AnonymBruker Skrevet 4. november #141 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Veinjtle og shø!! Anonymkode: 2797f...901 Ventelig og "ser du", ikke unikt i det hele tatt. https://naob.no/ordbok/ventelig https://naob.no/ordbok/se#53050858 Anonymkode: 5cf1b...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #142 Del Skrevet 4. november Carrot skrev (6 minutter siden): og ofseleg og ofjelgt brukes også på sunnmøre jeg har adoptert begge og bruker dem flittig De' va' rett ofjelgt å sjå. Anonymkode: 6084f...24e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #143 Del Skrevet 4. november Carrot skrev (17 minutter siden): og ofseleg og ofjelgt brukes også på sunnmøre jeg har adoptert begge og bruker dem flittig 💜ofjelgt💜 Anonymkode: 6a82e...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #144 Del Skrevet 4. november Forveden Annige Badla Rusla Jysla -stavanger Anonymkode: 0d905...b70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #145 Del Skrevet 4. november Hadeland: Tror denne gjelder for store deler av Innlandet; Toten, gamle Hedmark osv. Anonymkode: b1edf...2c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #146 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kjei = sliten evt slitsom kommer an på sammenhengen. Kjett= kjedelig Frakt = (klarer ikke å oversette på en god måte) "dæ var altså så frakt dæ" Lillehammer og Gudbrandsdalen brukes det iallefall. Anonymkode: 77030...d24 Mulig noen andre har kommentert det samme i forbindelse med ordet «frakt». For mange år siden da Lillehammer har sine «frakke-dager» så hadde en butikk bestilt plansjer fra hovedkontoret som det skulle stå «frakke-dager». Da butikken fikk plansjene sto det: «kåpe dager»….😂😂😂😂 Anonymkode: ab152...efc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #147 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ventelig og "ser du", ikke unikt i det hele tatt. https://naob.no/ordbok/ventelig https://naob.no/ordbok/se#53050858 Anonymkode: 5cf1b...a0d Er vel ikke andre enn de i trøndelagsområdet som sier veintle? Er vel ganske unikt for den landsdelen? Anonymkode: 4622b...77c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 4. november #148 Del Skrevet 4. november nautige eller nauta glemte jeg som absolutt ikke henger sammen med "naut" på noen måte men som i noe stort, voldsomt osv.. og å tjingse / kingse hand-i-hand for eksempel når man var på friarføte. dei har trebole og oljdorre, og får saudestirren, eller ting vart gjort i eit hattefåk eller om man flana seg.. - det e monge godord å ta av på våre kanter.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #149 Del Skrevet 4. november Litt flere fra Hadeland: Anonymkode: b1edf...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #150 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er litt usikker på om dette ordet er unikt for dialekten min, men jeg har ikke hørt det andre steder. Muntlig uttale er "Tashlåt", og det betyr noe slikt som stakkarslig/ynkelig. Anonymkode: c8d6c...2e2 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tatlut/taslut heter det i skriftapråket (eller med -et(e) til slutt). Helt unikt er det nok neppe Tatlen/taslen er også et ord. Anonymkode: 5cf1b...a0d En variant av tuslete https://naob.no/ordbok/tuslete Anonymkode: 2309f...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy_87 Skrevet 4. november #151 Del Skrevet 4. november Er fra Kristiansund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #152 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En variant av tuslete https://naob.no/ordbok/tuslete Anonymkode: 2309f...bbc Forøvrig er kveik i min dialekt det motsatte av tuslete, kveik er en variant av kvikk https://naob.no/ordbok/kveik_2 Anonymkode: 2309f...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 4. november #153 Del Skrevet 4. november Hautoilljen (svimmel) Fosen, Trøndelag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #154 Del Skrevet 4. november Snekje - småkaldt Greinalaust - håplaust Søre Sunnmøre Anonymkode: 36451...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #155 Del Skrevet 4. november Farang (omgangssyke) Trøndelag Anonymkode: 391fd...c12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #156 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Er vel ikke andre enn de i trøndelagsområdet som sier veintle? Er vel ganske unikt for den landsdelen? Anonymkode: 4622b...77c Veintle er bare hvordan venteleg/ventelig uttales på trøndersk, så jeg vil ikke si det kan regnes som et særlig unikt ord. Sjø teller kanskje da, det blir jo mer som et eget ord å regne (da "ser du" i seg selv ikke blir uttalt "sjø", men "ser/sjer du" e.l.). Men det finnes lignende sammentrekninger av "ser du" i andre dialekter tror jeg. Anonymkode: 5cf1b...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #157 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Veintle er bare hvordan venteleg/ventelig uttales på trøndersk, så jeg vil ikke si det kan regnes som et særlig unikt ord. Sjø teller kanskje da, det blir jo mer som et eget ord å regne (da "ser du" i seg selv ikke blir uttalt "sjø", men "ser/sjer du" e.l.). Men det finnes lignende sammentrekninger av "ser du" i andre dialekter tror jeg. Anonymkode: 5cf1b...a0d Jeg for min del hadde aldri hørt "ventelig" før, og det var ikke før jeg bodde i Nord-Trøndelag, at jeg hørte ordet "veintle". De fleste dialektord har jo selvsagt en opprinnelse som står i ordboka. Men det betyr ikke at de er vanlige likevel. Noen ord er mer vanlig noen steder enn andre. Jeg har aldri hørt "veintle" andre plasser enn i Trøndelag, og aldri hørt "ventelig". Men det kan jo også godt handle om meg, og ikke om ordbruken. Anonymkode: 4622b...77c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #158 Del Skrevet 4. november Sopinn, sulten Nord Trøndelag. Anonymkode: 90834...618 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 4. november #159 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (17 timer siden): Bare for å gjøre det enkelt😅 Her er endel bergenske ord, og endel tror jeg er særegne ord for Bergen?🤷♀️😅 Anonymkode: daedf...5a0 Slike plakater er morsomme 😂👏 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #160 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg for min del hadde aldri hørt "ventelig" før, og det var ikke før jeg bodde i Nord-Trøndelag, at jeg hørte ordet "veintle". De fleste dialektord har jo selvsagt en opprinnelse som står i ordboka. Men det betyr ikke at de er vanlige likevel. Noen ord er mer vanlig noen steder enn andre. Jeg har aldri hørt "veintle" andre plasser enn i Trøndelag, og aldri hørt "ventelig". Men det kan jo også godt handle om meg, og ikke om ordbruken. Anonymkode: 4622b...77c "Veintle" kan du bytte ut med "sikkert". Anonymkode: 90834...618 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå