AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #121 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er fra Troms, Bardufoss, og snakker ikke så bredt 😃. Bruker ikke de ordene du nevner. Kommer ikke på noen spesielle ord, bortsett fra at vi sier tue for klut. Det skjønte ikke folk i Oslo da jeg bodde der noen år 🙂 Anonymkode: df594...5f6 Nei, er jo massevis av forskjellige dialektvariasjoner her. Bare på øya jeg bor er det jo flere forskjellige, alt ettersom hvor man er oppvokst. Fascinerende. Anonymkode: 4622b...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #122 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Brok med mauk. =bukse med glidelås. Hvor er jeg fra? Anonymkode: f6286...80e Brok brukes på Sunnmøre. Anonymkode: b04c1...245 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #123 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvor er du fra, og har du et (eller flere) dialektord som kun finnes på din dialekt? Jeg er fra Troms, og her sier vi for eksempel "isst ikkje" hvis vi ikke gidder noe. "Æ isst ikkje gå med søpla" for eksempel. Ellers har vi "søkkførrspælt" for å være veldig overraska over noe. Anonymkode: 4622b...77c “Isst” brukes i Narvik også. Vi sier: “Æ isst ikke å gå ut med søpla” f eks. Men vi sier “ikke”, og ikke “ikkje”. Mitt favorittdialektord fra Narvik er “jenki” som betyr stilig. Jeg kan f eks si: “Den va jenki!” hvis du har fått på deg ei ny, stilig jakke. Dialektordet “jenki” har jeg ikke hørt noen andre steder enn i Narvik. Ellers sier vi i Narvik “morsan”, “farsan” og “brorsan” for mamma, pappa og bror. Vi sier også “polisen” i stedet for politiet. Dialekten har nok litt påvirkning fra svensk, trolig fordi det er kort vei til Sverige, samt at byen er til grunnet malmtransport fra nord-Sverige. Anonymkode: d279a...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #124 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Brok med mauk. =bukse med glidelås. Hvor er jeg fra? Anonymkode: f6286...80e Brok er vanlig, men mauk kjente jeg ikke til, det ser ut som det blir brukt i Nordland og nord i Nord-Trøndelag? Jeg tipper Nordland. (Men jeg finner det i ordboken kun med betydningen buksesmekk/gylf (som også kan ha knapper f.eks.), ikke med betydningen glidelås(som også kan brukes andre steder)) Anonymkode: 5cf1b...a0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #125 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): “Isst” brukes i Narvik også. Vi sier: “Æ isst ikke å gå ut med søpla” f eks. Men vi sier “ikke”, og ikke “ikkje”. Mitt favorittdialektord fra Narvik er “jenki” som betyr stilig. Jeg kan f eks si: “Den va jenki!” hvis du har fått på deg ei ny, stilig jakke. Dialektordet “jenki” har jeg ikke hørt noen andre steder enn i Narvik. Ellers sier vi i Narvik “morsan”, “farsan” og “brorsan” for mamma, pappa og bror. Vi sier også “polisen” i stedet for politiet. Dialekten har nok litt påvirkning fra svensk, trolig fordi det er kort vei til Sverige, samt at byen er til grunnet malmtransport fra nord-Sverige. Anonymkode: d279a...427 Ja, jenki mener jeg å ha hørt! Selvsagt fra en Narviking 😃 Ts Anonymkode: 4622b...77c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #126 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Brok brukes på Sunnmøre. Anonymkode: b04c1...245 Brok i Sunnfjord også. Ondebrok er underbukse-eller truse. Anonymkode: 17538...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #127 Del Skrevet 21 timer siden Jeg er litt usikker på om dette ordet er unikt for dialekten min, men jeg har ikke hørt det andre steder. Muntlig uttale er "Tashlåt", og det betyr noe slikt som stakkarslig/ynkelig. Anonymkode: c8d6c...2e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #128 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Brok er vanlig, men mauk kjente jeg ikke til, det ser ut som det blir brukt i Nordland og nord i Nord-Trøndelag? Jeg tipper Nordland. (Men jeg finner det i ordboken kun med betydningen buksesmekk/gylf (som også kan ha knapper f.eks.), ikke med betydningen glidelås(som også kan brukes andre steder)) Anonymkode: 5cf1b...a0d Mauken betyr AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Brok er vanlig, men mauk kjente jeg ikke til, det ser ut som det blir brukt i Nordland og nord i Nord-Trøndelag? Jeg tipper Nordland. (Men jeg finner det i ordboken kun med betydningen buksesmekk/gylf (som også kan ha knapper f.eks.), ikke med betydningen glidelås(som også kan brukes andre steder)) Anonymkode: 5cf1b...a0d Mauken betyr glidelås på buksen. Godt tippet, Nordland/Helgeland blir korrekt😊 Anonymkode: f6286...80e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #129 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er litt usikker på om dette ordet er unikt for dialekten min, men jeg har ikke hørt det andre steder. Muntlig uttale er "Tashlåt", og det betyr noe slikt som stakkarslig/ynkelig. Anonymkode: c8d6c...2e2 Tatlut/taslut heter det i skriftapråket (eller med -et(e) til slutt). Helt unikt er det nok neppe Tatlen/taslen er også et ord. Anonymkode: 5cf1b...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #130 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Brok med mauk. =bukse med glidelås. Hvor er jeg fra? Anonymkode: f6286...80e brok sei romsdalingane men mauk har jeg ikke hørt Anonymkode: 5cba5...c4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #131 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kom på et til ord vi har her: Mellabær. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det engang. Det er naken hud mellom to plagg. F.eks mellom topp og bukse. Anonymkode: 4622b...77c Mellom-bar. Bar hud mellom topp og bukse. Anonymkode: 925c3...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #132 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): låkt (vondt) på sunnmørsk Anonymkode: 8be2b...d7d Låk er et gammelt ord, brukt i store deler av landet før. Anonymkode: 925c3...b18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #133 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det som folk kaller kåpptogæ eller kåpptuæ på min dialekt.. Anonymkode: 4f682...1eb Du kan jo stave det kopp Helt vanlig stavemåte selv om vi alle uttaler det «kåpp». Anonymkode: 925c3...b18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #134 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): "Hi sia" for "andre siden" vil jeg si er unikt for Førde. Anonymkode: 65287...7e6 Nei… Er vel i trønderdialekta og? Anonymkode: 925c3...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #135 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mellom-bar. Bar hud mellom topp og bukse. Anonymkode: 925c3...b18 Jepp https://naob.no/ordbok/mellombar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan jo stave det kopp Helt vanlig stavemåte selv om vi alle uttaler det «kåpp». Anonymkode: 925c3...b18 Nja, kommer an på, mange dialekter skiller mellom kopp og kåpp, så mulig man faktisk sier kåpp og ikke kopp i den dialekten. Anonymkode: 5cf1b...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 19 timer siden #136 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): "Hi sia" for "andre siden" vil jeg si er unikt for Førde. Anonymkode: 65287...7e6 Dette blir sagt langs hele vestkysten. Faktisk veldig mange av utrykkene som har blitt nevnt som veldig spesifikke for sitt sted på vestkysten,blir sagt langs store deler av den. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 17 timer siden #137 Del Skrevet 17 timer siden Det er ikke så "frakt" eller han var ikke så "frakkefør" sier de på sunnmøre om noen som ikke helt har helsa med seg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #138 Del Skrevet 17 timer siden Veinjtle og shø!! Anonymkode: 2797f...901 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #139 Del Skrevet 17 timer siden Carrot skrev (15 minutter siden): Det er ikke så "frakt" eller han var ikke så "frakkefør" sier de på sunnmøre om noen som ikke helt har helsa med seg.. Ha va'kje viare frakke, nei.. Anonymkode: 6084f...24e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 17 timer siden #140 Del Skrevet 17 timer siden og ofseleg og ofjelgt brukes også på sunnmøre jeg har adoptert begge og bruker dem flittig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå