Reign Skrevet 9 timer siden #61 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg håper du tuller nå. Som en annen har sagt i tråden tidligere: det er enorm forskjell på tiltak om ungdommen sitter i et busskur for seg selv enn om vedkommende er i et kriminelt miljø. Jeg sitter bare og gaper her, at det er mulig. Anonymkode: 444d8...a04 Intet tiltak fungerer uten tillit. Gap over den, du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #62 Del Skrevet 9 timer siden Snublefot62 skrev (10 timer siden): Ja, dette kan man gjøre. Og ungdommen løser dette når det er behov for å ikke bli sporet. Altså det løser ikke noe for TS. https://www.mobicip.com/blog/how-do-kids-bypass-google-family-link Sånn forhindrer man det. Anonymkode: bf328...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #63 Del Skrevet 8 timer siden Snublefot62 skrev (4 timer siden): Frihetsberøvelse er ikke lov. Men husarrest som en refs ovenfor egne umyndige barn er innafor så lenge vi ikke snakker om faktisk innelåsing eller fastlåsing. Og det har ikke jeg tatt til orde for å gjøre. https://snl.no/frihetsberøvelse Måten man nekter på er relativt enkel. "Du får ikke lov til å gå ut." Dersom ungdommen allikevel gjør dette så må det få konsekvenser. Og slår ungdommen, altså tyr til fysisk vold, så hadde jeg selv ringt til politiet og anmeldt de. "Dette må foreldrene i en viss utstrekning kunne gjøre i kraft av foreldreansvaret, men det må være forholdsmessighet mellom mål og midler. Ved vurderingen av lovligheten må man konkret se hen til hvordan arresten er gjennomført, for eksempel om det har skjedd innelåsing, hvor stort område barnet har å bevege seg på, om rommet er mørkt og hvor lenge husarresten varer." https://snl.no/frihetsberøvelse Anonymkode: bf328...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8 timer siden #64 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Dette må foreldrene i en viss utstrekning kunne gjøre i kraft av foreldreansvaret, men det må være forholdsmessighet mellom mål og midler. Ved vurderingen av lovligheten må man konkret se hen til hvordan arresten er gjennomført, for eksempel om det har skjedd innelåsing, hvor stort område barnet har å bevege seg på, om rommet er mørkt og hvor lenge husarresten varer." https://snl.no/frihetsberøvelse Anonymkode: bf328...11e Gratulerer. Det var det jeg skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8 timer siden #65 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): https://www.mobicip.com/blog/how-do-kids-bypass-google-family-link Sånn forhindrer man det. Anonymkode: bf328...11e Gjett den enkleste måten å omgå slike apper på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #66 Del Skrevet 8 timer siden Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Gratulerer. Det var det jeg skrev. Men du velger å fremheve frihetsberøvelse som noe straffbart, som det ikke er om det forholdsmessig grunn. Anonymkode: bf328...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #67 Del Skrevet 8 timer siden Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Gjett den enkleste måten å omgå slike apper på? Bytte telefon eller slå den av. Vanlige barn gjør ikke det om de ikke er helt fortapt. Anonymkode: bf328...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8 timer siden #68 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du velger å fremheve frihetsberøvelse som noe straffbart, som det ikke er om det forholdsmessig grunn. Anonymkode: bf328...11e Jeg tror du siterer feil bruker? Men frihetsberøvelse er straffbart. Men som et ledd i refs/husarrest er det allikevel lov så lenge det står i stil med reaksjonen og behovet for å beskytte barnet. Jeg har aldri påstått noe annet enn det som står i linken men brukeren jeg siterte før det igjen mente husarrest var straffbart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8 timer siden #69 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bytte telefon eller slå den av. Vanlige barn gjør ikke det om de ikke er helt fortapt. Anonymkode: bf328...11e To veldig enkle løsninger for å omgå sporingen: - legge igjen telefonen på skolen (bonus: foreldrene tror ungdommen er der) - slå av mobildata I tillegg kan man som du sier slå av telefonen (virker ikke med Apple «Hvor er»-tjeneste og nyere telefon). Dersom mistanken om at ungdommen vanker i belastende miljø så er det vel strengt tatt ikke så urimelig å tenke at dette er noe ungdommen fint ville gjort, når alternativet er kjeft og konsekvens hjemme om foreldrene visste hvor de var? Resultatet er altså at tiltaket er rimelig verdiløst. Kanskje til og med bidrar det til falsk trygghet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #70 Del Skrevet 8 timer siden Snublefot62 skrev (1 minutt siden): To veldig enkle løsninger for å omgå sporingen: - legge igjen telefonen på skolen (bonus: foreldrene tror ungdommen er der) - slå av mobildata I tillegg kan man som du sier slå av telefonen (virker ikke med Apple «Hvor er»-tjeneste og nyere telefon). Dersom mistanken om at ungdommen vanker i belastende miljø så er det vel strengt tatt ikke så urimelig å tenke at dette er noe ungdommen fint ville gjort, når alternativet er kjeft og konsekvens hjemme om foreldrene visste hvor de var? Resultatet er altså at tiltaket er rimelig verdiløst. Kanskje til og med bidrar det til falsk trygghet. Får være enig om å være uenig, men jeg har ikke møtt en ungdom under 20 som klarer seg uten telefonen sin i 5 minutter. Barn trenger regler og veiledning, ikke noen som er en voksen venn. Anonymkode: bf328...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8 timer siden #71 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Får være enig om å være uenig, men jeg har ikke møtt en ungdom under 20 som klarer seg uten telefonen sin i 5 minutter. Barn trenger regler og veiledning, ikke noen som er en voksen venn. Anonymkode: bf328...11e Jeg er helt enig med deg i det siste. De trenger regler og grenser. Og jeg hadde lett tatt telefonen som en konsekvens dersom en ungdom hadde oppført seg sånn over såpass lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå