AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Del Skrevet 21 timer siden Jeg kjenner en som ofte kan virke litt som en "hobby psykolog". Hun har absolutt ingen utdanning innenfor psykologi. Jeg vet hun er interessert i psykologi, leser på nett og ulike bøker. Hun kan helt sikkert mye, problemet er at hun blander seg inn i ting med bakgrunn i det hun kan, og hun blander seg uten å spørre om det er ok. Feks kan hun snakke til andre på en måte som er litt "evaluerende". Jeg skal prøve å forklare. Hun kan feks si "du er slik og slik, og det må du huske å vite" (positive ord) eller "du burde nok ikke gjøre slik eller slik fordi det kan oppfattes som...". Jeg er forsåvidt enig i at folk kan komme med råd, problemet er at hun klarer ikke bare å lytte og må liksom blande seg inn i alt, finne forklsringinger, analysere personer og situasjoner. Hun har også snakket om andre til feks meg om at den er sånn eller sånn, hvorfor hun tror og mener den oppfører seg slik osv. Jeg har aldri spurt direkte om råd, jeg har vanlige samtaler. Merker hun er slik med andre også. Jeg tror noen liker det, for noen liker jo gjerne å bli forklart, men samtidig er ikke vi like nær. Og det er det også flere som ikke er. Derfor reagerer jeg litt på oppførselen. Det oppleves ubehagelig siden jeg hører historier om andre og hun kan blande seg i ting som hun egentlig ikke er spurt om mtp meningene og analysene hennes. Og da lurer jeg jo også på hva hun forteller andre etter at hun sikkert har analysert meg også. Vi treffes jevnlig pga felles kjente. Jeg syns hun kan være trivelig, men det blir litt mye. Jeg trenger ikke noen som leker psykolog. Jeg vil gjerne kunne ha samtaler uten å føle meg evaluert. Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Men kanskje råd? Andre som kjenner noen som er slik? Hvordan kan man si i fra uten å forsure stemningen? Anonymkode: f2f36...c15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Si det til henne. Anonymkode: 58b30...d78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden Det er vanskelig å sette grenser uten å forsure stemningen. Man kan si det på en pen måte og den sure stemningen går over. Anonymkode: 4cc4e...4a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden Hva er vanlige samtaler dere har? Har hun kanskje sett seg litt lei evinnelig klaging over problemer, traumedumping etc? Anonymkode: 335b8...fde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Del Skrevet 15 timer siden Har også ei sånn venninne. Hun er «terapeut», gått noen kurs. Hun kan spørre om noe så enkelt om hvordan det går, og svarer jeg at det er travelt med småbarn og tidsklemma så går hun rett inn i veiledningsrollen hvor hun skal få meg til å granske sjela mi og finne ut om jeg egentlig ønsker å ha det sånn, hvilke grep jeg skal gjøre osv. Utrolig slitsomt og irriterende. Hadde jeg ønsket terapi hadde jeg bedt om det. Går ikke an å ha en normal samtale lenger. Anonymkode: 51807...715 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Del Skrevet 15 timer siden Du har en venninne du ikke er så begeistret for væremåten til. Du kan ta det opp med henne og håpe på bedring, eller redusere kontakten. Anonymkode: 02e3d...b05 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 15 timer siden #7 Del Skrevet 15 timer siden Hva skal du si ifra om? Hun hørtes jo ut som ei kjempe fin person. Psykologi er jo spennende. Det er noe spennende med det hele. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har en venninne du ikke er så begeistret for væremåten til. Du kan ta det opp med henne og håpe på bedring, eller redusere kontakten. Anonymkode: 02e3d...b05 Vi er venner, men ikke bestevenner. Treffes aldri alene, men sammen med andre felles venner. Blir litt dumt om jeg må droppe venninne kvelder osv bare på grunn av en person. Rosa Gnom skrev (2 timer siden): Hva skal du si ifra om? Hun hørtes jo ut som ei kjempe fin person. Psykologi er jo spennende. Det er noe spennende med det hele. Det er jo litt slitsomt at hun blander seg inn på det nivået veldig ofte. Da blir det jo til at jeg tenker meg om to ganger før jeg deler noe om meg, da jeg ikke ønsker at en skal gå langt inn i psykologien. Noen ganger vil man kanskje bare fortelle at akkurat nå er det litt mye på hjemmebane el., men har ikke alltid behovet for å utbrodere og få veiledning. Da blir det heller til at jeg må si alt er ok om noen spør for å unngå innblanding. Merker også at et par andre venner som er mer sjenert, og som jeg tydelig ser blir litt brudd av at hun blander seg. Det er jo ikke alle som vil dele alt i plenum. Noen er mer komfortabel med å dele med en god venninne på tomannshånd feks. Er det noen som har konkrete tips til hva jeg kan si hvis jeg opplever at det blir for mye? Vil ikke virke frekk. Anonymkode: f2f36...c15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 12 timer siden #9 Del Skrevet 12 timer siden Jeg tror ikke dere er veninner ts. Det høres ikke ut som at hun respekterer deg, eller så mangler hun Kansje litt grenser mtp det sosiale. Forstår godt at du ikke liker å bli analysert men noen folk er bare veldig nyskjerrig. Det er ille når de i tillegg er dømmende eller pålegger deg ideer om hvordan andre oppfatter deg. Det er ikke bra. Du kan være fast på at det når du ikke vil dele noe. Eller når noe er privat mellom deg og en annen veninne så kan du. Si at det blir mellom dere slik at hun ikke snakker om det med "terapauten" Fint at hun er fascinert av folk men det er ganske slitsomt å bli analysert hele tida. Og dømt av en som egentlig ikke har så god peiling. Tor jeg hadde kuttet henne ut litt. 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden Hadde bare ledd og sagt ; kan du la være å psyko analysere meg? 🤣 Og hvis hun gjør det igjen så bare ; åja nå er du på an igjen, slutt! Ikke sikkert hun vet om det selv så da hadde jeg begynt å fleipe om det. Mobbet henne litt vennskapelig Anonymkode: a9568...96f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Del Skrevet 11 timer siden Det er ikke ditt ansvar, ts, å ikke «forsure stemningen» ved å si fra at hun trår utenfor normal folkeskikk. Det er hennes ansvar å ikke trå utenfor normal folkeskikk. Når hun velger å trå utenfor så er stemningen alt «forsuret». Det er hennes valg å forsure den, Så når du påpeker at hennes adferd er som den er så forsurer ikke du stemningen. Du påpeker at hun med sitt valg av adferd forsurer den. Det å påpeke at voksne velger seg uønsket adferd er godt innenfor normal høflighet, ts. Ideen om at man ikke både kan «si fra» og være helt normalt høflige er primært forfektet av voksne mennesker som vet at de er uhøflige. Og som ønsker fortsette med det, gjerne uforstyrret. Du kan si «nå må du være stille» rett ut i normalt toneleie til et voksent menneske, og fortsatt være utsøkt høflig. Så svaret er at du bare sier fra. Rett ut, i normalt toneleie, uten å overdrive, tillegge henne meninger eller motiver, og uten å ty til hersketeknikker som feks emosjonell utpressing. «Når jeg deler noe ønsker jeg at du lytter.» «Jeg har lagt merke til at du ofte søker presentere en løsning når jeg deler min hverdag. Jeg ønsker at du lytter uten å forsøke løse eller analysere.» «Dersom jeg ønsker råd fra deg vil jeg be spesifikt om dem» Det sagt: hun sosialiserer som seg selv, ikke som deg. Du ber henne tilrettelegge for dine preferanser når du deler. Noe enhver venn ønsker gjøre. Men det betyr at du må tilpasse deg hennes preferanser når hun deler. Så dersom hun spesifikt ønsker at du skal analysere og forsøke problemløse hennes historier? Da må du forsøke på det. Anonymkode: f351c...f0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Del Skrevet 10 timer siden Herregud. Hold kjeft, bytt emne, snakk om været, gå på do... Masse måter å unngå vedkommende på uten å lage drama. Anonymkode: dd9cf...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Si det til henne. Anonymkode: 58b30...d78 Jeg mener ikke si det. Tåler du henne ikke,hold heller avstand. Hun mener det åpenbart godt. Anonymkode: c4ff7...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå