AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Jeg er oppvokst med hund og har aldri hatt katt eller nær erfaring med katter så vet lite. Nå vurderer jeg å skaffe meg en katt, men det er jo selvsagt ikke noe man gjør på innfall så derfor må jeg gjøre litt research først og har derfor noen spørsmål om det praktiske rundt kattehold. I utgangspunktet har jeg tenkt til å velge en omplasseringskatt fra dyrebeskyttelsen. Vi er en familie på fire, to voksne og to barn i barneskolealder. Det neste året er det en voksen i full jobb og en voksen som er student og derfor er mye hjemme. Tenker derfor at dette kan være et godt tidspunkt for å få et kjæledyr. Når studenttilværelsen er over, vil den andre voksne være turnusarbeider så katten blir ikke nødvendigvis hjemme alene dagen. Vi ser for oss at katten skal kunne gå ut når den er klar for det. Jeg vet at kattunger bruker lang tid på å utvikle stedssansen sin, men en voksen omplasseringskatt bør vel også holdes inn en stund? I så fall hvor lenge? Vi reiser ikke spesielt mye, men har typisk to-tre turer i året. Hvordan gjør man det med katten da? Kan katten da være hos foreldrene mine? Eller vil det bare bli stress, så det er bedre om de kommer hjem til oss for kos og mat? Tenker at det blir veldig stusslig for katten å være alene hjemme i en uke på sommeren, for eksempel. Anonymkode: 34bb8...56b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 17 timer siden #2 Del Skrevet 17 timer siden En voksen katt bør holdes inne minst en mnd, og i alle fall helt til den er trygg på hjemmet og familien, noen trenger lenger tid. Dere kan trene på å rope på katten innendørs ved at han får snop når han kommer hvis dere roper navnet f. eks. Ville gått ut sammen med katten de første gangene så langt det lar seg gjøre. Å frakte katten til foreldrene dine høres supert ut. Siden det er et fast sted kan han være inne de første gangene han er hos dem, men på sikt kan han også få mulighet til å utforske uteområde der hvis dere er noenlunde trygt. Og om dere har mulighet ville jeg skaffet katteluke når katten går ut, veldig praktisk for pus og eier. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 17 timer siden #3 Del Skrevet 17 timer siden Jeg ville også forsikret pus eller hatt en sparekonto til kattehold, så er det lettere når det kommer en regning på noen tusen fordi pus må trekke tenner eller har skadet seg og man må til dyrene for å sy fredag kveld med dobbel pris hos dyrlegen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Del Skrevet 17 timer siden Katter er veldig forskjellige. Vår katt er veldig hjemmekjær og får sammenbrudd av både biltur og nytt sted, så han må ha kattepass der han er. Vi har hatt et par perioder hvor vi har vært borte i flere uker, og selv ikke så lange opphold gjorde han trygg. Vi kom hjem til en katt som nesten mistet all peisen pga stress. Det som er så fint med katt er at de ikke trenger så veldig mye fra kattepasser. Mat, tilsyn og litt kos i løpet av døgnet, så er de ganske fornøyde. Jeg ville jobbet med innkalling fra starten. Katter kan lære dette akkurat som en hund, og det sparer deg for masse frustrasjon i lengden. Vår katt kommer hver gang vi roper, og siden han vet at det ofte vanker godbit, så streifer han heller ikke lenger fra huset enn at han kan høre stemmen vår. Anonymkode: 0829f...25e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Vi har katteluke, så kattene kan gå ut og inn som de vil. Når vi er bortreist kommer noen innom å fyller på vannfontenen, matskål og gir de våtfor. Så får de litt kos. Det fungerer veldig bra! Den ene gangen vi var bortrreist nyttårsaften var de på kattepensjonat. begge kattene er forsikret. Ene katten er rasekatt, den ble vi anbefalt å holde inne til den ble ett år får den fikk gå ut. Så fikk vi en «vanlig» katt, den skjønte katteluken da vi hadde hatt den ett par måneder og da ble det håpløst å holde den inne. har ha katter fra dyrebeskyttelsen tidligere, både kattunger og voksen katt. Dårlige erfaringer. Måtte levere de tilbake etter 2-12 måneder da de var ustabile og ikke passet til barnefamilier. Angrep barna ut av ingenting. Barna mine er oppvokst med hund og katt, både hjemme og hos besteforeldre, tanter og onkler. kattene vi har nå som kom fra faktiske hjem og var vant til barn, sosialiserte, stabilt og trygge kattunger fungerer supert❤️ Anonymkode: f9d4a...a53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Vi har katteluke, så kattene kan gå ut og inn som de vil. Når vi er bortreist kommer noen innom å fyller på vannfontenen, matskål og gir de våtfor. Så får de litt kos. Det fungerer veldig bra! Den ene gangen vi var bortrreist nyttårsaften var de på kattepensjonat. begge kattene er forsikret. Ene katten er rasekatt, den ble vi anbefalt å holde inne til den ble ett år får den fikk gå ut. Så fikk vi en «vanlig» katt, den skjønte katteluken da vi hadde hatt den ett par måneder og da ble det håpløst å holde den inne. har ha katter fra dyrebeskyttelsen tidligere, både kattunger og voksen katt. Dårlige erfaringer. Måtte levere de tilbake etter 2-12 måneder da de var ustabile og ikke passet til barnefamilier. Angrep barna ut av ingenting. Barna mine er oppvokst med hund og katt, både hjemme og hos besteforeldre, tanter og onkler. kattene vi har nå som kom fra faktiske hjem og var vant til barn, sosialiserte, stabilt og trygge kattunger fungerer supert❤️ Anonymkode: f9d4a...a53 Det er synd at du har den erfaringen, men det er veldig mange som har en helt annen erfaring. Og det er jo litt rart at alle kattene dere fikk fra dyrebeskyttelsen helt uprovosert gikk til angrep på barna. Det er helt ytterst sjeldent(og med det mener jeg så og si aldri) at et dyr går til «angrep» helt uprovosert. Dyrene har gitt veldig mange signaler før de sier ifra med tenner eller klør. Anonymkode: ecd3c...218 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Noe å tenke på om det er kattunge er om det er snø ute, da kan det hende katten bør holdes inn til våren og det er bart igjen. Anonymkode: 09085...ffc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er synd at du har den erfaringen, men det er veldig mange som har en helt annen erfaring. Og det er jo litt rart at alle kattene dere fikk fra dyrebeskyttelsen helt uprovosert gikk til angrep på barna. Det er helt ytterst sjeldent(og med det mener jeg så og si aldri) at et dyr går til «angrep» helt uprovosert. Dyrene har gitt veldig mange signaler før de sier ifra med tenner eller klør. Anonymkode: ecd3c...218 Jeg stusset også over det. Høres ut som at det har vært voldsom lek/omgang med kattene, slik at de har blitt skremt og kjent seg så utrygge at de har "angrepet". Vet om en stakkar som var blitt sendt i retur fordi den var utrygg på veldig urolige omgivelser. En katt fra Dyrebeskyttelsen kan ha opplevd ting som er tøffe, og en del av dem kan være utrygge. Kommer de til kloke, trygge voksne, som setter klare grenser overfor eventuelle barn i familien, så vil det omtrent alltid gå bra. Som med mennesker, så trenger dyr ro og tid til å tø opp. Anonymkode: c1a90...33c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Det er vel og bra å overta en omplasseringskatt, men det er en ting du bør tenke på. Hvis katten er voksen kan den ha vært igjennom mye fælt som kommer fram etterhvert. Vår katt hadde fått lite mat der den var før og ble ikke passet på. Det bar den preg av i flere år etter vi overtok den. Det var ellers positivt at den bare kostet 1000 kr ferdig kastrert og chippet. Husk også at katter trenger ordentlig mat. 10 kg koster fort 950 kr. Dessuten blir det fort 1200 kr pr år for dyrlegebesøk. Du trenger ca 3 -4 ormekurer pr år og ca 6 mnd med flåttmiddel. Tror katten koster meg ca 400-500 kr pr måned hvis man fordeler utgiftene utover året. Husk også at katter trenger pass når du er bortreist og de kan leve til de er 18-20 år. Anonymkode: 265e6...896 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå