Gå til innhold

Eneggede tvillinger på skolen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har eneggede gutter som begynte på skolen i år. Siden de er eneggede er de jo veldig like for de som ikke kjenner de. Nå har de jo gått 2,5 måned på skolen, og den ene gutten reagerer på at "ingen vet hvem han er", og kaller han det broren heter, og uttrykker ganske sterkt at han blir lei av det. 

Jeg har jo forståelse for at det er vanskelig å skille tvillinger, men hvor lenge tenker dere det er OK at folk blander de? Jeg som mor synes jo det er rart folk ikke lærer seg det fordi for meg er de jo så forskjellige, men ja, jeg er jo tross alt moren da. Sønnen min er klar på at det er både voksne og barn som tar feil av de, men det virker som noen barn ser forskjell da. De de kjenner fra barnehagen gjør jo det blant annet. 

Anonymkode: 360bd...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de er kliss like så skal det jo litt til for at småbarn ser forskjell. Voksne også. Kanskje du må fargekoordinere de? Så det blir enklere å se forskjell. Ola er grønn mens Truls er blå?

Anonymkode: 5b34c...a4b

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi de forskjellige frisyrer. La ha ene ha en blå flokk i håret. Kle han ene bare i grønn og han andre bare i blå. Det er mange måter du kan "fikse" dette på. 

Anonymkode: 5014d...370

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassen til det ene barnet mitt er det tvillinger som er prikk like. Der har de kryss på hånden til det ene barnet. Hverken elever, foreldre eller lærere ser forskjell på dem. Men hjelper betraktelig med krysset , og barnet er vant med krysset , siden de begynte med det når de var spedbarn. 

Anonymkode: 55df8...ae2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke vanskelig å få barn til å se forskjellige ut! Forskjellig sveis feks. er en god start. Forskjellig klesstil, eller dersom de liker samme stil - forskjellige farger, forskjellig trykk. "Simen" har piggsveis, Spiderman-genser og grønn utedress, "Petter" har hanekam, Hulk-trøye og blå utedress. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar vel den tiden det tar, tenker jeg. Jeg har selv venninner som er tvillinger (ikke eneggede, men veldig like) og de har levd med det hele livet at folk tar feil. Min mor tar fortsatt feil av de selv om hun har møtt de flere ganger gjennom barne og ungdomstid og nå som voksne. 

De i klassen vil nok lære seg å se forskjell etterhvert, men du må huske på at det er mange nye barn i en klasse og dette kan ta tid. Det er mange som skal bli kjent. Det er jo ikke noe å gjøre med, med mindre du vil kle de i hver sin farge eller andre kjennetegn. Det går seg til. 

Anonymkode: dac0e...6f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, ville definitivt fargekoordinert, og evt gjort noe med håret. Det gjør det også mye lettere å lære seg å se forskjell på ansiktene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kler de seg likt? Mine fettere er eneggede og har kledd seg ulikt siden de begynte i barnehagen. Jeg ser ikke forskjell på de (de er 13) men jeg pleier å legge merke til hvem som har hva på seg før jeg tiltaler de ved navn. Jeg har også hatt speil-tvillinger som elever og da de fortalte meg at ene hadde håret til høyre og andre til venstre, ene var høyrehendt og andre venstrehendt så lærte jeg kjapt å se etter de forskjellene jeg kjente til. 

Anonymkode: c7a76...b24

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så har jeg aldri tenkt på å gi de faste farger på klær osv. Når vi kjøper nye klær så har de jo som regel alltid forskjellige farger da de får velge selv mellom noen alternativer, men å si at grønn er din farge og blå er din farge tror jeg ikke ville funket.  De er jo bare 6 år og påkledning og preferanser på hva de vil ha på kan være vanskelig nok som det er. De fleste andre barn vil jo ikke bare gå i grønne klær de heller feks. Men ja, når den ene har gul vinterdress og den andre blå så vil jo selvfølgelig folk lære seg det når de er ute osv, men jeg ønsker jo at de skal bli kjent med barnet for den personen barnet er, ikke bare hvilken farge utedressen er.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde IKKE eneggede tvillinger, men de var likevel så like at folk ikke så forskjell før de ble godt kjent. 

Og dette var på ungdomsskolen. De jobber på samme plass og folk som ikke jobber tett med de, ser fortsatt ikke forskjell 

Anonymkode: 3891f...fa0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt ærlig så har jeg aldri tenkt på å gi de faste farger på klær osv. Når vi kjøper nye klær så har de jo som regel alltid forskjellige farger da de får velge selv mellom noen alternativer, men å si at grønn er din farge og blå er din farge tror jeg ikke ville funket.  De er jo bare 6 år og påkledning og preferanser på hva de vil ha på kan være vanskelig nok som det er. De fleste andre barn vil jo ikke bare gå i grønne klær de heller feks. Men ja, når den ene har gul vinterdress og den andre blå så vil jo selvfølgelig folk lære seg det når de er ute osv, men jeg ønsker jo at de skal bli kjent med barnet for den personen barnet er, ikke bare hvilken farge utedressen er.. 

Du kan ikke forvente at folk som ikke er i familie eller veldig nær de, ser forskjell, fordi du ønsker det. 

Har ikke barna en favorittfarge? 

Anonymkode: 3891f...fa0

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om «hvor lenge er det ok at folk blander dem». Selv om du mener «folk burde sett forskjell og det er ikke ok å blande», så må man jo bare ta utgangspunkt i hvordan situasjonen er. Hvis ikke dere selv gjør noe for å skille dem med farger eller frisyre, så må det jo bare ta den tiden det tar. Vi har eneggede tvillinger i litt perifer slekt, jeg ser dem bare 7-8 ganger i året. De er fortsatt ganske små og den ene er høyere enn den andre, så hvis de er i samme rom så ser jeg forskjell. Men har ikke nubbesjans om jeg ser dem en og en. Nå er ikke det veldig likt eksempel som folk som ser dine hver dag, men bare for å gi en referanse utenfra. 

Anonymkode: 2c009...b06

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje gutten som reagerer, kan være motivert for å finne måter å gjøre dem mer forskjellige på? Kan han tenke seg en annen sveis, for eksempel?

Det er frustrerende å ikke bli kjent igjen som den man er, men med mindre dere tror folk blander med vilje, hjelper det lite å mene de burde lært seg forskjellen nå. Alternativene deres er nok enten å smøre dere med tålmodighet, eller innføre tydeligere kjennetegn. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har de samme frisyre? Det letteste er om du gjør noe som gjør at det er lett å se forskjell. Jeg forstår at du ønsker at alle skal lære seg å se forskjell, men det kommer mest sannsynlig ikke til å skje. 

Anonymkode: d7547...fc4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her kommer de nok til å erfare vil skje resten av livet. Har to gode venninner som er veldig like, men en er høyrehendt og andre er venstrehendt. En har også en føflekk i ansiktet, og de har andre små ting som gjør litt forskjell. Som voksne har de også hatt litt ulik vekt. Ikke mye, men da med litt smalere ansikt på den ene, så lettere å skille nå. Jeg ser automatisk forskjell på dem forfra, men ikke nødvendigvis bakfra. De har lært seg å akseptere at folk blander dem litt. 
Å kle seg ulikt, og i hvert fall ha ulike frisyrer tror jeg er lurt. Fint med ulik sekk, matboks og vannflaske (begge med navn på) også. Jeg tror 2,5 måned er litt kort, med så mange inntrykk, og så mange nye personer å forholde seg til for barna. De voksne har også mange nye elever å bli kjent med. Tror alle er best tjent med at dere hjelper dem å skille dem, så de lettere kan bli oppmerksom og bruke tid på dem begge. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var lærer for to tvillingjenter i 4 år, men lærte ALDRI å se forskjell på dem! Veldig frustrerende for meg,  men de syntes det var morsomt.  De ble satt i hver sin klasse, og jeg visste selvfølgelig hvem som gikk i hvilken klasse, men hvis jeg så dem i skolegården eller i gangen, så jeg ikke hvem som var hvem.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, jeg har eneggede gutter som begynte på skolen i år. Siden de er eneggede er de jo veldig like for de som ikke kjenner de. Nå har de jo gått 2,5 måned på skolen, og den ene gutten reagerer på at "ingen vet hvem han er", og kaller han det broren heter, og uttrykker ganske sterkt at han blir lei av det. 

Jeg har jo forståelse for at det er vanskelig å skille tvillinger, men hvor lenge tenker dere det er OK at folk blander de? Jeg som mor synes jo det er rart folk ikke lærer seg det fordi for meg er de jo så forskjellige, men ja, jeg er jo tross alt moren da. Sønnen min er klar på at det er både voksne og barn som tar feil av de, men det virker som noen barn ser forskjell da. De de kjenner fra barnehagen gjør jo det blant annet. 

Jeg er tante til nå voksne tvillinger og jeg klarer fortsatt ikke skille hvem som er hvem. Jeg har ikke «vondt i viljen», men tror jeg må lide av en eller annen slag ansiktsblindhet når det kommer til eneggede tvillinger.

De gikk for å være hverandre gjennom hele grunnskolen. De gikk i hver sin klasse og kunne bytte plass uten å bli fersket. De har alltid hatt lik sveis, men ulike klær.

Om de har ulike sveis eller et annet kjennetegn som kan differensiere de fra hverandre blir det kanskje litt lettere å se forskjell og lære hvem som er hvem for andre enn kjernefamilien.

Anonymkode: edb00...f51

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er elendig når det angår tvillinger, til og med når de ikke er så like går jeg i surr. Har alltid hatt problemer med det (har i nyere tid hørt at dette kan ha sammenheng med min ADHD, men ikke vet jeg).

Gjør guttene så forskjellig som mulig. Gi dem gjerne hver sin farge. Det hjelper dem til å utvikle sin egen identitet samtidig som det hjelper alle rundt dem å vite hvem de snakker til på en grei (og diskré) måte.  Kurt din farge er rød, vi kjøper masse røde sokker til deg. Eller røde gensere, bukser, tskjorter, sko, whatever.. dra det så langt som dere syntes er greit. Og så gjør du det samme med en annen farge, si feks grønn, med Kyrre. Samtidig betyr dette at Kyrre ikke får noe rødt, og Kurt ikke får noe grønt. 

Takk på vegne av oss som gjerne vil, men bare ikke er gode på ansikter og navn.

Anonymkode: 3db7b...208

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på 13 har en bestevenninne som er enegget tvilling. Der har den ene pannelugg og den andre ikke. Selv om jeg bare kjenner én av de, så har jeg ikke sjans til å skille de uten den luggen...

Anonymkode: 66abb...7c6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enklere for folk! Gjør sveisen ulik, det er det enkleste!

Folk tar jo ikke feil for å være vanskelige, men det er mye bedre for ungene hvis de faktisk blir sett for den de er. Kjipt å måtte bli spurt hele tiden hvem de er.

Jeg jobber i barneskolen, og vi har et tvillingpar på 5.trinn som er kliss like. Selv foreldrene sliter. Det hjalp enormt da de fikk ulik frisyre. Om vinteren med luer osv er det vanskeligere, men der har de egne farger på lua (den ene har blå og den andre har svart som "hovedfarge" i lua, selv om det kan ha andre farger også).

Ville mye heller gjort noe sånt enn å la ungene føle at ingen vet hvem de er eller at de voksne ikke tør tiltale ungene ved navn i tilfelle de tar feil.

Anonymkode: 50f4d...16e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...