AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:40 #1 Del Skrevet søndag kl 19:40 Jeg er en kvinne på 28 år og min samboer er 31 år. Vi ønsker oss barn, men ser for oss at vi bør vente noen år av mange årsaker. Bl.a. bor vi nå i en annen kant av landet midlertidig pga. utdanning og skal kjøpe oss hus om et par år. Jeg har aldri sjekket fertilitet, men har aldri hatt en grunn til å gjøre det. Har ikke mistanke om endometriose eller PCOS og lignende. Likevel kan jeg bli stresset av tanken om å vente lenge med å få barn, i frykt for at jeg ikke skal rekke å få de barna jeg ønsker meg (maks 3). Stresser jeg for mye med dette? Er det trygt å vente prøving til man er ca. 32? Anonymkode: 6e93f...091 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet søndag kl 19:45 #2 Del Skrevet søndag kl 19:45 Ja, det er veldig mange som får barn i den alderen. Fertiliteten går ikke nevneverdig ned til da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:10 #3 Del Skrevet søndag kl 20:10 Normalt sett skal det gå fint. Anonymkode: d4aa6...d9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:17 #4 Del Skrevet søndag kl 21:17 Jeg ble gravid da jeg var 35 og 39. Gikk bra. Anonymkode: d7856...3d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet søndag kl 21:54 #5 Del Skrevet søndag kl 21:54 Det går i de fleste tilfeller fint. 80% av par der kvinnen er under 35 blir gravide innen 12 mnd prøving Vi begynte å prøve da jeg var nesten 33, fødte gutten min like etter jeg fylte 34. Eneste du bør ha i bakhodet er at du må være forberedt på få barna tett, men det er det jo mange som gjør. Min sønn er nå 2 år, jeg 36. Kjenner egentlig at jeg ikke føler meg klar for søsken, kunne gjerne tenkt meg å vente litt til, men kjenner jo at jeg har biologien imot meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:03 #6 Del Skrevet søndag kl 22:03 Jada. Min mor ble gravid med meg da. Flere av mine venner ble gravid da. Anonymkode: a9878...809 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:08 #7 Del Skrevet søndag kl 23:08 Jada null stress. Jeg ble gravid 31,34,39. Anonymkode: c4f84...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:53 #8 Del Skrevet i går, 05:53 Absolutt, er vel det som er snittet i Oslo? Jeg fikk barn da jeg var 32 år, men nå skulle jeg ønske jeg hadde gjort det liiiitt tidligere. Jeg er 35 år nå og føler det haster med å lage søsken, i hvert fall siden jeg gjerne ønsker to til 🙈 jeg er ikke en som blir gravid bare samboeren min ser på meg, ting tar tid.. jeg skulle gjerne hatt flere år, så jeg slapp å stresse sånn nå Anonymkode: 2891b...7d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet i går, 05:56 #9 Del Skrevet i går, 05:56 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er en kvinne på 28 år og min samboer er 31 år. Vi ønsker oss barn, men ser for oss at vi bør vente noen år av mange årsaker. Bl.a. bor vi nå i en annen kant av landet midlertidig pga. utdanning og skal kjøpe oss hus om et par år. Jeg har aldri sjekket fertilitet, men har aldri hatt en grunn til å gjøre det. Har ikke mistanke om endometriose eller PCOS og lignende. Likevel kan jeg bli stresset av tanken om å vente lenge med å få barn, i frykt for at jeg ikke skal rekke å få de barna jeg ønsker meg (maks 3). Stresser jeg for mye med dette? Er det trygt å vente prøving til man er ca. 32? Anonymkode: 6e93f...091 For å si det sånn var jeg 35 da jeg fikk min første. Og jeg traff mannen jeg fikk han med når jeg var 33. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet i går, 05:58 #10 Del Skrevet i går, 05:58 Anononyma skrev (8 timer siden): Det går i de fleste tilfeller fint. 80% av par der kvinnen er under 35 blir gravide innen 12 mnd prøving Vi begynte å prøve da jeg var nesten 33, fødte gutten min like etter jeg fylte 34. Eneste du bør ha i bakhodet er at du må være forberedt på få barna tett, men det er det jo mange som gjør. Min sønn er nå 2 år, jeg 36. Kjenner egentlig at jeg ikke føler meg klar for søsken, kunne gjerne tenkt meg å vente litt til, men kjenner jo at jeg har biologien imot meg. Jeg fikk min nr to når jeg var 41 så det er ikke umulig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:41 #11 Del Skrevet i går, 06:41 Fikk min sønn når jeg var 35 og er halvveis i graviditeten nå med nr to. Er nesten 38 når han blir født. Har gått kjempefint 😄 Anonymkode: 9ae6a...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Del Skrevet 22 timer siden Ja det kan du. Men ikke vent så mye lengre fordi eggene dine også eldes og blir av dårligere kvalitet med alderen. Anonymkode: d6f21...237 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 21 timer siden #13 Del Skrevet 21 timer siden Maleficenta skrev (2 timer siden): Jeg fikk min nr to når jeg var 41 så det er ikke umulig Ikke umulig, men statistisk mye vanskeligere - og også koblet med høyere risiko for både mor og barn. Hadde jeg fått første som 22-åring kunne jeg uproblematisk hatt 10 år mellom barna dersom ønskelig. Får man barn sent blir man ubønnhørlig tvunget til å få dem tettere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #14 Del Skrevet 21 timer siden Har faktisk ingen venninner som fikk barn før 32, tror jeg.. Så det synes jeg er ung mor. Anonymkode: a087d...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #15 Del Skrevet 19 timer siden Anononyma skrev (13 timer siden): Det går i de fleste tilfeller fint. 80% av par der kvinnen er under 35 blir gravide innen 12 mnd prøving Vi begynte å prøve da jeg var nesten 33, fødte gutten min like etter jeg fylte 34. Eneste du bør ha i bakhodet er at du må være forberedt på få barna tett, men det er det jo mange som gjør. Min sønn er nå 2 år, jeg 36. Kjenner egentlig at jeg ikke føler meg klar for søsken, kunne gjerne tenkt meg å vente litt til, men kjenner jo at jeg har biologien imot meg. Fordelen er at søsken får være nærere i alder og ha mer til felles om det ikke går for mange år mellom. Sånn ideelt sett ville jeg ventet kanskje 2 år til med å bli gravid men da hadde nr 1 vært 5 når nr 2 ble født. Så feks stor forskjell på en 5 åring og en 10 åring. En 15 åring og en 10 åring. Jeg fikk nr 1 2 mnd før jeg fylte 37. Og nå er nr 2 på vei og jeg er 39. Fertilitetsmessig tror jeg vi kunne gå for flere også men jeg er ferdig etter 2. Det er selvfølgelig stress når det er så individuelt hvordan fertiliteten er og hvor fort den daler. Kjente også stress da jeg begynte prøvingen etter 35 år. Anonymkode: ad517...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Del Skrevet 19 timer siden Anononyma skrev (2 timer siden): Ikke umulig, men statistisk mye vanskeligere - og også koblet med høyere risiko for både mor og barn. Hadde jeg fått første som 22-åring kunne jeg uproblematisk hatt 10 år mellom barna dersom ønskelig. Får man barn sent blir man ubønnhørlig tvunget til å få dem tettere. Jeg ser ingen fordel å få barn med 10 års aldersforskjell. Barna får ingen glede av hverandre i oppveksten. Eldste ville vært tenåring når minste er 3 år, altså null til felles. Jeg mener det er en fordel med tette barn både for foreldre og for barna. Jeg vokste opp som enebarn nesten fordi mine søsken var over 15 år eldre enn meg. Anonymkode: ad517...c41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #17 Del Skrevet 19 timer siden Vi begynte å prøva da jeg var 37. Klaffa på andre forsøk. Anonymkode: 1addd...e56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 19 timer siden #18 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordelen er at søsken får være nærere i alder og ha mer til felles om det ikke går for mange år mellom. Sånn ideelt sett ville jeg ventet kanskje 2 år til med å bli gravid men da hadde nr 1 vært 5 når nr 2 ble født. Så feks stor forskjell på en 5 åring og en 10 åring. En 15 åring og en 10 åring. Jeg fikk nr 1 2 mnd før jeg fylte 37. Og nå er nr 2 på vei og jeg er 39. Fertilitetsmessig tror jeg vi kunne gå for flere også men jeg er ferdig etter 2. Det er selvfølgelig stress når det er så individuelt hvordan fertiliteten er og hvor fort den daler. Kjente også stress da jeg begynte prøvingen etter 35 år. Anonymkode: ad517...c41 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ser ingen fordel å få barn med 10 års aldersforskjell. Barna får ingen glede av hverandre i oppveksten. Eldste ville vært tenåring når minste er 3 år, altså null til felles. Jeg mener det er en fordel med tette barn både for foreldre og for barna. Jeg vokste opp som enebarn nesten fordi mine søsken var over 15 år eldre enn meg. Anonymkode: ad517...c41 Nå spør jo ikke ts om fordeler og ulemper ved å ha barna tette. Jeg påpekte bare det faktum at får man barn sent tvinges man til å ha barns tett hvis man skal rekke fler. Det kan være både fysiske og psykiske belastninger/andre utfordringer i livet som gjør det vanskelig å få barn med 2-3 år i mellom, og er man da allerede i slutten av 30-årene mister man kanskje muligheten for å få fler, i stede for at man teoretisk og biologisk kunne fått fler med flere år i mellom. Fordeler og bakdeler med alt. Min yngste bror er 12 år eldre enn meg. Vi har ikke vokst opp sammen, men vi har likevel felles referansepunkter i oppveksten. Jeg har søsken i motsetning til min mann som er enebarn. Søsken er (ofte) en verdi i seg selv, uavhengig av avstand i alder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19 timer siden #19 Del Skrevet 19 timer siden (endret) Anononyma skrev (2 timer siden): Ikke umulig, men statistisk mye vanskeligere - og også koblet med høyere risiko for både mor og barn. Hadde jeg fått første som 22-åring kunne jeg uproblematisk hatt 10 år mellom barna dersom ønskelig. Får man barn sent blir man ubønnhørlig tvunget til å få dem tettere. Koblet til en marginal høyere risiko. Det er seks år mellom mine to så det du sier ang aldersteythet trenger ikke nødvendigvis stemme Endret 19 timer siden av Maleficenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #20 Del Skrevet 19 timer siden Jeg er 36 nå og om du vil rekke 3 barn så ville jeg startet nå. fikk første 28,30 og siste 34 og det er ikke bare bare å få 3 raskt når du er 32+ og skal rekke det, kanskje det går treigere når du er i 30 årene mine 2 første var tette, det var ikke så gøy å se min lille 2 åring være så sjalu og lei. det var lettere å ha 2 «store» søsken når vi fikk siste Anonymkode: 7c0cf...7f9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå