Gå til innhold

Snus i svangerskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som tørr og fortelle om nikotin bruk i svangerskap? Hvordan har dette gått… 

Anonymkode: 35947...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg undrer meg litt over de som fortsetter med snus/røyk. Snus er jo verstingen, fordi det gir en konstant strøm av nikotin, ungen får jo abstinenser når den blir født. 

Anonymkode: 825b9...97f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snuste mye de første 5 mnd da jeg ikke visste jeg var gravid. Ikke spør hvordan jeg ikke visste før så sent, det er jo et under 😅 

Men det gikk helt fint :) Sluttet da jeg oppdaget graviditeten da, så ungen slapp å bli født med abstinenser. Ellers er han en frisk og rask 6-åring i dag, takk og pris 🙌🏼 Men det var ikke noe artig svangerskap, jeg var jo livredd komplikasjoner som følge av dette og druknet i dårlig samvittighet. Anbefales ikke altså 😅 Angsten for skader slapp ikke taket før ungen var mange mnd gammel heller… 

Anonymkode: f625e...bd8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg undrer meg litt over de som fortsetter med snus/røyk. Snus er jo verstingen, fordi det gir en konstant strøm av nikotin, ungen får jo abstinenser når den blir født. 

Enig. Kvalmt egoistisk 

Anonymkode: 88251...574

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å innta tobakk gjennom snus enn røyk, men snus inneholder mye mer nikotin enn røyk gjør, og det utgjør en stor risiko for fosteret. For et flertall går det jo stort sett ganske bra likevel, men det er virkelig å spille rulett.

Anonymkode: 92bfd...3e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man er ikke skikket til å bli forelder om man ikke klarer å slutte med noe som potensielt er skadelig for fosteret. Hvorfor drive med eksperimentering?  Helsen til et annet menneske er i dine hender. 

Anonymkode: ab517...42a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det har gått bra med mange har 0 å si med tanke på at det er flere som ikke får det så bra. 

fra helsenorge. Opp til deg hva du vil risikere å utsette babyen for. 

Helserisiko ved snusing i graviditeten

Bruk av snus mens du er gravid øker risikoen for en for tidlig fødsel. I tillegg kan snusing i svangerskapet øke risikoen for:

• dødfødsel
  • keisersnitt
  • lavere fødselsvekt
  • være liten i forhold til svangerskapets varighet
  • kortvarig pustestans i nyfødtperioden
  • leppe-gane-spalte

Nikotinet i snusen spiller sannsynligvis en viktig rolle i den økte risikoen for komplikasjoner. Det er derfor heller ikke risikofritt å bruke “hvit” snus med lite eller ingen tobakk, så lenge den inneholder nikotin.

Å slutte med snus når du er gravid gir mange fordeler både for deg og barnet ditt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke slutte å snuse, så burde du aldri ha barn heller. Så enkelt er det. 

Anonymkode: de41f...9e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...