Gå til innhold

Er dette for strengt (ikke spilletid i ukedager)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke spilling i ukedagene. Når skal de få leke??

Anonymkode: e4a90...51a

Og hvem skal de leke med når alle gamer? 

Anonymkode: ed9a4...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ikke spilling i ukedagene. Når skal de få leke??

Anonymkode: e4a90...51a

De slutter på skolen kl 14. legger seg rundt kl 20-21. Er ganske mange timer mellom der..

Anonymkode: 37ce8...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det nødvendigvis ikke er et fasitsvar på dette. Ulike løsninger passer ulike barn/familier. For mine barn fungerer det best og begrense ipad til helgene. De er mye mer harmoniske, leker mer, er mer, ikke mindre med venner. Treff og lek avtales på andre måter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det skole og fritidsaktiviteter, måltider og ute med venner. Og så skjer det jo litt andre ting som vi finner på også. Og selvsagt lekser og gjøremål. Vi har ikke noe regler og forbud på spilling og mobilskjerm da det pr i dag ikke er noe problem. Ser ikke poenget i at om de tar seg en time på ettermiddagen etter lekser så skal vi si nei fordi de har spilletid kl 17-18.

Eneste vi regulerer er at når de gjør ting (lager mat, spiser, går og henter seg noe, går på do, dusjer, går fra A til B etc), så skal de ikke glo i den mobilen. Skal de spille på den eller se på youtube, ja så kan de sette seg ned og gjøre kun det når de er ferdig med å f.eks spise.

Da de var mindre, prøvde vi en periode å ha max x antall timer pr dag. Da ble de veldig rigide og overdrevet fokuserte på spilletiden. De ville ikke være med på ting, for da fikk de ikke brukt opp spilletiden. Og det ble også problematisk å spare det opp til en annen dag, for da endte vi plutselig opp med 5 timer spilling på lørdag mens det var strålende vær. Etter at vi gikk over til sunn fornuft, så ble det mye bedre. Og de har mange interesser og aktiviteter som ikke innebærer skjerm og spilling.

Anonymkode: 5016e...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at barna må game for å ikke falle utenfor sosialt, gjelder nok i mindre ressurssterke miljøer. Her er det hvert fall de med foreldre som setter mer grenser for skjermbruk enn gjennomsnittet som er mest fysisk aktive, gjør det bra på skolen (leser mer og har bedre oppmerksomhet) og har gode sosiale ferdigheter (høflige, og regulerer seg selv bedre). 

Anonymkode: 53b68...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og hvem skal de leke med når alle gamer? 

Anonymkode: ed9a4...670

Alle barn og unge sitter faktisk ikke bak en skjerm konstant. Det høres ut som et trist miljø i så fall. 

Anonymkode: 53b68...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 10.49):

Har en 10-åring og en 8-åtteåring. Begge elsker iPad-spilling og blir lett «fastlåst» til den og lite motivert til annet (sosialt/fritidsaktiviteter) når iPad er et alternativ. Blir også mye konflikter rundt iPad hjemme, typisk når de må legges vekk for middag/lekser og før leggetid. 

Jeg er drittlei konflikter rundt iPad. Særlig ene barnet får lett «byger» som kan vare lenge når iPad må slås av. Er det for strengt å si at de ikke får spille på iPad mandag til torsdag? (For å unngå forstyrrelser av lekser/fritidsaktiviteter osv.). Eller vil jeg da hindre de sosialt, slik samfunnet har blitt nå (der barna gjerne møtes på nett)? De får selvsagt mulighet til å invitere med seg venner hjem/leke ute og vil få spille fredager og i helger.

Innspill? Hvilke regler har dere for bruk av iPad i ukedager?

Anonymkode: eb8e3...729

Vi hat som hovedregel ingen skjerm på hverdager for barna våre, nettopp fordi det ble så himla mye styr hver gang den skulle legges bort. Vi har mye hyggeligere ettermiddager nå. Vår eldste er 7.

Anonymkode: e63e3...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt? Mine får ikke iPad i det hele tatt. De skal være ute og leke, eller inne og leke. De får ingen skjerm utenom litt tv av og til. De er rundt samme alder.

Anonymkode: 52159...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 10.49):

Har en 10-åring og en 8-åtteåring. Begge elsker iPad-spilling og blir lett «fastlåst» til den og lite motivert til annet (sosialt/fritidsaktiviteter) når iPad er et alternativ. Blir også mye konflikter rundt iPad hjemme, typisk når de må legges vekk for middag/lekser og før leggetid. 

Jeg er drittlei konflikter rundt iPad. Særlig ene barnet får lett «byger» som kan vare lenge når iPad må slås av. Er det for strengt å si at de ikke får spille på iPad mandag til torsdag? (For å unngå forstyrrelser av lekser/fritidsaktiviteter osv.). Eller vil jeg da hindre de sosialt, slik samfunnet har blitt nå (der barna gjerne møtes på nett)? De får selvsagt mulighet til å invitere med seg venner hjem/leke ute og vil få spille fredager og i helger.

Innspill? Hvilke regler har dere for bruk av iPad i ukedager?

Anonymkode: eb8e3...729

Eh...samfunnet er på nett nå....tenk om noen hadde tatt fra deg mobilen??

Anonymkode: 3b1f2...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 18.56):

Smarttelefon burde barn virkelig ikke ha før ungdomsskolen. Skjønner at noen trenger det til billetter og andre ting i dagens samfunn, men optimalt er det ikke. Det optimale ville vært å la dem slippe. Får håpe det er den veien det går. En enklere telefon eller klokke er noe annet. 

Ser for små barn som går langs veien og stirrer ned i skjermen i stedet for å følge med på verden rundt seg. Trist. 

Anonymkode: 599bb...86d

Jeg g a r a n t e r e r alle at du ikke har kids hahahahahahahaha

Anonymkode: 3b1f2...9fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...