Gå til innhold

Skjult sporing av telefon eller bruk av sporingsbrikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er du som snakker om penger. Mobil har han fordi det er praktisk å kunne kommunisere med barnet sitt. Jeg trenger gjerne ikke utdype noe mer rundt dette?

På tide å bli streng? Hva vet du om hvordan ting er? 

Anonymkode: 207e6...d83

Du kan nok dra til skruen flere hakk, spesielt hvis han overhodet ikke hører på deg. 

Anonymkode: 52263...38c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snublefot62 skrev (4 minutter siden):

Frihetsberøvelse er ikke lov. Men husarrest som en refs ovenfor egne umyndige barn er innafor så lenge vi ikke snakker om faktisk innelåsing eller fastlåsing. Og det har ikke jeg tatt til orde for å gjøre. https://snl.no/frihetsberøvelse

Måten man nekter på er relativt enkel. "Du får ikke lov til å gå ut."

Dersom ungdommen allikevel gjør dette så må det få konsekvenser. Og slår ungdommen, altså tyr til fysisk vold, så hadde jeg selv ringt til politiet og anmeldt de.

Det er så naivt fremstilt at jeg blir matt. 

Tror du virkelig" du får ikke lov til å gå ut" har effekt på en slik ungdom? 

Hvis ungdommen likevel går ut - JA DET ER JO NETTOPP DET SOM SKJER! Ja hva da? Hvilke konsekvenser får det da? 

Og man skal være sinnsykt forsiktig med å frata en ungdom på skråplanet pengene sine. De finner fort alternative måter å tjene penger på, og når den grensen er krysset vil aldri noe noensinne bli det samme igjen. 

En ungdom kommer seg fint ut av huset uten å ty til vold. 

Anonymkode: 17b35...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (7 timer siden):

Men hvorfor er det viktig for deg å vite om ungdommen henger i et kriminelt miljø eller ikke i skoletiden?

Det er vel for at hun skal unngå at sønnen skal rote seg borti kriminalitet og narkotika, må du da klare å forstå 🙄 Hun har helt rett i å være bekymret.

Anonymkode: 5fd1a...8f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi kan snakkes når du har en ungdom som gjør som hen selv ønsker og du er maktesløs i hva du kan gjøre.

Hva hjelper strengere innetider om de ikke følges, og hvordan får du en ungdom til å holde seg på skolen on hen ikke ønsker det selv? Siden du har alle svarene så kom med de.

Frem til da så kommer jeg 100% sikkert til å legge inn en app som gjør det jeg ønsker så jeg får svar på hvor hen er på dagtid når hen ikke er på skolen.

Hvordan avhenger løsningen for å få gutten til å respektere innetider og holde seg på skolen av å finne ut hvor ungdommen befinner seg? Hva skal denne informasjonen hjelpe deg med? Har du tenkt så langt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte kartet på snap en gang. Det var i et tenårings drama og stikke av. Fant ut at ungen hadde stukket til et trygt sted, og lot ungen få fred til var klar for en prat selv. 

Ellers tenker jeg du bør opprette dialog som ikke inngår bedømming. Å begynne overvåking, vil ikke bedre forholdet deres iallefall.  Reis heller dit du er redd ungen oppholder seg. Og ta ungen på fersken, og ta det derifra med dialog, ikke kjeft

Anonymkode: fe615...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (26 minutter siden):

Punkt 1 er poenget mitt. Forsøk på å overvåke vil kun møtes av mer skjuling, mer hemmelighold og forsøk på å omgå systemer. Du tenker kanskje du har kontroll på teknikken men for de aller fleste har ungdommen bedre kontroll enn foreldrene - eller de kjenner noen som kan dette bedre. Det finnes alltid en app. Alltid en tjeneste. Eller enklest av alt, en separat telefon. Det blir en evig kamp uten noen sluttstrek.

Mitt forslag er at dette må få konsekvenser og klare grenser. Klarer ikke ungdommen å forholde seg til avtaler må de følges. Forteller de ikke hvem de er med får de ikke være der. Klarer de ikke å holde seg borte fra områder eller hjemme til faste tider så får de ikke gå ut. Du sier mye om hva som ikke virker men jeg kan ikke se at du nevner noe om hvilke konsekvenser dere har prøvd. Det høres nesten ut som om ungdommen fortsatt får gjøre som ungdommen vil?

Altså, hva som får deg, helt uoppfordret til å tro du kan komme ned løsninger på ting du ikke en gang er blitt spurt om å hjelpe til med. En situasjon du ikke aner noe som helst om, hva som er prøvd, hvor lenge det har pågått, utfordringer osv. Du bare helt uoppfordret påtar deg rollen som bedreviter. Det er ingen som bryr seg eller ønsker å vite hva dine forslag er.

Kan du ikke heller løpe ut på gaten til noen fremmede å belære om ting de absolutt ikke ønsker dine innspill og mening på? Eller er det utelukkende her på nett du gjør slikt?

Du vet absolutt ingenting om hva son er forsøkt og ikke forsøkt i denne saken, likevel så durer du på og antar det ene etter det andre.

Jeg tenker du har uttalt deg nok her nå, så neste gang du skal redde verden så kan du i det minste vente til du faktisk blir spurt om det.

Det er ikke alltid det er behov for en selvutnevnt verdensmester, av og til er de enkle og korte svarene mer en godt nok. I dette tilfellet var det noe så enkelt som en app det ble spurt om og ikke "oppdragelse for dummies".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Hadde du lest sammenhengen hadde du forstått hva poenget var.

Jeg vil bare si at du har min støtte i hvordan du har gått frem i denne tråden. Du har tenkt langsiktig når du leste problemstillingen til TS, i motsetning til TS selv om mange av de som ikke forstår konteksten. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har lest innleggene dine, og vil faktisk hevde at det er du som ikke forstår poenget her.

Der jeg vokste opp, på bøgda, var det ulike steder som var kjent for ulike ting. Alle visste hvor han som solgte hasj bodde, alle visste hvor hasj ble solgt, alle visste hvor tyngre misbrukere oppholdt seg. I byer vet man hvor mer belastede områder er. Når ungdommen nekter å svare, er det ikke rart at TS vil forsøke dette som en siste utvei.

Hold deg til trådens tema. (Og helt fantastisk at du er pro husarrest men mot sporing på mobil.) Slutt, vær så snill.

Anonymkode: 444d8...a04

Men hva hjelper det å ferske ungdommen på et tvilsomt sted? Kan du forklare det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan nok dra til skruen flere hakk, spesielt hvis han overhodet ikke hører på deg. 

Spar meg, du har 100% ikke hatt en tenåring i hus med større utfordringer å ta hensyn til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spar meg, du har 100% ikke hatt en tenåring i hus med større utfordringer å ta hensyn til!

Jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, hva som får deg, helt uoppfordret til å tro du kan komme ned løsninger på ting du ikke en gang er blitt spurt om å hjelpe til med. En situasjon du ikke aner noe som helst om, hva som er prøvd, hvor lenge det har pågått, utfordringer osv. Du bare helt uoppfordret påtar deg rollen som bedreviter. Det er ingen som bryr seg eller ønsker å vite hva dine forslag er.

Kan du ikke heller løpe ut på gaten til noen fremmede å belære om ting de absolutt ikke ønsker dine innspill og mening på? Eller er det utelukkende her på nett du gjør slikt?

Du vet absolutt ingenting om hva son er forsøkt og ikke forsøkt i denne saken, likevel så durer du på og antar det ene etter det andre.

Jeg tenker du har uttalt deg nok her nå, så neste gang du skal redde verden så kan du i det minste vente til du faktisk blir spurt om det.

Det er ikke alltid det er behov for en selvutnevnt verdensmester, av og til er de enkle og korte svarene mer en godt nok. I dette tilfellet var det noe så enkelt som en app det ble spurt om og ikke "oppdragelse for dummies".

Du stiller et spørsmål i et åpent diskusjonsforum. Tåler du ikke å få høre ting du ikke vil eller liker så burde du kanskje revurdert dette og heller forhørt deg med de profesjonelle partene som du sier er i bilde. For eks skole og BUP. Hva sier de om dette? Har de erfaring med at lokasjonsovervåking av ungdom har en effekt? Har de erfaring med en app du kan bruke? Eller chip du kan gjemme i klærne til ungdommen?

Men beklager om jeg misforstod deg. Jeg satt med det inntrykket av at dere ikke visste helt hva dere skulle gjøre og ikke helt hadde kontrollen på ungdommen. Min feil. Dersom dere allerede har en fungerende strategi og dere føler dere gjør det som virker så er det jo bare å kjøre på med det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids kjøpe en av disse barneklokkene og legge i sekken. Ulempen er at de må lades ofte, men du får hvertfall full oversikt over hvor han er og kan få varsel om han bevege seg utenfor sonen. 

Faktisk tror jeg kanskje jeg i en sånn situasjon hadde inndratt mobilen og barneklokka hadde blitt utdelt med beskjed om at mobilen kommer tilbake når barneklokka faktisk blir brukt og viser at vedkommende er på skolen (med korte samtaler i friminuttene for å forhindre at klokka ikke bare er lagt inn i et skap og så ser det ut som han er på skolen). . 

Tror det er veldig lite kult og møte opp med en xplora når man er ferdig med småskolen...

Men jeg skulle vært ganske desperat før jeg kom dit.

Endret av Emmajunga
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (6 minutter siden):

Jeg vil bare si at du har min støtte i hvordan du har gått frem i denne tråden. Du har tenkt langsiktig når du leste problemstillingen til TS, i motsetning til TS selv om mange av de som ikke forstår konteksten. 

Takk. Men jeg ser jo at jeg tydeligvis har tråkket TS på tærne her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (8 minutter siden):

Men hva hjelper det å ferske ungdommen på et tvilsomt sted? Kan du forklare det?

Jeg håper du tuller nå.

Som en annen har sagt i tråden tidligere: det er enorm forskjell på tiltak om ungdommen sitter i et busskur for seg selv enn om vedkommende er i et kriminelt miljø.

Jeg sitter bare og gaper her, at det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Takk. Men jeg ser jo at jeg tydeligvis har tråkket TS på tærne her.

Med sånne kommentarer, er det jo du som fremstår som snurt.

I tillegg: du har jo ikke forholdt deg til trådens tema. Det er klart at dette er vanskelig for TS, og du kjører på, som en dampveivals, om ting som overhodet ikke er relevant for det TS har spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du forstår vel at vi har hatt samtaler rundt dette mange ganger, og at å overvåke ungdommen ikke er mitt første steg?

1) Dette har vi gjort. Resulterer i at det opprettes ny snap som vi får se, mens den vanlige nektes å vise frem. Eneste en oppnår med dette er at ting slettes fortløpende på telefonen og at de går aktivt innfor å skjule ting på telefonen. Helt mot sin hensikt 

2) Så hvordan skal dette gjennomføres. Bra i teorien, men hvordan følger du en person til skolen , til BUP osv dersom personen nekter? Du kan si hva du vil til barnet, men om de ikke vil så er du ganske hjelpeløs.

3/4) vi har selvsagt hatt alle mulige samtaler, forklaringer osv. Det har ingen effekt, og det kommer ikke noe fornuftig utav dialog rundt det dessverre 

1) Om du allerede vet at ungdommen nekter deg å se alt, hvorfor tror du det vil fungerer bedre med overvåking. Ungdommen vil raskt forstå at du overvåker, og passe på at overvåkingen ikke viser det denne ønsker å skjule. (Som å legge igjen telefon eller sporingsbrikke på et sted der du ønsker at de skal være, mens de selv er et annet sted.) 

2) Hvordan man gjennomfører å følge en ungdom til skolen og er på skolen hele dagen? Tja. Man stiller seg ved siden av ungdommen, og går etter denne uansett hvor den går. Løper ungdommen unna, så løper du etter. Vent gjerne til ungdommen er ute av døra hjemme før du følger etter, og lås dere begge ute, slik at å gå inn igjen hjemme ikke er et alternativ. (Nøkler/koder må være fjernet på forhånd.) 
Samme med sykkel, hvis du tror ungdommen kan sykle fra deg. 
Du kan tilby deg å kjøre, men da må ungdommen sette seg i bilen selv. Hvis ikke så må dere gå. Sammen. 

Om ungdommen klarer å gjøre hva denne vil, uavhengig av hva dere foreldre sier, så må dere ut med sterkere virkemidler. 
1. Fjerning av telefon/internett osv. Tilby "telefonklokke" slik småbarna har, for å kunne holde kontakt med deg, og spores, dersom ungdommen MÅ ha telefon. (Joda, dette har ulemper også for deg. Men du kan ikke bare oppdra noen når det er behagelig.) 
2. Ta vekk privilegier. Penger, kort osv. Du kontrollerer alt. Ungdommen har vist at denne ikke er ansvarlig nok til å ha penger/nøkler/telefon/sykkel. Da må du ta det vekk til denne viser at den kan være ansvarlig nok. 
3. Snakk med foreldrene til vennene. Om du ikke kjenner dem, krev å få kontaktinfo av ungdommen. 

I mitt hode er utfordringen her at dere ikke har hatt god nok dialog frem til nå, og at dere foreldre ikke har klart å sette grenser tidligere. 

Om ungen stikker av og dere ikke vet hvor denne er. Kontakt politiet. Få dem gjerne til å komme en tur og snakke med ungdommen også. 

Kontakt gjerne alle offentlige instanser dere får tak i, og be om hjelp. Plutselig får dere noen som faktisk kan hjelpe dere. 

Anonymkode: b219a...b9f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg håper du tuller nå.

Som en annen har sagt i tråden tidligere: det er enorm forskjell på tiltak om ungdommen sitter i et busskur for seg selv enn om vedkommende er i et kriminelt miljø.

Jeg sitter bare og gaper her, at det er mulig.

Kan du komme med eksempel på hva forskjellen i tiltakene er? Jeg spurte den andre brukeren som og nevnte det men hørte ikke noe der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er vel for at hun skal unngå at sønnen skal rote seg borti kriminalitet og narkotika, må du da klare å forstå 🙄 Hun har helt rett i å være bekymret.

Anonymkode: 5fd1a...8f3

Joda. Vi forstår alle at det er det TS ønsker å få vite. 
Men dersom TS får sine verste mistanker bekreftet da? Ungdommen hennes henger på steder der det er kjent at det selges narkotika i skoletiden. Hva skal TS gjøre da? 
TS har jo allerede skrevet at denne ungdommen gjør det den vil, uansett hva foreldrene sier. 
TS nekter å frata ungdommen telefonen, for det er en ulempe for TS som ikke får tak i denne på telefon. 

I praksis har jo TS allerede akseptert at det kun er løsninger ungdommen godtar, eller som ikke gir TS ubehag/ulemper, som kan gjennomføres. 
Altså er det i praksis ungdommen som bestemmer over TS. 

Og det er ikke en situasjon som oppstår ut av ingenting. Den sniker seg inn over tid.

Anonymkode: b219a...b9f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Hadde du lest sammenhengen hadde du forstått hva poenget var.

Hva mener du..?

Anonymkode: 9b043...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...