AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Jeg trenger litt hjelp her. Vårt barn på ungdomsskolen har begynt å skulke. Vi får ikke noe fornuftig svar fra barnet på hvorfor, om noe har skjedd eller hvor hen er istedet for å være på skolen. Så jeg ønsker å finne ut hvor hen befinner seg på dagtid når hen skulle vært på skolen. Så er det noen som vet om en app jeg kan få inn på tlf (android) som ligger skjult men som lar meg sjekke hvor tlf er lokalisert? Eventuelt en sporingsbrikke jeg kan få lagt i sekken eller noe, men da må det ikke være slik at det blir varslet på telefonen til barnet om at en sporingsbrikke er i nærheten. Vet at dette er litt tvilsomt og at det sikkert kommer en drøss med moraliserende innlegg. Vi kan gjerne diskutere moralen rundt dette i en annen tråd, men akkuratt nå ønsker jeg bare å finne ut hvor barnet mitt befinner seg på dagtid og at det ikke er i kjente områder hvor rusmisbrukere osv oppholder seg Anonymkode: 207e6...d83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Google maps - bruker - share your location - send til deg selv på ubestemt tid. 😊 Anonymkode: 304b8...b1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg trenger litt hjelp her. Vårt barn på ungdomsskolen har begynt å skulke. Vi får ikke noe fornuftig svar fra barnet på hvorfor, om noe har skjedd eller hvor hen er istedet for å være på skolen. Så jeg ønsker å finne ut hvor hen befinner seg på dagtid når hen skulle vært på skolen. Så er det noen som vet om en app jeg kan få inn på tlf (android) som ligger skjult men som lar meg sjekke hvor tlf er lokalisert? Eventuelt en sporingsbrikke jeg kan få lagt i sekken eller noe, men da må det ikke være slik at det blir varslet på telefonen til barnet om at en sporingsbrikke er i nærheten. Vet at dette er litt tvilsomt og at det sikkert kommer en drøss med moraliserende innlegg. Vi kan gjerne diskutere moralen rundt dette i en annen tråd, men akkuratt nå ønsker jeg bare å finne ut hvor barnet mitt befinner seg på dagtid og at det ikke er i kjente områder hvor rusmisbrukere osv oppholder seg Anonymkode: 207e6...d83 Ulovlig å spore en ungdomsskoleelev på denne måten. Skal du skape et virkelig dårlig forhold til ungdommen? Anonymkode: 68660...3ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ulovlig å spore en ungdomsskoleelev på denne måten. Skal du skape et virkelig dårlig forhold til ungdommen? Anonymkode: 68660...3ee Lag en ny tråd så kan vi ta diskusjonen der. Denne tråden handler om noe konkret jeg trenger hjelp til Anonymkode: 207e6...d83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 11 timer siden #5 Del Skrevet 11 timer siden Det første du kan gjøre er å respektere ungdommens rett til privatliv, nedfelt i barnekonvensjonen. Hvordan tenker du at dere skal fikse forholdet deres dersom dere begynner med å bryte tilliten og deres rett til privatliv? Sannsynligvis skaper du større avstand og mer frustrasjon. Det du spør om krever ganske mye ressurser og verktøy som er tvilsomt lovlige. Sporingsbrikker skal via innebygget personvern varsle om de brukes til å overvåke noen (enten med varsel på telefonen eller lydsignal). Kanskje finner du noen billige som ikke gjør det, men kvaliteten på sporingen vil nok være minst like tvilsom. Apper på telefonen kan finnes og blokkeres. Sporing kan uansett slås av. Så dersom ungdommen er oppegående nok så finner vedkommende ut av det, eller bare legger igjen telefonen på skolen. Feil tiltak vil jeg påstå. Hadde dette vært min ungdom hadde jeg vært ærlig om at jeg vet, og tydelig på at det ikke er greit. Veldig tydelig. Og jeg hadde satt grenser. Klarer ikke ungdommen å følge regler som er satt så blir friheten og slingringsmonn mindre. Strengere innetid, færre goder og mer tydelig oppfølging. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Del Skrevet 11 timer siden Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Det første du kan gjøre er å respektere ungdommens rett til privatliv, nedfelt i barnekonvensjonen. Hvordan tenker du at dere skal fikse forholdet deres dersom dere begynner med å bryte tilliten og deres rett til privatliv? Sannsynligvis skaper du større avstand og mer frustrasjon. Det du spør om krever ganske mye ressurser og verktøy som er tvilsomt lovlige. Sporingsbrikker skal via innebygget personvern varsle om de brukes til å overvåke noen (enten med varsel på telefonen eller lydsignal). Kanskje finner du noen billige som ikke gjør det, men kvaliteten på sporingen vil nok være minst like tvilsom. Apper på telefonen kan finnes og blokkeres. Sporing kan uansett slås av. Så dersom ungdommen er oppegående nok så finner vedkommende ut av det, eller bare legger igjen telefonen på skolen. Feil tiltak vil jeg påstå. Hadde dette vært min ungdom hadde jeg vært ærlig om at jeg vet, og tydelig på at det ikke er greit. Veldig tydelig. Og jeg hadde satt grenser. Klarer ikke ungdommen å følge regler som er satt så blir friheten og slingringsmonn mindre. Strengere innetid, færre goder og mer tydelig oppfølging. Vi kan snakkes når du har en ungdom som gjør som hen selv ønsker og du er maktesløs i hva du kan gjøre. Hva hjelper strengere innetider om de ikke følges, og hvordan får du en ungdom til å holde seg på skolen on hen ikke ønsker det selv? Siden du har alle svarene så kom med de. Frem til da så kommer jeg 100% sikkert til å legge inn en app som gjør det jeg ønsker så jeg får svar på hvor hen er på dagtid når hen ikke er på skolen. Anonymkode: 207e6...d83 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Vi kan snakkes når du har en ungdom som gjør som hen selv ønsker og du er maktesløs i hva du kan gjøre. Hva hjelper strengere innetider om de ikke følges, og hvordan får du en ungdom til å holde seg på skolen on hen ikke ønsker det selv? Siden du har alle svarene så kom med de. Frem til da så kommer jeg 100% sikkert til å legge inn en app som gjør det jeg ønsker så jeg får svar på hvor hen er på dagtid når hen ikke er på skolen. Anonymkode: 207e6...d83 Vi løste det ved å hente å levere på skolen hver dag. Måtte holde seg innendørs uten besøk i 3 dager for hver dag Han dro fra skolen. Dro han ut likevel tok vi mobilen i 3 dager, alle spill konsoller osv. Vi la frem denne planen på forhånd. Det kom ikke som noen overraskelse. Og vi stod i det. Lempet ikke på antall dager for å slippe mas. I perioden uten mobil spilte vi brettspill, så film i tv stuen og laget god mat sammen, dro på kino osv. Anonymkode: f21e1...ca6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Lag en ny tråd så kan vi ta diskusjonen der. Denne tråden handler om noe konkret jeg trenger hjelp til Anonymkode: 207e6...d83 Du ber om hjelp til å begå lovbrudd mot ditt eget barn. At du ikke liker å lese dette det er forståelig, men det er ikke akseptabelt, verken reaksjonen din, eller at du ber om hjelp med å bryte både respekt, tillit og lovverket. Anonymkode: 68660...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Del Skrevet 10 timer siden Om han er under 18 år bestemmer du. Sett opp google family så styrer du både tidsbruk, sporing og alt annet fra din konto. https://families.google/intl/no/families/ https://support.google.com/families/answer/7103337?hl=no&co=GENIE.Platform%3DAndroid Bruk barnekonto på han så har du full kontroll. Anonymkode: bf328...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du ber om hjelp til å begå lovbrudd mot ditt eget barn. At du ikke liker å lese dette det er forståelig, men det er ikke akseptabelt, verken reaksjonen din, eller at du ber om hjelp med å bryte både respekt, tillit og lovverket. Anonymkode: 68660...3ee https://www.digi.no/artikler/fritt-frem-for-a-overvake-barn/210116 Anonymkode: bf328...11e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi kan snakkes når du har en ungdom som gjør som hen selv ønsker og du er maktesløs i hva du kan gjøre. Hva hjelper strengere innetider om de ikke følges, og hvordan får du en ungdom til å holde seg på skolen on hen ikke ønsker det selv? Siden du har alle svarene så kom med de. Frem til da så kommer jeg 100% sikkert til å legge inn en app som gjør det jeg ønsker så jeg får svar på hvor hen er på dagtid når hen ikke er på skolen. Anonymkode: 207e6...d83 Jeg skjønner at du er frustrert. Men hva skal du med den informasjonen du får om at ungdommen ikke er på skolen? Det vet du jo allerede? Sporing av vedkommende forteller deg ikke noe du ikke allerede vet. Sporingen vil ikke gjøre det mindre farlig eller bedre at ungdommen stikker av. Tvert i mot. Så om jeg utenfra skal kommentere tiltaket så er kommentaren bortkastet og ødeleggende for fremtidig tillit og respekt. Du vet ellers ingenting om meg og min bakgrunn, men velger å ignorere og kategorisere meg som uvitende fordi rådet jeg gir ikke gir deg den enkle løsningen du er ute etter. Fint det. Men har forsøkene dine hjulpet til nå? Med mindre du får på plass fotlenke med alarm om den tas av så vil de fleste forsøkene dine på sporing være enkle å oppdage og unngå. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Du risikerer å få mer problemer med å begynne å spore ungdommen. Har faktisk hørt om ungdom som da forsvinner helt i perioden fra foreldrene. Fordi de føler de er overvåker hele tiden Ikke en gang bv har lov å sette gps sporing på u grom som bor i bolig. Du må jo finne ut hvorfor barnet ikke er på skole. Å sette igang å spore ungdommen vil mest sannsynlig gjøre ting enda være. Anonymkode: b655d...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du ber om hjelp til å begå lovbrudd mot ditt eget barn. At du ikke liker å lese dette det er forståelig, men det er ikke akseptabelt, verken reaksjonen din, eller at du ber om hjelp med å bryte både respekt, tillit og lovverket. Anonymkode: 68660...3ee Det er en risiko og en straff jeg er villig til å ta for å sjekke om mitt barn henger i et kriminelt miljø fremfor å være på skolen. Anonymkode: 207e6...d83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er en risiko og en straff jeg er villig til å ta for å sjekke om mitt barn henger i et kriminelt miljø fremfor å være på skolen. Anonymkode: 207e6...d83 Men hvorfor er det viktig for deg å vite om ungdommen henger i et kriminelt miljø eller ikke i skoletiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi løste det ved å hente å levere på skolen hver dag. Måtte holde seg innendørs uten besøk i 3 dager for hver dag Han dro fra skolen. Dro han ut likevel tok vi mobilen i 3 dager, alle spill konsoller osv. Vi la frem denne planen på forhånd. Det kom ikke som noen overraskelse. Og vi stod i det. Lempet ikke på antall dager for å slippe mas. I perioden uten mobil spilte vi brettspill, så film i tv stuen og laget god mat sammen, dro på kino osv. Anonymkode: f21e1...ca6 Så dere straffet med å ta mobilen, men kompenserte for straffen ned kino osv? Nå er ikke vi i den posisjonen at vi kan ta fri flere timer hver dag for å kjøre til skolen Anonymkode: 207e6...d83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden Har barnet iphone eller android ? Litt ulike tjenester for å dele hvor man er. Iphone Find my iphone og Android Googles Find my device. Hadde krevd å få installert Familiedeling o.l, deling av sted og få satt opp dette. Begrunnelsen er jo at telefonene skal kunne finnes om de blir mistet. Har selv to tenåringer og de godtar at dette er på telefonen, og de legger fra seg telefonen overalt i huset og ønsker at vi skal pinge telefonen for å finne den. Anonymkode: 2f586...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden Snublefot62 skrev (3 minutter siden): Men hvorfor er det viktig for deg å vite om ungdommen henger i et kriminelt miljø eller ikke i skoletiden? Fordi det utgjør en stor forskjell på hvordan en skal ta tak i det for å løse situasjonen. Ruser hen seg, selger narkotika eller lignende så krever det andre tiltak enn om hen sitter i ett busskur alene å ser på tlf, og det er mest sannsynlig veldig ulike grunner til hvorfor hen skulker også. Så lenge det er frykt for hva medelever gjør om de forteller om ting til voksne så er det svært vanskelig å få vite. Anonymkode: 207e6...d83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har barnet iphone eller android ? Litt ulike tjenester for å dele hvor man er. Iphone Find my iphone og Android Googles Find my device. Hadde krevd å få installert Familiedeling o.l, deling av sted og få satt opp dette. Begrunnelsen er jo at telefonene skal kunne finnes om de blir mistet. Har selv to tenåringer og de godtar at dette er på telefonen, og de legger fra seg telefonen overalt i huset og ønsker at vi skal pinge telefonen for å finne den. Anonymkode: 2f586...484 Ja, dette kan man gjøre. Og ungdommen løser dette når det er behov for å ikke bli sporet. Altså det løser ikke noe for TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg trenger litt hjelp her. Vårt barn på ungdomsskolen har begynt å skulke. Vi får ikke noe fornuftig svar fra barnet på hvorfor, om noe har skjedd eller hvor hen er istedet for å være på skolen. Så jeg ønsker å finne ut hvor hen befinner seg på dagtid når hen skulle vært på skolen. Så er det noen som vet om en app jeg kan få inn på tlf (android) som ligger skjult men som lar meg sjekke hvor tlf er lokalisert? Eventuelt en sporingsbrikke jeg kan få lagt i sekken eller noe, men da må det ikke være slik at det blir varslet på telefonen til barnet om at en sporingsbrikke er i nærheten. Vet at dette er litt tvilsomt og at det sikkert kommer en drøss med moraliserende innlegg. Vi kan gjerne diskutere moralen rundt dette i en annen tråd, men akkuratt nå ønsker jeg bare å finne ut hvor barnet mitt befinner seg på dagtid og at det ikke er i kjente områder hvor rusmisbrukere osv oppholder seg Anonymkode: 207e6...d83 "Find my phone"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi det utgjør en stor forskjell på hvordan en skal ta tak i det for å løse situasjonen. Ruser hen seg, selger narkotika eller lignende så krever det andre tiltak enn om hen sitter i ett busskur alene å ser på tlf, og det er mest sannsynlig veldig ulike grunner til hvorfor hen skulker også. Så lenge det er frykt for hva medelever gjør om de forteller om ting til voksne så er det svært vanskelig å få vite. Anonymkode: 207e6...d83 Men sporingen vil ikke fortelle dere om ungdommen gjør noe kriminelt eller ikke. Kun hvor vedkommende er. Dersom vedkommende ikke allerede har gjennomskuet det og lagt telefonen et annet sted eller slått av sporing. Noe som er fult mulig. Dere vet allerede at ungdommen ikke er på skolen når ungdommen skulle vært på skolen. Dette problemet må tas tak i uavhengig av hva ungdommen gjør når hen ikke er på skolen. Jeg skjønner at du har låst deg på en løsning men jeg mener det godt når jeg forteller deg at løsningen du har låst deg på ikke vil løse noe. Jeg har ikke noen baktanker her eller gevinst av å lure dere. Jeg tror genuint at dere har et problem og jeg mener genuint at måten dere har tenkt å løse dette på kun vil gjøre problemet større. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå