Gå til innhold

Katt avføring inne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk en hannkatt i sommer og han er nå ca. 7 mnd. gammel. Den siste uken har han hatt avføring (bæsj, ikke tiss) utenfor kattedoen. Det er ikke en «hel» bæsj men bare litt så virker som han kanskje ikke er fornøyd med noe?

Vi rengjør doen hver kveld, og vasket hele doen forrige uke (gjør dette ca. 1 gang i mnd.) Vi har ikke hatt endringer i kattesanden og har ikke opplevd at han har hatt problem med sanden tidligere. Vi har ikke kastrert han enda, og han er innekatt. 

Har noen opplevd det samme? Og eventuelt noen tips mot dette.

Anonymkode: a83a6...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det skjedd noen endringer i husholdningen? Ommøblering, noen flyttet ut/inn, mye besøk, oppussing osv. Endringer kan føre til stress som kan føre til at katten gjør fra seg utenfor boksen.

Hvis det bare er litt, kan det være at noe avføring henger igjen etter han har vært i kassen og som han klarer å "slippe" etterpå? Dvs, mageproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Tabris.

Ingen spesielle endringer som jeg kan tenke på. Har vært hjemme hele helgen uten noe besøk. Det eneste jeg kan tenke meg er en hendelse i natt. Han sover som regel ute i stuen men noen ganger har han tilgang på soverommet. I natt våknet jeg til at han skrapte på døren kl 0500, noe han vanligvis ikke bruke å gjøre. Og jeg bruker ikke å slippe han inn når man maser slik på natten, kanskje dette var noe han ble fornærmet over.

Kan også se for meg at det kanskje kan ha hengt igjen i pelsen da han er langhåret. Er dette eventuelt noe vi burde sjekke hos veterinær? Har ikke hatt noen endringer i kostholdet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange katter løper ut av doen slik at eventuell bæsj som henger i pelsen faller av. Det er ikke så mye å gjøre med det, bortsett fra å gi for som katten tåler godt, slik at avføringen ikke er for løs. Eventuelt kan du ta ham med til en kattefrisør (noen hundefrisører klipper også katter) og be dem barbere ham rundt rumpehullet, da sitter ikke bæsjen i. Eventuelt kan du også be dem barbere ham på magen for forebygging av floker. De er helt utrolig flinke, disse dyrefrisørene. Jeg hadde ikke trodd min katt ville godta å bli barbert, men joda, det gjorde han.

Anonymkode: 6ebbf...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar Tabris.

Ingen spesielle endringer som jeg kan tenke på. Har vært hjemme hele helgen uten noe besøk. Det eneste jeg kan tenke meg er en hendelse i natt. Han sover som regel ute i stuen men noen ganger har han tilgang på soverommet. I natt våknet jeg til at han skrapte på døren kl 0500, noe han vanligvis ikke bruke å gjøre. Og jeg bruker ikke å slippe han inn når man maser slik på natten, kanskje dette var noe han ble fornærmet over.

Kan også se for meg at det kanskje kan ha hengt igjen i pelsen da han er langhåret. Er dette eventuelt noe vi burde sjekke hos veterinær? Har ikke hatt noen endringer i kostholdet heller.

Katter gjør ikke fra seg fordi de er "fornærmet". Men forhøyet stress og uro kan føre til at de gjør fra seg/tisser utenom kassen for å roe seg selv ned.

Men det høres mest ut som om dette er fysisk, dvs rester som har hengt igjen i pelsen og så falt av, som du sier.

Dere kan klippe/barbere ham litt bak, slik at det ikke er så mye pels der for avføringen å henge fast i og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere.

Vi vil forsøke å klippe litt bak for å få fjernet pelsen slik at det ikke kan henge igjen.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville også kastrert ham. Han skal vel uansett kastrere nå snart,  han er gammel nok, det kan påvirke så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Tvist

Vi skal kastrere han men har avventet for å se om den siste stenen dropper da han kun har en. Fikk beskjed fra veterinær at vi kunne vente til 8-10 mnd. gammel så blir nok å bestille time for kastrering ganske snart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar Tvist

Vi skal kastrere han men har avventet for å se om den siste stenen dropper da han kun har en. Fikk beskjed fra veterinær at vi kunne vente til 8-10 mnd. gammel så blir nok å bestille time for kastrering ganske snart 

Han er jo i puberteten nå og i ferd med å bli kjønnsmoden om han ikke allerede er det, og dette kan medføre hormonelle endringer som gjør at han begynner å rote litt med markering inne etc. Husker hannkatten vi hadde hjemme da jeg vokste opp, begynte med det da han kom i puberteten. Så han en katt ute gjennom vinduet, begynte han plutselig å markere inne. Mamma fikk fart på seg og kastrerte han da, og da forsvant behovet for markering. 

Noen katter kan markere med avføring også. Som sagt, hormoner...

Det er ikke uvanlig å kastrere katter selv om kun en er falt ned i pungen. Veterinæren må bare lete litt bedre og det er et litt større inngrep. 

Anonymkode: 24e53...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 15.39):

Takk for svar Tvist

Fikk samme beskjed av veterinær da jeg overtok pus og skulle kastrere ham. Håpte stein 2 skulle komme ut, men har ikke skjedd enda. Siden din er 7 mnd, er det ikke dukkert det skjer heller. Det er en tilstand som heter kryptorkisme. Men så lenge han ikke har begynt å markere med urin, er det greit å vente litt, og håpe det skjer.

Anonymkode: 9ad6a...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...