AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #81 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tvåge her. Anonymkode: 9f0f4...d2c Golvtvågao, bidnetvågao og berre tvågao. Anonymkode: 54531...c86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #82 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Pakkebeger = pakkebærer/bagasjebrett Trunk = bagasjerom Eista = tissemann (Sørlandet) Anonymkode: be076...33c Eista/eistadn er i indre sogn testiklane. Kan og vere koddadn. Pungen er taskao eller bodl. Anonymkode: 54531...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #83 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Den er grei Hvor bruker man ordet lykel i dagligtale? Anonymkode: 6a82e...f12 Valdres f.eks. tror jeg. Og som sagt i nynorsk. https://nn.wikipedia.org/wiki/Lykel AnonymBruker skrev (12 minutter siden): På søre heter det tvåge. Anonymkode: 6a82e...f12 Ikke tvoge? AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hva betyr det? 😊 Ts Anonymkode: 4622b...77c Samme ord som tue Anonymkode: 5cf1b...a0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #84 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Valdres f.eks. tror jeg. Og som sagt i nynorsk. https://nn.wikipedia.org/wiki/Lykel Ikke tvoge? Samme ord som tue Anonymkode: 5cf1b...a0d Tvoge er vel ikke tue...? Anonymkode: 54531...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #85 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tvoge er vel ikke tue...? Anonymkode: 54531...c86 Jo, tue og tvoge/tvåge/tvoga er det samme ordet. https://naob.no/ordbok/tue_2 Anonymkode: 5cf1b...a0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #86 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Valdres f.eks. tror jeg. Og som sagt i nynorsk. https://nn.wikipedia.org/wiki/Lykel Ikke tvoge? Samme ord som tue Anonymkode: 5cf1b...a0d TvÅÅÅÅÅÅge sier jeg. Anonymkode: 6a82e...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #87 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tvoge er vel ikke tue...? Anonymkode: 54531...c86 Regner med h*n mener tue som i klut 😃 Hvis du tenkte tue som i maurtue, så blir det noe annet. Anonymkode: 4622b...77c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #88 Del Skrevet 19 timer siden Trønder her : Karravorli - påtatt macho og tøff, "karete" Bætterde - ala steike ta, søren meg osv Nessi - stygt, dårlig, ekkelt, elendig Hattkaill - gammel mann som kjører under fartsgrensen Anonymkode: 779e7...856 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #89 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): På sunnmøre heter det tvøge. Anonymkode: 6084f...24e nope, søre sier tvåge.. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men hva betyr det? 😊 Ts Anonymkode: 4622b...77c vi har rundvasketvåge (støv osv) gulvtvåge (for gulv) og koppetvåge (til oppvask) Anonymkode: 5cba5...c4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #90 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TvÅÅÅÅÅÅge sier jeg. Anonymkode: 6a82e...f12 Skiller du mellom O som i å love og Å som i en låve? (Jeg tror mange på Sunnmøre gjør det, samt flere andre steder så klart, men mange dialekter uttaler det likt). Om du ikke gjør det, hvorfor å isteden for o om begge uttales likt? Anonymkode: 5cf1b...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #91 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): nope, søre sier tvåge.. vi har rundvasketvåge (støv osv) gulvtvåge (for gulv) og koppetvåge (til oppvask) Anonymkode: 5cba5...c4e Takk! Aldri hørt det før. Morsomt å lære noe nytt. Ts Anonymkode: 4622b...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #92 Del Skrevet 19 timer siden Sauda/ Ryfylke ( nord for stvg) - trysj-skålå = dørstokk ( threshold) -glåpe= når noe ( feks et hus) ligger utsatt til for vind/ vær. - inkjevetta = noe som er av lite betydning. -knaje/ knage= noe som er vanskelig/ betyr også hardt vær. -ogen= ovnen -gliret/ glirete = sterk sol så man må myse . Anonymkode: 76645...ac6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #93 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skiller du mellom O som i å love og Å som i en låve? (Jeg tror mange på Sunnmøre gjør det, samt flere andre steder så klart, men mange dialekter uttaler det likt). Om du ikke gjør det, hvorfor å isteden for o om begge uttales likt? Anonymkode: 5cf1b...a0d Sier å låve, en låve (men egentlig løde, låve er ikke en naturlig del av ordforrådet). Svaret på det siste spørsmålet er fordi det faktisk heter tvåge: https://snl.no/tvåge Anonymkode: 6a82e...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #94 Del Skrevet 19 timer siden Klar - (tjukk L) betyr sliten. "Off, no blæ i klar". Romsdalhalvøya. Anonymkode: c9a53...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #95 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Klar - (tjukk L) betyr sliten. "Off, no blæ i klar". Romsdalhalvøya. Anonymkode: c9a53...f63 ....og hele trøndelag Anonymkode: 1a776...b2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #96 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sier å låve, en låve (men egentlig løde, låve er ikke en naturlig del av ordforrådet). Svaret på det siste spørsmålet er fordi det faktisk heter tvåge: https://snl.no/tvåge Anonymkode: 6a82e...f12 Så du skiller mellom å og åpen o altså? Og kun på bokmål, nynorsk har tvoge (el. tvoga) Anonymkode: 5cf1b...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #97 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ....og hele trøndelag Anonymkode: 1a776...b2e Vi sier det i nord også Kanskje dialektene er mer like enn jeg først tenkte. Anonymkode: 4622b...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #98 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du skiller mellom å og åpen o altså? Og kun på bokmål, nynorsk har tvoge (el. tvoga) Anonymkode: 5cf1b...a0d Jeg vet ikke. Har du flere eksempler? Tvåge heter det på min dialekt uansett. Anonymkode: 6a82e...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #99 Del Skrevet 19 timer siden princeofithilien skrev (9 timer siden): Vi sier mye rart her i Larvik, men det første jeg kommer på som de kanskje ikke sier så mange andre steder er "hælær", som betyr orker. "Jeg hælække det i dag", "hælær du det?" Er nok et veldig utbredt uttrykk. Iallefall på hele østlandet. https://ordbokene.no/bm,nn/å hæla|å hæle Anonymkode: 1a776...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #100 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke. Har du flere eksempler? Tvåge heter det på min dialekt uansett. Anonymkode: 6a82e...f12 Uttaler du kol (kull) og kål (planten) likt? Uttaler du o i Norge som Nårge? Anonymkode: 5cf1b...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå