AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Når jeg har sett fremstillinger av julebukk på TV, så er det gjerne grupper med små barn iført nisseluer og røde, påmalte kinn som går fra hus til hus og synger julesanger i bytte mot godteri de tar med seg. Jeg har tenkt at dette er en slags barne-tv versjon av julebukk og en fornorsking av amerikansk/britisk carolling. Men etter å ha lest noen tråder om tema på KG, virker det som dette er den skikken folk flest har. Jeg er født på begynnelsen av 80-tallet, på Innlandet. Det var dårlig med julebukker den gang, men de som kom hadde enten helmaske eller sånn som dekker kinn, nese og overleppe. De var ofte krokrygga med stokk og fillete, gamle klær. De banka på, så trampet de rett inn. Det var ingen som sang, men de snakket med tilgjort stemme. Hvis vi gjettet hvem de var måtte de ta av maska. De ble tilbudt det som sto fremme av kaker og godteri, og alt ble fortært på stedet. Som oftest var det voksne folk, noen ganger barn. Det var ingen av min årgang som drev med dette. Har heller aldri hørt foreldre mine fortelle om det. Besteforeldrene mine derimot hadde mange julebukk fortellinger. Det var noe de gjorde som unge voksne, som en slags fyllefest hvor de gikk fra hus til hus og drakk. Hva forbinder du med julebukk? Finnes de fortsatt? Er det en skikk som burde vernes? Anonymkode: 56d74...d51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Del Skrevet 17 timer siden Jeg er født på slutten av 70-tallet og vi gikk julebukk slik du beskriver. Vi kledde på oss ullkær og røde nisseluer, litt sånn tradisjonell norsk nissekostyme. Ringte på hos naboer. Hos de fleste fikk vi snop uten å synge julesanger, men hos noen sang vi. Vi gjorde dette i romjulen. Etter hva jeg har hørt så går ikke barn julebukk lenger, det er byttet ut med Halloween. Synes det er synd at norske tradisjoner forsvinner. Anonymkode: 734b5...b89 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15 timer siden #3 Del Skrevet 15 timer siden (endret) Jeg er født på slutten av 70-tallet og ingen gikk julebukk da jeg var barn. Det var noe vi bare hørte om i bøker, på film og fra eldre. Jeg har heller aldri opplevd å få julebukker på døra. Jeg har ingen spesielle ønsker om at den tradisjonen skal bevares/gjenoppstå. Uansett hvilke tradisjoner man liker er det jo de som selv ønsker at den skal bevares som må holde den i live, ikke alle de som lever fint uten. Endret 15 timer siden av Arkana 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er født på slutten av 70-tallet og vi gikk julebukk slik du beskriver. Vi kledde på oss ullkær og røde nisseluer, litt sånn tradisjonell norsk nissekostyme. Ringte på hos naboer. Hos de fleste fikk vi snop uten å synge julesanger, men hos noen sang vi. Vi gjorde dette i romjulen. Etter hva jeg har hørt så går ikke barn julebukk lenger, det er byttet ut med Halloween. Synes det er synd at norske tradisjoner forsvinner. Anonymkode: 734b5...b89 Samme her. Født på 70-tallet og gjorde samme greier. Er fra Oslo, men har også familie på Hamar (hvor vi var ofte i jula) og jeg fikk inntrykk av at tradisjonen sto enda sterkere der enn i Oslo. Anonymkode: 9b500...b8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gobbledigook Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden (endret) Født på slutten av 90-tallet, alle i området gikk julebukk (eller nyttårsbukk da, gikk på nyttårsaften, men kalte det julebukk) frem til vi gikk i 6-7 klasse, tenker jeg. Kledde oss ut i det vi ville - noen ganger skummelt og noen ganger i nissedrakt og sang på dørene til folk for godteri. Bergensområdet. Vet ikke om barn holder på med dette enda, men tviler. Endret 14 timer siden av gobbledigook Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 14 timer siden #6 Del Skrevet 14 timer siden 84 modell og først og fremst må jeg si at jeg er glad julebukken er byttet ut med halloween. For det første skjer det så mye i julen for barna (og voksne) men høsten har vært laaang og mørk uten for mange lyspunkt i norsk sammenheng. Og fordi julebukken kom på forskjellige tidspunkt alt etter hvor en kom ifra. Noen gjekk i romjulen (hvilken som helst dag) mens andre (vestlandet) var vandt til nyttårsbukk. Halloween er den samme dagen landet rundt for alle. Jeg liker at noen (de fleste) tradisjoner forandrer seg etter tiden vi lever i. Ingen feirer jul slik de gjorde på 1600 tallet heller, eller 1700 eller i krigens dager da det var vanlig med jernkorset som juletrepynt. Noen tradisjoner dør ut og andre kommer til. Jeg gjekk nyttårsbukk (nyttårsaften) to ganger da jeg var liten. Ene året hadde jeg "lille ulven" maske og kostyme, og andre gangen var det nissekostyme. Jeg gjekk med storesøster og to-tre av hennes venner og vi sang en kort sang og fikk Klementiner, twist og ellers det folk hadde til overs etter jul, men skjeldent vi fikk julekaker.. Det var bare to ganger jeg gjekk, en utdøende skikk allerede på 80 tallet. Jeg har selv aldri opplevd det å få julebukken på døren, og det er igrunn ikke noe savn heller sånn sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden Født på 60-tallet og julebukk var unge voksne eller voksne som kledte seg ut som gamle fol,troll,nisser eller noe. Ingen kjøpe kostymer, kanskje en og og annen nissemaske. De gikk rundt i husa og klampet inn i stua, sa ikke så mye mer enn mumling og hoiing. Så fikk de julekaker,mandarin eller dram. Aldri opplevd amerikanske versjonen med syngende barn på trappa. Anonymkode: c4a44...0d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Del Skrevet 11 timer siden Jeg gikk julebukk som barn et par ganger på 80-tallet. Jeg tror vi prøvde å kle oss ut på en måte så ingen skulle kjenne oss igjen og jeg kan ikke huske at vi sang. Dette var i romjula og bare noe vi gjorde fordi det var lite å finne på. De fleste naboene ble bare forvirret da vi kom og hadde ikke noe spesielt å gi oss, så jeg tror ikke det var spesielt vanlig, bare noe vi hadde hørt om. Dette var i Innlandet. Anonymkode: 44ef0...494 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er født på slutten av 70-tallet og vi gikk julebukk slik du beskriver. Vi kledde på oss ullkær og røde nisseluer, litt sånn tradisjonell norsk nissekostyme. Ringte på hos naboer. Hos de fleste fikk vi snop uten å synge julesanger, men hos noen sang vi. Vi gjorde dette i romjulen. Etter hva jeg har hørt så går ikke barn julebukk lenger, det er byttet ut med Halloween. Synes det er synd at norske tradisjoner forsvinner. Anonymkode: 734b5...b89 Jeg er født i 1075 og vi gikk også julebukk på samme vis Og her i bygda hvor jeg bor går ungene fortsatt julebukk med ullklær, fregner på nesa, røde nisseluer mm. Ungene her i bygda går både Halloween og julebukk. Begge deler er like koselig Anonymkode: 2df5e...dd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er født i 1075 og vi gikk også julebukk på samme vis Og her i bygda hvor jeg bor går ungene fortsatt julebukk med ullklær, fregner på nesa, røde nisseluer mm. Ungene her i bygda går både Halloween og julebukk. Begge deler er like koselig Anonymkode: 2df5e...dd4 Kommer altså fra ei lite bygd i Nordland Anonymkode: 2df5e...dd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Del Skrevet 11 timer siden Født på 80-tallet, gikk barnejulebukk med sang og fikk julegodt, noen steder ble vi bedt inn. Generasjonen over fortalte at de gikk voksenjulebukk som du beskriver, altså gikk inn og snakket med tilgjort stemme og gjorde ablegøyer, ikke sang, og så skulle man prøve å gjette hvem de var og alkohol var både med og ble servert. Anonymkode: b6537...fa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Del Skrevet 11 timer siden Jeg er født i 96 - og sammen med søsken eller venner, så hadde vi nisseluer, rødmalte kinn og gikk fra dør til dør og sang i bytte mot godteri. Helst til folk vi kjente litt fra før 😊 Opplevde én gang at det kom noen voksne på døra sånn som du beskriver.. Skulle ønske jeg fikk barn med røde kinn, syngende på døra! Anonymkode: bb5c7...f98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novellemonster Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er født i 99 og vokste opp på et tettsted nær Oslo. Aldri gått julebukk, og kan heller ikke huske at andre barn på min alder gjorde det. Tror nok ikke jeg hadde visst så mye om hva julebukk var hvis det ikke var for den ene Jul i Svingen-episoden 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er født på slutten av 70-tallet og vi gikk julebukk slik du beskriver. Vi kledde på oss ullkær og røde nisseluer, litt sånn tradisjonell norsk nissekostyme. Ringte på hos naboer. Hos de fleste fikk vi snop uten å synge julesanger, men hos noen sang vi. Vi gjorde dette i romjulen. Etter hva jeg har hørt så går ikke barn julebukk lenger, det er byttet ut med Halloween. Synes det er synd at norske tradisjoner forsvinner. Anonymkode: 734b5...b89 Også fra Innlandet. Oppvokst på 80tallet. Men her gikk de voksne, og det endte med at julebukkene fikk alkohol. Men samme premisset - trampet inn, utkledd som noen gamlinger, tilgjort stemme, og gjetting. Anonymkode: ad48c...658 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå