Gå til innhold

Fibromyalgi? Hva jobber du med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har slitt lenge med helsa lenge før dere fikk diagnose, hva jobber dere med? Og har dere skiftet jobb grunnet fibromyalgien? Til hva? Klarer dere å stå i jobb hele året?

Jeg har ikke fått diagnosen ennå, men sliter hvert år fra ca. Oktober til April/Mai med smerter, hjernetåke og fatigue/null energi. Opplever det som vanskelig å stå i jobben når jeg har så mye smerter og vurderer å bytte jobb. Dessverre har jeg en lege som ikke tror på meg, og en veileder i NAV som bare himler med øynene, så det å gå videre med NAV og AAP er en umulighet. 

Anonymkode: df829...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som har slitt lenge med helsa lenge før dere fikk diagnose, hva jobber dere med? Og har dere skiftet jobb grunnet fibromyalgien? Til hva? Klarer dere å stå i jobb hele året?

Jeg har ikke fått diagnosen ennå, men sliter hvert år fra ca. Oktober til April/Mai med smerter, hjernetåke og fatigue/null energi. Opplever det som vanskelig å stå i jobben når jeg har så mye smerter og vurderer å bytte jobb. Dessverre har jeg en lege som ikke tror på meg, og en veileder i NAV som bare himler med øynene, så det å gå videre med NAV og AAP er en umulighet. 

Ikke samme problemstilling, men da jeg slet med helsa og gikk over på AAP (og siden uføretrygd), så vil jeg anslå at minst ti spesialister har sett på mine papirer, og om jeg ser til helsenorge er det vesentlig flere innen helse som har vært i journalen.

Få henvisning til spesialist, ev. bytt fastlege. Sistnevnte tar ofte tid, men med så dårlig helse så ville jeg tatt en time og fått henvisning fra en privat lege.

Anonymkode: 327ec...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke samme problemstilling, men da jeg slet med helsa og gikk over på AAP (og siden uføretrygd), så vil jeg anslå at minst ti spesialister har sett på mine papirer, og om jeg ser til helsenorge er det vesentlig flere innen helse som har vært i journalen.

Få henvisning til spesialist, ev. bytt fastlege. Sistnevnte tar ofte tid, men med så dårlig helse så ville jeg tatt en time og fått henvisning fra en privat lege.

Anonymkode: 327ec...398

Takk for svar. Jeg står på venteliste for ny lege, men her jeg bor er det altså helt krise. Per nå 350 på venteliste hos hvilken som helst lege. Er hele tiden inne og sjekker, til og med i nabokommunene, men det er dårlig med fastleger som tar inn ekstra eller har tid dessverre. Frem til den tid kommer at jeg faktisk får hjelp med helsa, så må jeg faktisk klare å stå i jobb og da muligens bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestevenninne har fibromyalgi. Er i full jobb som lærer, og "aldri" sykemeldt. Hun sier at hun redder seg på masse fysisk aktivitet. Hun går daglig i skogen/fjellet/langs veien. På ski om vinteren. Ikke på treningssenter altså, bare rett ut døra. Om hun ikke får sin daglige tur, så blir hun verre med en gang. Hun nærmer seg 60, og har jobbet hele livet, med fibromyalgi de siste 30 årene.

Anonymkode: 9ba22...3c6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min bestevenninne har fibromyalgi. Er i full jobb som lærer, og "aldri" sykemeldt. Hun sier at hun redder seg på masse fysisk aktivitet. Hun går daglig i skogen/fjellet/langs veien. På ski om vinteren. Ikke på treningssenter altså, bare rett ut døra. Om hun ikke får sin daglige tur, så blir hun verre med en gang. Hun nærmer seg 60, og har jobbet hele livet, med fibromyalgi de siste 30 årene.

Så bra at akkurat det funker for din venninne! For meg så bidrar det dessverre til at jeg får enda mer smerter og enda mindre «krefter» i kroppen. Er supert for hodet da, selvfølgelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å holde seg aktiv er jo cluet når det kommer til slike sykdommer. Fibromyalgi og/eller leddgikt, er så utrolig viktig å holde seg i aktivitet. Om du bare klarer å gå tur en time så er det bedre enn ingenting.

Når det gjelder jobb og så er det viktig å ha en jobb der man er i aktivitet og ikke sitter i ro foran en pc, spesielt om man er lite aktiv på fritiden og.

Vet ikke hvor gammel du er men om det bare er FM du har så skal det godt gjøres å få noe spesiell hjelp for dette og NAV er ikke noe å sikte seg inn på. Så da er det å finne noe som funker for deg, som sagt så funker aktivitet for de fleste men du må jo finne noe du kan leve med.

Anonymkode: 3af87...3fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærer. Det er utfordrende, ja. 

Endret av Kålrota
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barneverntjenesten og i barnevernsvakta. Sørger for å holde meg aktiv, spise sundt, sove nok og trene. Da går det greit 

Anonymkode: 85907...4d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsevesenet jobber 100% så og si aldri sykmeldt. Hard jobb, men er fysisk aktiv så det går bra.

Alene med 3 tenåringer og god og sliten når dagen er over.

Anonymkode: 68c4d...854

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedutfordringen med å holde seg i aktivitet er jo den intense utmattelsen som følger med. Det blir en ond sirkel. 

Anonymkode: f8b1d...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber 100% som renholder. Har lært meg å lytte til kroppen og hvile når jeg kjenner at jeg trenger det. Så sier mye nei til sosiale ting på fritiden. Fikk diagnosen for 10 år siden og har ikke vært sykemeldt etter jeg fikk diagnosen. 

Anonymkode: 4a9cd...519

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 16.59):

Dette er akkurat slik jeg har det. Daglige turer for å få opp pulsen og bearbeide psyken grunnet kroniske smerter. Orker ikke treningssentere. Får aldri mer overskudd av å trene slik andre gjør, men målet er å ikke bli verre. Er veldig forsiktig med å legge ut bilder av turene mine på some, da merker jeg noen reagerer med kommentarer som: «du orker dette altså?» Er ufør grunnet skader etter en ulykke, men det er fibromyalgi og tretthet som virkelig slår meg ned. Men bruker ulykken som forklaring på hvorfor jeg ikke jobber da den blir akseptert på en helt annen måte. Jeg har stått i jobb lenge med begge årsakene og det stoppet opp da jeg ikke maktet å gå på viljen lenger grunnet stressrelatert autoimmun sykdom som kom på. 

Anonymkode: 17d76...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...