AnonymBruker Skrevet 4. november #1 Del Skrevet 4. november Jeg er oppvokst med hund og har aldri hatt katt eller nær erfaring med katter så vet lite. Nå vurderer jeg å skaffe meg en katt, men det er jo selvsagt ikke noe man gjør på innfall så derfor må jeg gjøre litt research først og har derfor noen spørsmål om det praktiske rundt kattehold. I utgangspunktet har jeg tenkt til å velge en omplasseringskatt fra dyrebeskyttelsen. Vi er en familie på fire, to voksne og to barn i barneskolealder. Det neste året er det en voksen i full jobb og en voksen som er student og derfor er mye hjemme. Tenker derfor at dette kan være et godt tidspunkt for å få et kjæledyr. Når studenttilværelsen er over, vil den andre voksne være turnusarbeider så katten blir ikke nødvendigvis hjemme alene dagen. Vi ser for oss at katten skal kunne gå ut når den er klar for det. Jeg vet at kattunger bruker lang tid på å utvikle stedssansen sin, men en voksen omplasseringskatt bør vel også holdes inn en stund? I så fall hvor lenge? Vi reiser ikke spesielt mye, men har typisk to-tre turer i året. Hvordan gjør man det med katten da? Kan katten da være hos foreldrene mine? Eller vil det bare bli stress, så det er bedre om de kommer hjem til oss for kos og mat? Tenker at det blir veldig stusslig for katten å være alene hjemme i en uke på sommeren, for eksempel. Anonymkode: 34bb8...56b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 4. november #2 Del Skrevet 4. november En voksen katt bør holdes inne minst en mnd, og i alle fall helt til den er trygg på hjemmet og familien, noen trenger lenger tid. Dere kan trene på å rope på katten innendørs ved at han får snop når han kommer hvis dere roper navnet f. eks. Ville gått ut sammen med katten de første gangene så langt det lar seg gjøre. Å frakte katten til foreldrene dine høres supert ut. Siden det er et fast sted kan han være inne de første gangene han er hos dem, men på sikt kan han også få mulighet til å utforske uteområde der hvis dere er noenlunde trygt. Og om dere har mulighet ville jeg skaffet katteluke når katten går ut, veldig praktisk for pus og eier. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 4. november #3 Del Skrevet 4. november Jeg ville også forsikret pus eller hatt en sparekonto til kattehold, så er det lettere når det kommer en regning på noen tusen fordi pus må trekke tenner eller har skadet seg og man må til dyrene for å sy fredag kveld med dobbel pris hos dyrlegen. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #4 Del Skrevet 4. november Katter er veldig forskjellige. Vår katt er veldig hjemmekjær og får sammenbrudd av både biltur og nytt sted, så han må ha kattepass der han er. Vi har hatt et par perioder hvor vi har vært borte i flere uker, og selv ikke så lange opphold gjorde han trygg. Vi kom hjem til en katt som nesten mistet all peisen pga stress. Det som er så fint med katt er at de ikke trenger så veldig mye fra kattepasser. Mat, tilsyn og litt kos i løpet av døgnet, så er de ganske fornøyde. Jeg ville jobbet med innkalling fra starten. Katter kan lære dette akkurat som en hund, og det sparer deg for masse frustrasjon i lengden. Vår katt kommer hver gang vi roper, og siden han vet at det ofte vanker godbit, så streifer han heller ikke lenger fra huset enn at han kan høre stemmen vår. Anonymkode: 0829f...25e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #5 Del Skrevet 4. november Vi har katteluke, så kattene kan gå ut og inn som de vil. Når vi er bortreist kommer noen innom å fyller på vannfontenen, matskål og gir de våtfor. Så får de litt kos. Det fungerer veldig bra! Den ene gangen vi var bortrreist nyttårsaften var de på kattepensjonat. begge kattene er forsikret. Ene katten er rasekatt, den ble vi anbefalt å holde inne til den ble ett år får den fikk gå ut. Så fikk vi en «vanlig» katt, den skjønte katteluken da vi hadde hatt den ett par måneder og da ble det håpløst å holde den inne. har ha katter fra dyrebeskyttelsen tidligere, både kattunger og voksen katt. Dårlige erfaringer. Måtte levere de tilbake etter 2-12 måneder da de var ustabile og ikke passet til barnefamilier. Angrep barna ut av ingenting. Barna mine er oppvokst med hund og katt, både hjemme og hos besteforeldre, tanter og onkler. kattene vi har nå som kom fra faktiske hjem og var vant til barn, sosialiserte, stabilt og trygge kattunger fungerer supert❤️ Anonymkode: f9d4a...a53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #6 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Vi har katteluke, så kattene kan gå ut og inn som de vil. Når vi er bortreist kommer noen innom å fyller på vannfontenen, matskål og gir de våtfor. Så får de litt kos. Det fungerer veldig bra! Den ene gangen vi var bortrreist nyttårsaften var de på kattepensjonat. begge kattene er forsikret. Ene katten er rasekatt, den ble vi anbefalt å holde inne til den ble ett år får den fikk gå ut. Så fikk vi en «vanlig» katt, den skjønte katteluken da vi hadde hatt den ett par måneder og da ble det håpløst å holde den inne. har ha katter fra dyrebeskyttelsen tidligere, både kattunger og voksen katt. Dårlige erfaringer. Måtte levere de tilbake etter 2-12 måneder da de var ustabile og ikke passet til barnefamilier. Angrep barna ut av ingenting. Barna mine er oppvokst med hund og katt, både hjemme og hos besteforeldre, tanter og onkler. kattene vi har nå som kom fra faktiske hjem og var vant til barn, sosialiserte, stabilt og trygge kattunger fungerer supert❤️ Anonymkode: f9d4a...a53 Det er synd at du har den erfaringen, men det er veldig mange som har en helt annen erfaring. Og det er jo litt rart at alle kattene dere fikk fra dyrebeskyttelsen helt uprovosert gikk til angrep på barna. Det er helt ytterst sjeldent(og med det mener jeg så og si aldri) at et dyr går til «angrep» helt uprovosert. Dyrene har gitt veldig mange signaler før de sier ifra med tenner eller klør. Anonymkode: ecd3c...218 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november #7 Del Skrevet 5. november Noe å tenke på om det er kattunge er om det er snø ute, da kan det hende katten bør holdes inn til våren og det er bart igjen. Anonymkode: 09085...ffc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november #8 Del Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er synd at du har den erfaringen, men det er veldig mange som har en helt annen erfaring. Og det er jo litt rart at alle kattene dere fikk fra dyrebeskyttelsen helt uprovosert gikk til angrep på barna. Det er helt ytterst sjeldent(og med det mener jeg så og si aldri) at et dyr går til «angrep» helt uprovosert. Dyrene har gitt veldig mange signaler før de sier ifra med tenner eller klør. Anonymkode: ecd3c...218 Jeg stusset også over det. Høres ut som at det har vært voldsom lek/omgang med kattene, slik at de har blitt skremt og kjent seg så utrygge at de har "angrepet". Vet om en stakkar som var blitt sendt i retur fordi den var utrygg på veldig urolige omgivelser. En katt fra Dyrebeskyttelsen kan ha opplevd ting som er tøffe, og en del av dem kan være utrygge. Kommer de til kloke, trygge voksne, som setter klare grenser overfor eventuelle barn i familien, så vil det omtrent alltid gå bra. Som med mennesker, så trenger dyr ro og tid til å tø opp. Anonymkode: c1a90...33c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november #9 Del Skrevet 5. november Det er vel og bra å overta en omplasseringskatt, men det er en ting du bør tenke på. Hvis katten er voksen kan den ha vært igjennom mye fælt som kommer fram etterhvert. Vår katt hadde fått lite mat der den var før og ble ikke passet på. Det bar den preg av i flere år etter vi overtok den. Det var ellers positivt at den bare kostet 1000 kr ferdig kastrert og chippet. Husk også at katter trenger ordentlig mat. 10 kg koster fort 950 kr. Dessuten blir det fort 1200 kr pr år for dyrlegebesøk. Du trenger ca 3 -4 ormekurer pr år og ca 6 mnd med flåttmiddel. Tror katten koster meg ca 400-500 kr pr måned hvis man fordeler utgiftene utover året. Husk også at katter trenger pass når du er bortreist og de kan leve til de er 18-20 år. Anonymkode: 265e6...896 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november #10 Del Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg stusset også over det. Høres ut som at det har vært voldsom lek/omgang med kattene, slik at de har blitt skremt og kjent seg så utrygge at de har "angrepet". Vet om en stakkar som var blitt sendt i retur fordi den var utrygg på veldig urolige omgivelser. En katt fra Dyrebeskyttelsen kan ha opplevd ting som er tøffe, og en del av dem kan være utrygge. Kommer de til kloke, trygge voksne, som setter klare grenser overfor eventuelle barn i familien, så vil det omtrent alltid gå bra. Som med mennesker, så trenger dyr ro og tid til å tø opp. Anonymkode: c1a90...33c Nemlig! Det er så trist med alle de dyrene som blir kasteballer fordi de menneskene de havner hos ikke nok kunnskap og dyrene da blir stemplet som umulige. Anonymkode: ecd3c...218 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november #11 Del Skrevet 5. november Jeg har 2 katter som jeg har adoptert fra Dyrebeskyttelsen. 1 voksen katt og en kattunge (som jeg fikk for litt siden). Den voksne katten holdt jeg inne i ca.6 uker før han fikk gå ut. Han måtte få god tid til å bli kjent med oss, men lydene og luktene i huset, finne roen osv. Det var en voksen katt som var vant til barn og som hadde hatt et hjem før han kom til Dyrebeskyttelsen. Det er viktig at katten er vant til barn og lyder, særlig ved adopsjon av en voksen katt. Kattungen jeg adopterte var 12 uker da han kom til oss. Han var av et kull som ble funnet ute da de var 10 uker gamle. Han var ikke særlig sosialisert og ganske skvetten av seg. Han skal være inne til han blir 11/12 måneder. Når vi er på reise eller ferie har jeg kattepasser som passer katten / kattene her. Har noen ungdommer i nabolaget som gjerne tar sike oppdrag for å tjene ekstra lommepenger. Har ei fast som har passet flere ganger. Hun sørger for at katten får mat, vann, kos og lek. Kattene er inne når vi er borte. Anonymkode: e3f81...2b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november #12 Del Skrevet 5. november Har hørt om flere som har fått veldig takknemlige og fine katter som har hatt det tøft og usikkert tidligere. Hvis de får kjærlighet og omsorg på nytt sted går det som oftest veldig bra! Man må respektere at de kan være sky og redde i starten, og gi de god tid til å kjenne trygghet og ikke presse de til noe. Lenge kan de løpe under sofaen og gjemme seg før de gradvis ikke gjør det lenger. Erfaringer med slike er at de ofte ikke liker å bli plassert i bur for å kjøre bil, og heller ikke finner seg raskt til rette hos andre dyrepassere utenfor hjemmet. Da kommer utryggheten frem igjen. Det aller beste er at noen kommer hjem til der de bor og gir de mat og kos i et hjem de føler seg trygg i. Katter er nydelige, om man blir kjent med de ser man personligheten og det er intet bedre enn å ha en malende katt i fanget eller rundt halsen ❤️ Anonymkode: d8fc0...d1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november #13 Del Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har hørt om flere som har fått veldig takknemlige og fine katter som har hatt det tøft og usikkert tidligere. Hvis de får kjærlighet og omsorg på nytt sted går det som oftest veldig bra! Man må respektere at de kan være sky og redde i starten, og gi de god tid til å kjenne trygghet og ikke presse de til noe. Lenge kan de løpe under sofaen og gjemme seg før de gradvis ikke gjør det lenger. Erfaringer med slike er at de ofte ikke liker å bli plassert i bur for å kjøre bil, og heller ikke finner seg raskt til rette hos andre dyrepassere utenfor hjemmet. Da kommer utryggheten frem igjen. Det aller beste er at noen kommer hjem til der de bor og gir de mat og kos i et hjem de føler seg trygg i. Katter er nydelige, om man blir kjent med de ser man personligheten og det er intet bedre enn å ha en malende katt i fanget eller rundt halsen ❤️ Anonymkode: d8fc0...d1b Og selvsagt må man ha råd til å gi de et godt stell hele livet. Anonymkode: d8fc0...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november #14 Del Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er synd at du har den erfaringen, men det er veldig mange som har en helt annen erfaring. Og det er jo litt rart at alle kattene dere fikk fra dyrebeskyttelsen helt uprovosert gikk til angrep på barna. Det er helt ytterst sjeldent(og med det mener jeg så og si aldri) at et dyr går til «angrep» helt uprovosert. Dyrene har gitt veldig mange signaler før de sier ifra med tenner eller klør. Anonymkode: ecd3c...218 Synes også dette høres rart ut. Jeg har vært forvert for dyrebeskyttelsen i mange år og har hatt nærmere 100 fosterkatter. INGEN har angrepet ut av det blå. Ingen har angrepet generelt, utenom en vill kattunge som jeg skulle tvangsbade. Høres egentlig mer ut som folk som ikke respekterer katten og språket dens. Synes det er supert at du vil velge en db-katt, ts! Det er fantastiske katter, og langt ifra alle har grusomme og traumatiske bakgrunner. De er i vår pleie av hundrevis av ulike grunner. Noen er født ute og kom inn som nyfødte, noen har mistet eieren sin, noen har gått ute i flere år, noen er kolonikatter, noen kan bare ikke ha katten lengre og noen er dumpet. De er helt forskjellige fra hverandre. Eneste de har til felles er hvor fantastiske alle er, og hvor enorme personligheter de har. Anonymkode: bf3dd...57d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november #15 Del Skrevet 5. november Må bare si meg enig i alle innleggene om at det er lurt å velge katter fra Dyrebeskyttelsen. Vi har nå to kattebrødre vi fikk fra dyrebeskyttelsen, vi fikk de da de var 1,5 år gamle og har nå hatt de i fire år. De er ekstremt kosete og trygge, og har aldri gjort verken oss eller barna noe som helst (og barna var 3 og 5 år da vi fikk dem - så her kunne det i blant gå litt heftig for seg 😅) Før det hadde vi to andre katter vi også fikk fra DB, og de var også veldig snille, kosete og rolige begge to. Alle kattene hos dyrebeskyttelsen kommer jo med en liten «beskrivelse», der det står om de er kosete, om de er utadvendte, om de er reserverte, om de er utrygge og trenger mye ro og stabilitet, om de går godt sammen med barn og andre dyr osv osv. Vi har alltid valgt katter som er oppgitt til å være kosete, trygge og kontaktsøkende, og det har alltid stemt. Vi tenker jo også at det nettopp er en fordel å få voksne katter istedenfor en kattunge, for da vet du jo mye mer om personligheten (og kan velge deretter). Anonymkode: bb5cb...ad1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #16 Del Skrevet 6. november Katter er fantastiske dyr, og ettersom du gjør research og tenker gjennom ting i forkant, så går det sikkert veldig fint 🙂 Du kan fx kjøpe en bok/hefte som heter "Den komplette katteboka". Masse god og praktisk info der, gjennom hele kattens livsløp. Mye bra her også, slik som denne siden: https://www.potesporihjertet.no/for-anskaffelse https://www.potesporihjertet.no/raad-om-kattehold Anonymkode: 9d22b...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 6. november #17 Del Skrevet 6. november Ville skaffet gps sporer på den, når den skal begynne å være ute. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 6. november #18 Del Skrevet 6. november Her ble katten holdt inne i ca 2 måneder da han kom hit (var på vinter så maste ikke stort om å komme ut heller). Gikk vel med bånd i nabolaget i ca 2 uker, så et par uker med turer ut alene der jeg hang i vinduene og fulgte med 😅 Etter dette gikk han fritt uten særlig bekymring. Om vinteren er han nesten bare inne. Om sommeren er han mye ute på dagen, innom og spiser litt, oftest inne på natta. Men har et par ganger vært borte 1-2 døgn 😵💫 Reiser jeg bort får jeg helst noen til å se til han hjemme hos meg. Har hatt han hos foreldrene mine to ganger mens jeg er på lengre ferie. Det er ikke optimalt, maser og mjauer endel. Best å få venner/familie/naboer til å stikke innom hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #19 Del Skrevet 6. november Diskulis skrev (10 minutter siden): Her ble katten holdt inne i ca 2 måneder da han kom hit (var på vinter så maste ikke stort om å komme ut heller). Gikk vel med bånd i nabolaget i ca 2 uker, så et par uker med turer ut alene der jeg hang i vinduene og fulgte med 😅 Etter dette gikk han fritt uten særlig bekymring. Om vinteren er han nesten bare inne. Om sommeren er han mye ute på dagen, innom og spiser litt, oftest inne på natta. Men har et par ganger vært borte 1-2 døgn 😵💫 Reiser jeg bort får jeg helst noen til å se til han hjemme hos meg. Har hatt han hos foreldrene mine to ganger mens jeg er på lengre ferie. Det er ikke optimalt, maser og mjauer endel. Best å få venner/familie/naboer til å stikke innom hjemme. Har du katteluke? Anonymkode: 07e95...523 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 6. november #20 Del Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Har du katteluke? Anonymkode: 07e95...523 Nei, jeg liker å ha kontroll på når han er ute/inne. Også kommer han tilbake med en god del levende mus han ikke gidder spise og bare slipper løs igjen så den piler avgårde. Han kommer ikke inn uten at jeg ser han ikke har med mus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå