AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Del Skrevet 15 timer siden Jeg jobber med ei som er snart 50 år. Det virker som om hun har det økonomiske på stell. Eier egen leilighet og fast jobb. Men hun får mye hjelp fra faren til å betale regninger og hvis noe uforutsett dukker opp. Pga at hun vet at faren hjelper henne, så shopper hun mye. Er det vanlig å hjelpe voksne barn sånn? . Jeg har ikke fått mye økonomisk støtte etter jeg begynte å jobbe og tjene penger selv Anonymkode: 761e4...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 14 timer siden #2 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg jobber med ei som er snart 50 år. Det virker som om hun har det økonomiske på stell. Eier egen leilighet og fast jobb. Men hun får mye hjelp fra faren til å betale regninger og hvis noe uforutsett dukker opp. Pga at hun vet at faren hjelper henne, så shopper hun mye. Er det vanlig å hjelpe voksne barn sånn? . Jeg har ikke fått mye økonomisk støtte etter jeg begynte å jobbe og tjene penger selv Anonymkode: 761e4...439 Så du er egentlig bare misunnelig? Men for å svare: det er både vanlig og ikke vanlig - det kommer helt an på hva slags forhold man har og økonomien til den som hjelper. Jeg fikk alltid hjelp fra mine foreldre hvis jeg trengte det, også i voksen alder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Men hun får mye hjelp fra faren til å betale regninger og hvis noe uforutsett dukker opp. Pga at hun vet at faren hjelper henne, så shopper hun mye. Anonymkode: 761e4...439 Mange rundt 50 år har foreldre som nå sitter ekstremt godt i det. Mulig foreldrene tenker at det er like greit at pengene brukes på arvingene allerede nå enn at de skal vente i tyve år til. Anonymkode: d3933...c5e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber med ei som er snart 50 år. Det virker som om hun har det økonomiske på stell. Eier egen leilighet og fast jobb. Men hun får mye hjelp fra faren til å betale regninger og hvis noe uforutsett dukker opp. Pga at hun vet at faren hjelper henne, så shopper hun mye. Er det vanlig å hjelpe voksne barn sånn? . Jeg har ikke fått mye økonomisk støtte etter jeg begynte å jobbe og tjene penger selv Anonymkode: 761e4...439 Ifølge KG er mann forelder hele livet og dermed forpliktet til å hjelpe barna med alt dem måtte trenge, spesielt penger, selv om det går ut over egne ønsker og økonomi. Barna først, du har tross alt valgt å få dem! Anonymkode: 161e6...d12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ifølge KG er mann forelder hele livet og dermed forpliktet til å hjelpe barna med alt dem måtte trenge, spesielt penger, selv om det går ut over egne ønsker og økonomi. Barna først, du har tross alt valgt å få dem! Anonymkode: 161e6...d12 Nei, i følge KG skal man tuppe ut ungene på 18 års dagen hvis ikke blir de bortskjemte. Anonymkode: 267e7...c5a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Del Skrevet 11 timer siden Det har aldri vært behov for å hjelpe barna med regninger direkte, men vi har likevel valgt å bruke en god del penger på dem. Vi er gjeldsfrie og sitter godt i det, har arvet mye. Tenker at det er bedre for ungene våre å få en del midler nå som de er i etableringsfasen med småbarn, enn å vente til de er nesten pensjonister selv for å få arv etter oss. Vi har gitt bidrag til egenkapital for boligkjøp. Invitert hele familien med på dyrere turer sammen. Etablert fondssparing for barnebarn. Gitt større pengesummer innimellom når det er behov for f.eks utbedringer på hus. Anonymkode: 9bdd8...744 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden Min bestefar gir ufattelige store summer til min mor og min onkel (altså hans barn). Jeg - som hans barnebarn, tjener dårlig, har ikke boliglån (prøver å spare, men det tar lang tid pga dyr husleie) får ingenting. Jeg skjønner at han vil gi sine barn, men hva med å delt det på barn og barnebarn. Jeg har godt forhold til min mor, men hun har aldri tilbedt meg å få noe av de pengene hun får fra sin far, selv om hun er gjeldsfri innen fire år. Anonymkode: ac842...8ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden Min far har en god pensjon fra sin tidligere arbeidsgiver i tillegg til den vanlige alderspensjonen. Han kom for noen år siden frem til at i stedet for å sitte og spare penger på bok som vi må vente til han dør med å arve, så vil han heller dele ut penger nå. Så hver måned får jeg og mine søsken 2000 kroner hver. Hver måned, året rundt. Noen ganger får vi noe ekstra. Han sa opprinnelig også at det dermed ikke ville bli egne julegaver pga vi får 24.000 i året hver, men han har vel "glemt" det for han gir noen gaver likevel til jul. Veldig takknemlig for dette. Jeg er uføretrygdet, men det er ikke mine søsken. Anonymkode: 690e4...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Del Skrevet 10 timer siden Jeg har alltid fått hjelp av mine foreldre om det er noe, mine brødre også… tenker det varierer veldig fra familie til familie, etter hva som er «vanlig» Anonymkode: 278b0...d46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Del Skrevet 10 timer siden Jeg er over 50 men får fortsatt generøse gaver og litt hjelp fra min mor. Nå kjøpte jeg nye briller, da fikk jeg først 2000 til bursdagen og så 5000 til for å betale, de kostet rundt 7000- Vi har fått penger til å kjøpe møbler også, fikk 20000 for et par år siden til sofa. Mamma er veldig snill, hun har kun meg og min familie og bruker ikke opp pengene sine lenger. Anonymkode: ce8bb...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden Nei ikke fått penger av mine foreldre. Kun i startfasen når vi flyttet. Men etter det så klarer vi oss selv. Ikke hjelper jeg mine barn heller. Dem tjener bedre enn meg så. Anonymkode: cf3bf...f19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden Jeg har aldri fått noe ekstra fra mine foreldre, og har heller aldri forventet det. Har hjulpet mine egne når det har vært krise, men gir dem ikke penger ofte. Det er heller ikke noe de forventer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden Det er vel å betrakte som en slags forskudd på arv. Helt vanlig. Som flere skriver - bedre at barna/barnebarna får penger når de har bruk for det. De fleste i våre dager er vel stort sett pensjonister når man arver foreldrene, og da har man jo ikke så mye bruk for pengene. Fikk forskudd på arv til å kjøpe bolig i Oslo, fikk også litt ekstra penger etterpå da renta gikk mye opp og jeg fikk også tilbud om den del av "farsarven" etter at mor ble alene og ble sittende med noen millioner på bok som hun følte hun ikke kom til å få bruk for... Ikke store verdier i hus og veldig mye penger, men bare to søsken å dele på.. Anonymkode: 8fa5c...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden Heldige dere som får hjelp av foreldrene deres når dere trenger det. Jeg har uføretrygd og dårlig råd. Mine foreldre sitter godt i det. Men å hjelpe sitt eget barn er det vist ikke snakk om. Har aldri fått en krone av dem. En gang hadde jeg nesten ikke mat i huset og nesten ikke penger på grunn av en høy utgift den måneden. De ville ikke hjelpe meg da heller. Og mamma sier at hvis pappa skulle dø først så skal hun bruke opp det som er igjen etter han så det blir ikke igjen noe arv igjen til meg. Fatter ikke at det går an. Vil ikke høres ut som jeg syns synd på meg selv, men jeg syns det er sårt. Anonymkode: 0a2f4...bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Min bestefar gir ufattelige store summer til min mor og min onkel (altså hans barn). Jeg - som hans barnebarn, tjener dårlig, har ikke boliglån (prøver å spare, men det tar lang tid pga dyr husleie) får ingenting. Jeg skjønner at han vil gi sine barn, men hva med å delt det på barn og barnebarn. Jeg har godt forhold til min mor, men hun har aldri tilbedt meg å få noe av de pengene hun får fra sin far, selv om hun er gjeldsfri innen fire år. Anonymkode: ac842...8ef Han gir til datteren sin, at din mor ikke gjør det samme ovenfor deg sier mest om henne. Anonymkode: c084b...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå