er bedre enn årlig fordi det øker den effektive årlige sparerenten grunnet rentes-rente effekten. Det virker som du har sett deg ut en spesifikk konto siden du sier 4.7 % rente, så da må du lese i betingelsene for denne kontoen. Angående beregningene; Hvis det er månedlig forrenting blir det 1'700'000*(4.7 % / 12) = 6658 kr den første mnd (6658*(1-0.22)=5193.5 kr etter 22 % skatt). Samt eventuelt formueskatt på 1 % (17'000 kr i året). Neste måned blir det 1'706'658*(4.7 % / 12) = 6684 kr (etter skatt 5213 kr) osv. Skatten betaler en jo først ved årsslutt så en får renter av denne også. Det skal da være rimelig irrelevant om det er månedlig eller årlig kapitalisering, gitt at effektiv rente er lik. Ja, det er gøyere med månedlig kapitalisering siden man ser at det går oppover, men man får ikke mer penger i renteinntekter av det om effektiv rente er 5,01% på begge alternativene 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har ikke tenkt på formueskatten😬Blir det 17k🫣 Anonymkode: f3fd2...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke tenkt på formueskatten😬Blir det 17k🫣 Anonymkode: f3fd2...007 Neida, med mindre du har enda flere penger eller verdier rundtomkring. Det er formueskatt på skattbar formue over 1,7mill. Så siden du har 1,9mill i kontanter skal du betale formueskatt på de 200'000 som er over. Eier du bil, båt, fond, hytte, hus eller annet er dette verdier som kommer på toppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal bruke de innen 6 mnd, derfor tenkte jeg at 4,7% er bra rente for å ha de tilgjengelig. Men lurer veldig på hva jeg i praksis vil tjene på det. Anonymkode: f3fd2...007 Jeg har 5,05 % på min konto med full tilgjengelighet. Anonymkode: 98da6...056 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har 5,05 % på min konto med full tilgjengelighet. Anonymkode: 98da6...056 Det var en bra rente. Jeg må holde meg i den banken som er villig til å gi meg boliglån; er lavtlønnet med dårlige fremtidsutsikter pga sykdom. Anonymkode: f3fd2...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hekho Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden newman01 skrev (1 time siden): Det skal da være rimelig irrelevant om det er månedlig eller årlig kapitalisering, gitt at effektiv rente er lik. Ja, det er gøyere med månedlig kapitalisering siden man ser at det går oppover, men man får ikke mer penger i renteinntekter av det om effektiv rente er 5,01% på begge alternativene Så lenge en er sikker på at en sammenligner effektiv rente, så ja. Bankene har det kanskje med å skilte med effektiv rente for spareprodukter og nominell for lån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det var en bra rente. Jeg må holde meg i den banken som er villig til å gi meg boliglån; er lavtlønnet med dårlige fremtidsutsikter pga sykdom. Anonymkode: f3fd2...007 Du er da ikke nødt til noe som helst. Du kan fint flytte sparepengene dine til det stedet som tilbyr best rente. Det er dumt å faktisk være medvirkende til store bonuser og en banksektor som går med flere titalls milliarder i overskudd hvert kvartal Så det er smart å flytte ut pengene frem til du skal bruke dem Du sier selvfølgelig ikke opp bankforholdet, men oppretter etpar kontoer til i andre banker. De beste er som regel de mindre forbrukslånsbankene. De liker sparepenger og betaler akseptabel rente Endret 4 timer siden av newman01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hekho Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden newman01 skrev (1 time siden): Neida, med mindre du har enda flere penger eller verdier rundtomkring. Det er formueskatt på skattbar formue over 1,7mill. Så siden du har 1,9mill i kontanter skal du betale formueskatt på de 200'000 som er over. Eier du bil, båt, fond, hytte, hus eller annet er dette verdier som kommer på toppen. I tillegg til at alle lån inkl feks studielån trekkes fra grunnlaget. Er en gift er det det dobbelte i samlet formue altså 3.4 mill før en må betale skatt på det overskytende. Ta en titt på skatteoppgjøret ditt fra 2023 TS, under "Grunnlag for skatt" så ser du hvordan du ligger an under Formue/Gjeld og spesielt Nettoformue. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Dersom du setter noen av pengene i fond, vil det reduserer formueskatten. Man får 20 % "rabatt" i skattegrunnlaget på verdier som står i aksjer eller aksjefond. Anonymkode: c37d6...872 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var en bra rente. Jeg må holde meg i den banken som er villig til å gi meg boliglån; er lavtlønnet med dårlige fremtidsutsikter pga sykdom. Anonymkode: f3fd2...007 Sparebank1 gir 5 % rente på første krone på Sparekonto pluss. Anonymkode: 6f514...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden Jeg fant bufferkonto 3,40 i spb1. Hva heter den som har 5%? Anonymkode: f3fd2...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Sparebank1 gir 5 % rente på første krone på Sparekonto pluss. Anonymkode: 6f514...5cc Tja.... Sparebank1 er et merkelig virrvarr av banker med forskjellige aktører, så tror du må spesifisere litt bedre. Tilogmed LO Favør har ikke 5% Sparekonto Pluss | SpareBank 1 Sør-Norge (SR-Bank) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det var en bra rente. Jeg må holde meg i den banken som er villig til å gi meg boliglån; er lavtlønnet med dårlige fremtidsutsikter pga sykdom. Anonymkode: f3fd2...007 Du kan jo ha en sparekonto i en annen bank selv om du søker lån i den banken. Anonymkode: 98da6...056 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå