Gå til innhold

Hvor lenge er det greit å ha bilde av barn på julekort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge barna vil selv. Vi tar bilde hos fotograf og sender kun til familie/nære venner så føler ikke de blir eksponert på noen dårlig måte 

Anonymkode: 0e204...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

solsolsol skrev (På 6.11.2024 den 12.42):

Julekort med bilde er superkleint, så slutt i alle fall med en gang ungen gir uttrykk for å ikke elske det. 

Enig. Jeg har en haug med sånne julekort liggende jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med. 

Anonymkode: 96d35...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 9.45):

Det å eksponere barn på julekort fra de er små blir gjort i stor utstrekning av de jeg får julekort fra. Hvor lenge er det greit å ha bilde av barn på julekort? Eller er det egentlig ikke greit før de er store nok til å forstå hva bildet brukes til?

Anonymkode: 10984...65c

Min eldste er straks 30 og fremdeles med på julekortet, tror du må se forskjellen på SoMe og julekort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 15.54):

Liker man å ikke tenke på barnet sitt privatliv og heller framme at man er fantastiske suksessfulle foreldre med et/flere søte barn, så er det vel ingen aldersgrense.

Anonymkode: 0747d...da8

Jauda, og du har det ellers fint?

Våre kort er temakort og er langtifra for å vise hvor flott familen er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 16.05):

Enig. Jeg har en haug med sånne julekort liggende jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med. 

Anonymkode: 96d35...24d

Merkelig hvor tafatte foreldre er. En trenger ikke slutte å sende julekort hvis ungene ikke vil være med på dette. En kan ta seg en tur i en bokhandel og kjøpe flotte julrkort å sende. 

Når jeg får slike kort  sparer jeg på dem. Kort med bilder av unger som er fotografert, går i bosset..

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (På 5.11.2024 den 17.35):

Kan ikke dere kjøpe noen fine julekort på butikken, eller enda bedre; Lage dem selv? Dere trenger ikke å stoppe å sende slike kort. Det er like koselig for mottaker å motta et kjøpekort.

Nei, det er det faktisk ikke. Jeg sender ikke ut julekort selv, men liker veldig godt å motta andres julekort med koselige familiebilder på.

Anonymkode: 4cc5f...04f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (9 minutter siden):

Merkelig hvor tafatte foreldre er. En trenger ikke slutte å sende julekort hvis ungene ikke vil være med på dette. En kan ta seg en tur i en bokhandel og kjøpe flotte julrkort å sende. 

Når jeg får slike kort  sparer jeg på dem. Kort med bilder av unger som er fotografert, går i bosset..

Som en slags protest?

Jeg tar vare på alle kort vi får uavhengig av motiv. Det er fine minner at noen tenkte på oss/meg/mannen/barna. Jeg har kort fra før jeg ble konfirmert.

Alle julekort jeg har fått etter flyttet fra mamma og pappa er tatt vare på🤗

Anonymkode: 64b69...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt vare på alle julekort og takkekort fra nærmeste venner og familie i 20 år. Har limt dem inn i et album som jeg hadde liggende. Synes det er hyggelig å se tilbake på dem nå. 

Anonymkode: 79a6e...472

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det er det faktisk ikke. Jeg sender ikke ut julekort selv, men liker veldig godt å motta andres julekort med koselige familiebilder på.

Anonymkode: 4cc5f...04f

Noen mener dette er skrytekort, men altså! Folk blir støtt og sure for den minste ting. At folk sender kort til sine nærmeste og har bilde av barna? Nei og nei, skam seg, folk må skjønne at ingen hat lyst til å se DET. Hvis jeg hadde blitt mer glad for et kort med et random julemotiv på, enn et kort med ungeme til bestevenninna mi, hadde jeg revurdert hele vennskapet. 

Et julekort pleier å stå fremme maks en måned og så havner det i søppela eller en eske på loftet. 

Det eneste jeg ikke vil ha av motiv på julekort er rasistisk, nazisme eløer andre ting som rent faktisk er støtende/ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis jeg hadde blitt mer glad for et kort med et random julemotiv på, enn et kort med ungeme til bestevenninna mi, hadde jeg revurdert hele vennskapet. 

Folk som sender bilder av barna til kreti og pleti er dårlige foreldre.

Anonymkode: 39422...3a3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 10.04):

Man eksponerer ikke barn ved å ta et bilde en gang i året og dele det bildet med sine nærmeste.

De som daglig filmer, får barna til å endre adferd for å være søte/kule for kameraet og/eller deler på SoMe hvis de har mange perifere der.

Det er eksponering.

Anonymkode: b71df...bbe

Men det er ikke barnets nærmeste julekort blir delt med. Det er foreldrene sine nærmeste. Foreldrenes venner, kollegaer og slektninger kan jo være personer barnet finner forkastelige. Faktisk ER det gjerne snakk om personer som ikke bør være nær barn. De farligste - uten sammenligning eller sidestykke - i et barns liv er nemlig dets mamma og pappa. Derfor søker samfunnet verne barn fra dem så godt mulig.

Anonymkode: 5f7ac...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folk som sender bilder av barna til kreti og pleti er dårlige foreldre.

Anonymkode: 39422...3a3

Jeg skrev bestevenninne, det er gjerne en person som er nær familien. Jeg kjenner INGEN som sender julekort med barna som motiv, til "kreti og pleti".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (På 14.11.2024 den 15.49):

Så spesielt at så mange av dere har sluttet med julekort når barna begynte å protestere? Jeg hadde tenkt at alternativet var å sende julekort enten med familiebilde eller bare et annet julemotiv? 

Dette får det jo til å virke som om grunnen til at man sender julekort er at man vil vise frem barna sine ...

Sluttet ikke med julekort, sluttet med julekort der bilde av barna var hovedmotivet. 

Anonymkode: 45c81...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en pause i den verste tenåringstiden. Så ville de jammen være med igjen 🙂. Vi tar bilde(r) av oss alle sammen. Printer ut selv i kortformat, og skriver kort for hånd. Så det er ikke sånne kopierte julebrev 

Anonymkode: c5b91...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kommer ikke til å sende ut flere julekort. Barna er 7, 9 og 4. Vi fikk nesten ingen julekort fra kjente i fjor eller forfjor. Tidligere år har jeg fått mange, så jeg har inntrykk av at flere har sluttet med det. En mindre ting å tenke på i førjulstiden. Skal heller lage bildekalender til besteforeldrene

Anonymkode: e0a16...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 10.06):

Det kom en tid da det eldste barnet nektet, tipper hun var 15, da sluttet vi å sende julekort. 

Anonymkode: ed21b...682

Hvorfor sluttet dere å sende julekort? Det finnes da masse flotte julekort uten barnebilder.

Anonymkode: a51f4...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 11.57):

Du har dratt den "det er eksponering!" strikken litt for langt, tror jeg. Det er snakk om fysiske bilder man sender til familie og de nærmeste i posten, er det ikke? Ikke å legge ut bilder på internett som hvem som helst i hele verden kan se til all evig tid. DET er eksponering. Ikke et familiebilde til tante Gerda og bestemor Gudrun.

Anonymkode: 11be9...dd2

Noen sender julekort til veldig mange.

I min barndom, før instagram, var det vanlig å sende julekort med mye tekst - man fortalte om alt familiemedlemmene hadde holdt på med det siste år. Noen sendte så mange slike julebrev, at de fotokopierte det og distribuerte det til sin 500 nærmeste venner. Jeg har en venninne som forteller at hennes foreldre gjorde det, og hun opplevde det som uønsket eksponering a la sosiale medier idag. Nei, det nådde ikke hele verden, men det nådde 500 voksne som ikke var hennes venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen sender julekort til veldig mange.

I min barndom, før instagram, var det vanlig å sende julekort med mye tekst - man fortalte om alt familiemedlemmene hadde holdt på med det siste år. Noen sendte så mange slike julebrev, at de fotokopierte det og distribuerte det til sin 500 nærmeste venner. Jeg har en venninne som forteller at hennes foreldre gjorde det, og hun opplevde det som uønsket eksponering a la sosiale medier idag. Nei, det nådde ikke hele verden, men det nådde 500 voksne som ikke var hennes venner.

Vi sender til mange men ikke skrytekort

Gjerne med en liten god jul og godt nyttår tekst og evt et lite dikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...