Gå til innhold

Har jeg krav på høyere stilling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kopiert fra utdanning.no:

Det finnes ingen egen miljøterapeututdanning, men miljøterapeuten er som regel en offentlig godkjent vernepleier, sosionom, ergoterapeut, sykepleier, barnevernspedagog, barnehagelærer, spesialpedagog eller har annen faglig bakgrunn

Anonymkode: 5a51f...caf

Dette er bare eksempler, og kommunen må vurdere hva de krever for en miljøterapeut. Det er ikke slik at hva som helst kvalifiserer. I min kommune er vi mer bevisste på at miljøterapeutene skal ha helsefaglig utdanning, med mindre stillingen er i barnebolig eller avlastning - da kan lærer og barnehagelærer vurderes godkjent. Dette kravet er for å løfte kompetansen og kvaliteten i tjenestene. 

Anonymkode: 24586...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan så stillingsannonsen du søkte på ut? Her handler det mye om hvordan arbeidsgiver har formulert seg i utlysningen. Selvom du har 3 årig H/U- utdanning er det ikke en selvfølge du skal bli lønnet etter den garantilønnsrammen. Det arbeidsgiver kan ha gjort her er å plassere deg i garantilønnsrammen «stillinger tilsvarende fagarbeider» for å gi deg en høyere lønn tilsvarende en ufaglært stilling som du kanskje søkte på?

Dersom du har søkt på en stilling hvor arbeidsgiver eksempel ikke har lagt til spesifikke krav om kompetanse (fagbrev, høyskole etc) så er det ikke en selvfølge du blir lønnet etter utdanningen din. Dersom du har utdanning, og arbeidsgiver/leder mener det er relevant for arbeidet kan de ta den vurderingen å lønne deg etter utdannelsen din. 

Eksempel; jeg har mastergrad, så om jeg søker på en stilling uten krav til utdanning eller 3 årig høyskoleutdanning har ikke jeg krav til å bli lønnet etter rammen for mastergrad eller bli plassert i kapittel 5 da stillingen jeg har søkt på ikke har det som et krav i utlysningsteksten som er det juridiske bindende dokumentet til stillingen du søker på/blir tilsatt i.

mange arbeidsgivere vil alikvel gi deg uttelling for kompetansen du har, for både rekruttere og beholde arbeidskraft. Så ta en prat med de, hør hva som er mulig. 

Anonymkode: b8ddf...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...