Gå til innhold

Vet virkelig ikke folk hva raffinade er ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er  noe rart med folk som skal tråkke ned på ting folk ikke vet. Det gir ingen mening. Om du aldri har blitt utsatt for et ord eller uttrykk, hvordan i all verden skal man vite hva det er eller hva det betyr? Helt håpløst å bli fortvila og oppgitt over. Jeg er språkdyktig så jeg lærer bort, jeg gjør ikke narr av ting folk aldri har hørt før.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 28, og har aldri hørt om begrepet raffinade. Forsto derfor betydningen først da jeg leste videre tråden. Vet at pappa brukte sukkerbiter i kaffen før.

Anonymkode: 92cf9...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt det ordet. Min bestemor ble født i 1908, hun sa sukkerbiter. Mine besteforeldre på andre siden også sa sukkerbiter. 

Anonymkode: 739a9...6da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er også født i 1978 og har ikke hørt det før 

Anonymkode: db9c6...788

Men det kan kanskje være fordi du ikke har hatt erfaring med bruken, eller at det ble kalt sukkerbiter 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (10 timer siden):

Det er  noe rart med folk som skal tråkke ned på ting folk ikke vet. Det gir ingen mening. Om du aldri har blitt utsatt for et ord eller uttrykk, hvordan i all verden skal man vite hva det er eller hva det betyr? Helt håpløst å bli fortvila og oppgitt over. Jeg er språkdyktig så jeg lærer bort, jeg gjør ikke narr av ting folk aldri har hørt før.

Jeg er enig med deg. 
Man har kanskje bred erfaring med ordet «overhead» fordi man brukte det på skolen, men det er ikke å forvente at en som ikke har brukt det eller sett det skal vite hva det er. Da er det bare barnlig å si ting som; «Vet du ikke hva det er 🙄🙄?» 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på -70-tallet, og vet godt hva det er, men selv da jeg var barn var dette et gammeldags ord. Hva er galt med sukkerbiter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt.

Leser her at det er sukkerbiter. Min morfar er den jeg husker som alltid hadde sukkerbiter og dyppet dem i kaffen. Han var født i 1922, men han kalte det også sukkerbiter, så være et veldig gammelt ord som har gått i glemmeboken for mange, for lengst. 

Anonymkode: 996e4...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva det er (sannsynligvis fordi jeg var et vitebegjærlig barn som leste alt, inkludert emballasje, og syntes rare ord var spennende), men heller ikke i min 80-tallsoppvekst i svært møblerte og språkbevisste omgivelser på Oslo vest, var det er ord man brukte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor, som ville ha vært minst 110 hvis hun fremdeles levde, sa sukkerbiter. Raffinade har jeg kun lest på pakkene, tror aldri jeg har hørt det i bruk i dagligtale. 

Det er liksom på nivå med luktesalt og skråtobakk, ord vi ikke bruker og som det ikke er overraskende at mange ikke vet hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (11 timer siden):

Ingen som har sett sånne bokser i matbutikker altså?  O_o IMG_9028.thumb.jpeg.52098aef1884bed22f0a2057e6b80141.jpeg

Tror svært få leter etter sukkerbiter i dag. Og de som gjør det leser nok "Sukkerbiter" og får ikke med seg hverken Løs raffinade eller Eldorado.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (1 time siden):

Jeg vet hva det er (sannsynligvis fordi jeg var et vitebegjærlig barn som leste alt, inkludert emballasje, og syntes rare ord var spennende), men heller ikke i min 80-tallsoppvekst i svært møblerte og språkbevisste omgivelser på Oslo vest, var det er ord man brukte. 

Sånn jeg husker det også. Pappa brukte sukker til kaffen og han drakk mye kaffe! Så kaffepakka sto alltid på kjøkkenbordetog å satt vi der sammen med han og leste på pakka , derfor fikk jeg ikke " løs raffinade" med " morsmelka" . 

Anonymkode: ece9c...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (11 minutter siden):

Tror svært få leter etter sukkerbiter i dag. Og de som gjør det leser nok "Sukkerbiter" og får ikke med seg hverken Løs raffinade eller Eldorado.

Du mener de ikke ser det store bildet? <_< 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegJa skrev (12 timer siden):

Sist jeg sjekket, så var raffinade sukker. Hard raffinade er sukkerbiter ,løs raffinade er sukker i pose. 

Nei, begge er sukkerbiter

large-1.jpg

large.jpg

Anonymkode: 835a3...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Peanut skrev (13 minutter siden):

Du mener de ikke ser det store bildet? <_< 

Indeed😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (14 timer siden):

Det stod kanksje på pakken, men vi snakket aldri om annet enn "sukkerbiter".

Og det er tenker jeg faktisk er korrekt. Raffinade/raffinert sier noe om hvordan produktet er produset, ikke hva produktet er. Både hvitt og brunt sukker kommer i biter, men bare det hvite er raffinert. Å si raffinade blir værlig sært, men kan se ut som produsentene har lagt opp til det selv.

Endret av Macro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Burde kanskje hatt en egen tråd, hva er 

KANDISSKUKKER? Og hvordan ble dette solgt før i tiden? 

Anonymkode: ed1a6...67d

Kandiss-kukker er første gang jeg hører om. 😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (13 timer siden):

Samme her, men har aldri hørt om raffinade.

Anonymkode: 38810...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...