Gå til innhold

EK 1,9 mill og sparerente

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 1,9 mill stående på konto🥴Fordi jeg ønsker å bruke 1,7 på boligkjøp, tenkte jeg å ha de på sparekonto til 4,7% rente. Men er usikker på hvordan det blir i praksis. Blir rentene lagt til konto ved årsslutt? Det blir 5805kr (etter skatt)hver mnd hvis jeg har regnet rett. Har dyskalkuli og lite tro på egne beregninger😂

Bør jeg heller ta 6 mnd fastrenteinnskudd til 4,9%🤨

Anonymkode: f3fd2...007

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen banker er sånn at du får utbetalt hver måned, andre ved årsslutt. 

Hvis du vet at du ikke skal bruke pengene på feks 1 år, så kan du binde de for enda høyere rente. Bluestep har en konto med 5,26% for 6.mmd feks. 

Anonymkode: b8282...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Noen banker er sånn at du får utbetalt hver måned, andre ved årsslutt. 

Hvis du vet at du ikke skal bruke pengene på feks 1 år, så kan du binde de for enda høyere rente. Bluestep har en konto med 5,26% for 6.mmd feks. 

Anonymkode: b8282...36c

Jeg skal bruke de innen 6 mnd, derfor tenkte jeg at 4,7% er bra rente for å ha de tilgjengelig. Men lurer veldig på hva jeg i praksis vil tjene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparekontoer har ulike betingelser, noen har månedlig andre årlig forrenting samt noen kontinuerlig forrenting. Månedlig forrenting er bedre enn årlig fordi det øker den effektive årlige sparerenten grunnet rentes-rente effekten. Det virker som du har sett deg ut en spesifikk konto siden du sier 4.7 % rente, så da må du lese i betingelsene for denne kontoen.

Angående beregningene; Hvis det er månedlig forrenting blir det 1'700'000*(4.7 % / 12) = 6658 kr den første mnd (6658*(1-0.22)=5193.5 kr etter 22 % skatt). Samt eventuelt formueskatt på 1 %  (17'000 kr i året). Neste måned blir det 1'706'658*(4.7 % / 12) = 6684 kr (etter skatt 5213 kr) osv. Skatten betaler en jo først ved årsslutt så en får renter av denne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hekho skrev (23 minutter siden):

Sparekontoer har ulike betingelser, noen har månedlig andre årlig forrenting samt noen kontinuerlig forrenting. Månedlig forrenting er bedre enn årlig fordi det øker den effektive årlige sparerenten grunnet rentes-rente effekten. Det virker som du har sett deg ut en spesifikk konto siden du sier 4.7 % rente, så da må du lese i betingelsene for denne kontoen.

Angående beregningene; Hvis det er månedlig forrenting blir det 1'700'000*(4.7 % / 12) = 6658 kr den første mnd (6658*(1-0.22)=5193.5 kr etter 22 % skatt). Samt eventuelt formueskatt på 1 %  (17'000 kr i året). Neste måned blir det 1'706'658*(4.7 % / 12) = 6684 kr (etter skatt 5213 kr) osv. Skatten betaler en jo først ved årsslutt så en får renter av denne også.

Det skal da være rimelig irrelevant om det er månedlig eller årlig kapitalisering, gitt at effektiv rente er lik. 

Ja, det er gøyere med månedlig kapitalisering siden man ser at det går oppover, men man får ikke mer penger i renteinntekter av det om effektiv rente er 5,01% på begge alternativene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt på formueskatten😬Blir det 17k🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt på formueskatten😬Blir det 17k🫣

Neida, med mindre du har enda flere penger eller verdier rundtomkring. Det er formueskatt på skattbar formue over 1,7mill. Så siden du har 1,9mill i kontanter skal du betale formueskatt på de 200'000 som er over. Eier du bil, båt, fond, hytte, hus eller annet er dette verdier som kommer på toppen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal bruke de innen 6 mnd, derfor tenkte jeg at 4,7% er bra rente for å ha de tilgjengelig. Men lurer veldig på hva jeg i praksis vil tjene på det.

Jeg har 5,05 % på min konto med full tilgjengelighet.

Anonymkode: 98da6...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har 5,05 % på min konto med full tilgjengelighet.

Anonymkode: 98da6...056

Det var en bra rente. Jeg må holde meg i den banken som er villig til å gi meg boliglån; er lavtlønnet  med dårlige fremtidsutsikter pga sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Det skal da være rimelig irrelevant om det er månedlig eller årlig kapitalisering, gitt at effektiv rente er lik. 

Ja, det er gøyere med månedlig kapitalisering siden man ser at det går oppover, men man får ikke mer penger i renteinntekter av det om effektiv rente er 5,01% på begge alternativene 

Så lenge en er sikker på at en sammenligner effektiv rente, så ja. Bankene har det kanskje med å skilte med effektiv rente for spareprodukter og nominell for lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det var en bra rente. Jeg må holde meg i den banken som er villig til å gi meg boliglån; er lavtlønnet  med dårlige fremtidsutsikter pga sykdom.

Du er da ikke nødt til noe som helst. Du kan fint flytte sparepengene dine til det stedet som tilbyr best rente. Det er dumt å faktisk være medvirkende til store bonuser og en banksektor som går med flere titalls milliarder i overskudd hvert kvartal

Så det er smart å flytte ut pengene frem til du skal bruke dem

Du sier selvfølgelig ikke opp bankforholdet, men oppretter etpar kontoer til i andre banker. De beste er som regel de mindre forbrukslånsbankene. De liker sparepenger og betaler akseptabel rente

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (1 time siden):

Neida, med mindre du har enda flere penger eller verdier rundtomkring. Det er formueskatt på skattbar formue over 1,7mill. Så siden du har 1,9mill i kontanter skal du betale formueskatt på de 200'000 som er over. Eier du bil, båt, fond, hytte, hus eller annet er dette verdier som kommer på toppen.  

I tillegg til at alle lån inkl feks studielån trekkes fra grunnlaget. Er en gift er det det dobbelte i samlet formue altså 3.4 mill før en må betale skatt på det overskytende. 

Ta en titt på skatteoppgjøret ditt fra 2023 TS, under "Grunnlag for skatt" så ser du hvordan du ligger an under Formue/Gjeld og spesielt Nettoformue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du setter noen av pengene i fond, vil det reduserer formueskatten. Man får 20 % "rabatt" i skattegrunnlaget på verdier som står i aksjer eller aksjefond.

Anonymkode: c37d6...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...